Even voorstellen
Illustrator en schilder Niels Egidius is een verhalenverteller die graag unieke werelden creëert. Tekenen is altijd een manier geweest om te dromen over oorden waar hij nooit is geweest. Daarnaast haalt Niels zijn inspiratie uit zijn directe omgeving. Hierdoor bevindt zijn werk zich vaak tussen droom en realiteit. Door het gebruik van onvoorspelbare en vaak symbolische details probeert hij de kijker uit te dagen het werk te ontrafelen. 

Atelierplan
Tijdens mijn week in het Opium Atelier daag ik mezelf uit om zoveel mogelijk apen te gaan tekenen. Al tekenend wil ik de aap in al zijn soorten en maten onderzoeken. Naast dat het mijn lievelingsdier is vind ik het boeiend dat we als mens verwant zijn aan de aap. Wanneer ik aan het werk ben kan ik soms ontzettend zitten priegelen! Dit wil ik tijdens mijn verblijf loslaten. Door daadkrachtig te werk te gaan probeer ik mijn onderwerp zoveel mogelijk eigen te maken. De tekeningen dienen als voorstudies die ik later kan vertalen naar schilderijen voor mijn solo show M O N K E Y.

Maandag 1 april - Dag 1

Na een klein uurtje verdwaald te zijn op het Mediapark bereikte ik de idyllische pipowagen. Het zonnetje scheen vriendelijk op de veranda van mijn knusse verblijf, een goede dag om te tekenen. Ik heb me voorgenomen om zoveel mogelijk apen te tekenen deze week. Ik wilde eigenlijk nog even een bezoekje brengen aan De Apenheul ter inspiratie. Helaas is het nog gesloten. 1 april was bij deze helemaal compleet!

Ik teken apen omdat ik het in eerste instantie leuke dieren vind. Tijdens de academie spring je vaak van de hak op de tak, slinger je van idee naar idee. Ik werk tegenwoordig met veel meer focus wanneer ik aan iets nieuws begin. Echter is apen tekenen niet echt iets nieuws voor me. Het beestje dook al vaker op in mijn oude werk, waaronder mijn afstudeerproject ‘What it seems’, en ik heb stapels kindertekeningen van apen.

Tijdens mijn eerste dag ben ik vooral bezig geweest mijn hand op te warmen met een portie apen. Daarnaast heb ik een aantal feitjes over ze opgezocht; het ontstaan van apen, de soorten en hun manier van overleven. Door deze feitjes ontstaan er categorieën in mijn bestuderende tekeningen.

Morgen ga ik verder met tekenen. Ik ga proberen de aap in zo min mogelijk lijnen te vangen. Daarnaast ga ik te werk met een vlak techniek (verf) om ze ook in silhouet te kunnen treffen.

Dag 2 – Dinsdag 2 april
Mijn dag begon met waar ik de vorige dag was geëindigd; Apen tekenen, in zo min mogelijk lijnen. Ik wilde even het tempo opschroeven. Het streef om er deze week 100 te tekenen knaagde toch nog wel een beetje aan me.

Met de spreekwoordelijke vlam in de pijp heb ik schetsen gemaakt van lopende apen, apen van de ‘Nieuwe wereld’, Orang-oetans en interacties tussen apen. Die laatste categorie liet me af en toe wel even grinniken. Tijdens het tekenen kwamen er een aantal dialogen en gedachtes in me op. Dit maakte de aap ineens heel erg menselijk.

Inmiddels heb ik 49 apen getekend en uit iedere orde van het apenrijk wel een aap geplukt. Echter, kwaliteit boven kwantiteit;
Ik merk dat ik een voorkeur begin te ontwikkelen voor de apen van de ‘Nieuwe wereld’. Hier hangen niet zoveel clichés omheen, ze zijn mysterieuzer en ze hebben vaak een grijpstaart. Dat laatste is een genot om te tekenen.

Morgen ga ik de silhouet techniek toepassen door met verf aan de slag te gaan. Spelenderwijs begin ik steeds meer mijn stem te ontdekken in de wereld van de aap.

Dag 3 – Woensdag 3 april

Vandaag heb ik mijn potloodjes ingewisseld voor ecoline. Werken in lijnen of vlakken is een wereld van verschil. In vlakken denk je sneller in termen van lichtval, contrast en tonaliteit. Hierdoor kom ik al een stapje dichter bij mijn uiteindelijke doel; schilderijen maken.

Ik ben de apen wat groter gaan opzetten om het materiaal te kunnen laten vloeien. In de tussentijd luister ik naar Frans de Waal en Jan van Hooff, beide primatoloog. Naast dat dit een goed galgje-woord is, ‘primatoloog’, steek ik veel op over studies die gedaan zijn naar het gedrag van de primaat.
Ik ontdekte in mijn tekeningen dat ik me interesseer in het fysieke gedrag van de aap. Met andere woorden; hun acrobatische, lichtvoetige kapriolen die ze hoog in de bomen vertonen. Het werd het thema van de dag.

Morgen begin ik de dag met het doornemen van mijn schetsen. Ik pik er een aantal uit die ik ga opschalen en met meer aandacht ga uitwerken.



Dag 4 - Donderdag 4 april
Inmiddels heb ik de vliegkunsten van de aapjes goed onder de knie. Of beter gezegd; naar mijn eigen hand gezet. Ik blijf zelf gewoon keurig op mijn stoel zitten. 

Ik ben nog een maatje groter gaan werken. Hierdoor stelde ik mezelf in staat om de aap binnen een aantal soepele lijnen te vangen. De (soms onmogelijke) houdingen van de apen zijn een uitdaging op zich om in de juiste proporties te treffen. Vanuit de redactie kwam het impulsieve idee om een aap op het atelier te schilderen. Het worden er drie! Ik heb drie houdingen uitgekozen die ik morgen op de pipowagen ga schilderen. Genoeg geoefend, tijd om buiten te gaan spelen.
Zonnetje erbij, ik heb er zin in! 



Dag 5 - Vrijdag 5 aprilVandaag heb ik het atelier beschilderd met drie apen. Ik ben een poosje bezig geweest met het opzetten van mijn figuranten. De gebaren zijn meteen wat groter wanneer je een dergelijke muurschildering maakt. Heel anders dan een tekeningetje op papier. De rechter aap stond eerst een paar plankjes hoger, die heb ik bij nader inzien toch nog aangepast. Het lijkt nu alsof ie ieder moment de veranda op kan lopen.

Het mediapark is bij deze een paar apen rijker. Een mooie manier om mijn week te af te sluiten!