Uitzending gemist

Opium

Vrijdag 8 september 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Annemieke Bosman

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Live muziek - Thomas Beijer & Frank van de Laar

Thomas Beijer (1988) won in 2007 het YPF Nationaal Pianoconcours 2007 plaatste zich daarmee aan de top van een nieuwe generatie jonge pianisten in Nederland. De internationale jury omschreef hem als "een zeer interessante muzikale persoonlijkheid met onderscheidende ideeën over muziek. Een ware kunstenaar." 

Frank van de Laar is een van Nederlands meest gevraagde en gerespecteerde pianisten, en hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam.
Als dertienjarige jongen woonde Frank van de Laar zijn allereerste pianoconcert bij. Tot dat moment vond hij piano spelen ‘wel leuk’. Maar nadat de Sonate van Schubert zijn oren had gestreeld, ontvlamde de liefde voor het instrument. En die liefde groeit tot op de dag van vandaag.

Live muziek - Thomas Beijer & Frank van de Laar
Te gast: Nicolien Mizee

In 1994 krijgt Nicolien Mizee les in scenarioschrijven van Ger Beukenkamp. Er ontvouwt zich een klassieke meester-leerlingrelatie. Nicolien ziet in Ger een boven de normale mensen verheven God. Om ook buiten de lessen haar gedachten aan de zijne te kunnen spiegelen, begint ze hem faxen te sturen. Eerst een paar, dan bijna dagelijks, vele jaren lang. Ger antwoordt nooit. De kennismaking. Faxen aan Ger (1994-1997) is het geopenbaarde deel van een eenzijdige fascinatie. En het is meer, het is een vormgegeven dagboek van Nicolien Mizee, haar worsteling met de sociale dienst, geld, vrienden, familie, het schrijven en met relaties. 

Te gast: Nicolien Mizee
Luidspreker Luidspreker
23:14   Tanja Engelberts & Sander van Wettum - Dag 5

S: En toen zaten we alweer in onze laatste dag torenkamer! De meest diverse en chaotische dag van de hele torenkamerweek….


T: We hadden al besloten om niet alle vijf enveloppen te openen maar juiste de laatste dag te gebruiken om terug te kijken, verbeteringen te maken en al het ‘werk’ een onderkomen te geven in een miniatuur museum. Ik ging aan de slag met foamboard, lijm en  stanleymes om het schaalmodel te verwezenlijken. Al snel bleek dat we behoorlijk wat ruimte nodig hadden om alles te herbergen, er moest immers plaats zijn voor alle collages, sculpturen en zelfs een installatie met bewegend beeld. Zelfs op kleine schaal bleken we behoorlijk ambitieus.


S: Daarom bracht ik de ochtend ook maar in de kantoortuin van de Avro Tros door om een kort podcast clipje voor de laatste uitzending in elkaar te flansen.…. Ik moet zeggen dat ik even helemaal naadloos opging in mijn rol als kantoorwerker, (incl. het drinken van slappe koffie, de deadline stress, en het gezamenlijk klagen over het weer met mijn nieuwe collega’s) Ik vond het heel tof dat elke dag van de week op deze manier anders was!  Waar ben je eigenlijk het meest trots op als je terugkijkt op een week torenkamer?


T: Dat we in zo’n korte tijd zoveel werk hebben kunnen produceren, al moet ik misschien zeggen: initiëren. Aangezien eigenlijk nog niets echt af is, maar het was heel fijn te merken dat we gezamenlijk onze energie hebben kunnen bundelen en echt ver zijn gekomen.Wat was jou grootste uitdaging?


S: Je noemde het al: we hadden amper de tijd om onze ideeën goed uit te werken. Ik vond het wel heel erg moeilijk om dan niet gelijk te kritisch te zijn op mijn ideeën en de resultaten van de dag. Ik heb wel echt van deze week geleerd dat het gewoon essentieel is om direct je eerste ideeën om te zetten in iets ‘echts’, om pas daarna terug te kijken of dat nou een goed idee was!  Wat heeft jou verrast deze week?


T: Dat het echt van meerwaarde was om een plek (in dit geval Helgoland) van zoveel verschillende kanten te benaderen. Of het nu ging om pure verhaalvertelling (via de podcast), of het oproepen van het gevoel dat de bebouwing en de natuur opriep. Hoe je de geschiedenis die ons fascineert terug kan laten zien aan de kijker. Juist door zoveel te experimenteren met vorm, leken we onszelf te verrassen.


S: Jaaaa, die diversiteit was erg inspirerend! Misschien ga ik vanaf nu in mijn eigen atelier ook wel met opdracht enveloppen werken.  Gaan we eigenlijk nog door met ons project hierna?


T: Zeker wel! We moeten ons miniatuur museum nog vervolmaken en daar moet natuurlijk een audiotour bij geinspireerd op de podcast. Volgend Torenkamenkamer festival lijkt me een goede deadline.


S: en in de tussentijd nog een keer terug naar Helgoland?


T: Misschien moeten we een expeditie organiseren voor mede Helgoland-obsesievelingen. Architectuur liefhebbers, vogelaars, geschiedkundige, kunstenaars en Radio 4 luisteraars ? 


S: Haha, een soort Helgoland symposium. 


T: De 2018 Helgoland summit


S: Ook nog eens een uitje die vriendelijk is voor de beurs, want de drank is zonder btw. Iedereen kan zich vanaf deze week per mail inschrijven !!


torenkamer_dag_5 (1 of 6).jpg


torenkamer_dag_5 (2 of 6).jpg


torenkamer_dag_5 (3 of 6).jpg


torenkamer_dag_5 (6 of 6).jpg


helgoland_laatste (6 of 6).jpg


helgoland_laatste (3 of 6).jpg


extrabeelden (2 of 4).jpg


helgoland_laatste (2 of 6).jpg


torenkamer_dag_5 (5 of 6).jpg

torenkamer
Luidspreker Luidspreker
23:52   Slaapservice: Erik Jan Harmens - Ik noem dit poëzie

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Erik Jan Harmens - Ik noem dit poëzie

Erik Jan Harmens (1970) is schrijver en dichter. Hij publiceerde vier dichtbundels die onlangs verschenen in zijn verzameld werk 'Ik noem dit poëzie', schreef samen met Ilja Leonard Pfeijffer de dichtbundel 'Duetten' en schreef met Rick de Leeuw 'Echte mannen scheiden niet'. Zijn romans 'Kleine doorschijnende man' en 'De man die in zijn eentje de Olympische Spelen organiseerde' kregen lovende kritieken, 'Hallo muur' werd een bestseller. Momenteel werkt Harmens aan 'Pauwl', een geestige en hartverscheurende roman over een volwassen man met autisme.

Foto: An-Sofie Kesteleyn

Erik Jan Harmens - Ik noem dit poëzie
Opium

Donderdag 7 september 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Mieke van der Weij

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast: Edwin Buijsen

Edwin Buijsen is hoofd Collectie bij het Mauritshuis. Hij komt vertellen over de Vlaamse portretten die dit najaar in het Mauritshuis te zien zijn. Werken van o.a. Van der Weyden, Memling, Rubens en Van Dyck.

Te gast: Edwin Buijsen
Live muziek - Francine van der Heijden & Phyllis Ferwerda

Sopraan Francine van der Heijden werkte met dirigenten als Frans Brüggen, Jaap van Zweden en Christian Zacharias. In september 2017 zal in de Waalse kerk in Amsterdam de cd 'Schubert, fern und nah' gepresenteerd worden. Medewerking aan deze cd met liederen van Franz Schubert verleenden onder meer Bart van Oort, Phyllis Ferwerda en Remy van Kesteren.


Francine van der Heijden wordt vanavond begeleid door pianiste Phyllis Ferwerda, ze vormen samen al enige tijd een duo. Phyllis Ferwerda studeerde na haar afstuderen aan het Conservatorium Den Haag bij Jan Wijn. Haar grote affiniteit met en aanleg voor kamer- en vocale muziek werd snel herkend. Zij ontving de prijs voor de beste begeleider op het Berlage concours voor jonge musici in 1984. In datzelfde jaar nodigde Elisabeth Schwarzkopf haar uit om te begeleiden op haar masterclass in het Concertgebouw. Vele masterclasses volgden. In Nederland was zij in recitals te horen op alle belangrijke podia, met gevestigde namen als Miranda van Kralingen, Carolyn Watkinso, Barbara Hannigan, Cora Burggraaf, Tania Kross en de Sloveense Barbara Kozelj. 

Live muziek - Francine van der Heijden & Phyllis Ferwerda
Tanja Engelberts & Sander van Wettum - Dag 4

T: Rise and shine, wakker worden in de torenkamer!


S: Yes, na de uitzending van Woensdag hebben we een nachtje gelogeerd. Het was een korte nacht (dat luchtbed waar jij op lag klonk als een krakend schip). Mijn ochtend chagrijnigheid was wel snel weg toen we de podcast envelop hadden ‘getrokken’. Ik kon vroeger uren radiootje spelen op de zolder van mijn ouders, nu mocht het eindelijk in het echt.


T: Toen zaten we ineens in de ochtend een radioshow voor te bereiden op de redactie van een echt radiostation, zonder dat we eigenlijk wisten hoe dat moest. Wat waren onze ideeën voor een podcast over Helgoland eigenlijk?


S: We hadden al bedacht dat we voor de voorbereidingen weer aan de slag gingen met beeld. Aan de hand van het plattegrond van Helgoland construeerde we een wandeling door ons geheugen en probeerden we op een beeldende manier te vertellen over wat we niet hebben kunnen fotograferen. We mochten de kelderstudio in het Vondel CS gebouw gebruiken, die hebben we toen omgedoopt tot de torenkelder .


T: Het bleek een stuk lastiger te zijn om met een microfoon voor je gezicht en een cafe vol gasten die naar je kijken, spontaan een beeldend verhaal te vertellen. Dat werd een beetje geforceerd.


S: We hadden ook bedacht dat we drie gasten gingen interviewen per telefoon, namelijkeen ontdekkingsreiziger, een vogelspotter en mijn Duitse schoonvader… eigenlijk vrij spontaan geregeld, maar alledrie wel met een totaal andere kijk op Helgoland. Dat interviewen ging je wel een stuk makkelijker af!


T: Het was super om anekdotes te horen over het eiland in de jaren zestig, bv dat het niet opviel dat het toen spik splinter nieuw gebouwd was, of de verbazing van anderen als je verteld waarom we zo gefascineerd zijn door Helgoland. Voor velen blijft het toch gewoon een vakantie eiland met interessante vogels en goedkope drank.


S: We hadden ook nog audiofragmenten die we op Helgoland hebben opgenomen....we hadden al snel teveel materiaal. Om deze puzzel tot een echte podcast te vormen in een middag was toch iets te ambitieus. Daarom hebben we ons slechts op een enkel interview gericht die we morgen verder afmaken, als voorproefje voor meer.


T: Morgen avond moeten we dan helaas alweer afscheid nemen van de torenkamer….


S: Ja, super jammer!! We hadden hier nog wel een maand kunnen doorwerken volgens mij.


T: Het wordt wel een hele leuke laatste dag, want we gaan de vier opdrachten van de afgelopen dagen bij elkaar brengen in een mini museum en besluiten hoe we verder gaan de na deze week! 


TORENKAMERDAG4_blog_ (1 of 3).jpg


TORENKAMERDAG4_blog_ (2 of 3).jpg


TORENKAMERDAG4_blog_ (3 of 3).jpg

Tanja Engelberts & Sander van Wettum - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Allard Schröder - De schone slaper

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Allard Schröder - De schone slaper

Allard Schröder (1946) is schrijver, essayist en dichter. Hij debuteerde met de roman De gave van Luxuria (1989), twee jaar later gevolgd door De muziek van de zwarte toetsen. Onlangs verscheen 'De schone slaper', zijn tiende roman.

Foto: Stephan Vanfleteren

Allard Schröder - De schone slaper
Opium

Woensdag 6 september 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Mieke van der Weij

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Te gast: Rachel Beaujean

Rachel Beaujean (Helmond, 1959) is per ingang van 1 september door Ted Brandsen benoemd tot Artistiek adjunct directeur van het Nationale Ballet.

Hiervoor was ze hoofd artistiek staf. Haar nieuwe functietitel is het logische gevolg van het toenemende aantal taken die Rachel is gaan vervullen en het aantal extra verantwoordelijkheden die ze op zich heeft genomen.    


Beaujean is vanaf 1977 verbonden aan Het Nationale Ballet. In 1981 werd ze bevorderd tot soliste en in 1997 trad ze aan als balletmeester. Vanaf 2003 vervult ze de functie van hoofd artistieke staf.

Voor Het Nationale Ballet maakte Beaujean een eigen versie van Les Sylphides, een hernieuwde productie van Giselle samen met Ricardo Bustamante, en een nieuwe productie van Paquita.


Rachel Beaujean klein.jpg

Studiofoto: Altin Kaftira

Portret: Angela Sterling

Te gast: Rachel Beaujean
Live muziek: Ketevan Roinishvili en Daniël Kool

Ketevan Roinishvili komt uit Georgie, uit een muzikale familie, vader cellist en moeder pianiste. Ze begon als zesjarige met piano maar gaf na 3 jaar toch de voorkeur aan de cello. In 2015 bereikte Ketevan de finale voor de Dutch Classical Talent, begeleid door Daniël Kool, en zij wordt internationaal gevraagd als solist bij orkesten en festivals, mede door het winnen van diverse concoursen. Daniël Kool is haar vaste (muziek)partner met wie zij regelmatig optreedt in binnen- en buitenland.


Daniël Kool begon met pianospelen op zijn vijfde, werd op zijn elfde aangenomen in de talentenklas van het Conservatorium van Amsterdam. Daar behaalde hij zijn Masters als leerling van Mila Baslawskaja. Nadien heeft hij vele onderscheidingen ontvangen bij muziekcompetities (onder meer Christinaconcours, YPF competition).

Live muziek: Ketevan Roinishvili en Daniël Kool
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Eva Meijer - Het vogelhuis

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Eva Meijer - Het vogelhuis

Eva Meijer (1980) is beeldend kunstenaar, filosoof, schrijver en singer-songwriter. Ze publiceerde eerder korte verhalen en poëzie in literaire tijdschriften. Haar debuutroman Het schuwste dier (2011) werd genomineerd voor de Academica Literatuurprijs, de Gouden Boekenuil en de Vrouw&Proza Debuutprijs. In 2013 verscheen Dagpauwoog. Ze promoveert momenteel aan de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar politieke stem van dieren. Begin 2016 verscheen Dierentalen, waarin ze talen van niet-menselijke dieren bespreekt, en de vraag wat taal eigenlijk is. Haar derde roman Het vogelhuis verscheen in september 2016, won de Lezersprijs van de BNG Bank Literatuurprijs, is genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs en zal worden vertaald in het Duits en Engels. Dierentalen zal ook in het Duits vertaald worden.


Foto: Irwan Droog

Eva Meijer - Het vogelhuis
Luidspreker Luidspreker
23:17   De Torenkamer: Tanja Engelberts & Sander van Wettum - Dag 3

Woensdag Collagedag



S: En? Goede ochtend gehad ?


T: Vanochtend hebben we de spelregels van onze week aangepast. Helaas gingen niet de schnaps maar een van de enveloppen het raam uit. In plaats van op Vrijdag aan een opdracht te werken hebben we besloten dat we al onze kleine projectjes af gaan maken en een plaats geven in een miniatuur museum. De Torenkamer voelt voor ons als een klein eiland, de concentratie die we hier willen hebben willen we gaan gebruiken om te reflecteren op wat we de dagen ervoor hebben gedaan.


S: Je leek wel wat teleurgesteld toen je vervolgens de collage opdracht trok….


T: Ja, eerlijk gezegd had ik zin om iets te doen dat verder buiten mijn straatje lag. Collages maken is bijna een dagelijkse bezigheid voor mij . Het begin van de ochtend was ik erg aan het klooien, concrete ideeën wilde zich niet echt vormen en probeersels pakten niet goed uit. Pas na de lunch kwam er weer wat joie de vivre terug. Letterlijk de geschiedenis uitvegen op foto’s door met zwarte pen de bebouwing weg te halen, of weg te snijden en te vervangen met natuurlijke elementen.  Daarna was geen foto meer heilig, we hebben ongeveer in alles zitten snijden wat op tafel lag, stiekem toch makkelijker met archiefmateriaal dan met je eigen foto’s? 


S: Ik heb vandaag geen enkele blik geworpen op mijn eigen foto’s, Voor de collage dag had ik mij al voorgenomen dat ik iets ging doen met de foto’s die we op het kleine fotowinkeltje in Helgoland hadden gekocht. Het was een klein, stoffig winkeltje dat tot de nok toe stond volgepakt met oude foto albums. Er waren opvallend veel foto’s van ontploffende bommen en heftige stormen op Helgoland.  Die heb ik toen verzameld. Vandaag heb ik passepartouts voor deze beelden gesneden, die in plaats van het hele beeld telkens maar een klein stukje van de foto tonen. De abstracte rookwolken leken door het kader nog meer op de opspattende golven en andersom - hierdoor ontstond er verwarring waar je naar keek.

Die abstractie zag ik ook wel terug in de rotspartijen van Helgoland, die op foto’s altijd erg grafisch aandoen. Toen heb ik nog een serie collages gemaakt die dit grafische aspect extra benadrukken door vormen uit te snijden en herhalen.


T:  Eigenlijk begonnen onze collages toen ineens op elkaar te lijken!


S: Toen we vanochtend op de fiets zaten vertelde ik je een idee voor de opdracht van Donderdag, jij bleek de avond ervoor precies hetzelfde te hebben bedacht. We hebben nog nooit eerder samengewerkt, dan is het toch wel bizar om te zien hoe je binnen een paar dagen zo op elkaar ingespeeld raakt.


TORENKAMERDAG3_blog+ (2 of 5).jpg


TORENKAMERDAG3_blog+ (1 of 5).jpg


TORENKAMERDAG3_blog+ (2a of 5).jpg


TORENKAMERDAG3_blog+ (3 of 5).jpg


TORENKAMERDAG3_blog+ (4 of 5).jpg


TORENKAMERDAG3_blog+ (5 of 5).jpg

Tanja Engelberts & Sander van Wettum - Dag 3
Opium

Dinsdag 5 september 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Live muziek: Oneiros Ensemble

Het Oneiros Ensemble is opgericht in 2011 door harpiste Liesbeth Vreeburg en violist Johan Olof. De missie van het ensemble is om verhalen te vertellen met klassieke muziek. Het ensemble bestaat uit een groep jonge ambitieuze musici en speelt in verschillende bezettingen. Het Oneiros Ensemble speelt kamermuziek, van barok tot hedendaags, in grote en kleine bezettingen, voor jonge en oude mensen. Het ensemble zoekt naar de essentie van de muziek, arrangeert en programmeert, maakt muziektheater, en vertelt verhalen.

Live muziek: Oneiros Ensemble
Te gast: Koen Vermeule

Koen Vermeule schildert landschappen in grote contrasten. Lege, typisch Nederlandse landschappen. Daarnaast beeldt hij mensen af, soms samen, maar doorgaans alleen. Verzonken in een mobiel of languit liggend op de grond spreekt er een modern soort eenzaamheid uit deze individuen, die verstild zijn vastgelegd in een onbestemde, maar doorgaans herkenbare omgeving. 

Zijn werk vraagt om reflectie en roept op tot contemplatie. Ter gelegenheid van het winnen van de Sacha Tanja Penning presenteert deKunsthal met ruim dertig werken een groot overzicht van zijn oeuvre.

Afbeelding: Tokyo Dreamer door Koen Vermeule

Te gast: Koen Vermeule
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Bernard Wesseling - Geen nieuws is goed nieuws

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Bernard Wesseling - Geen nieuws is goed nieuws

Bernard Wesseling (1978) debuteerde als prozaschrijver met de roman De favoriet, die zeer lovend ontvangen werd. Zijn eerste dichtbundel Focus (2006) werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut. In 2010 verscheen zijn roman Portret van een onaangepaste, in 2012 zijn tweede dichtbundel Naar de daken. Wesseling is actief als podiumdichter, trad veel op in Festina Lente, stond op de Nacht van de Poëzie en in talloze festivals. Zijn derde dichtbundel: ‘& de dag ligt open als een ei in zijn gebroken schaal’ is nu te koop.


Foto: Koos Breukel

Bernard Wesseling - Geen nieuws is goed nieuws
Tanja Engelberts & Sander van Wettum - Dag 2

S: We hebben gister nog tot half twaalf aan onze zine gesleuteld - de eerste opdracht - ik vond het een heftige eerste 12 uur in de Torenkamer. Wat vond je van het resultaat toen je vanochtend nog eens terugkeek naar onze zine?

T: Gister avond hebben we kort voor  de uitzending besloten ‘dit moet het zijn’, terugkijkend kan er natuurlijk heel veel anders, en werken sommige beelden toch niet of zijn juist heel verrassend. Conclusie voor mij was dat het goed is om meteen je ideeën te materialiseren ipv. eindeloos er over na te denken. Ik ben daarom ook blij dat we besloten hebben dat we op Vrijdag geen vijfde opdracht doen, maar die dag nog eens kritisch naar het werk gaan kijken en verbeteringen gaan maken.

S: Vandaag hebben we  de envelop met de 3D opdracht getrokken, dus een driedimensionale toepassing verzinnen voor ons fotowerk over Helgoland. Iets wat jij eigenlijk standaard doet met je sculpturen en installaties. Zat er wel uitdaging voor jou in deze opdracht?

T: Eigenlijk was ik een beetje jaloers en verrast door je frisse blik - je ging al gelijk driftig met foamboard in de weer.

Ik zat op dat moment juist nog te veel aan eerdere projecten te denken en dat blokkeerde mij een beetje. Toen ik eenmaal besloot om de filmpjes te gebruiken van de Helgolandse rotsen en vogels in combinatie met archief beelden leek er toch een interessante spanning te ontstaan en voelde ik me vrijer om te experimenteren met de combinatie van gefotografeerde maquettes en het toevoegen van bewegend beeld in de computer.  Wat heb jij gemaakt?

S: Ik heb een idee uitgevoerd dat al langer in mijn hoofd zat: namelijk het stapelen van diverse formaten fotopanelen als een soort piramide, waarbij de randen van de foto’s die zichtbaar zijn samen een nieuw beeld vormen. Een beetje als een driedimensionale collage. Toen ik het uitvoerde kwam ik  vrij snel er achter dat dit soort stapeltjes in de ruimte eigenlijk best wel saai waren, dus toen heb ik  een soort verbindend constructies gebouwd uit foambard waarin deze stapeltjes worden opgehangen: een soort container met daarin beelden. Toen ben ik doorgegaan op dat idee en heb nog een constructie proberen te bouwen die een losjes op de architectuur  van Helgoland geïnspireerd was. Jammer genoeg dat de dag zo voorbij vloog, ik heb nog niet echt het gevoel dat het af is.


T: Het valt me ook op dat je hele ander beelden hebt gebruikt als gister.

S: Ja, idd. Ik heb vandaag veel meer naar texturen en vormen gekeken, en hoe deze samen een nieuw beeld kunnen vormen. Ik heb minder op de inhoud of het narratief van onze foto’s gelet zoals we dat gister deden.

T: Het was toch wel een fijne tweede dag in de torenkamer, alleen de Schnaps proeft nog steeds als vloeibare kauwgom.

TORENKAMERDAG2_ 1.jpg

TORENKAMERDAG2_ 3.jpg

TORENKAMERDAG2_ 4.jpg

TORENKAMERDAG2_ 5.jpg

Tanja Engelberts & Sander van Wettum - Dag 2
Opium

Maandag 4 september 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Vandaag presenteert: Jan Mom.
/>span>Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Friso Schotanus

Wekelijks massale vechtpartijen op de tribunes, spijkerbommen die tussen het publiek ontploften, vluchtende politie; in de jaren zeventig, tachtig en negentig was voetbalgeweld heel gewoon. Ondanks, of misschien wel dankzij de dreiging van dat geweld, heeft het voetbalstadion altijd een magische aantrekkingskracht gehad op veel jongens. Zo ook op Friso Schotanus. Hij vroeg zich af: waar komt het geweld vandaan, waarom trekt het zo veel mannen aan en hoe kon het zo escaleren dat er doden vielen? Friso Schotanus reisde naar Engeland om de roots van het hooliganisme te zoeken. Hij reconstrueert gebeurtenissen aan de hand van persoonlijke verhalen, zoals de invasie van Tottenham-hooligans in Rotterdam in 1974, het Heizeldrama in 1985, het politiek beladen voetbalgeweld in het Oostblok (1990) en de slag bij Beverwijk, waarbij Carlo Picornie om het leven kwam (1997). Toen was geweld heel gewoon gaat niet alleen over geweld en pijn, maar ook over kameraadschap en clubliefde.

Te gast - Friso Schotanus
Live muziek - Ekaterina Levental & Maurice Lammerts van Bueren

Op zaterdag 10 september presenteren Ekaterina Levental & Maurice Lammerts van Bueren hun nieuwe CD The Silver Age. Met Russische liederen van Rachmaninoff, Tchaikovsky en Mussorgsky.

Live muziek - Ekaterina Levental & Maurice Lammerts van Bueren
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Anna Enquist - Andante uit de bundel Gedichten 1991-2012

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Anna Enquist - Andante uit de bundel Gedichten 1991-2012

Anna Enquist (1945) studeerde piano en psychologie. In 1988 debuteerde ze met enkele gedichten in Maatstaf en in 1991 volgde haar eerste bundel, Soldatenliederen, die zowel bij kritiek als publiek groot succes oogstte en bekroond werd met de C. Buddingh’-prijs. 1994 debuteerde zij als prozaschrijfster met de roman Het meesterstuk, waarmee ze doorbrak naar het grote publiek. Sindsdien publiceerde Anna Enquist verscheidene romans en dichtbundels, waarvan Hoor de stad uit 2016 de meest recente is.

Foto: Bert Nienhuis

Anna Enquist - Endante uit de bundel Gedichten 1991-2012
Luidspreker Luidspreker
23:11   De Torenkamer: Tanja Engelberts & Sander van Wettum - Dag 1

T: Maandag: zine dag?! Vat dat eens samen ….

S: Het begon best gezellig: na het inrichten van ons micro atelier, besloten we dat we elke Torenkamerdag gaan beginnen met een shotje Helgolander Aquavit schnaps en het trekken van een van de enveloppen.

T: Die enveloppen waren om toch een beetje om een houvast te hebben. Elke dag een opdracht aan onszelf, beetje aki-style, ook om de moed erin te houden. De torenkamer lijkt wel een beetje te klein te zijn voor onze ambitie voor een week: zine, podcast, sculptuur, film en collages…pff…

S: Precies wat we voor ogen hadden toch? Dat we elke dag sneller maken dan dat we kunnen denken. Als we teveel na gaan denken over wat we willen vertellen dan lopen we een beetje vast. Dat hebben we in ons individuele werk altijd.

T: Ja en nu proberen we in een week het verhaal uit onze beelden te trekken.Vandaag was een wederzien, een kennismaking met Helgoland

S: We hadden elkaars foto’s van Helgoland nog helemaal niet gezien. Ik vond het leuk hoe we naar andere dingen in het landschap hebben gezocht.

T: Ik was vooral geïnteresseerd in hoe de gebouwde geschiedenis bijna verstopt is onder de stenen en gras. In een glooiend groen landschap dat eruit ziet als een golfbaan, maar een duister verleden heeft. Het was een uitdaging om er te fotograferen omdat het zo klein was, in 40 minuten heb je een rondje gelopen.

S: Ik vond het ook erg moeilijk om tot goede beelden komen, normaal zoek ik in een stad naar abstracte plekken, vaak van beton. Helgoland was eigenlijk gewoon een kneuterig dorp met houten huisjes. Ik heb soms uren rond gelopen zonder mijn camera aan te raken. Veel verhalen van het eiland zijn ook niet zichtbaar op het oppervlakte.

T: En nu gaan we onze beelden vandaag samenvoegen tot een boekje, voor het eerst dat we ons eigen werk met dat van een ander combineren. Het scheelt natuurlijk dat we samen naar dezelfde plek zijn geweest. In jouw foto’s zit vaak het verhaal in het kader, terwijl ikzelf vaak tot een verhaal kom door materiaal en beeld samen te voegen. Uiteindelijk is het is ook een beetje je eigen beeld loslaten, kijken wat de ander er mee doet. Spannend hoe we dit gaan combineren.

S: En eigenlijk is een boekje maken nog de makkelijkste opdracht die in de enveloppen zit…. dat beloofd nog wat deze week.

Tanja_sander_torenkamerdag1_opiumblog (1 of 4).jpg

Tanja_sander_torenkamerdag1_opiumblog (2 of 4).jpg

Tanja_sander_torenkamerdag1_opiumblog (3 of 4).jpg

Tanja Engelberts & Sander van Wettum - Dag 1