Uitzending gemist

Opium

Maandag 4 december 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Lennart Booij

In deze uitzending

Vandaag presenteert: Lennart Booij.
/>span>Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Peter van Dongen

Voor Familieziek bewerkte Peter van Dongen de gelijknamige roman van Adriaan van Dis tot een beeldroman. Een verhaal in taferelen over een Indisch gezin, getekend door de oorlog, dat probeert te aarden in het Holland van de jaren vijftig. De zussen fluisteren achter het gordijn over hun geheimen. De vader, gebrand op rechtsherstel, bereidt zijn zoon voor op een nieuw gevaar: de Russen! Temidden van dit alles vindt de jongen troost bij zijn schaduwbroertje, wiens aanwezigheid hij voelt maar over wie nooit gesproken mag worden.

Te gast: Peter van Dongen
Live muziek: Linus Piano Quartet

De leden van het Linus Piano Kwartet zijn uit verschillende windrichtingen bij elkaar gekomen vanwege hun liefde voor kamermuziek en fascinatie voor het pianokwartet repertoire. Het ensemble bestaat uit vier gerenommeerde musici: Anastasia Safonova-piano, Irina Simon-Renes-viool, Esra Pehlivanli-altviool, en Örs Kôszeghy-cello.

Live muziek: Linus Piano Quartet
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Els Quaegebeur - fragment uit Woodstock

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Els Quaegebeur - fragment uit Woodstock


Els Quaegebeur (1974) is journalist en columnist. Ze schrijft onder andere voor Het Parool, Vrij Nederland, Opzij en de VARA Gids. Ruim vijf jaar geleden vertrok ze naar New York City. Tijdens haar verblijf in New York beschreef ze haar dagelijks leven in haar column in Het Parool. In 2006 verscheen haar debuutroman Mijn geheim, het verleidelijke leven van een minnares. In 2013 volgde Bij Starbucks heet ik Amy. Leven in New York City, over haar belevenissen in New York. Momenteel werkt zij aan een drieluik van Amerikaanse romans waarvan dit jaar het eerste deel Woodstock verscheen.
Foto © Keke Keukelaar

Els Quaegebeur - fragment uit Woodstock
Luidspreker Luidspreker
23:10   De Torenkamer: José Montoya - Dag 1

Snuffelend de ruimte verkennen. Boodschappentas uitpakken, een grote lijst in de hoek zetten, materialen uitpakken, iPhone oplader inpluggen en een klein kacheltje aanzetten. Hier moet het gaan gebeuren. Waar ik mezelf opleg dat het werk groots en belangrijk moet zijn, moet ik mezelf actief corrigeren dat het maar om vijf dagen gaat waarin ik wil ontdekken, experimenteren en speels creëren. Het enige doel voor deze dag is dat ik kies of het werk rood wordt, of blauw. Dan kan ik die in de papierwinkel kopen, en ik maak een aantal vouw-variaties. Na veel kopjes thee, handjes schudden en een flink aantal vouwlijnen later… is dit het resultaat van de eerste dag. 

DAY 1500.jpg

DAG 1500.jpg

José Montoya - Dag 1
Opium

Vrijdag 1 december 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Martin Fondse

De Buma Boy Edgarprijs, de belangrijkste prijs in Nederland op het gebied van jazz en geïmproviseerde muziek, is dit jaar toegekend aan pianist, blazer, componist en arrangeur Martin Fondse. De prijs wordt uitgereikt op deze door hemzelf samengestelde feestelijke concertavond, op 6 december. Het programma weerspiegelt de in het juryrapport zo gewaardeerde veelzijdigheid en verbindende kracht van de muziek én persoonlijkheid van Martin Fondse.

Te gast: Martin Fondse
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Idwer de la Parra uit de bundel Grond

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Idwer de la Parra uit de bundel Grond

Idwer de la Parra (1977) is werkzaam als tuinman. Daarnaast schrijft hij af en toe een gedicht. Zijn debuutbundel Grond verscheen september 2016 bij De Bezige Bij. 

Foto: Keke Keukelaar

Idwer de la Parra uit de bundel Grond
De Torenkamer: Marjolein Witte - Dag 5

Ik ga naar Mars en ik neem mee…..hout, een zaag en een pot neonroze verf! Een eigen ruimteschip bouwen, dat lijkt me wel wat! Het was een heerlijke week in De Torenkamer, waarin ik veel heb kunnen doen. Ik heb vier grote tekeningen gemaakt met grafiet- en pastelpotlood. Van mijn zwarte pastelpotlood is na vijf dagen haast niets over. Ik ben tevreden over de beelden die zijn ontstaan en ga in mijn atelier zeker verder met dit project. 

De laatste dag in de Torenkamer heb ik gewerkt aan de twee laatste tekeningen en heb ik langzaam mijn spullen weer ingepakt. Het is jammer dat ik al weer weg moet. Bij mij duurt het altijd een week voor ik me ergens echt thuis voel en dat is het moment waarop ik dan ook altijd langer wil blijven. 

Vandaag kwam presentatrice Andrea van Pol niet naar boven, maar heb ik mijn tekeningen neergelegd en opgehangen in de studio, zodat we de eindresultaten en de week konden bespreken. Gast van vanavond was Martin Fondse, pianist, jazzmuzikant, die net de Boy Edgar Prijs heeft gewonnen (een belangrijke jazzprijs). Ik ben niet zo thuis in jazz, maar zijn muziek is prachtig en veelzijdig en de manier waarop hij zijn muziek maakt inspireert enorm. Een leuke bijkomstigheid was dat de titels van de live nummers naadloos aansloten op mijn werk, zoals ‘het universum in een speldenknop’. Martin kwam dan ook met Andrea mee om mijn werk te bekijken en er vragen over te stellen. Wat ik prettig vind aan het werk dat ik heb gemaakt, is dat het de toeschouwer ook echt uitnodigt om met eigen gedachten en verhalen te komen. De beelden zijn niet eenduidig , waardoor er voldoende mysterie overblijft en de kijker zelf verder kan mijmeren over de toekomst en de rol van de mens daarin. Wat mij betreft was het een goede week! Bedankt Torenkamer en wie weet tot ziens!

The fly 500.jpg

De Torenkamer: Marjolein Witte - Dag 5
Live muziek: Martin Fondse en anderen

Als winnaar van de Boy Edgar Prijs is Martin Fondse hoofdgast van de avond, en zorgt hij tevens voor de live-muziek.

Live muziek: Martin Fondse en anderen
Opium

Donderdag 30 november 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Annemieke Bosman

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast: Doris Wintgens

Peggy Guggenheim en Nelly van Doesburg hebben – rondom de tweede wereldoorlog - een forse bijdrage geleverd aan het de erkenning van de Stijl als belangrijke kunstbeweging. Peggy verwierf voor haar kunstcollectie – op aanraden van Nelly – een aantal werken van de Stijl voor haar collectie. Peggy en Nelly maakten een solo-expositie van Theo van Doesburg, die langs belangrijke Amerikaanse musea reisde. Hier werd veel uitverkocht aan belangrijke verzamelaars. Nelly speelde een belangrijke rol bij de Stijl tentoonstelling in het MoMA, New York. De Stijl begon haar victorie (dankzij Peggy en Nelly) in Amerika.

Conservator Doris Wintgens van Museum De Lakenhal deed twee jaar onderzoek naar de vriendschap tussen de twee vrouwen en beschrijft die nu in haar publicatie Peggy Guggenheim & Nelly van Doesburg, Voorvechters van De Stijl.

Te gast: Doris Wintgens
Live muziek: Agnes Gosling & Luís Rabello

Luís Rabello en Agnes Gosling spelen concertreeks 'Cancão'. Beschouwd als één van de grootste componisten in Brazilië, zweeft de muziek van Radamés Gnattali op de grens tussen klassieke en populaire muziek. De Nederlandse zangeres Agnes Gosling samen met Braziliaanse pianist Luís Rabello zullen de release van hun EP Canção ten gehore brengen met nooit eerder gespeelde of uitgebrachte werken van deze Braziliaanse meester. De release van de cd is op 8 december. 

Live muziek: Agnes Gosling & Luís Rabello
De Torenkamer: Marjolein Witte - Dag 4

De hele donderdag ben ik de Torenkamer niet uitgekomen. Ik zit hier echt in mijn eigen kleine bubbel, planeet Marjolein, het heeft wel iets weg van meditatie. Heel dicht op het papier, de hele dag een zelfde soort handeling uitvoeren, afstand nemen, kijken, goed kijken, overdenken, beoordelen, aanpassen, tekenen en dat dan dan meerdere malen. 

Tekening 3 en 4 zijn opgezet. Er moet nog wel veel aan gebeuren, dus dat wordt nog hard werken de laatste twee dagen. Ik heb nieuwe elementen toegevoegd aan de tekeningen. En kleur! Wat eigenlijk altijd in mijn werk aanwezig is. Ik hoop dat het in dit geval goed uitpakt. Ok, ik ga weer even terug naar mijn planeet!

500.jpg

De Torenkamer: Marjolein Witte - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Anna Enquist - De stad herboren uit de bundel Hoor de stad

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Anna Enquist - De stad herboren uit de bundel Hoor de stad

Anna Enquist (1945) studeerde piano en psychologie. In 1988 debuteerde ze met enkele gedichten in Maatstaf en in 1991 volgde haar eerste bundel, Soldatenliederen, die zowel bij kritiek als publiek groot succes oogstte en bekroond werd met de C. Buddingh’-prijs. 1994 debuteerde zij als prozaschrijfster met de roman Het meesterstuk, waarmee ze doorbrak naar het grote publiek. Sindsdien publiceerde Anna Enquist verscheidene romans en dichtbundels, waarvan Hoor de stad uit 2016 de meest recente is.


Foto: Bert Nienhuis

Anna Enquist - De stad herboren uit de bundel Hoor de stad
Opium

Woensdag 29 november 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Te gast: Alma Mathijsen

Alma Mathijsen (1984) studeerde Beeld & Taal aan de Gerrit Rietveld Academie en Creative Writing in New York. Op haar achttiende begon ze met schrijven voor de jongerenwebsite Spunk.nl en ze was onderdeel van het columnistenduo Fanny & Alma in Het Parool. Van haar hand verschenen zes toneelstukken, een verhalenbundel en twee romans. Mathijsen schrijft essays voor NRC Handelsblad. In 2011 verscheen bij De Bezige Bij haar debuutroman Alles is Carmen, in 2014 gevolgd door De grote goede dingen, een integere en lichte roman waarin ze afscheid neemt van haar legendarische vader. In september 2017 verscheen haar nieuwe roman Vergeet de meisjes, een onheilspellende roman over twee vrouwen die besluiten zich aan de wereld te onttrekken.

Vergeet de meisjes
De Amerikaanse journalist Fields reist met enige tegenzin naar Voorhorst om de beroemde schrijver Iris Kouwenaar te interviewen. Al gauw wordt hij overrompeld door een fascinatie voor de raadselachtige relatie tussen Iris en haar huisgenoot Kay. Hij dringt hun leven binnen en observeert de totale toewijding waarmee Kay haar steeds zieker wordende vriendin verzorgt. In hun eigen kleine wereld, tussen de muren van een slaapkamer in West-Friesland, zijn de twee vrouwen aan elkaar overgeleverd. Vergeet de meisjes laat een nieuw licht schijnen op vriendschap, die minstens zo intens en ingewikkeld is als een liefdesrelatie. Alma Mathijsen verkent in deze roman de grenzen tussen toewijding en obsessie, tussen zelfopoffering en egoïsme.

vergeet de meisjes 500.jpg

Te gast: Alma Mathijsen
Live muziek: Camus Trio

Het Camus Trio bestaat uit de kersverse professionals Raquel Garzás García-Pliego (piano), Pau Marquès i Oleo (cello) en Luis Caballero Estremera (viool) die elkaar kennen van het conservatorium in Utrecht. Het trio is vernoemd naar schrijver en filosoof Albert Camus, die een inspirator vormt voor alle drie de leden. 

Foto's: Charlotte Brand.

Camus Trio Extra_500.jpg

Live muziek: Camus Trio
Luidspreker Luidspreker
23:49   Slaapservice: Jamal Ouariachi uit Vertedering

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jamal Ouariachi uit Vertedering 

Jamal Ouariachi (1978) debuteerde in 2010 met de roman De vernietiging van Prosper Morèl. Schreef korte verhalen voor de bundel Agents-Provocateurs: 20 onder 35 en voor tijdschriften als De Revisor, Tirade en Vogue. Zijn tweede roman Vertedering verscheen in 2013. Schreef de roman 25, het eerste deel van de trilogie 25-45-70, waarvan de twee andere delen zijn geschreven door David Pefko (45) en Daan Heerma van Voss (70). Met zijn nieuwste boek Een Honger won hij de BNG Literatuurprijs 2015.

Foto: Arnout Hulskamp

Jamal Ouariachi uit Vertedering
De Torenkamer: Marjolein Witte - Dag 3

Vandaag ging het werken wat langzamer. Er was geen vooropgezet plan, dus er moest nog wat ontstaan. Ik begon met werken op ander papier vandaag, ander formaat en zwart in plaats van wit. De uitwerking was niet naar mijn zin, dus heb ik besloten dat de tekeningen van deze week allemaal volgens hetzelfde principe moeten worden opgezet, op hetzelfde papier. Hoppa, het experiment de kop in gedrukt en mezelf kaders gegeven. Wat een beetje een verlengde is van de thematiek in mijn werk: controle uitoefenen, kaderen, naar de hand zetten... En dan heb je dus kaders, maar nog geen nieuw beeld. En ook niet het juiste papier. Dus ik daar moest ik eerst voor op pad. Fijn even door Amsterdam lopen! 

Op de terugweg zag ik een glimmend goud met zilver snoeppapiertje liggen in het gras. Het had wel wat weg van het folie dat je soms ziet op ruimtevaartuigen, tegen kosmische straling of zoiets. Dat papiertje moest dus dringend gefotografeerd worden! In het atelier ben ik het papiertje gaan combineren met andere beelden die ik verzameld heb in een mapje op mijn computer, waardoor een nieuw beeld en een nieuw verhaal ontstond. Op de uitwerking moeten jullie nog even wachten, want het is nog niet af en zoals je soms kunt hebben: ik ben nog lang niet tevreden met het beeld. Soms is kunst maken best frustrerend. "Kunstenaars moeten toch een beetje lijden?" vroeg Andrea me gister tijdens het interview. Lijden mag, ja wanneer het hard werken betekent zie ik iets goeds in mijn lijden. Maar ik ben geen kunstenaar die kunst maakt vanuit mijn eigen lijden (denk ik). Ik moet juist hele goede zin hebben, wil ik iets kunnen creëren. Bij mij werkt dat dus andersom. 

De interviews duren zo kort, dat ik erg goed na moet denken over wat ik wil vertellen. Wat fascineert mij zo aan de menselijke expansiedrift? Of überhaupt aan het menselijk handelen? Misschien het feit dat we onszelf hoog inschatten (zelfbewust, intelligent, on top of the foodchain), terwijl we ook maar gewoon doen wat we behoren te doen (instincten, emoties, overleven). Die tweestrijd, daar stel ik vaak vragen over in mijn beeldend werk. Omdat ik het wil snappen, maar ook geen antwoorden heb. En omdat ik de toeschouwer mee wil laten denken.

dag 3 500.jpg

De Torenkamer: Marjolein Witte - Dag 3
Opium

Dinsdag 28 november 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Live muziek: De Bezetting Speelt

De Bezetting Speelt is het tienkoppige kamermuziekensemble speciaal voor kenners én nieuwkomers. Met 5 strijkers + 5 blazers:

• variëren ze in klank, door de combinaties van hun instrumenten;

• zoeken ze naar spanning in repertoire, door afwisseling van ‘bekend’ en ‘minder bekend’;

• halen ze het maximale uit de bezetting; tussen solistisch spel en symfonische klanken.
Solo, duo, trio, kwartet, kwintet, sextet, septet, octet, nonet of decet. Het kan allemaal bij De Bezetting Speelt.

Foto: Edu Calicher.

Live muziek: De Bezetting Speelt
Te gast: Martin Michael Driessen

Schrijver Martin Michael Driessen is te gast. Hij won de ECI Literatuurprijs 2016 voor zijn boek Rivieren. Driessen (1954) is opera- en toneelregisseur, vertaler en schrijver. Zijn werk is vertaald in het Italiaans, Duits en Hongaars. Zijn nieuwe boek De Pelikaan is nu net verschenen. Een tragikomedie die zich afspeelt in het Kroatische deel van het Joegoslavië van na Tito.

De Pelikaan
Andrej is postbode in een slaperig stadje aan de Adriatische kust in communistisch Joegoslavië. Josip is verantwoordelijk voor de kabeltrein naar het heldenmonument boven op de heuvel. Hij is ongelukkig getrouwd en houdt er een minnares op na. Amateurfotograaf Andrej weet beelden van een amoureuze ontmoeting vast te leggen en begint Josip ermee te chanteren. Kort hierna ontdekt Josip dat postbode Andrej brieven open stoomt en geld steelt. Om aan de verwachtingen van zijn onbekende chanteur te voldoen begint hij op zijn beurt Andrej te chanteren. Intussen kabbelt de blauwe zee rustig door. Met een gedegen blik op beider geestesgesteldheid en met empathie zet Martin Michael Driessen zijn hoofdpersonen vast in een parabel van wederzijdse gebondenheid. Deze roman toont tegen een achtergrond van kapitalistisch hoogstandjes als gokken en knevelarij in laat-communistische Joegoslavië Driessens ongeëvenaarde vermogen alledaags leven te verheffen tot opwindende literatuur.

Te gast: Martin Michael Driessen
Slaapservice: Maria Barnas uit de roman Altijd Augustus

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Maria Barnas uit de roman Altijd Augustus 

Maria Barnas (1973) is schrijver, dichter en beeldend kunstenaar. Ze debuteerde in 1997 met de roman Engelen van ijs. Haar poëziedebuut maakte ze in 2003 metTwee zonnen en werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs. In 2009 ontving zij de J.C. Bloemprijs voor Er staat een stad op. Recent verscheen haar derde roman Altijd Augustus.

Foto: Blommers/Schumm

Slaapservice: Maria Barnas uit de roman Altijd Augustus
De Torenkamer: Marjolein Witte - Dag 2

Gisteravond ben ik laat gaan slapen. Na zo'n eerste dag, waarin veel gebeurt (intern en extern), duurt het altijd even voor ik ontspan. Het eerste interview vond ik spannend, maar volgens mij deed ik het wel goed. Ik kom er steeds meer achter hoeveel idealisme er soms in mijn werk schuilt. Ik ben niet uit op provoceren, maar een beetje prikkelen mag het werk wel. 

Ik ging vanmorgen met weinig slaap en toch frisse moed aan de slag met de tweede tekening. Soms heb je bepaalde beelden al een tijd in je hoofd. Dit was het geval bij de eerste twee werken van deze week. Zonder al te veel nadenken heb ik ze kunnen maken. Ze zijn nog niet af, maar het gaat de goede kant op en ze brengen nieuwe ideeën met zich mee. 

Het weer is nog steeds wispelturig; regen, zon en hagel wisselen elkaar gretig af. Op een mooi moment ben ik naar buiten geglipt voor een lekkere lunch en een wandeling in het park. Ik kom niet zo vaak in Amsterdam, maar bedacht me vandaag dat het leuk zou zijn een paar weken in de Torenkamer te kunnen verblijven en zo als tijdelijke bewoner nog wat langer van de stad te kunnen genieten. Maar goed, genoeg gedroomd. Er is werk aan de winkel. Morgen ga ik aan de slag met het derde werk in de serie, een die nog niet kant-en-klaar in mijn hoofd zit, dus tijd voor wat experiment!


The box500.jpg

De Torenkamer: Marjolein Witte - Dag 2