STER Advertentie

Dat snijdende mondharmonicageluid en die eigenaardige melodie... Je denkt meteen aan Once Upon a Time in the West zodra je het bekende thema uit de film hoort. In 1968 schreef de Italiaanse componist Ennio Morricone de muziek voor deze western. En dat deed hij op een wel heel bijzondere manier.

Wat vertelt filmmuziek over het beeld?

Filmmuziek is niet alleen mooi om naar te luisteren. Het heeft ook een functie. Muziek kan onze interpretatie van een beeld namelijk totaal veranderen. Als je in een film een auto naar een huis toe ziet rijden met housemuziek op de achtergrond, denk je dat er een gast arriveert voor een feestje. Maar als er dreigende muziek bij klinkt, denk je juist dat de automobilist niet veel goeds van plan is. Van dit effect maakt Ennio Morricone ook gebruik in zijn muziek voor Once Upon a Time in the West.

Lees ook: wie was Ennio Morricone

Leidmotieven in Once Upon a Time in the West

Morricone had de muziek voor Once Upon a Time in the West al gecomponeerd voordat de film werd opgenomen. De regisseur, Sergio Leone, draaide de muziek tijdens de opnames, zodat hij het tempo van het beeld precies op de muziek kon aanpassen.

Daardoor had Morricone alle vrijheid om een geniale structuur aan de muziek te geven. Hij heeft elk van de vier hoofdpersonen gekoppeld aan een vast instrument en een thema, een zogeheten leidmotief. Het bekende harmonicamelodietje hoort bij het personage Charles Bronson. Hij heeft zelfs 'Harmonica' als bijnaam, omdat hij in de film veel op het instrument speelt. Maar er is nog een andere reden: als kind kreeg hij een mondharmonica in zijn mond geduwd terwijl zijn broer werd vermoord. Zijn paniekerige adem door het instrument is zijn leidmotief geworden. Het achtervolgt hem op zijn zoektocht naar de moordenaar: hij wil zijn broer wreken.

Een verweven lot in muziek

Uiteindelijk vindt Harmonica de moordenaar, Frank, die muzikaal vergezeld wordt door een dreigend klinkende elektrische gitaar. Zo maakt de muziek meteen duidelijk wie de slechterik van het verhaal is. Harmonica en Frank blijven elkaar treffen. Zoals hun lot door de moord is verweven, zo zijn hun leidmotieven ook verweven: Morricone heeft ze zo gecomponeerd dat ze tegelijk kunnen klinken, zoals tijdens het laatste duel tussen Harmonica en Frank.

Een heel ander leidmotief is voor het personage Jill. Zij is pas getrouwd met Brett McBain en verhuist naar het westen om aan haar nieuwe leven te beginnen. Als leidmotief heeft Morricone haar een lyrische melodie gegeven, gezongen door een sopraan. Maar de muziek klinkt melancholiek: Jills man wordt vermoord door Frank voordat ze in het westen arriveert. Zo wreekt Harmonica niet alleen zijn broer, maar ook de man van Jill in zijn laatste duel met Frank.

Zo is de legendarische soundtrack van Ennio Morricone niet alleen leidend in de film, maar leidt het ook een eigen leven buiten de film: iedereen kent de melodie├źn die dit spannende verhaal al vertellen zonder dat je het beeld erbij ziet.

DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLERTIJDEN

Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan