Overzicht van 28 januari 2018

De Nacht

00:00 - 07:00

De Nacht AVROTROS

Presentatie: non-stop

In deze uitzending

Ontspannende klassieke muziek in de nacht. Van dit programma is vanwege de lengte geen 'uitzending gemist' beschikbaar.
Tussen hemel en aarde

09:00 - 10:00

Tussen hemel en aarde KRO-NCRV

Presentatie: Wilfred Kemp

In deze uitzending

Tussen Hemel en Aarde is een programma met klassieke, vaak religieuze muziek voor het ultieme zondagochtendgevoel. Met muziek uit verschillende stijlperioden; van gregoriaans tot muziek van Pärt en van Bach en Brahms tot Taverner en Ten Holt. Presentatie: Wilfred Kemp.
Spiegelzaal

10:00 - 11:00

Spiegelzaal AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Een actueel, informatief muziekprogramma met korte live optredens tussen 10.00-10.50 uur.
Spiegelzaal is het voorprogramma van Het Zondagochtend Concert.

- Michelle Sweegers, harp
- Helena Basilova, piano
- Firgun Ensemble
Het Zondagochtend Concert

11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest
Edo de Waart, dirigent
Sasha Cooke, mezzosopraan
 
L. Bernstein – Lamentation uit Eerste symfonie 'Jeremiah'
J. Brahms – Eerste symfonie
Brahms en Bernstein: twee maal Eerste symfonie
Johannes Brahms Brahms’ wonderschone Eerste symfonie is voor velen verbonden aan het feit dat hij er bijna vijftien jaar aan werkte. Wie...
<p><b>Johannes Brahms</b><br style="color: rgb(17, 17, 17);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/>Brahms’ wonderschone <em style="color: rgb(17, 17, 17);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Eerste symfonie</em> is voor velen verbonden aan het feit dat hij er bijna vijftien jaar aan werkte. Wie die worsteling even vergeet, hoort een ongelooflijk rijk orkestwerk. Geen vervolg op het symfonisch werk van Beethoven, zoals Brahms vreesde, maar een nieuw startpunt. Dirigent Edo de Waart komt altijd weer terug bij Brahms. Als jongen kocht hij als eerste elpeetjes de vier symfonieën. Ongelooflijk veelzijdig, noemde hij ze in een interview.<br style="color: rgb(17, 17, 17);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/><br/><b>Edo de Waart</b><br style="color: rgb(17, 17, 17);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/>Vandaag leidt De Waart het Radio Filharmonisch Orkest, waar hij sinds enige jaren eredirigent is. Brahms' <em style="color: rgb(17, 17, 17);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Eerste symfonie</em> wordt voorafgegaan door het emotionele derde deel uit Bernsteins <em style="color: rgb(17, 17, 17);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Eerste symfonie</em>. Bernstein gebruikte teksten van de profeet Jeremiah. Bij monde van de Grammy-winnende mezzosopraan Sasha Cooke rouwt Jeremiah om de ondergang van Jerusalem.<br/></p>
De Muziekfabriek

12:15 - 14:00

De Muziekfabriek AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Een prettige brug tussen zondagochtend- en zondagmiddagconcert. Rechtstreeks vanuit de Artiestenfoyer van het Concertgebouw in Amsterdam met elke week om 13.00 uur een 'minder bekend Stabat Mater'.
Het Zondagmiddagconcert

14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest
Kristian Bezuidenhout, dirigent en piano

  
1. Carl Philipp Emanuel Bach – Klavierconcert Wq 17
2. W.A. Mozart – Symfonie nr.29 KV 201
3. W.A. Mozart – Pianoconcert nr.24 KV 491

Rechtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Bezuidenhout dirigeert en soleert
Kristian Bezuidenhout Sinds zijn debuut in 2010 is Kristian Bezuidenhout een graag geziene gastsolist bij het Concertgebouworkest. Deze...
<p><strong style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Kristian Bezuidenhout</strong><br style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;">Sinds zijn debuut in 2010 is Kristian Bezuidenhout een graag geziene gastsolist bij het Concertgebouworkest. Deze keer debuteert de in Zuid-Afrika geboren pianist en klavecinist als dirigent bij het orkest. In klavierconcerten van Carl Philipp Emanuel Bach en Wolfgang Amadeus Mozart soleert Kristian Bezuidenhout op de vleugel. Mozarts<span> </span></span><em style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Symfonie in A</em><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;"><span> </span>leidt hij het orkest van achter de fortepiano.</span><br style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/><br style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/><strong style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">C.P.E. Bach en Mozart</strong><br style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;">‘Bach is de vader, wij zijn de kinderen’ zei Mozart over C.P.E. Bach, in wiens<span> </span></span><em style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Klavierconcert in d</em><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;"><span> </span>uit 1745 de invloeden van zijn vader (Johann Sebastian Bach) en Telemann nog te bespeuren zijn. Bijna dertig jaar later schreef Mozart – toen achttien jaar oud - zijn<span> </span></span><em style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Symfonie nr. 29</em><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;">. Naast de vloeiende elegantie die Mozart kenmerkt is de symfonie ook heel expressief. Bezuidenhout wil dat graag benadrukken: ‘In mijn ervaring durven orkesten soms te weinig met Mozarts muziek. Ik wil een uitvoering van vlees en bloed, met een levendige en uitgesproken expressie’. In het<span> </span></span><em style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Pianoconcert nr. 24</em><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;">, dat Mozart twaalf jaar later schreef, kondigt die expressiviteit de Romantiek al aan. Het stormachtige werk – critici beschreven het bij de première als ‘tragisch’, ‘gewelddadig’ en ‘energiek’ – zou een van zijn populairste pianoconcerten worden en was van grote invloed op Beethoven en Brahms.</span><br/></p>
Diskotabel

16:30 - 18:00

Diskotabel NTR

Presentatie: Lex Bohlmeijer

In deze uitzending

In een speciale aflevering van Diskotabel duikt Lex Bohmeijer vandaag in de wereld van het strijkkwartet. Samen met violiste Maria-Paula Majoor en altviolist en artistiek directeur van het Residentie Orkest, Sven Arne Tepl.
Ernst Daniël

18:00 - 20:00

Ernst Daniël AVROTROS

Presentatie: Ernst Daniël Smid

In deze uitzending

Ernst Daniël is een programma met passie voor opera en operazangers, gepresenteerd door Ernst Daniël Smid. Elke week staat een operazanger of -diva centraal en daarna hoort u hoogtepunten uit de beroemdste opera's.
Pique Dame van Tsjaikovski
Pique Dame (Schoppenvrouw) is een opera van Pjotr Iljitsj Tsjajkovski, naar een verhaal van Poesjkin. Het libretto is geschreven door de...
<p>Pique Dame (Schoppenvrouw) is een opera van Pjotr Iljitsj Tsjajkovski, naar een verhaal van Poesjkin. Het libretto is geschreven door de componist en zijn broer Modest. De première was in 1890, in St. Petersburg; het werk werd internationaal bekend in 1906, door de uitvoering in de Scala. In Nederland werd het pas in het seizoen 1956-57 voor het eerst opgevoerd.&#34;Schoppenvrouw&#34; wordt, na &#34;Jevgeny Onjegin&#34;, als Tsjajkovski's op één na beste opera beschouwd.<br/></p>
Sony Yoncheva zingt Verdi
De Bulgaarse sopraan Sonya Yoncheva brak echt door toen ze in november 2014 bij de Metropolitan Opera in New York inviel voor Kristine...
<p>De Bulgaarse sopraan Sonya Yoncheva brak echt door toen ze in november 2014 bij de Metropolitan Opera in New York inviel voor Kristine Opolais als Mimì in La bohème. Voor haar debuutalbum ‘Paris, mon amour’ (2015) ontving ze onder andere de Edison Klassiek en een Echo Klassik Award. Voor haar tweede album focuste Yoncheva zich op de aria’s van Handel. En haar nieuwe album is aan Verdi gewijd.<br/></p>
Avondconcert

20:00 - 23:00

Avondconcert Omroep MAX

Presentatie: Beitske de Jong

In deze uitzending

In het programma Avondconcert hoort u dagelijks live opnamen van Nederlandse en internationale concertpodia.

Componistendag 2018: Franz Schubert
Salagon Quartett; Jan Vermeulen en Veerle Peeters, fortepiano; philharmonie zuidnederland o.l.v. Philippe Herreweghe; Collegium Vocale Gent; Thomas Oliemans, bariton:
Franz Schubert: Strijkkwintet in C D.956
Selectie quatre-mains voor piano
Symfonie nr 8 ‘Onvoltooide’ D.759
Winterreise D.911
Mis nr.6 D.950
MAX opname 20-1-2018, Theater aan t Vrijthof Maastricht

MAX
Vrije Geluiden

23:04 - 00:00

Vrije Geluiden VPRO

Presentatie: Tom Klaassen

In deze uitzending

Tom Klaassen verkent iedere zaterdag en zondag tussen 23.00 en 24.00 uur de grenzen van de klassieke muziek. Met nieuwe releases, concerttips, reportages, actuele ontwikkelingen in de muziekwereld, een vaste plek voor jong talent, en natuurlijk: adembenemende muziek! Gemaakt in nauwe samenwerking met het televisieprogramma Vrije Geluiden.

Kalender

Gedraaid op Radio 4 overzicht

App de studio

Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe NPO omgaat met je gegevens, lees dan ons privacy statement