Overzicht van 28 januari 2018

De Nacht

00:00 - 07:00

De Nacht AVROTROS

Presentatie: non-stop

In deze uitzending

Ontspannende klassieke muziek in de nacht. Van dit programma is vanwege de lengte geen 'uitzending gemist' beschikbaar.
Tussen hemel en aarde

09:00 - 10:00

Tussen hemel en aarde KRO-NCRV

Presentatie: Wilfred Kemp

In deze uitzending

Tussen Hemel en Aarde is een programma met klassieke, vaak religieuze muziek voor het ultieme zondagochtendgevoel. Met muziek uit verschillende stijlperioden; van gregoriaans tot muziek van Pärt en van Bach en Brahms tot Taverner en Ten Holt.
Presentatie: Wilfred Kemp.
De Muziekfabriek

12:15 - 14:00

De Muziekfabriek AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Een prettige brug tussen zondagochtend- en zondagmiddagconcert. Rechtstreeks vanuit de Artiestenfoyer van het Concertgebouw in Amsterdam met elke week om 13.00 uur een 'minder bekend Stabat Mater'.
Het Zondagmiddagconcert

14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkestristian Bezuidenhout, dirigent en pianobr
/>nbsp; . Carl Philipp Emanuel Bach – Klavierconcert Wq 17. W.A. Mozart – Symfonie nr.29 KV 201. W.A. Mozart – Pianoconcert nr.24 KV 491br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Bezuidenhout dirigeert en soleert

Kristian Bezuidenhout
Sinds zijn debuut in 2010 is Kristian Bezuidenhout een graag geziene gastsolist bij het Concertgebouworkest. Deze keer debuteert de in Zuid-Afrika geboren pianist en klavecinist als dirigent bij het orkest. In klavierconcerten van Carl Philipp Emanuel Bach en Wolfgang Amadeus Mozart soleert Kristian Bezuidenhout op de vleugel. Mozarts Symfonie in A leidt hij het orkest van achter de fortepiano.

C.P.E. Bach en Mozart
‘Bach is de vader, wij zijn de kinderen’ zei Mozart over C.P.E. Bach, in wiens Klavierconcert in d uit 1745 de invloeden van zijn vader (Johann Sebastian Bach) en Telemann nog te bespeuren zijn. Bijna dertig jaar later schreef Mozart – toen achttien jaar oud - zijn Symfonie nr. 29. Naast de vloeiende elegantie die Mozart kenmerkt is de symfonie ook heel expressief. Bezuidenhout wil dat graag benadrukken: ‘In mijn ervaring durven orkesten soms te weinig met Mozarts muziek. Ik wil een uitvoering van vlees en bloed, met een levendige en uitgesproken expressie’. In het Pianoconcert nr. 24, dat Mozart twaalf jaar later schreef, kondigt die expressiviteit de Romantiek al aan. Het stormachtige werk – critici beschreven het bij de première als ‘tragisch’, ‘gewelddadig’ en ‘energiek’ – zou een van zijn populairste pianoconcerten worden en was van grote invloed op Beethoven en Brahms.

<p><strong style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Kristian Bezuidenhout</strong><br style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;">Sinds zijn debuut in 2010 is Kristian Bezuidenhout een graag geziene gastsolist bij het Concertgebouworkest. Deze keer debuteert de in Zuid-Afrika geboren pianist en klavecinist als dirigent bij het orkest. In klavierconcerten van Carl Philipp Emanuel Bach en Wolfgang Amadeus Mozart soleert Kristian Bezuidenhout op de vleugel. Mozarts<span> </span></span><em style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Symfonie in A</em><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;"><span> </span>leidt hij het orkest van achter de fortepiano.</span><br style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/><br style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/><strong style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">C.P.E. Bach en Mozart</strong><br style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);"/><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;">‘Bach is de vader, wij zijn de kinderen’ zei Mozart over C.P.E. Bach, in wiens<span> </span></span><em style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Klavierconcert in d</em><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;"><span> </span>uit 1745 de invloeden van zijn vader (Johann Sebastian Bach) en Telemann nog te bespeuren zijn. Bijna dertig jaar later schreef Mozart – toen achttien jaar oud - zijn<span> </span></span><em style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Symfonie nr. 29</em><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;">. Naast de vloeiende elegantie die Mozart kenmerkt is de symfonie ook heel expressief. Bezuidenhout wil dat graag benadrukken: ‘In mijn ervaring durven orkesten soms te weinig met Mozarts muziek. Ik wil een uitvoering van vlees en bloed, met een levendige en uitgesproken expressie’. In het<span> </span></span><em style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);">Pianoconcert nr. 24</em><span style="color: rgb(35, 31, 32);text-align: left;background-color: rgb(255, 255, 255);float: none;">, dat Mozart twaalf jaar later schreef, kondigt die expressiviteit de Romantiek al aan. Het stormachtige werk – critici beschreven het bij de première als ‘tragisch’, ‘gewelddadig’ en ‘energiek’ – zou een van zijn populairste pianoconcerten worden en was van grote invloed op Beethoven en Brahms.</span><br/></p>
Diskotabel

16:30 - 18:00

Diskotabel NTR

Presentatie: Lex Bohlmeijer

In deze uitzending

In een speciale aflevering van Diskotabel duikt Lex Bohmeijer vandaag in de wereld van het strijkkwartet. Samen met violiste Maria-Paula Majoor en altviolist en artistiek directeur van het Residentie Orkest, Sven Arne Tepl.
Avondconcert

20:00 - 23:00

Avondconcert Omroep MAX

Presentatie: Beitske de Jong

In deze uitzending

In het programma Avondconcert hoort u dagelijks live opnamen van Nederlandse en internationale concertpodia.

Componistendag 2018: Franz Schubert

Salagon Quartett; Jan Vermeulen en Veerle Peeters, fortepiano; philharmonie zuidnederland o.l.v. Philippe Herreweghe; Collegium Vocale Gent; Thomas Oliemans, bariton:
Franz Schubert:
Strijkkwintet in C D.956
Selectie quatre-mains voor piano
Symfonie nr 8 ‘Onvoltooide’ D.759
Winterreise D.911
Mis nr.6 D.950
MAX opname 20-1-2018, Theater aan t Vrijthof Maastricht

MAX
Vrije Geluiden

23:04 - 00:00

Vrije Geluiden VPRO

Presentatie: Tom Klaassen

In deze uitzending

Tom Klaassen verkent iedere zaterdag en zondag tussen 23.00 en 24.00 uur de grenzen van de klassieke muziek. Met nieuwe releases, concerttips, reportages, actuele ontwikkelingen in de muziekwereld, een vaste plek voor jong talent, en natuurlijk: adembenemende muziek! Gemaakt in nauwe samenwerking met het televisieprogramma Vrije Geluiden.

Kalender

Gedraaid op Radio 4 overzicht