Overzicht van 11 november 2017

De Nacht

00:00 - 07:00

De Nacht AVROTROS

Presentatie: non-stop

In deze uitzending

Ontspannende klassieke muziek in de nacht. Van dit programma is vanwege de lengte geen 'uitzending gemist' beschikbaar.
Musica Religiosa

09:00 - 10:00

Musica Religiosa EO

Presentatie: Elsbeth Gruteke

In deze uitzending

Iedere zaterdag wakker worden met klassieke muziek met een religieuze signatuur.
Een goedemorgen met...Barbara Visser

10:00 - 12:00

Een goedemorgen met...Barbara Visser AVROTROS

Presentatie: diverse presentatoren

In deze uitzending

Iedere zaterdagochtend van 10:00 tot 12:00 uur een muzikaal portret van een prominente Nederlander in Een goedemorgen met...
Barbara Visser

Barbara Visser wordt in 1966 geboren in Haarlem, en studeert fotografie en audiovisuele beeldende kunst in Amsterdam, Maastricht en New York.

Fotografie, film, video, tekst, drukwerk en performance – vele genres verbindt Visser in haar werk. Behalve kunstenaar is zij ook docent geweest bij diverse kunst– ontwerp– en architectuuropleidingening Nederland en daarbuiten.
Bovendien was Barbara Visser van 2014 tot 2017 voorzitter van de Akademie van Kunsten van de KNAW, opgericht om de banden tussen kunst en wetenschap aan te halen, en om kunst en maatschappij, en de kunsten onderling, dichter bij elkaar te brengen.

Werk van Visser is momenteel te zien in Het Stedelijk Museum in Amsterdam in de tentoonstelling I’m a Native Foreigner en in NEST Den Haag in de tentoonstelling On Speaking Terms. Ook werkt ze aan de film The End of Fear, die in het voorjaar van 2018 zal worden uitgezonden door de VPRO.

Visser heeft het nu heel druk als interimartistiek directeur van IDFA, het International Documentary Filmfestival Amsterdam, dat dit jaar haar 30e editie beleeft. Woensdag begint het festival, en in 12 dagen zijn er meer dan 300 documentaires te zien.

Als kind zong Barbara Visser op school, en probeerde ze ook blokfluit en piano, maar daar volhardde ze tot haar spijt niet in. Tegenwoordig probeert ze tijd te maken om de piano weer op te pakken…

Meer informatie over de documentaire ImposedPiece, die 12 finalisten van het Elisabeth Concours 2015 volgt, èn het optreden dat 3e prijswinnaar William Hagen zal geven, is hier te vinden: www.idfa.nl/nl/film/96670acf-11ae-47bc-8157-038a536598db/imposed-piece.


<p>Barbara Visser<span> </span>wordt in 1966 geboren in Haarlem, en studeert fotografie en audiovisuele beeldende kunst in Amsterdam, Maastricht en New York.</p><p>Fotografie, film, video, tekst, drukwerk en performance – vele genres verbindt Visser in haar werk. Behalve kunstenaar is zij ook docent geweest bij diverse kunst– ontwerp– en architectuuropleidingening Nederland en daarbuiten.<br/>Bovendien was Barbara Visser van 2014 tot 2017 voorzitter van de Akademie van Kunsten van de KNAW, opgericht om de banden tussen kunst en wetenschap aan te halen, en om kunst en maatschappij, en de kunsten onderling, dichter bij elkaar te brengen.</p><p>Werk van Visser is momenteel te zien in Het Stedelijk Museum in Amsterdam in de tentoonstelling <i>I’m a Native Foreigner</i> en in NEST Den Haag in de tentoonstelling <i>On Speaking Terms</i>. Ook werkt ze aan de film <i>The End of Fear</i>, die in het voorjaar van 2018 zal worden uitgezonden door de VPRO.</p><p>Visser heeft het nu heel druk als interimartistiek directeur van IDFA, het International Documentary Filmfestival Amsterdam, dat dit jaar haar 30<sup>e</sup> editie beleeft. Woensdag begint het festival, en in 12 dagen zijn er meer dan 300 documentaires te zien.</p><p>Als kind zong Barbara Visser op school, en probeerde ze ook blokfluit en piano, maar daar volhardde ze tot haar spijt niet in. Tegenwoordig probeert ze tijd te maken om de piano weer op te pakken…</p><p>Meer informatie over de documentaire ImposedPiece, die 12 finalisten van het Elisabeth Concours 2015 volgt, èn het optreden dat 3<sup>e</sup> prijswinnaar William Hagen zal geven, is hier te vinden: www.idfa.nl/nl/film/96670acf-11ae-47bc-8157-038a536598db/imposed-piece.</p><p><br/></p>
De Muziekfabriek

12:00 - 14:00

De Muziekfabriek AVROTROS

Presentatie: Maartje Stokkers

In deze uitzending

Een programma met prettig in het gehoor liggende klassieke muziek voor de lunchtijd én elke dag (behalve zondag) om 12.30 uur de PRIJS CD. Naast informatie over muziek en componisten, óók de belangrijkste (muzikale) gespreksonderwerpen van de dag.
NTR ZaterdagMatinee

14:00 - 16:35

NTR ZaterdagMatinee NTR

Presentatie: Hans Haffmans

In deze uitzending

Barokvirtuoos Julia Lezhneva

Concerto Köln
Julia Lezhneva, sopraan

Pisendel - Sinfonia in Bes
Graun - La gloria uit Armida
Graun - Senza di te, mio bene, uit Coriolano
Vivaldi/Pisendel - Concert voor twee violen, twee hobo’s fagot en strijkorkest
Graun - Piangete uit Mitridate
Graun - Parmi, ah no! uit Silla
Hasse - Sinfonia opus 5 nr. 6
Vivaldi - Zeffiretti che sussurate uit Ercole su’l Termodonte
Graun - No, no, di Libia fra l’arene uit Silla
Vivaldi - Concert voor viool, twee hobo’s, twee hoorns, fagot en strijkorkest in F
Graun - Mi paventi il figlio indegno uit Britannico
Barokvirtuoos Julia Lezhneva

Pisendel bewerkt Vivaldi

Dat de muziek van Antonio Vivaldi al tijdens zijn leven vaste grond vond in Duitsland is vooral te danken aan de violist en leider van het fameuze Hoforkest in Dresden, Johann Georg Pisendel. Hij had Vivaldi in 1716 bezocht, en de Italiaan droeg zes vioolconcerten aan hem op. Eenmaal na enige omzwervingen in Dresden neergestreken, paste Pisendel vele Vivaldipartituren aan voor het grotere orkest dat hij onder zijn hoede had. Met het Concert voor twee violen, twee hobo’s, fagot en strijkorkest ging hij zelfs zover dat hij ingreep in de notentekst. Dat was geen probleem, want Pisendel had Vivaldi’s stijl, getuige zijn eigen kleine oeuvre aan instrumentale werken, uitstekend in de vingers.


Julia Lezhneva

Door zijn inzet voor het werk van zijn Italiaanse tijdgenoot gaf Pisendel de stijl door aan zijn leerlingen, onder wie Carl Heinrich Graun. Ook Johann Adolf Hasse, sinds de jaren dertig van de achttiende eeuw ‘Ober-Hofkapellmeister’ in Dresden, droeg de Italiaanse muziek een warm hart toe. Deze echtgenoot van Faustina Bordoni, de best betaalde zangeres uit die tijd, gaf vooral de opera een impuls. Bij dit concert treedt Julia Lezhneva in haar muzikale voetspoor.

<p><b>Pisendel bewerkt Vivaldi</b></p><p><span>Dat de muziek van Antonio Vivaldi al tijdens zijn leven vaste grond vond in Duitsland is vooral te danken aan de violist en leider van het fameuze Hoforkest in Dresden, Johann Georg Pisendel. Hij had Vivaldi in 1716 bezocht, en de Italiaan droeg zes vioolconcerten aan hem op. Eenmaal na enige omzwervingen in Dresden neergestreken, paste Pisendel vele Vivaldipartituren aan voor het grotere orkest dat hij onder zijn hoede had. Met het <i>Concert voor twee violen, twee hobo’s, fagot en strijkorkest</i> ging hij zelfs zover dat hij ingreep in de notentekst. Dat was geen probleem, want Pisendel had Vivaldi’s stijl, getuige zijn eigen kleine oeuvre aan instrumentale werken, uitstekend in de vingers.</span></p><p><span><br/></span></p><p><b>Julia Lezhneva</b></p><p><span>Door zijn inzet voor het werk van zijn Italiaanse tijdgenoot gaf Pisendel de stijl door aan zijn leerlingen, onder wie Carl Heinrich Graun. Ook Johann Adolf Hasse, sinds de jaren dertig van de achttiende eeuw ‘Ober-Hofkapellmeister’ in Dresden, droeg de Italiaanse muziek een warm hart toe. Deze echtgenoot van Faustina Bordoni, de best betaalde zangeres uit die tijd, gaf vooral de opera een impuls. Bij dit concert treedt Julia Lezhneva in haar muzikale voetspoor.</span><br/></p>
Matinee Café

16:35 - 17:30

Matinee Café NTR

Presentatie: Hans Haffmans

In deze uitzending

Na afloop van het concert van de ZaterdagMatinee praten Hans Haffmans en zijn gasten met elkaar na in 'Matinee Café'.

Live vanuit het Concertgebouwcafé, als levendige ontmoetingsplaats voor muziekliefhebbers en topmusici.
Met deze week te gast onder meer schrijver en muziekliefhebber Bert Natter.
Podium

17:30 - 19:00

Podium NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

NTR Opera Live

19:00 - 23:00

NTR Opera Live NTR

Presentatie: Hein van Eekert

In deze uitzending

Cherubini - Medea uit het O’Reilly Theatre in Wexford. Wexford Opera Chorus and Orchestra olv Stephen Barlow. Solisten: Lise Davidsen, Ruth Iniesta, Raffaella Lupinacci, Sergey Romanovsky.
Vrije Geluiden

23:04 - 23:58

Vrije Geluiden VPRO

Presentatie: Tom Klaassen

In deze uitzending

Tom Klaassen verkent iedere zaterdag en zondag tussen 23.00 en 24.00 uur de grenzen van de klassieke muziek. Met nieuwe releases, concerttips, reportages, actuele ontwikkelingen in de muziekwereld, een vaste plek voor jong talent, en natuurlijk: adembenemende muziek! Gemaakt in nauwe samenwerking met het televisieprogramma Vrije Geluiden.

Kalender

Gedraaid op Radio 4 overzicht

App de studio

Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe NPO omgaat met je gegevens, lees dan ons privacy statement