Presentator

Hans Smit

  1. Presentatorenchevron right
  2. Hans Smit
Hans Smit (1962) groeit op in een katholiek gezin in Beverwijk. Als kind heeft hij al een fascinatie voor de radio en speelt hij thuis met een bandrecorder om radio na te spelen. In Beverwijk gaat hij naar het gymnasium, waarna hij geïnspireerd door een goede leraar Frans besluit Frans te gaan te studeren in Amsterdam. Dit doet Smit een aantal jaar, tot zijn kandidaats.

Tijdens zijn stage op zijn oude middelbare school in Beverwijk, komt hij, wanneer hij tussen zijn collega’s in de lerarenkamer zit, tot het besef dat hij dit niet tot zijn pensioen wil blijven doen. Smit besluit zijn interessante bijvak persgeschiedenis tot hoofdstudie te maken. Zodoende begint hij aan de studie Geschiedenis van Pers, Propaganda en Openbare Mening. Tijdens zijn eerste stage, op de publiciteitsafdeling van het Holland Festival, komt hij Theo Stokkink tegen, die op dat moment een eigen cultuurprogramma bij de KRO heeft. Smit vraagt aan Stokkink of hij bij hem zijn volgende stage kan lopen. Stokkink stemt in en zo gaat Smit bij het Hilversum 1 programma Schone kunsten aan de slag. Het is voor dit programma dat hij voor het eerst met een microfoon in de hand op pad gaat om radio te maken.

Radio & TV

Nadat Smit in 1988 afstudeert moet hij vanwege zijn dienstplicht het leger in. Hij heeft hier echter principiële bezwaren tegen en dient de vervangende dienst op de persvoorlichtingsafdeling van het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. Dit doet hij achttien maanden met veel plezier. Tegen het eind van zijn dienstverband heeft hij door het vele contact met de media een aardig netwerk opgebouwd. Hierdoor kan hij direct na afloop aan de slag in Hilversum, als redacteur bij een kunstprogramma van de AVRO, gepresenteerd door Cilly Dartell en Hein Hansen.  Die laatste werkt in die tijd ook parttime voor Schone kunsten van de KRO. Wanneer hij dit niet meer kan combineren vraagt hij aan Smit of hij deze baan wil overnemen. Hans Smit accepteert het aanbod en keert daardoor in deeltijd weer terug op zijn oude stageplaats.

Tijdens de eerste helft van de jaren negentig is Smit freelancer bij verschillende radioprogramma’s. Voornamelijk bij de KRO, maar ook werkt hij in deze periode voor de AVRO en de VPRO. Zijn werkzaamheden lopen uiteen van verslaggever, redacteur, regisseur en tevens presentator van een aantal programma’s. Als in 1995 het Radio 1 Journaal van start gaat, krijgt hij een aanstelling bij de NOS als bureauredacteur en incidenteel ook in de presentatie.
Een jaar later roept de televisie. Smit wordt het nieuwe gezicht van het NOS Jeugdjournaal. Daar blijft hij zeven jaar aan verbonden, in de presentatie maar ook in verslaggeving. Zo doet hij voor de NOS verslag vanuit New York na 9/11.
Na zijn afscheid bij het Jeugdjournaal in 2003 maakt hij de overstap naar het Journaal, maar besluit na een jaar verder te willen kijken dan alleen de presentatiedesk.

Tijdens zijn jaren als nieuwspresentator bij de NOS was Smit ook nog werkzaam bij de radio. Zo presenteert hij af en toe het Radio 1 journaal en verzorgde hij één keer per week het krantenoverzicht van Met het oog op morgen. In 2002 begint Smit als presentator bij het cultuurprogramma Ophef & vertier en valt hij in bij KRO’s Theater van het sentiment. Ook valt hij met enige regelmaat in bij het programma Ontbijtradio op Radio 2. Dit bevalt de VARA zo goed, dat hij gevraagd wordt de taak van vaste presentator Roderick Veelo over te nemen.

Ondanks zijn vaste contract bij de NOS besluit Smit de overstap naar een free lance bestaan bij de radio te maken: “Ik vind radio eigenlijk veel leuker dan televisie. Het is sneller, het is dichterbij de mensen. Al klinkt dat heel cliché.” De overstap naar Radio 2 maakt het voor Smit eveneens mogelijk op het eind van het jaar mee te presenteren aan de Top 2000 uitzendingen.

Terug naar cultuur

Na drie jaar Ontbijtradio wordt Smit door de AVRO gevraagd een kunst- en cultuurprogramma te komen presenteren. Omdat cultuur ook in het begin van zijn carrière een grote rol speelt, vormt dit aanbod een unieke kans terug te keren bij het soort programma’s dat hij het liefste presenteert. In dienst bij de AVRO maakt Smit meerdere programma’s voor de radio, waarvan Opium radio in het weekend op Radio 1 het belangrijkste is tot dat programma daar stopt, eind 2013. Verder doet hij enkele losse presentatieklussen voor AVRO TV en is de vaste voice over van de kunstprogramma’s. Op radio is hij ook de vaste invaller voor Hans Schiffers bij Schiffers.fm en voor Jan Mom bij Vrijdagmiddag live. Hij is ook vaste invaller van Clairy Polak bij het NPO Klassiek-programma De Klassieken en neemt per 1 januari 2014 de presentatie van haar over. Ook neemt hij de vrijdagse presentatie van Opium op 4 (nu Opium) voor zijn rekening, dat rond die tijd als dagelijks programma in de late avond op NPO Klassiek is gestart. Opium blijft hij nog wel presenteren als hij in mei 2015 stopt met De Klassieken om meer tijd aan schrijvende journalistiek en losse opdrachten te kunnen besteden. Zo gaat hij dat jaar voor Het Parool aan de slag als theaterrecensent en werkt hij voor o.a. Het Theaterfestival en Stadsschouwburg Amsterdam.

Met Opium stopt hij eind 2016, maar dit betekent niet het afscheid van NPO Klassiek. Daar was hij ook al regelmatig te horen als verslaggever en  invalpresentator voor de NTR en voor KRO-NCRV. Voor eerstgenoemde omroep gaat hij ook als podcastmaker aan de slag, met een serie over het laatste strijkkwartet van Beethoven (‘Opus 130’) en een serie ter gelegenheid van de 85ste verjaardag van Arvo Pärt (‘Het Pad van Pärt’). Voor KRO-NCRV is hij vanaf januari 2021 de vaste presentator van De Ochtend op vrijdag, zaterdag en zondag en presentator van het nieuwe Panorama Zondag (18:00 - 20:00 uur).