Uitzending gemist

Avondconcert

Maandag 7 oktober 2019, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Alexander Melnikov, piano

Werken van Franz Schubert - Fantasie in C, ‘Wanderer-Fantasie’, , Johannes Brahms - Sieben Fantasien, opus 116 (1892) en Claude Debussy - Préludes livre II (1910 –1912)

Rechtstreeks vanuit de Vereeniging, Nijmegen
Avondconcert

Zondag 6 oktober 2019, 20:00 - 23:00

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Ton Koopman 75 jaar

Joseph Haydn - Symfonie nr. 98 Hob.I, nr. 98
J.S. Bach - Auf, schmetternde Töne der muntern Trompeten - Dramma per musica, BWV 207a
Johannes Brahms - Zigeunerlieder op. 103

Opname van 4 oktober 2019, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Dirigent en klavecinist Ton Koopman wordt begin oktober niet alleen 75, ook bestaat zijn Amsterdam Baroque Orchestra 40 jaar. Reden voor een feestelijk concert! Met Bachs cantate BWV 207a – een van de mooiste volgens de jubilerende dirigent – en de Symfonie nr. 98 van Joseph Haydn met een klavecimbelsolo aan het slot. En een bijzonder uitstapje: Koopman dirigeert het ‘moderne’ meesterwerk Zigeunerlieder van Johannes Brahms met niemand minder dan Ronald Brautigam aan de vleugel.

De grote vlucht die de oude muziek in de 20e eeuw heeft genomen, is voor een belangrijk deel te danken aan Ton Koopman en zijn Amsterdam Baroque Orchestra and Choir. Wereldwijd geldt Koopman als een van de grootste specialisten, vooral als het om de cantates van Bach gaat. Koopmans opnamen van het complete werk van Bach en Buxtehude vormen met recht de internationale standaard. ‘Delightful’, schreef Gramophone simpelweg.

Avondconcert

Donderdag 3 oktober 2019, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest
Lahav Shani, dirigent en piano
Karel Schoofs, hobo

Ludwig van Beethoven - Pianoconcert nr. 4 op. 58
Ludwig van Beethoven - Hoboconcert (fragment)
Ludwig van Beethoven - Symfonie nr.7 op.92

Rechtstreeks vanuit De Doelen, Rotterdam

‘Kenners en leken zullen het erover eens zijn als ze deze muziek horen: dit wordt een van Europa’s belangrijkste componisten,’ zei Haydn over Beethovens Hoboconcert, ‘en dan ben ik zijn trotse leraar.’ Het manuscript van dit werk leek lang verloren, maar in de jaren ’60 vond men een blad met schetsen van het Largo uit het concert. Dit blad bevatte voldoende informatie om een poging tot reconstructie te wagen. Cees Nieuwenhuizen en Jos van der Zanden maakten een versie, die in 2002 in première ging. Bij de uitvoering door het Rotterdams Philharmonisch Orkest is Karel Schoofs, eerste hoboïst van het orkest, de solist.
Avondconcert

Woensdag 2 oktober 2019, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Beitske de Jong

In deze uitzending

Bach en Soefi

Werken van Ali Ghamsari en J.S. Bach
in bewerkingen van Mathilde Wantenaar

Nederlands Blazers Ensemble
Ali Ghamsari (tar)
Haleh Seyfizadeh (zang)
Elisabeth Hetherington (zang)

Opname van 14 november 2018, Theaters Tilburg

Zoals het soefisme aanspoort tot eenheid en harmonie, en oosters en westers gedachtegoed met elkaar verbindt, zo omarmen traditionele Perzische muziek en Johann Sebastian Bach elkaar in het programma ‘Bach en Soefi’ van het Nederlands Blazers Ensemble. Samen met de Iraanse zangeres Haleh Seyfizadeh, de Iraanse tärspeler Ali Ghamsari, de Nederlandse theorbe-virtuoos David Mackor en de Canadese sopraan Elisabeth Hetherington, brengt het NBE een oriëntaalse Bach in innige omhelzing met oude Perzische muziek. De verbindende muziek is van de hand van componiste Mathilde Wantenaar.
Avondconcert

Dinsdag 1 oktober 2019, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Nederlands Kamerkoor olv Peter Dijkstra
Dorien Lievers, alt
Guy Cutting, tenor

Sergej Rachmaninov - Vespers op.37

Opname van 4 oktober 20179, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Sergej Rachmaninov (1873 – 1943) is vooral bekend door zijn pianoconcerten en symfonieën, maar hij was een absolute meester in het schrijven van koormuziek. Zijn Vespers behoren tot de allermooiste werken uit het koorrepertoire. De titel Vespers is eigenlijk incorrect, want alleen de eerste zes van de vijftien delen van dit omvangrijke werk zijn bestemd voor de Russisch-Orthodoxe vesperdienst. De betekenis van het werk overstijgt welke traditie dan ook: de troost en verstilling die eruit spreken zijn ongekend. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Vespers tot de favoriete composities van de componist zelf behoorden.