Programma
Uitzending gemist

Dinsdag 26 november 2019, 20:00 - 22:30
Avondconcert NTR
Presentatie: Wouter Pleijsier
In deze uitzending
Leipziger Streichquartett
Joseph Haydn: -Strijkkwartet op. 64 nr. 6
Felix Mendelssohn - Strijkkwartet op.44 nr.2
Niels Gade - "Wilkommen und Abschied" uit Strijkkwartet in F gr.t.
Robert Schumann - Strijkkwartet op.41 nr.3
Rechtstreeks vanuit Theaters Tilburg
Al meer dan dertig jaar wordt het Leipzig String Quartet met open armen onthaald door het publiek. Wat begon als een distillaat uit het Gewandhaus Orchester Leipzig – het kwartet bestond oorspronkelijk uit de respectievelijke sectieleiders – is uitgegroeid tot een van de meest gewaardeerde kwartetten van onze tijd. Enkele cijfers over hun ruim dertigjarige bestaan: de Leipzigers gaven ca 3000 concerten, maakten 100 cd-opnames en wonnen een 50-tal prijzen. En ze hebben een herkenbaar, donker geluid. De New York Times omschreef het ooit als “rijk, zwoel en van grote schoonheid”.
Joseph Haydn: -Strijkkwartet op. 64 nr. 6
Felix Mendelssohn - Strijkkwartet op.44 nr.2
Niels Gade - "Wilkommen und Abschied" uit Strijkkwartet in F gr.t.
Robert Schumann - Strijkkwartet op.41 nr.3
Rechtstreeks vanuit Theaters Tilburg
Al meer dan dertig jaar wordt het Leipzig String Quartet met open armen onthaald door het publiek. Wat begon als een distillaat uit het Gewandhaus Orchester Leipzig – het kwartet bestond oorspronkelijk uit de respectievelijke sectieleiders – is uitgegroeid tot een van de meest gewaardeerde kwartetten van onze tijd. Enkele cijfers over hun ruim dertigjarige bestaan: de Leipzigers gaven ca 3000 concerten, maakten 100 cd-opnames en wonnen een 50-tal prijzen. En ze hebben een herkenbaar, donker geluid. De New York Times omschreef het ooit als “rijk, zwoel en van grote schoonheid”.

Maandag 25 november 2019, 20:00 - 22:30
Avondconcert NTR
Presentatie: Wouter Pleijsier
In deze uitzending
Nederlands Philharmonisch Orkest olv Michele Martiotti
Liza Ferschtman, viool
Richard Wagner - Prelude uit 'Lohengrin'
Erich Wolfgang Korngold - Vioolconcert op. 35
Antonín Dvořák - Symfonie nr. 8 op. 88
Rechtstreeks vanuit het Concertgebouw in Amsterdam
Liza Ferschtman is een warm pleitbezorgster van het Vioolconcert van Erich Wolfgang Korngold (1897–1957). Deze was niet alleen componist van prachtige laatromantische werken, maar ook dé Amerikaanse filmmuziekcomponist van de eerste helft van de 20e eeuw. In zijn Vioolconcert uit 1945 vloeien beide werelden prachtig ineen, zegt Liza Ferschtman: ‘Korngold kopieerde de Hollywoodsound niet, hij máákte de sound. Het is geen kitsch, het is oprecht en genereus.’
Liza Ferschtman, viool
Richard Wagner - Prelude uit 'Lohengrin'
Erich Wolfgang Korngold - Vioolconcert op. 35
Antonín Dvořák - Symfonie nr. 8 op. 88
Rechtstreeks vanuit het Concertgebouw in Amsterdam
Liza Ferschtman is een warm pleitbezorgster van het Vioolconcert van Erich Wolfgang Korngold (1897–1957). Deze was niet alleen componist van prachtige laatromantische werken, maar ook dé Amerikaanse filmmuziekcomponist van de eerste helft van de 20e eeuw. In zijn Vioolconcert uit 1945 vloeien beide werelden prachtig ineen, zegt Liza Ferschtman: ‘Korngold kopieerde de Hollywoodsound niet, hij máákte de sound. Het is geen kitsch, het is oprecht en genereus.’

Zondag 24 november 2019, 20:00 - 23:00
Avondconcert NTR
Presentatie: Beitske de Jong
In deze uitzending
Internationaal Vocalisten Concours 2019
Opname van de finale, deze middag in het Theater aan de Parade in Den Bosch, van de 53ste editie van het Internationaal Vocalisten Concours in de categorie LiedDuo, voor zanger én pianist.
De finalisten zijn:
Ema Nikolovska (1993) mezzosopraan, Canada
Michael Sikich (1993) piano, VS
Erika Baikoff (1994) sopraan, VS
Gary Beecher (1993) piano, Ierland
Esther Valentin (1993) mezzosopraan, Duitsland*
Anastasia Grishutina (1988) piano, Rusland
Harriet Burns (1989) sopraan, Groot-Brittannië*
Ian Tindale (1990) piano, Groot-Brittannië
*Eveneens genomineerd voor de prijs "Oh che tranquillo mar" – de prijs voor het verplichte lied van Sylvia Maessen.
De jury bestaat uit de zangers Dame Felicity Lott (voorzitter), Jard van Nes en Thomas Oliemans, pianisten Graham Johnson en David Selig, programmeur Mirjam Wijzenbeek (Koninklijk Concertgebouw).
Opname van de finale, deze middag in het Theater aan de Parade in Den Bosch, van de 53ste editie van het Internationaal Vocalisten Concours in de categorie LiedDuo, voor zanger én pianist.
De finalisten zijn:
Ema Nikolovska (1993) mezzosopraan, Canada
Michael Sikich (1993) piano, VS
Erika Baikoff (1994) sopraan, VS
Gary Beecher (1993) piano, Ierland
Esther Valentin (1993) mezzosopraan, Duitsland*
Anastasia Grishutina (1988) piano, Rusland
Harriet Burns (1989) sopraan, Groot-Brittannië*
Ian Tindale (1990) piano, Groot-Brittannië
*Eveneens genomineerd voor de prijs "Oh che tranquillo mar" – de prijs voor het verplichte lied van Sylvia Maessen.
De jury bestaat uit de zangers Dame Felicity Lott (voorzitter), Jard van Nes en Thomas Oliemans, pianisten Graham Johnson en David Selig, programmeur Mirjam Wijzenbeek (Koninklijk Concertgebouw).

Donderdag 21 november 2019, 20:00 - 22:30
Avondconcert NTR
Presentatie: Wouter Pleijsier
In deze uitzending
A
Aurora Orchestra
Nicolas Altstaedt, cello en leiding
Ian Bostridge, tenor
John Tavener - The Protecting Veil
Benjamin Britten - Les Illuminations op.18
Joseph Haydn - Symfonie nr. 45 'Hob.I/45 (Abschieds-Sinfonie')
Opname van 29 maart 2019, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel
The Protecting Veil uit 1988 weerspiegelt net als veel werken van John Tavener (1944-2013) het Russisch-orthodoxe geloof van de componist. Het omvangrijke werk (voor cello en strijkorkest) is zoals veel van Taveners muziek sober en meditatief. De titel verwijst naar het Russisch-orthodoxe feest van de Beschermende sluier van de moeder Gods waarin de verschijning van Maria in Constantinopel wordt gevierd. Benjamin Britten componeerde Les Illuminations in 1939 op basis van gedichten van de Franse symbolist Arthur Rimbaud. Tenor Ian Bostridge zei over de liederencyclus: ‘Het is een hybride stuk, heel surrealistisch en evocatief, je maakt als het ware een emotionele reis door een droomwereld.’ De Symfonie nr. 45 van Joseph Haydn heeft als bijnaam ‘Afscheidssymfonie’ omdat de musici gedurende het laatste deel (adagio) stoppen met spelen, hun kaars uitblazen, hun partituur meenemen en het podium verlaten, totdat nog maar 2 violisten overblijven. Hiermee wilde Haydn duidelijk maken dat de musici protesteerden tegen de verplichte jaarlijkse verhuizing tussen het zomerpaleis bij Fertod (Hongarije) en het winterpaleis in Wenen.
B
Benjamin Beilman, viool
Louis Schwizgebel, piano
Narek Hakhnazaryan, cello
Felix Mendelssohn-Bartholdy - Pianotrio nr. 1 op. 49
Opname van 1 april 2019, Wigmore Hall, Londen
Aurora Orchestra
Nicolas Altstaedt, cello en leiding
Ian Bostridge, tenor
John Tavener - The Protecting Veil
Benjamin Britten - Les Illuminations op.18
Joseph Haydn - Symfonie nr. 45 'Hob.I/45 (Abschieds-Sinfonie')
Opname van 29 maart 2019, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel
The Protecting Veil uit 1988 weerspiegelt net als veel werken van John Tavener (1944-2013) het Russisch-orthodoxe geloof van de componist. Het omvangrijke werk (voor cello en strijkorkest) is zoals veel van Taveners muziek sober en meditatief. De titel verwijst naar het Russisch-orthodoxe feest van de Beschermende sluier van de moeder Gods waarin de verschijning van Maria in Constantinopel wordt gevierd. Benjamin Britten componeerde Les Illuminations in 1939 op basis van gedichten van de Franse symbolist Arthur Rimbaud. Tenor Ian Bostridge zei over de liederencyclus: ‘Het is een hybride stuk, heel surrealistisch en evocatief, je maakt als het ware een emotionele reis door een droomwereld.’ De Symfonie nr. 45 van Joseph Haydn heeft als bijnaam ‘Afscheidssymfonie’ omdat de musici gedurende het laatste deel (adagio) stoppen met spelen, hun kaars uitblazen, hun partituur meenemen en het podium verlaten, totdat nog maar 2 violisten overblijven. Hiermee wilde Haydn duidelijk maken dat de musici protesteerden tegen de verplichte jaarlijkse verhuizing tussen het zomerpaleis bij Fertod (Hongarije) en het winterpaleis in Wenen.
B
Benjamin Beilman, viool
Louis Schwizgebel, piano
Narek Hakhnazaryan, cello
Felix Mendelssohn-Bartholdy - Pianotrio nr. 1 op. 49
Opname van 1 april 2019, Wigmore Hall, Londen

Woensdag 20 november 2019, 20:00 - 22:30
Avondconcert NTR
Presentatie: Beitske de Jong
In deze uitzending
Rietkwintet Calefax
Sebastian Aguilera de Heredia - Ensalada
César Franck - Deuxième choral
Jehan Alain - Litanies
Maurice Duruflé - Prélude et fugue sur le nom d’Alain
Hans Koolmees - Estampie
Felix Mendelssohn Bartholdy - Prelude nr. 2 en fuga nr. 1 uit op. 37
François Roberday - Fugues et caprices
J.S. Bach - Fantasie en Fuga BWV 542
Rechtstreeks vanuit het Muziekgebouw aan 't IJ, Amtsterdam
‘The monster never breathes!’, sprak Igor Stravinsky ooit over het kerkorgel. Weinig instrumenten kunnen bogen op zo’n rijk repertoire als het orgel. Bijna alle grote componisten schreven ervoor, sommige zelfs uitsluitend. Toch mijden sommige muziekliefhebbers het orgel. Komt het door de overweldigende klank, door de liturgische connotatie, de associatie met koude kerkbanken? Calefax, als een soort beweeglijk en menselijk ademend orgel, brengt de mooiste orgelmuziek naar de concertzaal, van onder anderen César Franck, Maurice Duruflé, J.S. Bach en Hans Koolmees.
Sebastian Aguilera de Heredia - Ensalada
César Franck - Deuxième choral
Jehan Alain - Litanies
Maurice Duruflé - Prélude et fugue sur le nom d’Alain
Hans Koolmees - Estampie
Felix Mendelssohn Bartholdy - Prelude nr. 2 en fuga nr. 1 uit op. 37
François Roberday - Fugues et caprices
J.S. Bach - Fantasie en Fuga BWV 542
Rechtstreeks vanuit het Muziekgebouw aan 't IJ, Amtsterdam
‘The monster never breathes!’, sprak Igor Stravinsky ooit over het kerkorgel. Weinig instrumenten kunnen bogen op zo’n rijk repertoire als het orgel. Bijna alle grote componisten schreven ervoor, sommige zelfs uitsluitend. Toch mijden sommige muziekliefhebbers het orgel. Komt het door de overweldigende klank, door de liturgische connotatie, de associatie met koude kerkbanken? Calefax, als een soort beweeglijk en menselijk ademend orgel, brengt de mooiste orgelmuziek naar de concertzaal, van onder anderen César Franck, Maurice Duruflé, J.S. Bach en Hans Koolmees.