Uitzending gemist

Avondconcert

Zondag 27 oktober 2019, 20:00 - 23:00

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

Noors Solistenkoor o.l.v. Grete Pedersen



Gunnar Eriksson - Romanska bågar

Frank Martin - Mis voor dubbelkoor

Sven-David Sandström - Lobet den Herrn

Ørjan Matre - Orphic Songs

"Songs of the sun" - arrangementen van Noorse volksliederen



Rechtstreeks vanuit het Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam



Een avond met vooral Scandinavische koormuziek door het beste kamerkoor van Noorwegen, vermaard om de uitvoering van klassiek en hedendaags repertoire. De rijkdom van de muziek uit het Noorden wordt gecombineerd met Frank Martins Mis voor dubbelkoor, een van de mooiste miscomposities van de vorige eeuw. Deze mis van de Zwitser bleef veertig jaar onuitgevoerd. Hij vond zijn muzikale uiting van religieuze gevoelens daarvoor te persoonlijk. Het Noors Solistenkoor neemt een recent werk mee van landgenoot Ørjan Matre (1979), op oude Griekse teksten over de mythe van Orpheus.
Avondconcert

Donderdag 24 oktober 2019, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

A

The Gents olv Annemiek van der Ven

Wouter van Belle, orgel



Albert de Klerk - Sacramentslof

Albert de Klerk - Dic Nobis Maria uit: Tres Meditationes Sacrae

Hayo Boerema - 2 liederen op teksten uit het Hooglied

Wouter van Belle - To Mary

Hayo Boerema - Liederen op teksten van Ida Gerhardt

Herman Strategier - Partita over ‘Heer herinner U de namen’

Albert de Klerk - 3 liederen uit: 4 redeloze zangen

Herman Strategier - Komt vrienden in het ronde





Opname van 15 september 2019, Orgelpark, Amsterdam



Vocaal ensemble The Gents presenteert een programma met louter Nederlandse composities voor koor a capella en orgel. Onder de titel Denkend aan Holland zijn werken te horen van onder anderen Albert de Klerk, Herman Strategier, Hayo Boerema en Wouter van Belle. Van Belle bespeelt eveneens het orgel. De cyclus is slechts twee keer eerder uitgevoerd in Nederland.



B

Orchestra Mozart o.l.v. Bernard Haitink

Martin Helmchen, piano



Mozart - Pianoconcert Nr.22 K.482

Schubert - Symfonie nr.5 D.485



Opname: 21-04-2019, LAC (Lugano Arte e Cultura), Lugano

Luidspreker Luidspreker
Het gesprek - Marcel Möring

Annemieke Bosman spreekt Marcel Möring over Amen, zijn nieuwste boek.

Amen
Samuel Hagenau werkt als archeoloog op het terrein van Kamp Westerbork. Op de dag waarop zijn ex-vrouw meldt dat ze haar laatste spullen komt ophalen, wandelt hij het bos in om zijn gedachten te ordenen. De opmerkelijke vondst werpt hem nog dieper terug op de vraag op wie hij was en wie hij is. Amen is een doordringende roman over de ongrijpbaarheid van de liefde.

A<br> The Gents olv Annemiek van der Ven<br> Wouter van Belle, orgel<br><br> Albert de Klerk - Sacramentslof<br> Albert de Klerk - Dic Nobis Maria uit: Tres Meditationes Sacrae<br> Hayo Boerema - 2 liederen op teksten uit het Hooglied<br> Wouter van Belle - To Mary<br> Hayo Boerema - Liederen op teksten van Ida Gerhardt<br> Herman Strategier - Partita over ‘Heer herinner U de namen’<br> Albert de Klerk - 3 liederen uit: 4 redeloze zangen<br> Herman Strategier - Komt vrienden in het ronde<br> <br><br> Opname van 15 september 2019, Orgelpark, Amsterdam<br><br> Vocaal ensemble The Gents presenteert een programma met louter Nederlandse composities voor koor a capella en orgel. Onder de titel Denkend aan Holland zijn werken te horen van onder anderen Albert de Klerk, Herman Strategier, Hayo Boerema en Wouter van Belle. Van Belle bespeelt eveneens het orgel. De cyclus is slechts twee keer eerder uitgevoerd in Nederland.<br><br> B<br> Orchestra Mozart o.l.v. Bernard Haitink<br> Martin Helmchen, piano<br><br> Mozart - Pianoconcert Nr.22 K.482<br> Schubert - Symfonie nr.5 D.485<br><br> Opname: 21-04-2019, LAC (Lugano Arte e Cultura), Lugano<br><br>
Avondconcert

Woensdag 23 oktober 2019, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

A

Leden Residentie Orkest:

Wouter Vossen, viool

Justyna Briefjes, viool

Hannah Strijbos, altviool

Miriam Kirby, cello

Shuann Chai, piano



J.S. Bach – Inventionen

W.A. Mozart – Pianokwartet nr. 1 KV 478

Henriëtte Bosmans – Nuit calme uit ‘Impressions’

Robert Schumann – Pianokwintet op. 44



Opname van 16 oktober 2019, Nieuwe Kerk, Den Haag



Celliste Miriam Kirby van het Residentie Orkest stelde een programma samen dat zij samen met collega’s uit het orkest op 16 oktober uitvoerde in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Naast een bewerking voor viool en altviool van enkele Inventionen van J.S. Bach en twee meesterwerken uit het repertoire voor pianokwartet, van Mozart en Brahms, speelden de musici ook een werk van de Nederlandse componiste Henriëtte Bosmans (1895-1952): haar Nuit calme, het centrale deel van het drieluik ‘Trois Impressions’ uit 1926.



B

Le Caravansérail o.l.v. Bertrand Cuiller

Rachel Redmond, sopraan



"A Fancy": Engelse toneelmuziek uit het einde van de 17e eeuw

Werken van o.a. Matthew Locke, Henry Purcell en James Hart



Net zoals hedendaags theater, kon ook toneel in het Londen van de 17e eeuw niet voorbij aan muziek. Integraal gezongen opera’s kwamen overwaaien uit Italië en namen langzaam aan de plaats in van de ‘masques’ of maskerspelen, een typisch Engels genre dat gezongen en gesproken tekst vermengt.



Opname van 9 juni 2019, Altes Rathaus, Regensburg

Het gesprek - Anna van der Heide

Jan Mom spreekt regisseur Anna van der Heide, over jaar nieuwste film De Liefhebbers.

Een film over familiebanden maar vooral over het zelf herstellend vermogen van de mens. Jan (Jeroen Krabbé) en Lea (Beppie Melissen) hebben vier volwassen kinderen, die ze hebben voorbereid op het echte leven: doorzetten, nooit opgeven en sterk zijn. De kinderen konden daarmee in hun eigen leven een eind op weg komen. Maar de onderlinge relaties komen op scherp te staan als blijkt dat hun vader al een jaar worstelt met beginnende dementie. Voor ieder lid van het gezin start een eigen acceptatieproces. Hiervoor moeten ze de confrontatie met elkaar én met zichzelf aangaan, want zelfs onvoorwaardelijke familiebanden hebben hun grenzen.

A<br> Leden Residentie Orkest:<br> Wouter Vossen, viool<br> Justyna Briefjes, viool<br> Hannah Strijbos, altviool<br> Miriam Kirby, cello<br> Shuann Chai, piano<br><br> J.S. Bach – Inventionen<br> W.A. Mozart – Pianokwartet nr. 1 KV 478<br> Henriëtte Bosmans – Nuit calme uit ‘Impressions’<br> Robert Schumann – Pianokwintet op. 44<br><br> Opname van 16 oktober 2019, Nieuwe Kerk, Den Haag<br><br> Celliste Miriam Kirby van het Residentie Orkest stelde een programma samen dat zij samen met collega’s uit het orkest op 16 oktober uitvoerde in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Naast een bewerking voor viool en altviool van enkele Inventionen van J.S. Bach en twee meesterwerken uit het repertoire voor pianokwartet, van Mozart en Brahms, speelden de musici ook een werk van de Nederlandse componiste Henriëtte Bosmans (1895-1952): haar Nuit calme, het centrale deel van het drieluik ‘Trois Impressions’ uit 1926.<br><br> B<br> Le Caravansérail o.l.v. Bertrand Cuiller<br> Rachel Redmond, sopraan<br><br> Werken van o.a. Matthew Locke, Henry Purcell en James Hart

Net zoals hedendaags theater, kon ook toneel in het Londen van de 17e eeuw niet voorbij aan muziek. Integraal gezongen opera’s kwamen overwaaien uit Italië en namen langzaam aan de plaats in van de ‘masques’ of maskerspelen, een typisch Engels genre dat gezongen en gesproken tekst vermengt.

Opname van 9 juni 2019, Altes Rathaus, Regensburg

"/>
Luidspreker Luidspreker
Opium Atelier: Martin Rombouts - Dag 3

De bewoners van het Opium Atelier houden een blog bij. 

A<br> Leden Residentie Orkest:<br> Wouter Vossen, viool<br> Justyna Briefjes, viool<br> Hannah Strijbos, altviool<br> Miriam Kirby, cello<br> Shuann Chai, piano<br><br> J.S. Bach – Inventionen<br> W.A. Mozart – Pianokwartet nr. 1 KV 478<br> Henriëtte Bosmans – Nuit calme uit ‘Impressions’<br> Robert Schumann – Pianokwintet op. 44<br><br> Opname van 16 oktober 2019, Nieuwe Kerk, Den Haag<br><br> Celliste Miriam Kirby van het Residentie Orkest stelde een programma samen dat zij samen met collega’s uit het orkest op 16 oktober uitvoerde in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Naast een bewerking voor viool en altviool van enkele Inventionen van J.S. Bach en twee meesterwerken uit het repertoire voor pianokwartet, van Mozart en Brahms, speelden de musici ook een werk van de Nederlandse componiste Henriëtte Bosmans (1895-1952): haar Nuit calme, het centrale deel van het drieluik ‘Trois Impressions’ uit 1926.<br><br> B<br> Le Caravansérail o.l.v. Bertrand Cuiller<br> Rachel Redmond, sopraan<br><br> Werken van o.a. Matthew Locke, Henry Purcell en James Hart

Net zoals hedendaags theater, kon ook toneel in het Londen van de 17e eeuw niet voorbij aan muziek. Integraal gezongen opera’s kwamen overwaaien uit Italië en namen langzaam aan de plaats in van de ‘masques’ of maskerspelen, een typisch Engels genre dat gezongen en gesproken tekst vermengt.

Opname van 9 juni 2019, Altes Rathaus, Regensburg

"/>
Avondconcert

Dinsdag 22 oktober 2019, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Wouter Pleijsier

In deze uitzending

A

Het Gelders Orkest olv Per-Otto Johansson

Liza Ferschtman, viool



Sergej Prokofjev - Vioolconcert nr. 2 op. 63

Jean Sibelius - De zwaan van Tuonela, op. 22

Jean Sibelius - Karelia Suite op. 11



Opname van 19 oktober 2019, Vereeniging, Nijmegen



‘De violiste doet wat ze als de beste kan: met grote muzikaliteit kleuren schilderen, beelden oproepen en verhalen vertellen.’ Aldus een recensie in NRC over de opname die Liza Ferschtman met Het Gelders Orkest maakte van Korngolds Vioolconcert. Het was een hoogtepunt in de lange samenwerking van orkest en soliste. Vanavond voeren ze samen Prokofjevs Vioolconcert nr. 2 uit. Daarnaast tekent dirigent Per-Otto Johansson voor De Zwaan van Tuonela en de Karelia Suite van Jean Sibelius. In de Zwaan van Tuonela wordt een episode uit het Finse volksepos Kalevala verklankt. In de Karelia Suite, een onstuimige compositie uit zijn jonge jaren, voert Sibelius de luistaraar naar het Finse Karelië in vroeger tijden. In heldere, soms felle tinten schildert hij een prachtig drieluik met een statige processie, een weemoedig zingende minstreel en een opgetogen mars.



B

Vox Clamantis olv Jaan-Eik Tulve



Gregoriaanse gezangen

Arvo Pärt - Delen uit Missa syllabica

Perotinus - Beata viscera, conductus

Guillaume de Machault - Delen uit Mess de Nostre Dame

Arvo Pärt - The Deer's Cry

David Lang - For love is strong


Arvo Pärt - Virgencita



Opname van 17 augustus 2019, RheinVokal Festival, Bad Neuenahr-Ahrweiler

Luidspreker Luidspreker
Wouter Pleijsier over Theo Verbey
A<br> Het Gelders Orkest olv Per-Otto Johansson<br> Liza Ferschtman, viool<br><br> Sergej Prokofjev - Vioolconcert nr. 2 op. 63<br> Jean Sibelius - De zwaan van Tuonela, op. 22<br> Jean Sibelius - Karelia Suite op. 11<br><br> Opname van 19 oktober 2019, Vereeniging, Nijmegen<br><br> ‘De violiste doet wat ze als de beste kan: met grote muzikaliteit kleuren schilderen, beelden oproepen en verhalen vertellen.’ Aldus een recensie in NRC over de opname die Liza Ferschtman met Het Gelders Orkest maakte van Korngolds Vioolconcert. Het was een hoogtepunt in de lange samenwerking van orkest en soliste. Vanavond voeren ze samen Prokofjevs Vioolconcert nr. 2 uit. Daarnaast tekent dirigent Per-Otto Johansson voor De Zwaan van Tuonela en de Karelia Suite van Jean Sibelius. In de Zwaan van Tuonela wordt een episode uit het Finse volksepos Kalevala verklankt. In de Karelia Suite, een onstuimige compositie uit zijn jonge jaren, voert Sibelius de luistaraar naar het Finse Karelië in vroeger tijden. In heldere, soms felle tinten schildert hij een prachtig drieluik met een statige processie, een weemoedig zingende minstreel en een opgetogen mars.<br><br> B<br> Vox Clamantis olv Jaan-Eik Tulve<br><br> Gregoriaanse gezangen<br> Arvo Pärt - Delen uit Missa syllabica<br> Perotinus - Beata viscera, conductus<br> Guillaume de Machault - Delen uit Mess de Nostre Dame<br> Arvo Pärt - The Deer's Cry<br> David Lang - For love is strong<br><br> Arvo Pärt - Virgencita<br><br> Opname van 17 augustus 2019, RheinVokal Festival, Bad Neuenahr-Ahrweiler<br><br>
Het gesprek - Jeroen De Man

Jan Mom spreekt regisseur Jeroen De Man over de voorstelling Sexual Healing van Het Nationale Theater, gebaseerd op Ik Vertrek en Teorema van Pasolini.

Sexual Healing

Een gezin vertrekt naar Frankrijk: de zonnepanelen werken, de biologisch dynamische koeien grazen zich gelukkig, de gepensioneerde gasten knuffelen met oerkippen. Alles loopt op rolletjes en gesmeerd als paturain. De volstrekt uit elkaar gegroeide Nederlandse familie heeft zich hier weten te herpakken. Maar of ze nu wezenlijk gelukkiger zijn? Dan staat er een jongeman op het erf. Iedereen raakt van hem in de ban. Iedereen wil bij hem zijn, door hem worden bezeten. Er gaat een mystieke kracht van hem uit. Ooit vertrok het gezin op een letterlijke manier, nu vertrekken ze pas echt.
Foto: Sanne Peper

A<br> Het Gelders Orkest olv Per-Otto Johansson<br> Liza Ferschtman, viool<br><br> Sergej Prokofjev - Vioolconcert nr. 2 op. 63<br> Jean Sibelius - De zwaan van Tuonela, op. 22<br> Jean Sibelius - Karelia Suite op. 11<br><br> Opname van 19 oktober 2019, Vereeniging, Nijmegen<br><br> ‘De violiste doet wat ze als de beste kan: met grote muzikaliteit kleuren schilderen, beelden oproepen en verhalen vertellen.’ Aldus een recensie in NRC over de opname die Liza Ferschtman met Het Gelders Orkest maakte van Korngolds Vioolconcert. Het was een hoogtepunt in de lange samenwerking van orkest en soliste. Vanavond voeren ze samen Prokofjevs Vioolconcert nr. 2 uit. Daarnaast tekent dirigent Per-Otto Johansson voor De Zwaan van Tuonela en de Karelia Suite van Jean Sibelius. In de Zwaan van Tuonela wordt een episode uit het Finse volksepos Kalevala verklankt. In de Karelia Suite, een onstuimige compositie uit zijn jonge jaren, voert Sibelius de luistaraar naar het Finse Karelië in vroeger tijden. In heldere, soms felle tinten schildert hij een prachtig drieluik met een statige processie, een weemoedig zingende minstreel en een opgetogen mars.<br><br> B<br> Vox Clamantis olv Jaan-Eik Tulve<br><br> Gregoriaanse gezangen<br> Arvo Pärt - Delen uit Missa syllabica<br> Perotinus - Beata viscera, conductus<br> Guillaume de Machault - Delen uit Mess de Nostre Dame<br> Arvo Pärt - The Deer's Cry<br> David Lang - For love is strong<br><br> Arvo Pärt - Virgencita<br><br> Opname van 17 augustus 2019, RheinVokal Festival, Bad Neuenahr-Ahrweiler<br><br>
Avondconcert

Maandag 21 oktober 2019, 20:00 - 22:30

Avondconcert NTR

Presentatie: Beitske de Jong

In deze uitzending

A

Residentie Orkest olv Michal Nesterowicz

Isabelle van Keulen, altviool



Theo Verbey - After the great war

Benjamin Britten - Lachrymae

Ralph Vaughan Williams - Symfonie nr. 5



Opname van 12 oktober 2019, Zuiderstrandtheater, Den Haag



Het Residentie Orkest brengt een programma waarmee het hoop in duistere tijden wil bieden. Theo Verbey (1959) componeerde een omvangrijk orkestwerk om het einde van de Eerste Wereldoorlog te memoreren: After the Great War. De oude Vaughan Williams componeerde zijn Vijfde symfonie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het werk – minder grillig dan zijn dissonante Vierde – werd direct omarmd als zinnebeeld van de vrede waarna men zo snakte. Reiken naar het licht: dat doet ook Brittens Lachrymae, gebaseerd op Flow my tears van renaissancecomponist John Dowland en vertolkt door Isabelle van Keulen. Britten schreef Lachrymae vijf jaar na de Tweede Wereldoorlog voor altviool en piano, maar maakte kort voor zijn dood in 1976 een versie voor altviool en orkest.



B

Marc-André Hamelin, piano



Werken van Herz, C.Ph.E. Bach, Schubert en Liszt



Opname van 25 augustus 2019, Schubertiade, Schwarzenberg
Het gesprek - Jelle Brandt Corstius

Andrea van Pol spreekt Jelle Brandt Corstius, schrijver, Rusland-kenner en programmamaker. 'BAM - Een reis van niets naar niets' is zijn nieuwste boek.

BAM - Een reis van niets naar niets
Jelle Brandt Corstius is als achtjarige gefascineerd door de Grote Bosatlas. En dan vooral door de kaart van Siberië: die is bijna leeg. Hoe zou het zijn om daar te wonen? Wat doen ze daar? En wanneer mag hij erheen? Op diezelfde kaart ziet hij dat er wordt gewerkt aan een spoorlijn door die leegte, met de magische naam ‘Bajkal-Amoer Magistrale’. De BAM.

Het duurt nog dertig jaar voor Jelle twee reisgenoten vindt die met hem op de BAM willen springen: kunstenaar/charmeur Aldo en grafisch ontwerper/stoïcijn Fabian – drie rare Nederlanders die hier voor hun lol zitten, geen Rus die ze begrijpt.

Samen leggen ze 4287 kilometer af door een sterk veranderd – en ijskoud – Rusland. Terwijl de trein de taiga en de tijdzones door dendert, het drietal in gesprek gaat met Poetin-haters en -liefhebbers en met een man die zijn kachel stookt met de verzamelde werken van Lenin, kan Jelle zich alleen maar afvragen: waarom rijdt hier een trein? En waarom zit ik erin?

A<br> Residentie Orkest olv Michal Nesterowicz<br> Isabelle van Keulen, altviool<br><br> Theo Verbey - After the great war<br> Benjamin Britten - Lachrymae<br> Ralph Vaughan Williams - Symfonie nr. 5<br><br> Opname van 12 oktober 2019, Zuiderstrandtheater, Den Haag<br><br> Het Residentie Orkest brengt een programma waarmee het hoop in duistere tijden wil bieden. Theo Verbey (1959) componeerde een omvangrijk orkestwerk om het einde van de Eerste Wereldoorlog te memoreren: After the Great War. De oude Vaughan Williams componeerde zijn Vijfde symfonie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het werk – minder grillig dan zijn dissonante Vierde – werd direct omarmd als zinnebeeld van de vrede waarna men zo snakte. Reiken naar het licht: dat doet ook Brittens Lachrymae, gebaseerd op Flow my tears van renaissancecomponist John Dowland en vertolkt door Isabelle van Keulen. Britten schreef Lachrymae vijf jaar na de Tweede Wereldoorlog voor altviool en piano, maar maakte kort voor zijn dood in 1976 een versie voor altviool en orkest.<br><br> B<br> Marc-André Hamelin, piano<br><br> Werken van Herz, C.Ph.E. Bach, Schubert en Liszt<br><br> Opname van 25 augustus 2019, Schubertiade, Schwarzenberg