STER Advertentie

Twee werken die je niet vaak hoort, en dat op één concert. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van eredirigent Yannick Nézet-Séguin zorgde voor dit bijzondere moment op 22 maart 2019. Samen met de Russische bas Mikhail Petrenko en het Koor van de Beierse omroep speelden ze de Dertiende symfonie, ook wel 'Babi Yar' genoemd, van Dmitri Sjostakovitsj, voorafgegaan door Todtenfeier van Gustav Mahler. Beluister deze twee indrukwekkende en onvergetelijke meesterwerken.

Beluister het concert

De Dertiende symfonie van Sjostakovitsj

Het was een gedicht dat het zaadje plantte voor een van Sjostakovitsj' laatste symfonieën. De componist werd zó geraakt door Babi Yar van Jevgeni Jevtoesjenko, dat hij besloot het op muziek te zetten. Het resultaat is zijn indringende Dertiende symfonie. 

Het gedicht gaat over de massamoord in Babi Yar, een ravijn vlakbij Kiev. In 1941 zijn daar door de nazi's tienduizenden mensen (voornamelijk Joden) vermoord. Het eerste deel gaat hierover en is een bredere aanklacht tegen antisemitisme.

Samen met Jevtoesjenko besloot Sjostakovitsj nog meer teksten van de dichter op muziek te zetten, die een inkijk geven in de samenleving van de Sovjet-Unie. Zo drukt de spottende toon van het tweede deel uit dat humor en satire sterker kunnen zijn dan onderdrukking. Het derde deel schetst het beeld van vrouwen die in de winkel eindeloos in de rij moeten staan. Het vierde deel is een huiveringwekkende uitdrukking van angst. En hoewel het laatste deel ogenschijnlijk onschuldig klinkt, is het in feite een verwijt aan corrupte bureaucraten.