Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 24 maart 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. F. Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt 2. L. van Beethoven – Derde symfonie, 'Eroica' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Beethoven en Mendelssohn

Beethovens Derde symfonie
Beethoven werd enorm aangestoken door de politieke idealen van sommige van zijn tijdgenoten. Dirigent Markus Stenz noemt Beethoven niet voor niets een filosoof: ‘zijn ideeën gaan altijd verder dan de muzieknoten.’ Beethoven hoopte op een nieuwe wereld waarin alle mensen gelijk waren. Die geest verwerkte hij in zijn Derde symfonie, geïnspireerd door en opgedragen aan dé man van het moment: Napoleon. Toen deze zichzelf echter tot Keizer uitriep (en zichzelf dus boven anderen plaatste), was Beethoven totaal ontzet. De Derde symfonie kreeg een nieuwe ondertitel: Eroica. In grote bewegingen en gebaren schetst de componist het ware heldendom.

Mendelssohn
Zowel Beethoven als Mendelssohn lieten zich inspireren door Goethe’s gedicht Meeresstille und glückliche Fahrt. De eerste wijdde er een cantate aan, de tweede een concertouverture. Markus Stenz leidt het Radio Filharmonisch Orkest over spiegelglad water. Tot er een windje opsteekt en land in zicht komt.

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. F. Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt 2. L. van Beethoven – Derde symfonie, 'Eroica' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Beethoven en Mendelssohn

Beethovens Derde symfonie
Beethoven werd enorm aangestoken door de politieke idealen van sommige van zijn tijdgenoten. Dirigent Markus Stenz noemt Beethoven niet voor niets een filosoof: ‘zijn ideeën gaan altijd verder dan de muzieknoten.’ Beethoven hoopte op een nieuwe wereld waarin alle mensen gelijk waren. Die geest verwerkte hij in zijn Derde symfonie, geïnspireerd door en opgedragen aan dé man van het moment: Napoleon. Toen deze zichzelf echter tot Keizer uitriep (en zichzelf dus boven anderen plaatste), was Beethoven totaal ontzet. De Derde symfonie kreeg een nieuwe ondertitel: Eroica. In grote bewegingen en gebaren schetst de componist het ware heldendom.

Mendelssohn
Zowel Beethoven als Mendelssohn lieten zich inspireren door Goethe’s gedicht Meeresstille und glückliche Fahrt. De eerste wijdde er een cantate aan, de tweede een concertouverture. Markus Stenz leidt het Radio Filharmonisch Orkest over spiegelglad water. Tot er een windje opsteekt en land in zicht komt.

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. F. Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt 2. L. van Beethoven – Derde symfonie, 'Eroica' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagochtend Concert

Zondag 17 maart 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Cremona Strijkkwartet 1. A. Webern - Langsamer Satz 2. F. Schubert – Strijkkwartet nr.13 'Rosamunde' Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Schubert en het Cremona Kwartet

Schubert
Franz Schubert gaf zijn eerste en enige openbare concert in de Weense Musikverein. Drie dagen later gaf hij de verdiensten uit om op diezelfde plek violist Paganini te kunnen horen. Vandaag komen in de Kleine Zaal beide componisten op bijzondere wijze samen. Het Cremona Kwartet speelt Schuberts hartstochtelijke Strijkkwartet in a, 'Rosamunde', op het 'Paganini-kwartet'. Vier Stradivariussen, door Paganini aangekocht en samengebracht, die nooit meer zijn gescheiden. Ze werden in Cremona gebouwd, en worden nu door het Cremona Kwartet bespeeld. Vandaag in een van Schuberts meest poëtische en kleurrijke werken.

Cremona Kwartet
Het Italiaanse Cremona Kwartet debuteerde onlangs zeer succesvol in Het Concertgebouw. De ECHO Award-winnaars zijn terug met het intense Strijkkwartet in a van Schubert. Schubert laat zijn ziel spreken: gracieus, maar ook vol wanhoop. De componist verwerkte in het kwartet een thema uit de muziek die hij voor het toneelstuk Rosamunde maakte. Van Anton Webern kiest het Cremona Kwartet Langsamer Satz. Een laat-romantische weerslag van een wandelvakantie met zijn aanstaande vrouw in de Oostenrijkse bergen. ‘Het was een sprookjesland! Een bossymfonie weerklonk.'

Cremona Strijkkwartet 1. A. Webern - Langsamer Satz 2. F. Schubert – Strijkkwartet nr.13 'Rosamunde' Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Schubert en het Cremona Kwartet

Schubert
Franz Schubert gaf zijn eerste en enige openbare concert in de Weense Musikverein. Drie dagen later gaf hij de verdiensten uit om op diezelfde plek violist Paganini te kunnen horen. Vandaag komen in de Kleine Zaal beide componisten op bijzondere wijze samen. Het Cremona Kwartet speelt Schuberts hartstochtelijke Strijkkwartet in a, 'Rosamunde', op het 'Paganini-kwartet'. Vier Stradivariussen, door Paganini aangekocht en samengebracht, die nooit meer zijn gescheiden. Ze werden in Cremona gebouwd, en worden nu door het Cremona Kwartet bespeeld. Vandaag in een van Schuberts meest poëtische en kleurrijke werken.

Cremona Kwartet
Het Italiaanse Cremona Kwartet debuteerde onlangs zeer succesvol in Het Concertgebouw. De ECHO Award-winnaars zijn terug met het intense Strijkkwartet in a van Schubert. Schubert laat zijn ziel spreken: gracieus, maar ook vol wanhoop. De componist verwerkte in het kwartet een thema uit de muziek die hij voor het toneelstuk Rosamunde maakte. Van Anton Webern kiest het Cremona Kwartet Langsamer Satz. Een laat-romantische weerslag van een wandelvakantie met zijn aanstaande vrouw in de Oostenrijkse bergen. ‘Het was een sprookjesland! Een bossymfonie weerklonk.'

Cremona Strijkkwartet 1. A. Webern - Langsamer Satz 2. F. Schubert – Strijkkwartet nr.13 'Rosamunde' Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagochtend Concert

Zondag 10 maart 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Groot Omroepkoor Lavinia Meijer, harp Gijs Leenaars, dirigent 1. G. Fauré - Madrigal 2. J.-Y. Daniel-Lesur – Le cantiques de cantiques 3. E. Satie - Gnossienne nr.1 + 5 4. C. Debussy - Claire de lune 5. C. Debussy - Trois Chansons 6. M. Duruflé - Quatre motets sur des thèmes grégroriens Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagochtend Concert

Zondag 3 maart 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. E. Elgar - Chanson de matin 2. E. Elgar – Chanson de nuit 3. W. Walton - Eerste symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Elgar, Walton en Stenz

Very British: Elgar en Walton
Britser kan uw zondag niet beginnen: Edward Elgar zingt u wakker met zijn Chanson de matin. Bij dit romantische werkje is het onmogelijk om níet de countryside voor ogen te krijgen. Met zijn groene heuvels, afbrokkelende kastelen en dorpjes waarin nooit iets verandert. Voor vanavond krijgt u van Elgar ook alvast een slaaplied: Chanson de nuit. Daarna is het de beurt aan een stormachtige symfonie van William Walton.

Markus Stenz
Markus Stenz kiest voor het Radio Filharmonisch Orkest werk van een van zijn favoriete componisten. William Waltons latere muziek is zinnelijk, vertelde hij aan Domradio. 'In de Eerste symfonie hoor je iets zuiders, en zonnigs.' Het is een symfonie met meerdere gezichten. In de eerste delen zou Walton een dramatische liefdesgeschiedenis hebben verwerkt. Met alle bijbehorende emoties: woede, ontkenning, rouw en uiteindelijk acceptatie. Stenz: ‘In het vierde deel laat hij zijn optimisme vol klinken.’

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. E. Elgar - Chanson de matin 2. E. Elgar – Chanson de nuit 3. W. Walton - Eerste symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Elgar, Walton en Stenz

Very British: Elgar en Walton
Britser kan uw zondag niet beginnen: Edward Elgar zingt u wakker met zijn Chanson de matin. Bij dit romantische werkje is het onmogelijk om níet de countryside voor ogen te krijgen. Met zijn groene heuvels, afbrokkelende kastelen en dorpjes waarin nooit iets verandert. Voor vanavond krijgt u van Elgar ook alvast een slaaplied: Chanson de nuit. Daarna is het de beurt aan een stormachtige symfonie van William Walton.

Markus Stenz
Markus Stenz kiest voor het Radio Filharmonisch Orkest werk van een van zijn favoriete componisten. William Waltons latere muziek is zinnelijk, vertelde hij aan Domradio. 'In de Eerste symfonie hoor je iets zuiders, en zonnigs.' Het is een symfonie met meerdere gezichten. In de eerste delen zou Walton een dramatische liefdesgeschiedenis hebben verwerkt. Met alle bijbehorende emoties: woede, ontkenning, rouw en uiteindelijk acceptatie. Stenz: ‘In het vierde deel laat hij zijn optimisme vol klinken.’

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. E. Elgar - Chanson de matin 2. E. Elgar – Chanson de nuit 3. W. Walton - Eerste symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagochtend Concert

Zondag 24 februari 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Marcelo Nisinman, bandoneon Daniel Rowland, viool Dana Zemtsov, altviool Nicholas Schwartz, contrabas Anna Fedorova, piano - Werken van Nisinman, Piazzolla, Gardel en anderen Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Piazolla

Piazzolla
Astór Piazzolla bracht de Argentijnse tango naar de rest van de wereld. En andersom: Piazzolla verwerkte invloeden uit jazz en klassieke muziek in zijn 'nuevo tango'. De mooiste werken van Piazzolla hoort u vanochtend in een bijzonder concert. Pianiste Anna Fedorova, bandoneonist-componist Marcelo Nisinman en anderen brengen de sfeer van Buenos Aires naar Amsterdam.

Anna Fedorova en Marcelo Nisinman
Tijdens de eerste editie van haar eigen kamermuziekfestival in Ede organiseerde pianiste Anna Fedorova een Tango Night. Ze nodigde onder meer bandoneonist Marcelo Nisinman uit. De samenwerking smaakte naar meer. Vandaag verzorgen Fedorova, Nisinman en hun muzikale vrienden een heuse tango-ochtend. Met uiteraard veel Piazzolla. Ook hoort u bijzondere composities van ‘hombre tango’ Nisinman zelf.

Marcelo Nisinman, bandoneon Daniel Rowland, viool Dana Zemtsov, altviool Nicholas Schwartz, contrabas Anna Fedorova, piano - Werken van Nisinman, Piazzolla, Gardel en anderen Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Piazolla

Piazzolla
Astór Piazzolla bracht de Argentijnse tango naar de rest van de wereld. En andersom: Piazzolla verwerkte invloeden uit jazz en klassieke muziek in zijn 'nuevo tango'. De mooiste werken van Piazzolla hoort u vanochtend in een bijzonder concert. Pianiste Anna Fedorova, bandoneonist-componist Marcelo Nisinman en anderen brengen de sfeer van Buenos Aires naar Amsterdam.

Anna Fedorova en Marcelo Nisinman
Tijdens de eerste editie van haar eigen kamermuziekfestival in Ede organiseerde pianiste Anna Fedorova een Tango Night. Ze nodigde onder meer bandoneonist Marcelo Nisinman uit. De samenwerking smaakte naar meer. Vandaag verzorgen Fedorova, Nisinman en hun muzikale vrienden een heuse tango-ochtend. Met uiteraard veel Piazzolla. Ook hoort u bijzondere composities van ‘hombre tango’ Nisinman zelf.

Marcelo Nisinman, bandoneon Daniel Rowland, viool Dana Zemtsov, altviool Nicholas Schwartz, contrabas Anna Fedorova, piano - Werken van Nisinman, Piazzolla, Gardel en anderen Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam