Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 14 oktober 2018, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Nordwestdeutsche Philharmonie
Yves Abel, dirigent
Anna Fedorova, piano

1. P.I. Tsjaikovsky – Eerste pianoconcert, op. 23
2. P.I. Tsjaikovsky – Suite uit 'De Schone Slaapster'

Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Anna Fedorova en Tsjaikovski

Anna Fedorova
Het meest bekeken Zondagochtend Concert op youtube staat op naam van pianiste Anna Fedorova. Haar interpretatie van Rachmaninoffs Tweede pianoconcert werd inmiddels meer dan veertien miljoen keer bekeken! Hoe zal dat gaan met Tsjaikovski? Fedorova speelt vandaag diens geliefde Eerste pianoconcert, een werk vol bravoure én tederheid.

Tsjaikovski
In Tsjaikovski’s Eerste pianoconcert voeren Fedorova en de Nordwestdeutsche Philharmonie een conversatie vol drama. Al even hartstochtelijk is Tsjaikovski’s suiteuit Doornroosje. Waarin prinses Aurora honderd jaar slaapt tot ze gewekt wordt door een prins. Samen dansen ze verder, een sprookjesleven tegemoet. Een kolfje naar de hand van de Frans-Canadese dirigent Yves Abel, gerenommeerd om zijn werk voor muziektheater.

Anna Fedorova en Tsjaikovski
Het Zondagochtend Concert

Zondag 7 oktober 2018, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Noord Nederlands Orkest
Jamie Phillips, dirigent

1. A. Pärt – Cantus in memoriam Benjamin Britten
2. D. Sjostakovitsj – Vijfde Symfonie, op.47

Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Sjostakovitsj en Jamie Philips

Sjostakovitsj
Sjostakovitsj’ heroïsche, indrukwekkende, listige Vijfde symfonie ontstond toen de componist door Stalin in de ban was gedaan. Zijn muziek zou niet positief genoeg zijn. Sjostakovitsj besloot terug te vechten, vergat even zijn inderdaad wat duistere Vierde symfonie, en focuste op de Vijfde. Een partijcomité kwam het stuk beoordelen. Een paar dozijn sukkels keurde een genie, aldus Sjostakovitsj’ vrouw. En trapten in de val van het traditionele idioom dat de componist zich had aangemeten. De toegankelijke melodieën. De triomfantelijke pauken in de donderende finale. Wie goed luistert, hoort onder de joligheid onrust, onder het heldendom vooral veel vraagtekens. De sukkels hoorden dat niet, Stalin ook niet, Sjostakovitsj ‘mocht’ weer, en het klassieke repertoire was een geweldig, dubbelzinnig werk rijker.

Jamie Phillips
Het Noord Nederlands Orkest wordt deze zondagochtend geleid door Jamie Phillips. Al vóór zijn twintigste was hij een van de meest gevraagde Britse dirigenten. Nu, een paar jaar later, reist hij de wereld over. Phillips heeft volgens Bachtrack het vermogen ‘een bekend stuk bij de nek te grijpen en er krachtig nieuw leven in te schudden’. Hij opent het concert met Pärts geliefde Cantus in memoriam Benjamin Britten. Een contemplatie over de dood, maar niet per se droevig. Eerder licht.

Sjostakovitsj en Jamie Philips
Het Zondagochtend Concert

Zondag 30 september 2018, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Stanislav Kochanovsky, dirigent

1. H. Berlioz – Ouverture 'Les Francs-Juges', op.3
2. S. Rachmaninoff – Drie Russische Liederen, op.41
3. S. Tanejev - Cantate 'Johannes van Damascus', op.1

Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Grote Russen door het Groot Omroepkoor

Grote Russen: Rachmaninoff en Tanejev
Het Groot Omroepkoor maakt met dirigent Stanislav Kochanovsky een reis naar diens moederland. Muzikaal Rusland staat garant voor mystiek en hartstocht. Zo klinken Drie Russische liederen van Rachmaninoff. Traditionele volksliederen over de complexe kant van de liefde: het wachten, de jaloezie en de misverstanden. Typisch Rachmaninoff zijn de weelderige partijen voor zowel het Groot Omroepkoor als het Radio Filharmonisch Orkest.

Groot Omroepkoor
Het Groot Omroepkoor zingt bovendien de cantate Johannes Damascenus van Sergej Tanejev. De tekst, geschreven door Tolstoi, vertelt het levensverhaal van een van de belangrijkste Oosterse kerkleraren. Tanejev, een leerling van Tsjaikovski, laat in de muziek zijn fascinatie voor oude muziek doorklinken. Het Radio Filharmonisch Orkest opent met Berlioz’ roerige ouverture voor zijn onvoltooide opera Les francs-juges.

Grote Russen door het Groot Omroepkoor
Het Zondagochtend Concert

Zondag 23 september 2018, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Gävle Symfonie Orkest
Jaime Martin, dirigent
Javier Perianes, piano

1. E. Grieg – Concert voor piano en orkest
2. F. Mendelssohn – Vijfde symfonie, 'Reformation'

Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Javier Perianes en Mendelssohn

Javier Perianes in Grieg
Sensitief en gepassioneerd, zo noemde de Volkskrant Javier Perianes in een viersterrenrecensie. Evenveel lof kreeg hij van the Guardian voor zijn opname van Griegs Pianoconcert. Vandaag voert Perianes dit uit met het Gävle Symfonie Orkest. Grieg combineert in zijn enige soloconcert typisch Noorse melodieën met jeugdige bravoure. Met zowel het romantische als het meer brutale aspect kan Perianes uitstekend uit de voeten.

Mendelssohn
Jaime Martín dirigeert vaak en graag werken van Felix Mendelssohn. Vandaag leidt hij zijn Gävle Symfonie Orkest in diens Vijfde symfonie. Die feestelijk begint en eindigt - Mendelssohn schreef het voor de viering van drie eeuwen Reformatie. Minder feestelijk was de dubbele vertraging die het werk opliep. De componist kreeg de mazelen, en de viering ging niet door wegens politieke spanningen. Toch is de Vijfdeonverminderd geliefd bij het publiek.

Javier Perianes en Mendelssohn
Het Zondagochtend Concert

Zondag 16 september 2018, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Orkest van het Oosten
Ed Spanjaard, dirigent
Maria Milstein, viool

1. E. Chausson – Poème voor viool en orkest
2. C. Franck – Symfonie in d.kl.t.

Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Franck, Spanjaard en Milstein

César Francks Symfonie in d
Slechts eenmaal waagde César Franck, vermaard om zijn orgelwerken, zich aan het schrijven van een symfonie. De Belgische componist maakt hierin het orkest bijna tot orgel. Kleinere en grotere stemmen vormen één ademend geheel. Zijn Symfonie in d begint spannend, een beetje duister, om verderop alle denkbare emoties aan te boren. Teveel voor Francks echtgenote, die het werk véél te gepassioneerd vond. Immoreel zelfs! Het Orkest van het Oosten en dirigent Ed Spanjaard laten vandaag horen hoezeer zij ernaast zat.

Ed Spanjaard en Maria Milstein
Ed Spanjaard is de ‘ideale spelverdeler’ voor zijn Orkest van het Oosten, schreef de Volkskrant. Vandaag leidt hij Francks Symfonie in d, en wordt hij geflankeerd door de Russisch-Amsterdamse violiste Maria Milstein. In januari 2018 won zij de Nederlandse Muziekprijs. Deze ochtend soleert Milstein in Chaussons bijzondere Poème. Een verzoekje van bevriende violist Ysaÿe, die eigenlijk op een soloconcert hoopte. Die ‘duivelse taak’ durfde Chausson echter niet aan. Dus koos hij voor een vrijere, kleinere vorm. De eerste uitvoering van Poème vond plaats voor een open raam van een vakantiehuisje. Maar liefst drie toegiften waren nodig om voorbijgangers tevreden te stellen. Poème zou uitgroeien tot Chaussons meest geliefde werk.

Franck, Spanjaard en Milstein