Programma
Uitzending gemist

Zondag 29 september 2019, 11:00 - 12:15
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
Blokfluitiste Lucie Horsch - in 2016 winnares van de Concertgebouw Young Talent Award - is dé blokfluitontdekking van de laatste jaren. Van Hong Kong tot Denemarken is ze een veelgevraagd soliste. Horsch is ‘smoorverliefd op de klank’, vertelde ze in Het Parool. Ze bespeelt acht verschillende blokfluiten in een breed repertoire. Vandaag kiest ze, begeleid door luitist Thomas Dunford, voor een keur aan werken uit de Barok.

Blokfluitiste Lucie Horsch - in 2016 winnares van de Concertgebouw Young Talent Award - is dé blokfluitontdekking van de laatste jaren. Van Hong Kong tot Denemarken is ze een veelgevraagd soliste. Horsch is ‘smoorverliefd op de klank’, vertelde ze in Het Parool. Ze bespeelt acht verschillende blokfluiten in een breed repertoire. Vandaag kiest ze, begeleid door luitist Thomas Dunford, voor een keur aan werken uit de Barok.


Zondag 22 september 2019, 11:00 - 12:15
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
Albert Roussel baseerde zijn Evocations op vertaalde teksten uit het Sanskriet. Hij was zelf op huwelijksreis geweest in onder meer India, en schetst in drie delen zijn indrukken. Mysterieuze ondergrondse tempels, de stralende ‘roze stad’ Jaipur, rituelen aan de Ganges – ze worden opgeroepen in impressionistische klanken. Ook Debussy verwerkte Oosterse invloeden in zijn Prélude à l’après-midi d’un faune. In dit sensuele symfonisch gedicht is onder meer de invloed van de gamelan terug te horen.

Albert Roussel baseerde zijn Evocations op vertaalde teksten uit het Sanskriet. Hij was zelf op huwelijksreis geweest in onder meer India, en schetst in drie delen zijn indrukken. Mysterieuze ondergrondse tempels, de stralende ‘roze stad’ Jaipur, rituelen aan de Ganges – ze worden opgeroepen in impressionistische klanken. Ook Debussy verwerkte Oosterse invloeden in zijn Prélude à l’après-midi d’un faune. In dit sensuele symfonisch gedicht is onder meer de invloed van de gamelan terug te horen.


Zondag 15 september 2019, 10:59 - 12:18
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
In Mahlers Vierde symfonie schijnt achter de wolken daadwerkelijk de zon. Teder, ironisch en in voor zijn doen eenvoudige noten schetst hij een ideale wereld. Die er misschien op aarde, misschien in het hiernamaals is. Het Noord Nederlands Orkest wordt in de Vierde symfonie geleid door Micha? Nesterowicz. De hele symfonie wordt gekleurd door thema’s uit een lied uit Des Knaben Wunderhorn. In het slotdeel wordt het idyllische Das Himmlische Leben in zijn geheel gezongen. Sopraan Eleanor Lyons soleert in dit slotdeel.

In Mahlers Vierde symfonie schijnt achter de wolken daadwerkelijk de zon. Teder, ironisch en in voor zijn doen eenvoudige noten schetst hij een ideale wereld. Die er misschien op aarde, misschien in het hiernamaals is. Het Noord Nederlands Orkest wordt in de Vierde symfonie geleid door Micha? Nesterowicz. De hele symfonie wordt gekleurd door thema’s uit een lied uit Des Knaben Wunderhorn. In het slotdeel wordt het idyllische Das Himmlische Leben in zijn geheel gezongen. Sopraan Eleanor Lyons soleert in dit slotdeel.


Zondag 8 september 2019, 11:00 - 12:15
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
Mendelssohns Vioolconcert
‘Het begin van een concert gaat door mijn hoofd en geeft me geen enkele rust’, schreef Mendelssohn. Het was in een brief aan zijn jeugdvriend Ferdinand David, gerenommeerd violist. Mendelssohn werkte vele jaren aan zijn Vioolconcert, jaren waarin hij hecht overleg pleegde met David. Het resultaat is een ijkpunt in de vioolmuziek, vol brille en drama. Vandaag wordt het Vioolconcert gespeeld door Maria Milstein.
Maria Milstein
Violiste Maria Milstein werd geboren in Rusland, groeide op in Frankrijk en maakt nu al jaren furore vanuit Nederland. ‘Ware muziek is voor mij pure emotie’, zei ze in Trouw. ‘De emotie van waaruit de componist schreef en de emotie die het werk oproept bij de luisteraar.’ In 2018 ontving Milstein de Muziekprijs. Ze soleert bij de philharmonie zuidnederland, die wordt geleid door de Britse dirigent Duncan Ward. Van Wagner klinkt het voorspel tot de opera Tannhäuser, van Debussy Jeux. In dit ballet gaan drie mensen, bij invallend duister, op zoek naar een verloren tennisbal. Een spannend en sensueel samenzijn.

Mendelssohns Vioolconcert
‘Het begin van een concert gaat door mijn hoofd en geeft me geen enkele rust’, schreef Mendelssohn. Het was in een brief aan zijn jeugdvriend Ferdinand David, gerenommeerd violist. Mendelssohn werkte vele jaren aan zijn Vioolconcert, jaren waarin hij hecht overleg pleegde met David. Het resultaat is een ijkpunt in de vioolmuziek, vol brille en drama. Vandaag wordt het Vioolconcert gespeeld door Maria Milstein.
Maria Milstein
Violiste Maria Milstein werd geboren in Rusland, groeide op in Frankrijk en maakt nu al jaren furore vanuit Nederland. ‘Ware muziek is voor mij pure emotie’, zei ze in Trouw. ‘De emotie van waaruit de componist schreef en de emotie die het werk oproept bij de luisteraar.’ In 2018 ontving Milstein de Muziekprijs. Ze soleert bij de philharmonie zuidnederland, die wordt geleid door de Britse dirigent Duncan Ward. Van Wagner klinkt het voorspel tot de opera Tannhäuser, van Debussy Jeux. In dit ballet gaan drie mensen, bij invallend duister, op zoek naar een verloren tennisbal. Een spannend en sensueel samenzijn.


Zondag 1 september 2019, 11:02 - 12:15
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
Al 25 jaar is Het Zondagochtend Concert een vaste waarde in Het Concertgebouw en op Radio 4. Dat wordt uiteraard gevierd met het Radio Filharmonisch Orkest, de onmisbare ‘huisband’ van Het Zondagochtend Concert. Dirigent Antony Hermus leidt deze ochtend een feestelijk programma.
Verdi, Copland, Tsjaikovski en Prokofjev
Het Radio Filharmonisch Orkest valt met de deur in huis in Aaron Coplands Fanfare for the Common Man. Krachtige klanken die ‘meteen tot het hart van mensen spreken’, dat is wat Copland ermee beoogde. Van Verdi klinkt de enerverende ouverture tot La forza del destino, de opmaat tot een dramatisch liefdesverhaal. Al bijna even hartstochtelijk als Prokofjevs toonzetting van Romeo en Julia. Het Radio Filharmonisch Orkest speelt een selectie. Tsjaikovski’s aanstekelijke Capriccio Italien sluit dit concert af.
Dit concert is ook live te zien op: https://www.nporadio4.nl/live

Al 25 jaar is Het Zondagochtend Concert een vaste waarde in Het Concertgebouw en op Radio 4. Dat wordt uiteraard gevierd met het Radio Filharmonisch Orkest, de onmisbare ‘huisband’ van Het Zondagochtend Concert. Dirigent Antony Hermus leidt deze ochtend een feestelijk programma.
Verdi, Copland, Tsjaikovski en Prokofjev
Het Radio Filharmonisch Orkest valt met de deur in huis in Aaron Coplands Fanfare for the Common Man. Krachtige klanken die ‘meteen tot het hart van mensen spreken’, dat is wat Copland ermee beoogde. Van Verdi klinkt de enerverende ouverture tot La forza del destino, de opmaat tot een dramatisch liefdesverhaal. Al bijna even hartstochtelijk als Prokofjevs toonzetting van Romeo en Julia. Het Radio Filharmonisch Orkest speelt een selectie. Tsjaikovski’s aanstekelijke Capriccio Italien sluit dit concert af.
Dit concert is ook live te zien op: https://www.nporadio4.nl/live
