Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 14 april 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

Het Zondagochtend Concert

Zondag 7 april 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Tobias Feldman, viool
Lise Berthaud, altviool
Julian Steckel, cello

1. L. van Beethoven - Strijktrio nr. 1
2. J. Françaix - Strijktrio

Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Trio Feldmann-Berthaud-Steckel

Los van elkaar zijn violist Tobias Feldmann, altvioliste Lise Berthaud en cellist Julian Steckel prijswinnende internationale solisten. Samen zijn ze Trio Feldmann-Berthaud-Steckel, de nieuwste ster aan het strijktriofirmament. Hun motto is om naast de grote namen altijd een ‘verborgen’ muzikaal sieraad te onthullen. Vanochtend is dat sieraad van Jean Françaix, wonderkind en leerling van Nadia Boulanger. Zijn Strijktrio knispert van levenslust.

Beethoven
Beethoven gebruikte het strijktrio min of meer als opstap naar het strijkkwartet. Na een paar trio’s in het begin van zijn loopbaan liet hij het genre vallen. Onterecht, zo laat het Strijktrio in Es horen. Met in zijn achterhoofd Mozart laat Beethoven de instrumenten de ene avontuurlijke dialoog na de andere voeren. Veel acrobatiek, uitmondend in een spetterende finale.

Tobias Feldman, viool Lise Berthaud, altviool Julian Steckel, cello 1. L. van Beethoven - Strijktrio nr. 1 2. J. Françaix - Strijktrio Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Trio Feldmann-Berthaud-Steckel

Los van elkaar zijn violist Tobias Feldmann, altvioliste Lise Berthaud en cellist Julian Steckel prijswinnende internationale solisten. Samen zijn ze Trio Feldmann-Berthaud-Steckel, de nieuwste ster aan het strijktriofirmament. Hun motto is om naast de grote namen altijd een ‘verborgen’ muzikaal sieraad te onthullen. Vanochtend is dat sieraad van Jean Françaix, wonderkind en leerling van Nadia Boulanger. Zijn Strijktrio knispert van levenslust.

Beethoven
Beethoven gebruikte het strijktrio min of meer als opstap naar het strijkkwartet. Na een paar trio’s in het begin van zijn loopbaan liet hij het genre vallen. Onterecht, zo laat het Strijktrio in Es horen. Met in zijn achterhoofd Mozart laat Beethoven de instrumenten de ene avontuurlijke dialoog na de andere voeren. Veel acrobatiek, uitmondend in een spetterende finale.

Tobias Feldman, viool Lise Berthaud, altviool Julian Steckel, cello 1. L. van Beethoven - Strijktrio nr. 1 2. J. Françaix - Strijktrio Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Het Zondagochtend Concert

Zondag 24 maart 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest
Markus Stenz, dirigent

1. F. Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt
2. L. van Beethoven – Derde symfonie, 'Eroica'

Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Beethoven en Mendelssohn

Beethovens Derde symfonie
Beethoven werd enorm aangestoken door de politieke idealen van sommige van zijn tijdgenoten. Dirigent Markus Stenz noemt Beethoven niet voor niets een filosoof: ‘zijn ideeën gaan altijd verder dan de muzieknoten.’ Beethoven hoopte op een nieuwe wereld waarin alle mensen gelijk waren. Die geest verwerkte hij in zijn Derde symfonie, geïnspireerd door en opgedragen aan dé man van het moment: Napoleon. Toen deze zichzelf echter tot Keizer uitriep (en zichzelf dus boven anderen plaatste), was Beethoven totaal ontzet. De Derde symfonie kreeg een nieuwe ondertitel: Eroica. In grote bewegingen en gebaren schetst de componist het ware heldendom.

Mendelssohn
Zowel Beethoven als Mendelssohn lieten zich inspireren door Goethe’s gedicht Meeresstille und glückliche Fahrt. De eerste wijdde er een cantate aan, de tweede een concertouverture. Markus Stenz leidt het Radio Filharmonisch Orkest over spiegelglad water. Tot er een windje opsteekt en land in zicht komt.

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. F. Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt 2. L. van Beethoven – Derde symfonie, 'Eroica' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Beethoven en Mendelssohn

Beethovens Derde symfonie
Beethoven werd enorm aangestoken door de politieke idealen van sommige van zijn tijdgenoten. Dirigent Markus Stenz noemt Beethoven niet voor niets een filosoof: ‘zijn ideeën gaan altijd verder dan de muzieknoten.’ Beethoven hoopte op een nieuwe wereld waarin alle mensen gelijk waren. Die geest verwerkte hij in zijn Derde symfonie, geïnspireerd door en opgedragen aan dé man van het moment: Napoleon. Toen deze zichzelf echter tot Keizer uitriep (en zichzelf dus boven anderen plaatste), was Beethoven totaal ontzet. De Derde symfonie kreeg een nieuwe ondertitel: Eroica. In grote bewegingen en gebaren schetst de componist het ware heldendom.

Mendelssohn
Zowel Beethoven als Mendelssohn lieten zich inspireren door Goethe’s gedicht Meeresstille und glückliche Fahrt. De eerste wijdde er een cantate aan, de tweede een concertouverture. Markus Stenz leidt het Radio Filharmonisch Orkest over spiegelglad water. Tot er een windje opsteekt en land in zicht komt.

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. F. Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt 2. L. van Beethoven – Derde symfonie, 'Eroica' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagochtend Concert

Zondag 17 maart 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Cremona Strijkkwartet

1. A. Webern - Langsamer Satz
2. F. Schubert – Strijkkwartet nr.13 'Rosamunde'

Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Schubert en het Cremona Kwartet

Schubert
Franz Schubert gaf zijn eerste en enige openbare concert in de Weense Musikverein. Drie dagen later gaf hij de verdiensten uit om op diezelfde plek violist Paganini te kunnen horen. Vandaag komen in de Kleine Zaal beide componisten op bijzondere wijze samen. Het Cremona Kwartet speelt Schuberts hartstochtelijke Strijkkwartet in a, 'Rosamunde', op het 'Paganini-kwartet'. Vier Stradivariussen, door Paganini aangekocht en samengebracht, die nooit meer zijn gescheiden. Ze werden in Cremona gebouwd, en worden nu door het Cremona Kwartet bespeeld. Vandaag in een van Schuberts meest poëtische en kleurrijke werken.

Cremona Kwartet
Het Italiaanse Cremona Kwartet debuteerde onlangs zeer succesvol in Het Concertgebouw. De ECHO Award-winnaars zijn terug met het intense Strijkkwartet in a van Schubert. Schubert laat zijn ziel spreken: gracieus, maar ook vol wanhoop. De componist verwerkte in het kwartet een thema uit de muziek die hij voor het toneelstuk Rosamunde maakte. Van Anton Webern kiest het Cremona Kwartet Langsamer Satz. Een laat-romantische weerslag van een wandelvakantie met zijn aanstaande vrouw in de Oostenrijkse bergen. ‘Het was een sprookjesland! Een bossymfonie weerklonk.'

Cremona Strijkkwartet 1. A. Webern - Langsamer Satz 2. F. Schubert – Strijkkwartet nr.13 'Rosamunde' Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Schubert en het Cremona Kwartet

Schubert
Franz Schubert gaf zijn eerste en enige openbare concert in de Weense Musikverein. Drie dagen later gaf hij de verdiensten uit om op diezelfde plek violist Paganini te kunnen horen. Vandaag komen in de Kleine Zaal beide componisten op bijzondere wijze samen. Het Cremona Kwartet speelt Schuberts hartstochtelijke Strijkkwartet in a, 'Rosamunde', op het 'Paganini-kwartet'. Vier Stradivariussen, door Paganini aangekocht en samengebracht, die nooit meer zijn gescheiden. Ze werden in Cremona gebouwd, en worden nu door het Cremona Kwartet bespeeld. Vandaag in een van Schuberts meest poëtische en kleurrijke werken.

Cremona Kwartet
Het Italiaanse Cremona Kwartet debuteerde onlangs zeer succesvol in Het Concertgebouw. De ECHO Award-winnaars zijn terug met het intense Strijkkwartet in a van Schubert. Schubert laat zijn ziel spreken: gracieus, maar ook vol wanhoop. De componist verwerkte in het kwartet een thema uit de muziek die hij voor het toneelstuk Rosamunde maakte. Van Anton Webern kiest het Cremona Kwartet Langsamer Satz. Een laat-romantische weerslag van een wandelvakantie met zijn aanstaande vrouw in de Oostenrijkse bergen. ‘Het was een sprookjesland! Een bossymfonie weerklonk.'

Cremona Strijkkwartet 1. A. Webern - Langsamer Satz 2. F. Schubert – Strijkkwartet nr.13 'Rosamunde' Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam