Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 16 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Groot Omroepkoor Peter Dijkstra, dirigent Sarah Brady, sopraan Sebastian Wartig, bariton Pianoduo Scholtes-Janssens *  J. Brahms - Ein Deutches Requiem, op. 45
Brahms

‘Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden’, zegt Brahms met de bijbel in Ein deutsches Requiem. Want troostend is dit geestrijke werk. Wellicht liet Brahms zich inspireren door het overlijden van zijn moeder. Ein deutsches Requiem richt zich minder op verdriet en rouw dan op het doorleven. Brahms bewerkte zélf de oorspronkelijke orkestversie voor twee piano’s. Daarmee gaf hij het werk een nog grotere innigheid en sensibiliteit mee.

Groot Omroepkoor en Pianoduo Scholtes & Janssens
Het Groot Omroepkoor zingt Brahms’ meest omvangrijke muziekstuk onder leiding van Peter Dijkstra. Sopraan Sarah Brady en bariton Sebastian Wartig soleren. Pianoduo Scholtes & Janssens speelt de instrumentale partijen van Ein deutsches Requiem. Het tweetal maakt de laatste jaren furore van Bonaire tot Zuid-Korea. Een van hun fans is niemand minder dan Menahem Pressler: ‘Als je deze twee jonge mensen hoort spelen, voelt het alsof alles in de wereld goed zal komen.’

Groot Omroepkoor Peter Dijkstra, dirigent Sarah Brady, sopraan Sebastian Wartig, bariton Pianoduo Scholtes-Janssens *  J. Brahms - Ein Deutches Requiem, op. 45
Brahms

‘Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden’, zegt Brahms met de bijbel in Ein deutsches Requiem. Want troostend is dit geestrijke werk. Wellicht liet Brahms zich inspireren door het overlijden van zijn moeder. Ein deutsches Requiem richt zich minder op verdriet en rouw dan op het doorleven. Brahms bewerkte zélf de oorspronkelijke orkestversie voor twee piano’s. Daarmee gaf hij het werk een nog grotere innigheid en sensibiliteit mee.

Groot Omroepkoor en Pianoduo Scholtes & Janssens
Het Groot Omroepkoor zingt Brahms’ meest omvangrijke muziekstuk onder leiding van Peter Dijkstra. Sopraan Sarah Brady en bariton Sebastian Wartig soleren. Pianoduo Scholtes & Janssens speelt de instrumentale partijen van Ein deutsches Requiem. Het tweetal maakt de laatste jaren furore van Bonaire tot Zuid-Korea. Een van hun fans is niemand minder dan Menahem Pressler: ‘Als je deze twee jonge mensen hoort spelen, voelt het alsof alles in de wereld goed zal komen.’

Groot Omroepkoor Peter Dijkstra, dirigent Sarah Brady, sopraan Sebastian Wartig, bariton Pianoduo Scholtes-Janssens *  J. Brahms - Ein Deutches Requiem, op. 45
Het Zondagochtend Concert

Zondag 9 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest Omer Meir Wellber, dirigent *  R. Wagner - Vorspiel und Liebestod (uit Tristan und Isolde) *  P.I. Tsjaikovski - Zesde symfonie, op. 74 'Pathétique'
Tsjaikovski

‘Deze nieuwe symfonie verscheur ik zeker niet’, schreef Tsjaikovski aan zijn broer over de Zesde symfonie, 'Pathétique'. Na een lang werkproces, dat begon op reis naar Amerika, voltooide hij een van zijn hartstochtelijkste werken. Want dat is wat de bijnaam 'pathétique' eigenlijk betekent: ‘gepassioneerd’. Tsjaikovski dirigeerde zelf het meeslepende werk zes dagen voor zijn dood. Vandaag hoort u het in handen van het Radio Filharmonisch Orkest.

Wagner
Meer hartstocht is er van Wagner. Omer Meir Wellber leidt uit diens baanbrekende opera Tristan und Isolde de delen Vorspiel en Liebestod. ‘Omdat ik in mijn leven nooit echt het geluk van de liefde ervaren heb’, motiveerde Wagner de compositie. Een prachtige combinatie met de smachtende Zesde symfonie van Tsjaikovski.

Radio Filharmonisch Orkest Omer Meir Wellber, dirigent *  R. Wagner - Vorspiel und Liebestod (uit Tristan und Isolde) *  P.I. Tsjaikovski - Zesde symfonie, op. 74 'Pathétique'
Tsjaikovski

‘Deze nieuwe symfonie verscheur ik zeker niet’, schreef Tsjaikovski aan zijn broer over de Zesde symfonie, 'Pathétique'. Na een lang werkproces, dat begon op reis naar Amerika, voltooide hij een van zijn hartstochtelijkste werken. Want dat is wat de bijnaam 'pathétique' eigenlijk betekent: ‘gepassioneerd’. Tsjaikovski dirigeerde zelf het meeslepende werk zes dagen voor zijn dood. Vandaag hoort u het in handen van het Radio Filharmonisch Orkest.

Wagner
Meer hartstocht is er van Wagner. Omer Meir Wellber leidt uit diens baanbrekende opera Tristan und Isolde de delen Vorspiel en Liebestod. ‘Omdat ik in mijn leven nooit echt het geluk van de liefde ervaren heb’, motiveerde Wagner de compositie. Een prachtige combinatie met de smachtende Zesde symfonie van Tsjaikovski.

Radio Filharmonisch Orkest Omer Meir Wellber, dirigent *  R. Wagner - Vorspiel und Liebestod (uit Tristan und Isolde) *  P.I. Tsjaikovski - Zesde symfonie, op. 74 'Pathétique'
Het Zondagochtend Concert

Zondag 2 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Sinfonieorchester Sankt Gallen Modestas Pitrenas, dirigent Anna Fedorova, piano *  S. Rachmaninoff - Eerste pianoconcert, op. 1 *  P.I. Tsjaikovski - Fantasie-ouverture Romeo en Julia
Anna Fedorova

Er gaat niets boven live-muziek, dat laten de Youtube-video’s van Anna Fedorova zien. Met haar Rachmaninoff-vertolkingen tijdens Het Zondagochtend Concert scoorde ze vele miljoenen 'views'. Na eerdere uitvoeringen van het Tweede en Derde pianoconcert vervolgt ze nu haar Rachmaninoff-pelgrimage met het Eerste pianoconcert. Fedorova soleert bij het zeer internationaal samengestelde Sinfonieorchester Sankt Gallen.

Rachmaninoff
In zijn Eerste pianoconcert maakt Serge Rachmaninoff het ene statement na het andere. Onstuimig, dromerig en extravert lijkt het gemaakt voor de sensationele pianiste Anna Fedorova. Het Sinfonieorchester Sankt Gallen, geleid door Modestas Pitrenas, vervolgt met een al even meeslepend werk. Tsjaikovski’s Fantasie-ouverture Romeo en Julia verklankt het misschien wel beroemdste liefdesverhaal ter wereld.

Sinfonieorchester Sankt Gallen Modestas Pitrenas, dirigent Anna Fedorova, piano *  S. Rachmaninoff - Eerste pianoconcert, op. 1 *  P.I. Tsjaikovski - Fantasie-ouverture Romeo en Julia
Anna Fedorova

Er gaat niets boven live-muziek, dat laten de Youtube-video’s van Anna Fedorova zien. Met haar Rachmaninoff-vertolkingen tijdens Het Zondagochtend Concert scoorde ze vele miljoenen 'views'. Na eerdere uitvoeringen van het Tweede en Derde pianoconcert vervolgt ze nu haar Rachmaninoff-pelgrimage met het Eerste pianoconcert. Fedorova soleert bij het zeer internationaal samengestelde Sinfonieorchester Sankt Gallen.

Rachmaninoff
In zijn Eerste pianoconcert maakt Serge Rachmaninoff het ene statement na het andere. Onstuimig, dromerig en extravert lijkt het gemaakt voor de sensationele pianiste Anna Fedorova. Het Sinfonieorchester Sankt Gallen, geleid door Modestas Pitrenas, vervolgt met een al even meeslepend werk. Tsjaikovski’s Fantasie-ouverture Romeo en Julia verklankt het misschien wel beroemdste liefdesverhaal ter wereld.

Sinfonieorchester Sankt Gallen Modestas Pitrenas, dirigent Anna Fedorova, piano *  S. Rachmaninoff - Eerste pianoconcert, op. 1 *  P.I. Tsjaikovski - Fantasie-ouverture Romeo en Julia
Het Zondagochtend Concert

Zondag 26 januari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Marinierskapel der Koninklijke Marine Arjan Tien, dirigent Olivier Patey, klarinet Jan Bouman, operator pianola *  R. Glière - Plechtige Ouverture voor de 20e verjaardag van de Oktober-revolutie *  N. Rimsky-Korsakov - Concertino voor klarinet en blaasorkest *  S. Prokofjev - Mars, op. 99 *  J. Adams - Short ride in a fast machine *  G. Gershwin - Rhapsody in blue (pianorol met Gershwin zélf) *  A. Copland - El Salon Mexico *  D. Sjostakovitsj - Mars van de Soviet Militia, op. 139
Marinierskapel

Onder de noemer Rimsky & Co Originals bracht de Marinierskapel der Koninklijke Marine onlangs een bijzonder album uit. Met solisten van het Concertgebouworkest koos het werken uit Amerika en Rusland. Militair getint, feestelijk en energiek. ‘Een afwisselend spetterend, fonkelend, bruisend en majestueus musiceren dat zijn weerga niet kent’, schreef Opus Klassiek. Vandaag hoort u een aantal van die stukken live. Bart Claessens, eerste trombonist van het Koninklijk Concertgebouworkest, soleert in Rimski-Korsakovs Concert in Bes.

Van Rusland naar Amerika

De Marinierskapel der Koninklijke Marine viert in 2020 zijn 75-jarig bestaan. Deze ochtend brengt het Amerikaanse en Russische fanfares, marsen en ander blaasspektakel. Arjan Tien leidt Prokofjevs Mars in Bes, geschreven voor de fanfare van het Sovjet-leger. Allerhande spetterende Mexicaanse invloeden bepalen Coplands enerverende El Salón México. Glière componeerde zijn Plechtige ouverture bij het twintigjarig jubileum van de Oktoberrevolutie.

Gershwin soleert
Gershwin soleert? Ja, inderdaad! In 1925 nam hij de solopartij van Rhapsody in Blue op, op een pianorol. Deze originele rol komt naar Amsterdam voor het concert met de Marinierskapel. Jan Bouman bedient de pianola in Rhapsody in Blue, Gershwins ode aan het moderne, vrije Amerikaanse leven. Jazzy en wereldwijs.

Marinierskapel der Koninklijke Marine Arjan Tien, dirigent Olivier Patey, klarinet Jan Bouman, operator pianola *  R. Glière - Plechtige Ouverture voor de 20e verjaardag van de Oktober-revolutie *  N. Rimsky-Korsakov - Concertino voor klarinet en blaasorkest *  S. Prokofjev - Mars, op. 99 *  J. Adams - Short ride in a fast machine *  G. Gershwin - Rhapsody in blue (pianorol met Gershwin zélf) *  A. Copland - El Salon Mexico *  D. Sjostakovitsj - Mars van de Soviet Militia, op. 139
Marinierskapel

Onder de noemer Rimsky & Co Originals bracht de Marinierskapel der Koninklijke Marine onlangs een bijzonder album uit. Met solisten van het Concertgebouworkest koos het werken uit Amerika en Rusland. Militair getint, feestelijk en energiek. ‘Een afwisselend spetterend, fonkelend, bruisend en majestueus musiceren dat zijn weerga niet kent’, schreef Opus Klassiek. Vandaag hoort u een aantal van die stukken live. Bart Claessens, eerste trombonist van het Koninklijk Concertgebouworkest, soleert in Rimski-Korsakovs Concert in Bes.

Van Rusland naar Amerika

De Marinierskapel der Koninklijke Marine viert in 2020 zijn 75-jarig bestaan. Deze ochtend brengt het Amerikaanse en Russische fanfares, marsen en ander blaasspektakel. Arjan Tien leidt Prokofjevs Mars in Bes, geschreven voor de fanfare van het Sovjet-leger. Allerhande spetterende Mexicaanse invloeden bepalen Coplands enerverende El Salón México. Glière componeerde zijn Plechtige ouverture bij het twintigjarig jubileum van de Oktoberrevolutie.

Gershwin soleert
Gershwin soleert? Ja, inderdaad! In 1925 nam hij de solopartij van Rhapsody in Blue op, op een pianorol. Deze originele rol komt naar Amsterdam voor het concert met de Marinierskapel. Jan Bouman bedient de pianola in Rhapsody in Blue, Gershwins ode aan het moderne, vrije Amerikaanse leven. Jazzy en wereldwijs.

Marinierskapel der Koninklijke Marine Arjan Tien, dirigent Olivier Patey, klarinet Jan Bouman, operator pianola *  R. Glière - Plechtige Ouverture voor de 20e verjaardag van de Oktober-revolutie *  N. Rimsky-Korsakov - Concertino voor klarinet en blaasorkest *  S. Prokofjev - Mars, op. 99 *  J. Adams - Short ride in a fast machine *  G. Gershwin - Rhapsody in blue (pianorol met Gershwin zélf) *  A. Copland - El Salon Mexico *  D. Sjostakovitsj - Mars van de Soviet Militia, op. 139
Het Zondagochtend Concert

Zondag 19 januari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom