Programma
Uitzending gemist

Zondag 16 februari 2020, 11:00 - 12:15
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
‘Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden’, zegt Brahms met de bijbel in Ein deutsches Requiem. Want troostend is dit geestrijke werk. Wellicht liet Brahms zich inspireren door het overlijden van zijn moeder. Ein deutsches Requiem richt zich minder op verdriet en rouw dan op het doorleven. Brahms bewerkte zélf de oorspronkelijke orkestversie voor twee piano’s. Daarmee gaf hij het werk een nog grotere innigheid en sensibiliteit mee.
Groot Omroepkoor en Pianoduo Scholtes & Janssens
Het Groot Omroepkoor zingt Brahms’ meest omvangrijke muziekstuk onder leiding van Peter Dijkstra. Sopraan Sarah Brady en bariton Sebastian Wartig soleren. Pianoduo Scholtes & Janssens speelt de instrumentale partijen van Ein deutsches Requiem. Het tweetal maakt de laatste jaren furore van Bonaire tot Zuid-Korea. Een van hun fans is niemand minder dan Menahem Pressler: ‘Als je deze twee jonge mensen hoort spelen, voelt het alsof alles in de wereld goed zal komen.’

‘Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden’, zegt Brahms met de bijbel in Ein deutsches Requiem. Want troostend is dit geestrijke werk. Wellicht liet Brahms zich inspireren door het overlijden van zijn moeder. Ein deutsches Requiem richt zich minder op verdriet en rouw dan op het doorleven. Brahms bewerkte zélf de oorspronkelijke orkestversie voor twee piano’s. Daarmee gaf hij het werk een nog grotere innigheid en sensibiliteit mee.
Groot Omroepkoor en Pianoduo Scholtes & Janssens
Het Groot Omroepkoor zingt Brahms’ meest omvangrijke muziekstuk onder leiding van Peter Dijkstra. Sopraan Sarah Brady en bariton Sebastian Wartig soleren. Pianoduo Scholtes & Janssens speelt de instrumentale partijen van Ein deutsches Requiem. Het tweetal maakt de laatste jaren furore van Bonaire tot Zuid-Korea. Een van hun fans is niemand minder dan Menahem Pressler: ‘Als je deze twee jonge mensen hoort spelen, voelt het alsof alles in de wereld goed zal komen.’


Zondag 9 februari 2020, 11:00 - 12:15
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
‘Deze nieuwe symfonie verscheur ik zeker niet’, schreef Tsjaikovski aan zijn broer over de Zesde symfonie, 'Pathétique'. Na een lang werkproces, dat begon op reis naar Amerika, voltooide hij een van zijn hartstochtelijkste werken. Want dat is wat de bijnaam 'pathétique' eigenlijk betekent: ‘gepassioneerd’. Tsjaikovski dirigeerde zelf het meeslepende werk zes dagen voor zijn dood. Vandaag hoort u het in handen van het Radio Filharmonisch Orkest.
Wagner
Meer hartstocht is er van Wagner. Omer Meir Wellber leidt uit diens baanbrekende opera Tristan und Isolde de delen Vorspiel en Liebestod. ‘Omdat ik in mijn leven nooit echt het geluk van de liefde ervaren heb’, motiveerde Wagner de compositie. Een prachtige combinatie met de smachtende Zesde symfonie van Tsjaikovski.

‘Deze nieuwe symfonie verscheur ik zeker niet’, schreef Tsjaikovski aan zijn broer over de Zesde symfonie, 'Pathétique'. Na een lang werkproces, dat begon op reis naar Amerika, voltooide hij een van zijn hartstochtelijkste werken. Want dat is wat de bijnaam 'pathétique' eigenlijk betekent: ‘gepassioneerd’. Tsjaikovski dirigeerde zelf het meeslepende werk zes dagen voor zijn dood. Vandaag hoort u het in handen van het Radio Filharmonisch Orkest.
Wagner
Meer hartstocht is er van Wagner. Omer Meir Wellber leidt uit diens baanbrekende opera Tristan und Isolde de delen Vorspiel en Liebestod. ‘Omdat ik in mijn leven nooit echt het geluk van de liefde ervaren heb’, motiveerde Wagner de compositie. Een prachtige combinatie met de smachtende Zesde symfonie van Tsjaikovski.


Zondag 2 februari 2020, 11:00 - 12:15
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
Er gaat niets boven live-muziek, dat laten de Youtube-video’s van Anna Fedorova zien. Met haar Rachmaninoff-vertolkingen tijdens Het Zondagochtend Concert scoorde ze vele miljoenen 'views'. Na eerdere uitvoeringen van het Tweede en Derde pianoconcert vervolgt ze nu haar Rachmaninoff-pelgrimage met het Eerste pianoconcert. Fedorova soleert bij het zeer internationaal samengestelde Sinfonieorchester Sankt Gallen.
Rachmaninoff
In zijn Eerste pianoconcert maakt Serge Rachmaninoff het ene statement na het andere. Onstuimig, dromerig en extravert lijkt het gemaakt voor de sensationele pianiste Anna Fedorova. Het Sinfonieorchester Sankt Gallen, geleid door Modestas Pitrenas, vervolgt met een al even meeslepend werk. Tsjaikovski’s Fantasie-ouverture Romeo en Julia verklankt het misschien wel beroemdste liefdesverhaal ter wereld.

Er gaat niets boven live-muziek, dat laten de Youtube-video’s van Anna Fedorova zien. Met haar Rachmaninoff-vertolkingen tijdens Het Zondagochtend Concert scoorde ze vele miljoenen 'views'. Na eerdere uitvoeringen van het Tweede en Derde pianoconcert vervolgt ze nu haar Rachmaninoff-pelgrimage met het Eerste pianoconcert. Fedorova soleert bij het zeer internationaal samengestelde Sinfonieorchester Sankt Gallen.
Rachmaninoff
In zijn Eerste pianoconcert maakt Serge Rachmaninoff het ene statement na het andere. Onstuimig, dromerig en extravert lijkt het gemaakt voor de sensationele pianiste Anna Fedorova. Het Sinfonieorchester Sankt Gallen, geleid door Modestas Pitrenas, vervolgt met een al even meeslepend werk. Tsjaikovski’s Fantasie-ouverture Romeo en Julia verklankt het misschien wel beroemdste liefdesverhaal ter wereld.


Zondag 26 januari 2020, 11:00 - 12:15
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
Onder de noemer Rimsky & Co Originals bracht de Marinierskapel der Koninklijke Marine onlangs een bijzonder album uit. Met solisten van het Concertgebouworkest koos het werken uit Amerika en Rusland. Militair getint, feestelijk en energiek. ‘Een afwisselend spetterend, fonkelend, bruisend en majestueus musiceren dat zijn weerga niet kent’, schreef Opus Klassiek. Vandaag hoort u een aantal van die stukken live. Bart Claessens, eerste trombonist van het Koninklijk Concertgebouworkest, soleert in Rimski-Korsakovs Concert in Bes.
Van Rusland naar Amerika
De Marinierskapel der Koninklijke Marine viert in 2020 zijn 75-jarig bestaan. Deze ochtend brengt het Amerikaanse en Russische fanfares, marsen en ander blaasspektakel. Arjan Tien leidt Prokofjevs Mars in Bes, geschreven voor de fanfare van het Sovjet-leger. Allerhande spetterende Mexicaanse invloeden bepalen Coplands enerverende El Salón México. Glière componeerde zijn Plechtige ouverture bij het twintigjarig jubileum van de Oktoberrevolutie.
Gershwin soleert
Gershwin soleert? Ja, inderdaad! In 1925 nam hij de solopartij van Rhapsody in Blue op, op een pianorol. Deze originele rol komt naar Amsterdam voor het concert met de Marinierskapel. Jan Bouman bedient de pianola in Rhapsody in Blue, Gershwins ode aan het moderne, vrije Amerikaanse leven. Jazzy en wereldwijs.

Onder de noemer Rimsky & Co Originals bracht de Marinierskapel der Koninklijke Marine onlangs een bijzonder album uit. Met solisten van het Concertgebouworkest koos het werken uit Amerika en Rusland. Militair getint, feestelijk en energiek. ‘Een afwisselend spetterend, fonkelend, bruisend en majestueus musiceren dat zijn weerga niet kent’, schreef Opus Klassiek. Vandaag hoort u een aantal van die stukken live. Bart Claessens, eerste trombonist van het Koninklijk Concertgebouworkest, soleert in Rimski-Korsakovs Concert in Bes.
Van Rusland naar Amerika
De Marinierskapel der Koninklijke Marine viert in 2020 zijn 75-jarig bestaan. Deze ochtend brengt het Amerikaanse en Russische fanfares, marsen en ander blaasspektakel. Arjan Tien leidt Prokofjevs Mars in Bes, geschreven voor de fanfare van het Sovjet-leger. Allerhande spetterende Mexicaanse invloeden bepalen Coplands enerverende El Salón México. Glière componeerde zijn Plechtige ouverture bij het twintigjarig jubileum van de Oktoberrevolutie.
Gershwin soleert
Gershwin soleert? Ja, inderdaad! In 1925 nam hij de solopartij van Rhapsody in Blue op, op een pianorol. Deze originele rol komt naar Amsterdam voor het concert met de Marinierskapel. Jan Bouman bedient de pianola in Rhapsody in Blue, Gershwins ode aan het moderne, vrije Amerikaanse leven. Jazzy en wereldwijs.


Zondag 19 januari 2020, 11:00 - 12:15
Het Zondagochtend Concert AVROTROS
Presentatie: Hans van den Boom
In deze uitzending
‘Niets menselijks is de cello vreemd’, schreef NRC onlangs. En ook: ‘De Cello Biënnale toont zijn talloze karakters.’ Van ruig tot poëtisch, inderdaad. Vanochtend hoort u Eline Wensels, de winnares van het Nationaal Celloconcours 2018. De Limburgse is present, energiek en zorgt voor de muzikale ruimte die ze nodig heeft, aldus de jury. Dat laat ze horen in twee werken van Dvo?ák. Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt bovendien Tsjaikovski’s Vijfde symfonie. Soms licht en speels, soms overweldigend, bijna furieus: een orkestwerk vol drama en vertelkracht.

‘Niets menselijks is de cello vreemd’, schreef NRC onlangs. En ook: ‘De Cello Biënnale toont zijn talloze karakters.’ Van ruig tot poëtisch, inderdaad. Vanochtend hoort u Eline Wensels, de winnares van het Nationaal Celloconcours 2018. De Limburgse is present, energiek en zorgt voor de muzikale ruimte die ze nodig heeft, aldus de jury. Dat laat ze horen in twee werken van Dvo?ák. Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt bovendien Tsjaikovski’s Vijfde symfonie. Soms licht en speels, soms overweldigend, bijna furieus: een orkestwerk vol drama en vertelkracht.
