Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 8 maart 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Nordwestdeutsche Philharmonie Jonathon Heyward, dirigent Bram van Sambeek, fagot *  W.A. Mozart - Fagotconcert, KV 191 *  L. van Beethoven - Vierde symfonie, op. 60
Bram van Sambeek

Bram van Sambeek is een van ’s werelds grootste ambassadeurs van de fagot. In nieuw en oud repertoire, en zelfs met een rockband: scheurend en grommend. ‘Na zulk soort projecten verlang ik naar de hemelse Mozart’, zei hij in Trouw. Vandaag is zijn dag. Bij de Nordwestdeutsche Philharmonie soleert Van Sambeek, onlangs winnaar van een BBC Music Magazine Award, in Mozarts Fagotconcert.

Beethoven
Levendig en vol liefde voor klassieke voorbeelden: Beethovens Vierde symfonie. Onder leiding van Jonathon Heyward kiest de Nordwestdeutsche Philharmonie voor een van Beethovens meest frisse symfonieen. Een mooie combinatie met Mozarts sprankelende Fagotconcert, gespeeld door de volgens critici ‘elektriserende’ Van Sambeek. Gevat en energiek converseert de fagot met het orkest, maar ook voor de gevoelige kant van het instrument is ruimte.

Nordwestdeutsche Philharmonie Jonathon Heyward, dirigent Bram van Sambeek, fagot *  W.A. Mozart - Fagotconcert, KV 191 *  L. van Beethoven - Vierde symfonie, op. 60
Bram van Sambeek

Bram van Sambeek is een van ’s werelds grootste ambassadeurs van de fagot. In nieuw en oud repertoire, en zelfs met een rockband: scheurend en grommend. ‘Na zulk soort projecten verlang ik naar de hemelse Mozart’, zei hij in Trouw. Vandaag is zijn dag. Bij de Nordwestdeutsche Philharmonie soleert Van Sambeek, onlangs winnaar van een BBC Music Magazine Award, in Mozarts Fagotconcert.

Beethoven
Levendig en vol liefde voor klassieke voorbeelden: Beethovens Vierde symfonie. Onder leiding van Jonathon Heyward kiest de Nordwestdeutsche Philharmonie voor een van Beethovens meest frisse symfonieen. Een mooie combinatie met Mozarts sprankelende Fagotconcert, gespeeld door de volgens critici ‘elektriserende’ Van Sambeek. Gevat en energiek converseert de fagot met het orkest, maar ook voor de gevoelige kant van het instrument is ruimte.

Nordwestdeutsche Philharmonie Jonathon Heyward, dirigent Bram van Sambeek, fagot *  W.A. Mozart - Fagotconcert, KV 191 *  L. van Beethoven - Vierde symfonie, op. 60
Het Zondagochtend Concert

Zondag 1 maart 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest Karina Canellakis, dirigent Simone Lamsma, viool *  L. van Beethoven - Ouverture Egmont, op. 84 *  S. Prokofjev - Eerste vioolconcert, op. 19 *  R. Strauss - Tod und Verklärung, op.24 - UITZENDING NIET BESCHIKBAAR -
Het Zondagochtend Concert

Zondag 23 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Württembergisches Kammerorchester Heilbronn Vincent de Kort, dirigent Carel Kraayenhof, bandoneon *  A. Piazzolla - Tango Ballet *  A. Piazzolla - Milonga del ángel *  C. Kraayenhof - Fuerza! *  L. Bacalov - Il Postino *  A. Piazzolla - Otoño porteño *  G. Gershwin - Lullaby *  C. Kraayenhof - Desconcierto *  A. Piazzolla - Bandoneonconcert, deel 3 *  A. Piazzolla - Adiós Nonino
Carel Kraayenhof

Bandoneonist Carel Kraayenhof bracht onlangs ¡30! Passionate Tango Years uit. Een album met zijn grootste inspiratiebronnen én eigen werk. Al ruim drie decennia beweegt Kraayenhof zich muzikaal en als mens tussen Nederland en Argentinië. In Nederland brak hij door als vertolker van Piazzolla’s Adiós nonino op de bruiloft van Willem Alexander in Máxima. In Argentinië kreeg hij de hoogste culturele onderscheiding en de eretitel 'Tanguero'. En in 2018 ontving hij de Edison Oeuvreprijs World. Vandaag geeft Kraayenhof, bijgestaan door het Württembergisches Kammerorchester Heilbronn een concert vol passie.

Piazzolla
De Argentijn Astor Piazzolla is de vader van de 'tango nuevo': de tango die over de grenzen van plaats en tijd heenkijkt. Carel Kraayenhof speelt een bijzondere selectie van zijn werk, waaronder Milonga del ángel en een deel uit het virtuoze Concierto para bandoneon y orquesta. Maar ook Gershwin en Luis Bacalovs soundtrack bij Il Postino komen langs. Kraayenhof, die in 2019 het album Tiempo loco uitbrengt, speelt ook eigen werk. Vincent de Kort, ook bekend van het tv-programma Maestro, leidt het Württembergisches Kammerorchester Heilbronn in weelderige, vurige arrangementen.

Württembergisches Kammerorchester Heilbronn Vincent de Kort, dirigent Carel Kraayenhof, bandoneon *  A. Piazzolla - Tango Ballet *  A. Piazzolla - Milonga del ángel *  C. Kraayenhof - Fuerza! *  L. Bacalov - Il Postino *  A. Piazzolla - Otoño porteño *  G. Gershwin - Lullaby *  C. Kraayenhof - Desconcierto *  A. Piazzolla - Bandoneonconcert, deel 3 *  A. Piazzolla - Adiós Nonino
Carel Kraayenhof

Bandoneonist Carel Kraayenhof bracht onlangs ¡30! Passionate Tango Years uit. Een album met zijn grootste inspiratiebronnen én eigen werk. Al ruim drie decennia beweegt Kraayenhof zich muzikaal en als mens tussen Nederland en Argentinië. In Nederland brak hij door als vertolker van Piazzolla’s Adiós nonino op de bruiloft van Willem Alexander in Máxima. In Argentinië kreeg hij de hoogste culturele onderscheiding en de eretitel 'Tanguero'. En in 2018 ontving hij de Edison Oeuvreprijs World. Vandaag geeft Kraayenhof, bijgestaan door het Württembergisches Kammerorchester Heilbronn een concert vol passie.

Piazzolla
De Argentijn Astor Piazzolla is de vader van de 'tango nuevo': de tango die over de grenzen van plaats en tijd heenkijkt. Carel Kraayenhof speelt een bijzondere selectie van zijn werk, waaronder Milonga del ángel en een deel uit het virtuoze Concierto para bandoneon y orquesta. Maar ook Gershwin en Luis Bacalovs soundtrack bij Il Postino komen langs. Kraayenhof, die in 2019 het album Tiempo loco uitbrengt, speelt ook eigen werk. Vincent de Kort, ook bekend van het tv-programma Maestro, leidt het Württembergisches Kammerorchester Heilbronn in weelderige, vurige arrangementen.

Württembergisches Kammerorchester Heilbronn Vincent de Kort, dirigent Carel Kraayenhof, bandoneon *  A. Piazzolla - Tango Ballet *  A. Piazzolla - Milonga del ángel *  C. Kraayenhof - Fuerza! *  L. Bacalov - Il Postino *  A. Piazzolla - Otoño porteño *  G. Gershwin - Lullaby *  C. Kraayenhof - Desconcierto *  A. Piazzolla - Bandoneonconcert, deel 3 *  A. Piazzolla - Adiós Nonino
Het Zondagochtend Concert

Zondag 16 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Groot Omroepkoor Peter Dijkstra, dirigent Sarah Brady, sopraan Sebastian Wartig, bariton Pianoduo Scholtes-Janssens *  J. Brahms - Ein Deutches Requiem, op. 45
Brahms

‘Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden’, zegt Brahms met de bijbel in Ein deutsches Requiem. Want troostend is dit geestrijke werk. Wellicht liet Brahms zich inspireren door het overlijden van zijn moeder. Ein deutsches Requiem richt zich minder op verdriet en rouw dan op het doorleven. Brahms bewerkte zélf de oorspronkelijke orkestversie voor twee piano’s. Daarmee gaf hij het werk een nog grotere innigheid en sensibiliteit mee.

Groot Omroepkoor en Pianoduo Scholtes & Janssens
Het Groot Omroepkoor zingt Brahms’ meest omvangrijke muziekstuk onder leiding van Peter Dijkstra. Sopraan Sarah Brady en bariton Sebastian Wartig soleren. Pianoduo Scholtes & Janssens speelt de instrumentale partijen van Ein deutsches Requiem. Het tweetal maakt de laatste jaren furore van Bonaire tot Zuid-Korea. Een van hun fans is niemand minder dan Menahem Pressler: ‘Als je deze twee jonge mensen hoort spelen, voelt het alsof alles in de wereld goed zal komen.’

Groot Omroepkoor Peter Dijkstra, dirigent Sarah Brady, sopraan Sebastian Wartig, bariton Pianoduo Scholtes-Janssens *  J. Brahms - Ein Deutches Requiem, op. 45
Brahms

‘Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden’, zegt Brahms met de bijbel in Ein deutsches Requiem. Want troostend is dit geestrijke werk. Wellicht liet Brahms zich inspireren door het overlijden van zijn moeder. Ein deutsches Requiem richt zich minder op verdriet en rouw dan op het doorleven. Brahms bewerkte zélf de oorspronkelijke orkestversie voor twee piano’s. Daarmee gaf hij het werk een nog grotere innigheid en sensibiliteit mee.

Groot Omroepkoor en Pianoduo Scholtes & Janssens
Het Groot Omroepkoor zingt Brahms’ meest omvangrijke muziekstuk onder leiding van Peter Dijkstra. Sopraan Sarah Brady en bariton Sebastian Wartig soleren. Pianoduo Scholtes & Janssens speelt de instrumentale partijen van Ein deutsches Requiem. Het tweetal maakt de laatste jaren furore van Bonaire tot Zuid-Korea. Een van hun fans is niemand minder dan Menahem Pressler: ‘Als je deze twee jonge mensen hoort spelen, voelt het alsof alles in de wereld goed zal komen.’

Groot Omroepkoor Peter Dijkstra, dirigent Sarah Brady, sopraan Sebastian Wartig, bariton Pianoduo Scholtes-Janssens *  J. Brahms - Ein Deutches Requiem, op. 45
Het Zondagochtend Concert

Zondag 9 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest Omer Meir Wellber, dirigent *  R. Wagner - Vorspiel und Liebestod (uit Tristan und Isolde) *  P.I. Tsjaikovski - Zesde symfonie, op. 74 'Pathétique'
Tsjaikovski

‘Deze nieuwe symfonie verscheur ik zeker niet’, schreef Tsjaikovski aan zijn broer over de Zesde symfonie, 'Pathétique'. Na een lang werkproces, dat begon op reis naar Amerika, voltooide hij een van zijn hartstochtelijkste werken. Want dat is wat de bijnaam 'pathétique' eigenlijk betekent: ‘gepassioneerd’. Tsjaikovski dirigeerde zelf het meeslepende werk zes dagen voor zijn dood. Vandaag hoort u het in handen van het Radio Filharmonisch Orkest.

Wagner
Meer hartstocht is er van Wagner. Omer Meir Wellber leidt uit diens baanbrekende opera Tristan und Isolde de delen Vorspiel en Liebestod. ‘Omdat ik in mijn leven nooit echt het geluk van de liefde ervaren heb’, motiveerde Wagner de compositie. Een prachtige combinatie met de smachtende Zesde symfonie van Tsjaikovski.

Radio Filharmonisch Orkest Omer Meir Wellber, dirigent *  R. Wagner - Vorspiel und Liebestod (uit Tristan und Isolde) *  P.I. Tsjaikovski - Zesde symfonie, op. 74 'Pathétique'
Tsjaikovski

‘Deze nieuwe symfonie verscheur ik zeker niet’, schreef Tsjaikovski aan zijn broer over de Zesde symfonie, 'Pathétique'. Na een lang werkproces, dat begon op reis naar Amerika, voltooide hij een van zijn hartstochtelijkste werken. Want dat is wat de bijnaam 'pathétique' eigenlijk betekent: ‘gepassioneerd’. Tsjaikovski dirigeerde zelf het meeslepende werk zes dagen voor zijn dood. Vandaag hoort u het in handen van het Radio Filharmonisch Orkest.

Wagner
Meer hartstocht is er van Wagner. Omer Meir Wellber leidt uit diens baanbrekende opera Tristan und Isolde de delen Vorspiel en Liebestod. ‘Omdat ik in mijn leven nooit echt het geluk van de liefde ervaren heb’, motiveerde Wagner de compositie. Een prachtige combinatie met de smachtende Zesde symfonie van Tsjaikovski.

Radio Filharmonisch Orkest Omer Meir Wellber, dirigent *  R. Wagner - Vorspiel und Liebestod (uit Tristan und Isolde) *  P.I. Tsjaikovski - Zesde symfonie, op. 74 'Pathétique'