Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 7 mei 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Calefax Rietkwintet



1. M. Ravel - Ma Mère l'Oye (arr. R. Zuidam)

2. G. Vleggaar - Wake Up, Sleeping Beauty

3. E. Grieg - Peer Gynt Suite (arr. J. Althuis)

4. R. Strauss - Tiel Eulenspiegels lustige Streiche (arr. O. Boekhoorn)
Calefax, Ravel en Grieg

Calefax
Beter dan Calefax het zelf doet kunnen wij het niet uitleggen. Wie zijn deze virtuoze spelers en briljante arrangeurs? Op hun website staat: ‘De uitvinders van een heel nieuw genre: het rietkwintet. Een inspiratiebron voor de nieuwe generatie rietblazers die wereldwijd in hun voetsporen treedt. Een klassiek ensemble met een popmentaliteit. Dat is Calefax.’ Vanochtend speelt het kwintet muzikale sprookjes.

Van Ravel tot Grieg
Ravels Ma mère l’oye kennen wij als vierhandig pianowerk en als orkestwerk. Calefax speelt een heel eigen versie van deze klassieke sprookjes. Verder komen Peer Gynt en Tijl Uilenspiegel voorbij. Helden, maar ook schelmen, die soms wel heel ongelofelijke avonturen beleven. Giel Vleggaar schrijft een nieuw werk voor Calefax.

Calefax, Ravel en Grieg
Het Zondagochtend Concert

Zondag 30 april 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Stavanger Symfonisch Orkest

Christian Vasquez, dirigent

Sergei Khachatryan, viool



1. M. Bruch - Eerste vioolconcert

2. A. Dvorak - Achtste symfonie
Bruch en Dvorak

Sergei Khachatryan in Bruch
Op het tweede deel van Bruchs Eerste vioolconcert verheugt Sergei Khachatryan zich elke keer weer. Dit melodieuze adagio zit vol drama. Volgens Khachatryan het bewijs dat Bruchs concert, dat wel een ‘kleine Brahms’ wordt genoemd, groots is. De violist maakte ooit zijn solistendebuut met precies dit vioolconcert. Sindsdien is het met hem mee gegroeid. Vandaag soleert de Armeniër bij het Noorse Stavanger Symphonisch Orkest.

Dvořák
Daarnaast klinkt een symfonie van Dvořák. De Achtste symfonie is de onderstreping van een bekende uitspraak van de componist. ‘Hoeveel ik ook over de wereld reis, ik blijf een Boheems musicus.’ De vrolijke Achtste zit vol prachtige Boheemse landschappen, roepende vogels en boerenscènes.

Bruch en Dvorak
Het Zondagochtend Concert

Zondag 23 april 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Kammerakademie Potsdam

Antonello Manacorda, dirigent

Liza Ferschtmann, viool



1. F. Mendelssohn - Ouverture 'Die Hebriden'

2. L. van Beethoven - Vioolconcert
Liza Ferschtman en Beethovens vioolconcert

Liza Ferschtman
Enkele jaren terug bracht violiste Liza Ferschtman haar interpretatie van Beethovens Vioolconcert op plaat uit. ‘Het vioolconcert der vioolconcerten’, noemt ze het. Een heilige graal, op een album dat internationaal geweldig werd ontvangen. Een Franse krant bejubelde haar finesse, energie en poëzie, Gramophone haar verlichte toon. Vandaag speelt Ferschtman het werk met de Kammerakademie Potsdam.

Beethovens Vioolconcert
De schoonheid van Beethovens Vioolconcert zit niet in grote gebaren, maar in subtiele details. Precies die weet Ferschtman een voor een te delven, schreef een recensent. Antonello Manacorda leidt de Kammerakademie Potsdam bovendien door Mendelssohns Ouverture 'Die Hebriden'. Ontstaan na een tocht naar de gelijknamige Schotse eilanden. In Mendelssohns tijd kon je die per hypermoderne stoomboot bezoeken. De zeezieke componist verklankt niet alleen de woelige reis, maar ook de mysterieuze, eenzame groteilanden.

Liza Ferschtman en Beethovens vioolconcert
Het Zondagochtend Concert

Zondag 16 april 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest

Federico Maria Sardelli, dirigent

Arjan Woudenberg, klarinet

Nadia Wijzenbeek, viool



1. C.W. Gluck - Ouverture (uit 'Orfeo ed Euridice')

2. C.W. Gluck - Dans van de zalige geesten (uit 'Orfeo ed Euridice')

3. J. Stamitz - Klarinetconcert in Bes

4. L. van Beethoven - Vioolromance nr. 2

5. J. Haydn - Symfonie nr. 96, 'Miracle'
Pasen met Haydn, Gluck en Beethoven

Pasen
Het Radio Filharmonisch Orkest viert de Paasdagen met een werelds concert. Vol vernieuwing, levenslust en frisse melodieën. Vier de lente! Met bijvoorbeeld het sprankelende Klarinetconcert in Bes van Stamitz. Deze Tsjech was een van de eerste componisten die de klarinet solo deed stralen. Zijn werk opende voor vele andere componisten deuren. Arjan Woudenberg soleert op deze Eerste Paasdag.

Haydn, Gluck en Beethoven
Aan Haydn’s Miracle-symfonie is een mooi verhaal verbonden. Het werk kreeg zijn bijnaam omdat er tijdens de première een kroonluchter vanuit het plafond viel. Niemand werd geraakt! Inderdaad een wonder. Vooral omdat het de première van een heel andere symfonie betrof. Maar in het Londen van de achttiende eeuw, waar Haydn een superster was, waren dat soort details niet belangrijk. Ook te horen: bevallige delen uit Glucks Orfeo ed Euridice, en de gracieuze Tweede romance van Beethoven.

Pasen met Haydn, Gluck en Beethoven
Het Zondagochtend Concert

Zondag 9 april 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest

Rafael Payare, dirigent



1. R. Wagner - Ouverture Tannhäuser

2. J. Brahms - Tweede symfonie
Brahms en Wagner

Brahms
Aan de Oostenrijkse Wörthersee liet Johannes Brahms zich inspireren voor zijn Tweede symfonie. Aan een vriend schreef hij over de rijkdom aan melodieën die in hem opwelde. ‘Je moet oppassen om niet op eentje te gaan staan.’ Het Rotterdams Philharmonisch Orkest kiest voor een poëtische Brahms, wiens Tweede symfonie wel zijn ‘pastorale’ wordt genoemd. Het werk zit vol tegenstellingen en emoties. Maar Brahms lijkt altijd weer terug te keren naar het geruststellende, groene landschap waar de symfonie ontstond.

Wagner
Rafael Payare dirigeert ook de ouverture bij Wagners romantische opera Tannhäuser. Een tijdmachine naar de Middeleeuwen en een strijd tussen spirituele en zinnelijke liefde. De dichter Tannhäuser moet kiezen tussen twee vrouwen. En dan is er nog een belangrijke zangwedstrijd. Genoeg drama voor een opera. Al in de ouverture schetst Wagner de contrasten tussen kerkmuziek en hartstochtelijke liefdeszang.

Brahms en Wagner