Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert archief

Zondag 11 juni 2017, 10:00 - 12:00

Het Zondagochtend Concert archief AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Het Zondagochtend Concert archief

Zondag 4 juni 2017, 10:00 - 12:00

Het Zondagochtend Concert archief AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Het Zondagochtend Concert

Zondag 28 mei 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Noord Nederlands Orkest o.l.v. Antony Hermus



G. Mahler - Eerste symfonie

(Hamburgse 5-delige versie, inclusief 'Blumine')
Hermus en Mahler

Antony Hermus
‘Ik rust niet voordat er iemand met natte ogen de nacht ingaat’, aldus dirigent Antony Hermus. Vandaag zal hij met de vroege middag genoegen moeten nemen. Maar met Mahlers Eerste symfonie is het qua ontroering veelbelovend. Hermus is een van Nederlands succesvolste dirigenten. Zozeer zelfs, dat we hem hier zelden zien. Maar het Noord Nederlands Orkest wist Hermus voor een latrelatie als ‘vaste gastdirigent’ te strikken. Tussen Seoul, Straatsburg, Londen en Taiwan door is hij vandaag in Amsterdam.

Mahlers Eerste symfonie
Hermus dirigeert een extra lange Mahler-symfonie. En wel de oorspronkelijke versie van de Eerste symfonie. Destijds nog een symfonisch gedicht geheten, met subtitels vol romantische ingrediënten. De lente, bloemen, een dodenmars.... Ook muzikaal is de Eerste symfonie er een vol emotionele uitersten. Met name de finale is uitzonderlijk wild.

Hermus en Mahler
Het Zondagochtend Concert

Zondag 21 mei 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Concertgebouw Kamerorkest

Stefan Vladar, piano/leiding



1. W.A. Mozart - Pianoconcert nr. 12

2. F. Schubert - Impromptu, op. 90 nr. 3

3. L. van Beethoven - Strijkkwartet, op. 95, 'Serioso' (arr. M. waterman)
Vladar en Mozart

Stefan Vladar
Stefan Vladar vierde onlangs zijn vijftigste verjaardag in Wenen met maar liefst dertien concerten. Die lieten de enorme bandbreedte zien van het repertoire van de pianist en dirigent. Vandaag houdt hij het, met het Concertgebouw Kamerorkest, bij twee componisten: Beethoven en Mozart. Van Beethoven kiest hij het ‘serieuze’ Strijkkwartet in f. Waarvan wel wordt gezegd dat de bijnaam is ingegeven door de moeilijke persoonlijke omstandigheden waarin Beethoven het kwartet schreef. Hij werd steeds dover, had fysieke problemen en zat financieel in moeilijkheden.

Mozart
De hele muziekgeschiedenis leidde tot Mozart, en kwam uit hem voort, zei Stefan Vladar in een interview. Zijn Mozart-interpretaties worden onvoorstelbaar expressief genoemd. Vladar koppelt vandaag de serieuze Beethoven aan Mozarts Twaalfde pianoconcert, een juist uitermate vrolijk en licht stuk vol verrassingen.

Vladar en Mozart
Het Zondagochtend Concert

Zondag 14 mei 2017, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jakub Hrusa

Jean Guihen Queyras, cello



1. V. Novák - In het Tatrasgebergte

2. R. Schumann - Celloconcert

3. A. Dvorák - Ouverture Carnaval
Queyras en Schumann

Jean-Guihen Queyras
Muziek is als zuurstof voor Jean-Guihen Queyras, schreef een Frans dagblad. De cellist, geboren in Canada, liet dat vorig seizoen al zien in Het Concertgebouw. Na zijn gevarieerde Spotlight-serie is hij nu terug met het Radio Filharmonisch Orkest. Centraal staat een componist die een grote rol inneemt in Queyras’ leven: Robert Schumann. Queyras werkt aan een albumtrilogie met onbekendere Schumann-stukken. Vandaag voert hij het geliefde Celloconcert uit.

Schumann
Schumann koesterde een speciale liefde voor de cello, maar schreef weinig voor het instrument. Tot hij in oktober 1850 in zijn dagboek vermeldde: ‘drang tot componeren’. Twee weken later was het Celloconcert er. Lyrisch, maar vol stemmingswisselingen voor zowel Queyras als het Radio Filharmonisch Orkest. Schumann wordt omlijst door twee Tsjechische werken: Nováks In het Tatrasgebergte en Dvořáks Ouverture 'Carnaval'. Muziek vol uitersten, net als bij Schumann.

Queyras en Schumann