Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 10 februari 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest Groot Omroepkoor Edo de Waart, dirigent Federica Lombardi, sopraan Helena Rasker, alt Sebastian Kohlhepp, tenor Tareq Nazmi, bas 1. A. Bruckner - Derde Mis in f. 'Grote' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Bruckner en Edo de Waart

Bruckner
Bruckners Derde mis ontstond in een woelige periode in zijn leven. De altijd voor depressie bevattelijke componist had ‘numeromanie’ ontwikkeld. Dwangmatig moest hij alles tellen. Bakstenen in een muur, maar ook nootjes in partituren. Aan componeren kwam hij nauwelijks toe. Pas in een sanatorium kwam hij tot rust. Het werk aan zijn Derde mis, die later bekend werd als zijn 'Grote' mis, bleek zelfs therapeutisch. Bruckner laat in het werk horen weer vertrouwen te hebben in het leven.

Edo de Waart
Edo de Waart leidt het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest in Bruckners mis. Die grootschalig is opgezet, bijna als een symfonie. Maar Bruckners werk staat duidelijk niet alleen in dienst van de kunst, maar vooral ook van het Allerhoogste. Intens, maar altijd verheven verklankt hij zijn loutering. Bij het koor soleren onder meer mezzosopraan Helena Rasker en bas Tareq Nazmi.

Radio Filharmonisch Orkest Groot Omroepkoor Edo de Waart, dirigent Federica Lombardi, sopraan Helena Rasker, alt Sebastian Kohlhepp, tenor Tareq Nazmi, bas 1. A. Bruckner - Derde Mis in f. 'Grote' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Bruckner en Edo de Waart

Bruckner
Bruckners Derde mis ontstond in een woelige periode in zijn leven. De altijd voor depressie bevattelijke componist had ‘numeromanie’ ontwikkeld. Dwangmatig moest hij alles tellen. Bakstenen in een muur, maar ook nootjes in partituren. Aan componeren kwam hij nauwelijks toe. Pas in een sanatorium kwam hij tot rust. Het werk aan zijn Derde mis, die later bekend werd als zijn 'Grote' mis, bleek zelfs therapeutisch. Bruckner laat in het werk horen weer vertrouwen te hebben in het leven.

Edo de Waart
Edo de Waart leidt het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest in Bruckners mis. Die grootschalig is opgezet, bijna als een symfonie. Maar Bruckners werk staat duidelijk niet alleen in dienst van de kunst, maar vooral ook van het Allerhoogste. Intens, maar altijd verheven verklankt hij zijn loutering. Bij het koor soleren onder meer mezzosopraan Helena Rasker en bas Tareq Nazmi.

Radio Filharmonisch Orkest Groot Omroepkoor Edo de Waart, dirigent Federica Lombardi, sopraan Helena Rasker, alt Sebastian Kohlhepp, tenor Tareq Nazmi, bas 1. A. Bruckner - Derde Mis in f. 'Grote' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagochtend Concert

Zondag 3 februari 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Bremer Philharmoniker Julia Jones, dirigent Lisa Jacobs, viool 1)  F. Mendelssohn - Vioolconcert, op.64 2)  F. Schubert – Derde symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Lisa Jacobs

Lisa Jacobs speelt Mendelssohn
‘Wat ik uiteindelijk wil, is mensen gelukkig maken’, zei violiste Lisa Jacobs in een interview. Dat moet vanochtend zeker lukken. Jacobs soleert in een van de hartverwarmendste vioolconcerten, dat van Mendelssohn. Zijn Vioolconcert in e, waar hij een jaar of vijf aan sleutelde, barst van de dadendrang. Van het rusteloze begin – Jacobs mag met de deur in huis vallen – tot het opgewonden, lichtende einde.

Schuberts Derde symfonie

De frisse energie van Jacobs en Mendelssohn vormt een geweldige combinatie met Schuberts Derde symfonie. Julia Jones leidt het Bremen Philharmonisch Orkest in dit meesterwerk van een pas achttienjarige Schubert. Overdag stond hij voor de klas, ’s nachts schreef hij aan stapels composities. De Derde symfonie zit vol levenslust en dansen, die je bijna dwingen om uit je stoel te komen.

Bremer Philharmoniker Julia Jones, dirigent Lisa Jacobs, viool 1)  F. Mendelssohn - Vioolconcert, op.64 2)  F. Schubert – Derde symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Lisa Jacobs

Lisa Jacobs speelt Mendelssohn
‘Wat ik uiteindelijk wil, is mensen gelukkig maken’, zei violiste Lisa Jacobs in een interview. Dat moet vanochtend zeker lukken. Jacobs soleert in een van de hartverwarmendste vioolconcerten, dat van Mendelssohn. Zijn Vioolconcert in e, waar hij een jaar of vijf aan sleutelde, barst van de dadendrang. Van het rusteloze begin – Jacobs mag met de deur in huis vallen – tot het opgewonden, lichtende einde.

Schuberts Derde symfonie

De frisse energie van Jacobs en Mendelssohn vormt een geweldige combinatie met Schuberts Derde symfonie. Julia Jones leidt het Bremen Philharmonisch Orkest in dit meesterwerk van een pas achttienjarige Schubert. Overdag stond hij voor de klas, ’s nachts schreef hij aan stapels composities. De Derde symfonie zit vol levenslust en dansen, die je bijna dwingen om uit je stoel te komen.

Bremer Philharmoniker Julia Jones, dirigent Lisa Jacobs, viool 1)  F. Mendelssohn - Vioolconcert, op.64 2)  F. Schubert – Derde symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagochtend Concert

Zondag 27 januari 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest Edo de Waart, dirigent Ronald Brautigam, piano 1. H. Bosmans - Concertino voor piano en orkest 2. J. Brahms – Derde symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Edo de Waart en Ronald Brautigam

Edo de Waart en Ronald Brautigam 
Dirigent Edo de Waart en pianist Ronald Brautigam scoren internationaal mooie recensies als 'Double Dutch' muziekduo. Vandaag kiezen ze voor het Concertino voor piano en orkest van Henriëtte Bosmans. Een bijzonder verfijnd, impressionistisch aandoend werk vol speelse lijnen voor Brautigam én orkest. 

Brahms 
Edo de Waart wordt al bijna zijn hele leven vergezeld door de symfonieën van Brahms. Eerst op elpee, later op papier. Een en dezelfde partituur van de Derde symfonie gebruikt hij al bijna een halve eeuw op de bok. Vandaag bij het ensemble waar hij eredirigent voor het leven is: het Radio Filharmonisch Orkest. Brahms’ Derde symfonie omvat een hele wereld aan emoties en klankkleuren.

Radio Filharmonisch Orkest Edo de Waart, dirigent Ronald Brautigam, piano 1. H. Bosmans - Concertino voor piano en orkest 2. J. Brahms – Derde symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Edo de Waart en Ronald Brautigam

Edo de Waart en Ronald Brautigam 
Dirigent Edo de Waart en pianist Ronald Brautigam scoren internationaal mooie recensies als 'Double Dutch' muziekduo. Vandaag kiezen ze voor het Concertino voor piano en orkest van Henriëtte Bosmans. Een bijzonder verfijnd, impressionistisch aandoend werk vol speelse lijnen voor Brautigam én orkest. 

Brahms 
Edo de Waart wordt al bijna zijn hele leven vergezeld door de symfonieën van Brahms. Eerst op elpee, later op papier. Een en dezelfde partituur van de Derde symfonie gebruikt hij al bijna een halve eeuw op de bok. Vandaag bij het ensemble waar hij eredirigent voor het leven is: het Radio Filharmonisch Orkest. Brahms’ Derde symfonie omvat een hele wereld aan emoties en klankkleuren.

Radio Filharmonisch Orkest Edo de Waart, dirigent Ronald Brautigam, piano 1. H. Bosmans - Concertino voor piano en orkest 2. J. Brahms – Derde symfonie Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagochtend Concert

Zondag 20 januari 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest Elim Chan, dirigent Pablo Ferrández, cello 1. P.I. Tsjaikovski - Rococo-variaties 2. N. Rimsky-Korsakov – Sheherazade Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, ook te zien via www.nporadio4.nl/live
Pablo Ferrández in Tsjaikovski

Pablo Ferrández in Tsjaikovski 
Cellist Pablo Ferrández wordt internationaal geprezen om zijn emotionele maar nooit zwelgende toon. In Violinist onthulde hij het geheim achter zijn onstuimige succes. ‘Altijd repeteren alsof je al voor een volle zaal zit.’ De Madrileen Ferrández kijkt bovendien, als hij eenmaal écht het podium betreedt, zoveel mogelijk mensen aan. En komt zo heel dichtbij. Vandaag in Tsjaikovski’s Rococo-variaties. Geïnspireerd door Mozart schreef Tsjaikovski een gracieus en monter werk voor cello en orkest. Acht variaties en natuurlijk het ‘originele’ thema – dat niet uit de rococo stamt, maar uit Tsjaikovski’s brein. Ferrández soleert bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, geleid door dirigente Elim Chan. Deze Chinese won in 2014 de prestigieuze Donatella Flick LSO Conducting Competition. Sindsdien is haar leven een ‘achtbaanrit’: ze dirigeert over de hele wereld. Met een flinke focus op Russisch repertoire. Vandaag komt dat naast Tsjaikovski van Rimski-Korsakov. 

Sheherazade 
Het is een van de kleurrijkste composities ooit gemaakt: Rimski-Korsakovs Sheherazade. De vioolpartij in deze suite verklankt de rol van Sheherazade, vrouw van de wrede koning Sjahriaar. Die doodt al zijn echtgenotes na één nacht. Maar niet Sheherazade: zij weet hem 1001 nachten te boeien met evenveel prachtige verhalen. De oriëntaals getinte sprookjesmuziek groeide uit tot Rimski-Korsakovs populairste werk.

Rotterdams Philharmonisch Orkest Elim Chan, dirigent Pablo Ferrández, cello 1. P.I. Tsjaikovski - Rococo-variaties 2. N. Rimsky-Korsakov – Sheherazade Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, ook te zien via www.nporadio4.nl/live
Pablo Ferrández in Tsjaikovski

Pablo Ferrández in Tsjaikovski 
Cellist Pablo Ferrández wordt internationaal geprezen om zijn emotionele maar nooit zwelgende toon. In Violinist onthulde hij het geheim achter zijn onstuimige succes. ‘Altijd repeteren alsof je al voor een volle zaal zit.’ De Madrileen Ferrández kijkt bovendien, als hij eenmaal écht het podium betreedt, zoveel mogelijk mensen aan. En komt zo heel dichtbij. Vandaag in Tsjaikovski’s Rococo-variaties. Geïnspireerd door Mozart schreef Tsjaikovski een gracieus en monter werk voor cello en orkest. Acht variaties en natuurlijk het ‘originele’ thema – dat niet uit de rococo stamt, maar uit Tsjaikovski’s brein. Ferrández soleert bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, geleid door dirigente Elim Chan. Deze Chinese won in 2014 de prestigieuze Donatella Flick LSO Conducting Competition. Sindsdien is haar leven een ‘achtbaanrit’: ze dirigeert over de hele wereld. Met een flinke focus op Russisch repertoire. Vandaag komt dat naast Tsjaikovski van Rimski-Korsakov. 

Sheherazade 
Het is een van de kleurrijkste composities ooit gemaakt: Rimski-Korsakovs Sheherazade. De vioolpartij in deze suite verklankt de rol van Sheherazade, vrouw van de wrede koning Sjahriaar. Die doodt al zijn echtgenotes na één nacht. Maar niet Sheherazade: zij weet hem 1001 nachten te boeien met evenveel prachtige verhalen. De oriëntaals getinte sprookjesmuziek groeide uit tot Rimski-Korsakovs populairste werk.

Rotterdams Philharmonisch Orkest Elim Chan, dirigent Pablo Ferrández, cello 1. P.I. Tsjaikovski - Rococo-variaties 2. N. Rimsky-Korsakov – Sheherazade Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, ook te zien via www.nporadio4.nl/live
Het Zondagochtend Concert

Zondag 13 januari 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Württembergisches Kammerorchester Heilbronn Case Scaglione, dirigent Sharon Kam, klarinet 1. G.Holst – St. Paul's Suite 2. W.A. Mozart – Klarinetconcert 3. N. Rota – Concert voor strijkers   Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam