Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 21 april 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

Het Zondagochtend Concert

Zondag 14 april 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

Het Zondagochtend Concert

Zondag 7 april 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Tobias Feldman, viool Lise Berthaud, altviool Julian Steckel, cello 1. L. van Beethoven - Strijktrio nr. 1 2. J. Françaix - Strijktrio Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Trio Feldmann-Berthaud-Steckel

Los van elkaar zijn violist Tobias Feldmann, altvioliste Lise Berthaud en cellist Julian Steckel prijswinnende internationale solisten. Samen zijn ze Trio Feldmann-Berthaud-Steckel, de nieuwste ster aan het strijktriofirmament. Hun motto is om naast de grote namen altijd een ‘verborgen’ muzikaal sieraad te onthullen. Vanochtend is dat sieraad van Jean Françaix, wonderkind en leerling van Nadia Boulanger. Zijn Strijktrio knispert van levenslust.

Beethoven
Beethoven gebruikte het strijktrio min of meer als opstap naar het strijkkwartet. Na een paar trio’s in het begin van zijn loopbaan liet hij het genre vallen. Onterecht, zo laat het Strijktrio in Es horen. Met in zijn achterhoofd Mozart laat Beethoven de instrumenten de ene avontuurlijke dialoog na de andere voeren. Veel acrobatiek, uitmondend in een spetterende finale.

Tobias Feldman, viool Lise Berthaud, altviool Julian Steckel, cello 1. L. van Beethoven - Strijktrio nr. 1 2. J. Françaix - Strijktrio Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Trio Feldmann-Berthaud-Steckel

Los van elkaar zijn violist Tobias Feldmann, altvioliste Lise Berthaud en cellist Julian Steckel prijswinnende internationale solisten. Samen zijn ze Trio Feldmann-Berthaud-Steckel, de nieuwste ster aan het strijktriofirmament. Hun motto is om naast de grote namen altijd een ‘verborgen’ muzikaal sieraad te onthullen. Vanochtend is dat sieraad van Jean Françaix, wonderkind en leerling van Nadia Boulanger. Zijn Strijktrio knispert van levenslust.

Beethoven
Beethoven gebruikte het strijktrio min of meer als opstap naar het strijkkwartet. Na een paar trio’s in het begin van zijn loopbaan liet hij het genre vallen. Onterecht, zo laat het Strijktrio in Es horen. Met in zijn achterhoofd Mozart laat Beethoven de instrumenten de ene avontuurlijke dialoog na de andere voeren. Veel acrobatiek, uitmondend in een spetterende finale.

Tobias Feldman, viool Lise Berthaud, altviool Julian Steckel, cello 1. L. van Beethoven - Strijktrio nr. 1 2. J. Françaix - Strijktrio Rechtstreeks vanuit de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Het Zondagochtend Concert

Zondag 24 maart 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. F. Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt 2. L. van Beethoven – Derde symfonie, 'Eroica' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Beethoven en Mendelssohn

Beethovens Derde symfonie
Beethoven werd enorm aangestoken door de politieke idealen van sommige van zijn tijdgenoten. Dirigent Markus Stenz noemt Beethoven niet voor niets een filosoof: ‘zijn ideeën gaan altijd verder dan de muzieknoten.’ Beethoven hoopte op een nieuwe wereld waarin alle mensen gelijk waren. Die geest verwerkte hij in zijn Derde symfonie, geïnspireerd door en opgedragen aan dé man van het moment: Napoleon. Toen deze zichzelf echter tot Keizer uitriep (en zichzelf dus boven anderen plaatste), was Beethoven totaal ontzet. De Derde symfonie kreeg een nieuwe ondertitel: Eroica. In grote bewegingen en gebaren schetst de componist het ware heldendom.

Mendelssohn
Zowel Beethoven als Mendelssohn lieten zich inspireren door Goethe’s gedicht Meeresstille und glückliche Fahrt. De eerste wijdde er een cantate aan, de tweede een concertouverture. Markus Stenz leidt het Radio Filharmonisch Orkest over spiegelglad water. Tot er een windje opsteekt en land in zicht komt.

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. F. Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt 2. L. van Beethoven – Derde symfonie, 'Eroica' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Beethoven en Mendelssohn

Beethovens Derde symfonie
Beethoven werd enorm aangestoken door de politieke idealen van sommige van zijn tijdgenoten. Dirigent Markus Stenz noemt Beethoven niet voor niets een filosoof: ‘zijn ideeën gaan altijd verder dan de muzieknoten.’ Beethoven hoopte op een nieuwe wereld waarin alle mensen gelijk waren. Die geest verwerkte hij in zijn Derde symfonie, geïnspireerd door en opgedragen aan dé man van het moment: Napoleon. Toen deze zichzelf echter tot Keizer uitriep (en zichzelf dus boven anderen plaatste), was Beethoven totaal ontzet. De Derde symfonie kreeg een nieuwe ondertitel: Eroica. In grote bewegingen en gebaren schetst de componist het ware heldendom.

Mendelssohn
Zowel Beethoven als Mendelssohn lieten zich inspireren door Goethe’s gedicht Meeresstille und glückliche Fahrt. De eerste wijdde er een cantate aan, de tweede een concertouverture. Markus Stenz leidt het Radio Filharmonisch Orkest over spiegelglad water. Tot er een windje opsteekt en land in zicht komt.

Radio Filharmonisch Orkest Markus Stenz, dirigent 1. F. Mendelssohn - Meeresstille und glückliche Fahrt 2. L. van Beethoven – Derde symfonie, 'Eroica' Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam