Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 17 november 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest
David Robertson, dirigent
Stephen Hough, piano

* F. Mendelssohn - Eerste pianoconcert
* J. Sibelius - Eerste symfonie
Stephen Hough

Stephen Hough

‘Een virtuoos die start waar anderen afhaken’, schreef de Washington Post over de Britse pianist Stephen Hough. Hough is naast musicus ook componist en schrijver. Op zijn recente Dream Album combineert hij eigen stukken met werken uit werkelijk alle hoeken. ‘Het is moeilijk om niet verliefd te worden,’ aldus BBC Music Magazine. Vandaag soleert Hough bij het Radio Filharmonisch Orkest in Mendelssohns Eerste pianoconcert.

Mendelssohn

Gedurende een reis door Italië, inclusief een bezoek aan Goethe, concipieerde Mendelssohn zijn Eerste pianoconcert. Dromerige momenten en compact drama wisselen af in dit zeer romantische werk. Hough mag er vanaf de piano vrijwel meteen vol in duiken. Met zijn interpretatie gaan we een nieuwe dimensie binnen, schreef Gramophone.

Sibelius

De Amerikaanse dirigent David Robertson is gek op Sibelius’ fantasierijke Eerste symfonie. In een interview gaf hij een lofzang op de grote contrasten in het werk. Hij vergeleek de start met een dik pak Scandinavische wolken, waar zachtjes maar onontkoombaar de zon doorheen breekt. ‘Sibelius gaat verder waar Tsjaikovski’s Pathétique ophoudt.’ Deze ochtend dirigeert hij het Radio Filharmonisch Orkest.

Dit concert is ook te zien via https://www.nporadio4.nl/live

Stephen Hough
Het Zondagochtend Concert

Zondag 10 november 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Peter Dijkstra, dirigent
Elsa Benoit, sopraan  * G. Fauré - Pavane (instrumentale versie)
* F. Poulenc - Gloria
* I Stravinsky - Symphonie de psaumes
Groot Omroepkoor en Stravinsky

Stravinsky

‘Looft Hem met geklank der bazuin. Looft Hem met de luit en met de harp!’. Stravinsky verwerkte deze psalm in zijn Psalmensymfonie, en bracht de tekst als geen ander tot uitvoering. Spiritueel en roerend verklankt hij hoe de wereld God kan dienen door muziek. In zijn Psalmensymfonie is de ironische, theatrale Stravinsky onzichtbaar. Zijn doel was ‘een organisch geheel’ te scheppen, waarbij koor en orkest ‘elkaar nooit overheersen’. Het Groot Omroepkoor zingt de Psalmensymfonie bij het Radio Filharmonisch Orkest, geleid door Peter Dijkstra.

Groot Omroepkoor

Het Groot Omroepkoor is ongeëvenaard in Nederland als het gaat om de grote koorwerken uit vele eeuwen. Vandaag brengt het naast Stravinsky’s Psalmensymfonie het Gloria van Poulenc. Een werk vol bijzondere samenklanken, vreugde en mystiek. Het Radio Filharmonisch Orkest speelt bovendien Fauré’s visie op de elegante zestiende-eeuwse hofdans, de Pavane.

Groot Omroepkoor en Stravinsky
Het Zondagochtend Concert

Zondag 3 november 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest
Antony Hermus, dirigent
Niek Baar, viool

* L. Janacek - Suite uit 'Het sluwe vosje'
* M. Bruch - Schotse Fantasie voor viool en orkest
* Z. Kodály - Dansen uit Galánta
Baar speelt Bruch

Niek Baar

Met de winst van het Nationaal Vioolconcours Oskar Back drong Niek Baar in 2018 definitief door tot de jonge vioolvoorhoede. Vandaag soleert hij in Bruchs kleurrijke Schotse fantasie. Kasteelruïnes, oorlogsavonturen, het ruige platteland en natuurlijk de doedelzak: allemaal figureren ze in de Schotse fantasie. Nog meer muzikale plattelandsscènes zijn te horen in werken van Kodály en Janáček. De Dansen uit Galánta van Kodály zijn sterk beïnvloed door Hongaarse en zigeunermuziek. Janáčeks Het sluwe vosje gaat over de pure levenslust van de dierenwereld. Antony Hermus leidt dit expressieve programma.

Bruch

Bruch liet zich voor zijn Schotse fantasie inspireren door de flamboyante persoonlijkheid van violist Sarasate. ‘Toen ik jong was mijn absolute favoriet’, vertelt Niek Baar. ‘En mijn liefde voor dit soort virtuoze vioolmuziek is nooit verdwenen.’ Baar brengt het schilderachtige vierluik bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. ‘Al sinds mijn twaalfde ga ik naar hun concerten. Dat ik als Rotterdammer de kans krijg zo’n geweldig stuk bij hen te spelen, is een droom die uitkomt’ 

Baar speelt Bruch
Het Zondagochtend Concert

Zondag 27 oktober 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson, viool/leiding
Harriet Krijgh, cello
Valentino Worlitzsch, cello

* T. Merula - Ciaconna (arrangement. F. Filidei)
* A. Vivaldi - Concert voor cello en orkest, RV.412
* A. Vivaldi - Concert voor cello, viool en orkest, RV.547
* E. Grieg - Suite 'Uit Holbergs tijd', op.40
* A. Vivaldi - Concert voor 2 celli en orkest, RV.531
Harriet Krijgh en Vivaldi

Harriet Krijgh

‘Alsof er een nieuw universum op het podium geboren werd’, zo omschreef de Boston Globe het spel van Harriet Krijgh. De Utrechtse, opgegroeid in Wenen, verovert de laatste jaren de internationale muziekwereld. Momenteel werkt ze met Amsterdam Sinfonietta aan een project rondom Vivaldi. Uit zijn meer dan twintig virtuoze celloconcerten maakt Krijgh steeds een nieuwe keuze.

Vivaldi

Antonio Vivaldi wist als geen ander hoe hij een solist kon laten stralen. Ook in zijn celloconcerten. Vol leven, verrassingselementen en humor: ze lijken gemaakt voor Harriet Krijghs instrument. Dat werd gebouwd door Giovanni Paolo Maggini in 1620, waarmee het instrument ouder is dan Vivaldi zelf. Candida Thompson leidt bovendien Amsterdam Sinfonietta in Griegs Holbergsuite. Een ode aan de achttiende-eeuwse Noorse schrijver Holberg, in een stijl die in diens tijd had kunnen klinken. Grieg als neo-classicist: fris en enerverend.

Harriet Krijgh en Vivaldi
Het Zondagochtend Concert

Zondag 20 oktober 2019, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Alexander Rudin, arpeggione & cello
Erich Höbarth, viool
Aapo Häkkinen, fortepiano

* F. Schubert - Arpeggione-sonate
* F. Schubert - Tweede pianotrio, D.929
Schuberts 'Arpeggione'-sonate

Schuberts 'Arpeggione'-sonate

Is het een grote viool? Een gitaar? Een viola da gamba misschien? Nee, het is een arpeggione, eendagsvlieg onder de snaarinstrumenten. Het enig overgebleven belangrijke werk voor deze ‘liefdesgitaar’ is van de hand van Schubert. Zijn contrastrijke 'Arpeggione'-sonate laat horen wat het instrument zoal kan. Meestal is het werk op cello, altviool of zelfs piano te horen. Vandaag bespeelt de Russische cellist Alexander Rudin daadwerkelijk de arpeggione. 

Rudin, Höbarth & Häkkinen

Alexander Rudin, Erich Höbarth en Aapo Häkkinen zijn alle drie naast veelgevraagd solist ook dirigent. Maar Schuberts Tweede pianotrio kan prima drie kapiteins op één schip gebruiken. Expressief, gracieus en voor alle deelnemers melodierijk is het een feest om te spelen – en om naar te luisteren. Zozeer zelfs, dat het Schuberts doorbraak leek te zijn. Plots wilden uitgevers graag zijn bladmuziek ontvangen. Rudin, Höbarth en Häkkinen deze zondagochtend in een programma vol lyriek.

Schuberts 'Arpeggione'-sonate