Uitzending gemist

Het Zondagochtend Concert

Zondag 23 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Württembergisches Kammerorchester Heilbronn
Vincent de Kort, dirigent
Carel Kraayenhof, bandoneon

*  A. Piazzolla - Tango Ballet
*  A. Piazzolla - Milonga del ángel
*  C. Kraayenhof - Fuerza!
*  L. Bacalov - Il Postino
*  A. Piazzolla - Otoño porteño
*  G. Gershwin - Lullaby
*  C. Kraayenhof - Desconcierto
*  A. Piazzolla - Bandoneonconcert, deel 3
*  A. Piazzolla - Adiós Nonino
Carel Kraayenhof

Bandoneonist Carel Kraayenhof bracht onlangs ¡30! Passionate Tango Years uit. Een album met zijn grootste inspiratiebronnen én eigen werk. Al ruim drie decennia beweegt Kraayenhof zich muzikaal en als mens tussen Nederland en Argentinië. In Nederland brak hij door als vertolker van Piazzolla’s Adiós nonino op de bruiloft van Willem Alexander in Máxima. In Argentinië kreeg hij de hoogste culturele onderscheiding en de eretitel 'Tanguero'. En in 2018 ontving hij de Edison Oeuvreprijs World. Vandaag geeft Kraayenhof, bijgestaan door het Württembergisches Kammerorchester Heilbronn een concert vol passie.

Piazzolla
De Argentijn Astor Piazzolla is de vader van de 'tango nuevo': de tango die over de grenzen van plaats en tijd heenkijkt. Carel Kraayenhof speelt een bijzondere selectie van zijn werk, waaronder Milonga del ángel en een deel uit het virtuoze Concierto para bandoneon y orquesta. Maar ook Gershwin en Luis Bacalovs soundtrack bij Il Postino komen langs. Kraayenhof, die in 2019 het album Tiempo loco uitbrengt, speelt ook eigen werk. Vincent de Kort, ook bekend van het tv-programma Maestro, leidt het Württembergisches Kammerorchester Heilbronn in weelderige, vurige arrangementen.

Carel Kraayenhof
Het Zondagochtend Concert

Zondag 16 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Groot Omroepkoor
Peter Dijkstra, dirigent
Sarah Brady, sopraan
Sebastian Wartig, bariton
Pianoduo Scholtes-Janssens

*  J. Brahms - Ein Deutches Requiem, op. 45
Brahms

‘Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden’, zegt Brahms met de bijbel in Ein deutsches Requiem. Want troostend is dit geestrijke werk. Wellicht liet Brahms zich inspireren door het overlijden van zijn moeder. Ein deutsches Requiem richt zich minder op verdriet en rouw dan op het doorleven. Brahms bewerkte zélf de oorspronkelijke orkestversie voor twee piano’s. Daarmee gaf hij het werk een nog grotere innigheid en sensibiliteit mee.

Groot Omroepkoor en Pianoduo Scholtes & Janssens
Het Groot Omroepkoor zingt Brahms’ meest omvangrijke muziekstuk onder leiding van Peter Dijkstra. Sopraan Sarah Brady en bariton Sebastian Wartig soleren. Pianoduo Scholtes & Janssens speelt de instrumentale partijen van Ein deutsches Requiem. Het tweetal maakt de laatste jaren furore van Bonaire tot Zuid-Korea. Een van hun fans is niemand minder dan Menahem Pressler: ‘Als je deze twee jonge mensen hoort spelen, voelt het alsof alles in de wereld goed zal komen.’

Brahms
Het Zondagochtend Concert

Zondag 9 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Radio Filharmonisch Orkest
Omer Meir Wellber, dirigent

*  R. Wagner - Vorspiel und Liebestod (uit Tristan und Isolde)
*  P.I. Tsjaikovski - Zesde symfonie, op. 74 'Pathétique'
Tsjaikovski

‘Deze nieuwe symfonie verscheur ik zeker niet’, schreef Tsjaikovski aan zijn broer over de Zesde symfonie, 'Pathétique'. Na een lang werkproces, dat begon op reis naar Amerika, voltooide hij een van zijn hartstochtelijkste werken. Want dat is wat de bijnaam 'pathétique' eigenlijk betekent: ‘gepassioneerd’. Tsjaikovski dirigeerde zelf het meeslepende werk zes dagen voor zijn dood. Vandaag hoort u het in handen van het Radio Filharmonisch Orkest.

Wagner
Meer hartstocht is er van Wagner. Omer Meir Wellber leidt uit diens baanbrekende opera Tristan und Isolde de delen Vorspiel en Liebestod. ‘Omdat ik in mijn leven nooit echt het geluk van de liefde ervaren heb’, motiveerde Wagner de compositie. Een prachtige combinatie met de smachtende Zesde symfonie van Tsjaikovski.

Tsjaikovski
Het Zondagochtend Concert

Zondag 2 februari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Sinfonieorchester Sankt Gallen
Modestas Pitrenas, dirigent
Anna Fedorova, piano

*  S. Rachmaninoff - Eerste pianoconcert, op. 1
*  P.I. Tsjaikovski - Fantasie-ouverture Romeo en Julia
Anna Fedorova

Er gaat niets boven live-muziek, dat laten de Youtube-video’s van Anna Fedorova zien. Met haar Rachmaninoff-vertolkingen tijdens Het Zondagochtend Concert scoorde ze vele miljoenen 'views'. Na eerdere uitvoeringen van het Tweede en Derde pianoconcert vervolgt ze nu haar Rachmaninoff-pelgrimage met het Eerste pianoconcert. Fedorova soleert bij het zeer internationaal samengestelde Sinfonieorchester Sankt Gallen.

Rachmaninoff
In zijn Eerste pianoconcert maakt Serge Rachmaninoff het ene statement na het andere. Onstuimig, dromerig en extravert lijkt het gemaakt voor de sensationele pianiste Anna Fedorova. Het Sinfonieorchester Sankt Gallen, geleid door Modestas Pitrenas, vervolgt met een al even meeslepend werk. Tsjaikovski’s Fantasie-ouverture Romeo en Julia verklankt het misschien wel beroemdste liefdesverhaal ter wereld.

Anna Fedorova
Het Zondagochtend Concert

Zondag 26 januari 2020, 11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Marinierskapel der Koninklijke Marine
Arjan Tien, dirigent
Olivier Patey, klarinet
Jan Bouman, operator pianola

*  R. Glière - Plechtige Ouverture voor de 20e verjaardag van de Oktober-revolutie
*  N. Rimsky-Korsakov - Concertino voor klarinet en blaasorkest
*  S. Prokofjev - Mars, op. 99
*  J. Adams - Short ride in a fast machine
*  G. Gershwin - Rhapsody in blue (pianorol met Gershwin zélf)
*  A. Copland - El Salon Mexico
*  D. Sjostakovitsj - Mars van de Soviet Militia, op. 139
Marinierskapel

Onder de noemer Rimsky & Co Originals bracht de Marinierskapel der Koninklijke Marine onlangs een bijzonder album uit. Met solisten van het Concertgebouworkest koos het werken uit Amerika en Rusland. Militair getint, feestelijk en energiek. ‘Een afwisselend spetterend, fonkelend, bruisend en majestueus musiceren dat zijn weerga niet kent’, schreef Opus Klassiek. Vandaag hoort u een aantal van die stukken live. Bart Claessens, eerste trombonist van het Koninklijk Concertgebouworkest, soleert in Rimski-Korsakovs Concert in Bes.

Van Rusland naar Amerika

De Marinierskapel der Koninklijke Marine viert in 2020 zijn 75-jarig bestaan. Deze ochtend brengt het Amerikaanse en Russische fanfares, marsen en ander blaasspektakel. Arjan Tien leidt Prokofjevs Mars in Bes, geschreven voor de fanfare van het Sovjet-leger. Allerhande spetterende Mexicaanse invloeden bepalen Coplands enerverende El Salón México. Glière componeerde zijn Plechtige ouverture bij het twintigjarig jubileum van de Oktoberrevolutie.

Gershwin soleert
Gershwin soleert? Ja, inderdaad! In 1925 nam hij de solopartij van Rhapsody in Blue op, op een pianorol. Deze originele rol komt naar Amsterdam voor het concert met de Marinierskapel. Jan Bouman bedient de pianola in Rhapsody in Blue, Gershwins ode aan het moderne, vrije Amerikaanse leven. Jazzy en wereldwijs.

Marinierskapel