Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 9 juni 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 2 juni 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Berliner Philharmoniker Yannick Nézet-Séguin, dirigent 1. Maurice Ravel – Menuet antique 2. Claude Debussy – La Mer 3. Sergei Prokofjev – Symfonie nr.5 Opname van het concert gegeven op 13 februari 2019 in de Philharmonie te Berlijn.
La Mer

Het werk wordt meestal gepresenteerd onder de korte titel La Mer ("de zee"). De subtitel drie symfonische schetsen voor orkest geeft aan in welk genre het geplaatst zou moeten worden. Debussy zag echter niets in het schrijven van een symfonie, de vorm was voor hem te rechtlijnig: het is dan immers 1903. Hij kwam dus met een titel die wel refereerde aan de symfonie, maar een strikte symfonie is het niet. Toch heeft het werk symfonische trekjes: het thema dat in de opening wordt neergezet komt in alle drie de delen terug en wordt in deel 3 als aankondiging van het slot van de compositie gebruikt. 

Debussy schreef het werk grotendeels in Bichain in Bourgondië, gelegen aan de Yonne, zonder de zee in zicht. Hij had kennelijk voldoende fantasie om een werk onder deze titel op papier te zetten zonder daadwerkelijk de zee te zien. Hij voltooide het in Eastbourne, Engeland, wel aan de kust gelegen. Het werk is een van de meest gespeelde werken van Debussy. De première in 1905 te Parijs door het Orchestre Lamoureux onder leiding van Camille Chevillard was niet succesvol, de uitvoering zou zeer gebrekkig zijn geweest. De eerste opname vond plaats in 1928 o.l.v. Piero Coppola.

Berliner Philharmoniker Yannick Nézet-Séguin, dirigent 1. Maurice Ravel – Menuet antique 2. Claude Debussy – La Mer 3. Sergei Prokofjev – Symfonie nr.5 Opname van het concert gegeven op 13 februari 2019 in de Philharmonie te Berlijn.
La Mer

Het werk wordt meestal gepresenteerd onder de korte titel La Mer ("de zee"). De subtitel drie symfonische schetsen voor orkest geeft aan in welk genre het geplaatst zou moeten worden. Debussy zag echter niets in het schrijven van een symfonie, de vorm was voor hem te rechtlijnig: het is dan immers 1903. Hij kwam dus met een titel die wel refereerde aan de symfonie, maar een strikte symfonie is het niet. Toch heeft het werk symfonische trekjes: het thema dat in de opening wordt neergezet komt in alle drie de delen terug en wordt in deel 3 als aankondiging van het slot van de compositie gebruikt. 

Debussy schreef het werk grotendeels in Bichain in Bourgondië, gelegen aan de Yonne, zonder de zee in zicht. Hij had kennelijk voldoende fantasie om een werk onder deze titel op papier te zetten zonder daadwerkelijk de zee te zien. Hij voltooide het in Eastbourne, Engeland, wel aan de kust gelegen. Het werk is een van de meest gespeelde werken van Debussy. De première in 1905 te Parijs door het Orchestre Lamoureux onder leiding van Camille Chevillard was niet succesvol, de uitvoering zou zeer gebrekkig zijn geweest. De eerste opname vond plaats in 1928 o.l.v. Piero Coppola.

Berliner Philharmoniker Yannick Nézet-Séguin, dirigent 1. Maurice Ravel – Menuet antique 2. Claude Debussy – La Mer 3. Sergei Prokofjev – Symfonie nr.5 Opname van het concert gegeven op 13 februari 2019 in de Philharmonie te Berlijn.
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 26 mei 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest Peter Eötvös, dirigent Patricia Kopatchinskaja, viool Sol Gabetta, cello 1. Peter Eötvös – Alle vittime senza nome (Nederlandse première) 2. Michel van der Aa – Akin (dubbelconcert voor viool en cello, Nederlandse premiėre) 3. Witold Lutoslawski – Concert voor orkest Opname van het concert gegeven op 10 mei in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Nederlandse premières

Koninklijk Concertgebouworkest en Van der Aa
Het Koninklijk Concertgebouworkest brengt twee Nederlandse premières: het Dubbelconcert van Michel van der Aa en Peter Eötvös' Alle vittime senza nome onder leiding van Eötvös zelf. De gevierde Nederlander Van der Aa schreef al diverse werken in opdracht van het Concertgebouworkest, zoals het zeer succesvolle Vioolconcert met Janine Jansen in 2015. De verwachtingen zijn hooggespannen voor zijn nieuwe compositie met twee wereldberoemde solisten - violiste Patricia Kopatchinskaja en celliste Sol Gabetta.

Peter Eötvös’ Alle vittime senza nome
Alle vittime senza nome is een indrukwekkend muzikaal monument voor de vele vluchtelingen uit Afrika en het Midden-Oosten die zijn verdronken tijdens de overtocht over de Middellandse Zee. Het werk reflecteert de instabiliteit van de zee, en in zijn stilistische contrasten tevens de culturele diversiteit van de vluchtelingen. Witold Lutoslawski schreef zijn Concert voor orkest nadat zijn muziek in 1954 door de Sovjet-autoriteiten in de ban was gedaan wegens te modernistische trekjes. Hij vond de oplossing in het gebruik van Poolse volksmelodieën, die hij verwerkte in een ingenieus contrapuntisch weefsel dat soms neo-barok aandoet. Het werd in het vrije Westen al gauw een van de meest geliefde werken van de Poolse componist.

Koninklijk Concertgebouworkest Peter Eötvös, dirigent Patricia Kopatchinskaja, viool Sol Gabetta, cello 1. Peter Eötvös – Alle vittime senza nome (Nederlandse première) 2. Michel van der Aa – Akin (dubbelconcert voor viool en cello, Nederlandse premiėre) 3. Witold Lutoslawski – Concert voor orkest Opname van het concert gegeven op 10 mei in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Nederlandse premières

Koninklijk Concertgebouworkest en Van der Aa
Het Koninklijk Concertgebouworkest brengt twee Nederlandse premières: het Dubbelconcert van Michel van der Aa en Peter Eötvös' Alle vittime senza nome onder leiding van Eötvös zelf. De gevierde Nederlander Van der Aa schreef al diverse werken in opdracht van het Concertgebouworkest, zoals het zeer succesvolle Vioolconcert met Janine Jansen in 2015. De verwachtingen zijn hooggespannen voor zijn nieuwe compositie met twee wereldberoemde solisten - violiste Patricia Kopatchinskaja en celliste Sol Gabetta.

Peter Eötvös’ Alle vittime senza nome
Alle vittime senza nome is een indrukwekkend muzikaal monument voor de vele vluchtelingen uit Afrika en het Midden-Oosten die zijn verdronken tijdens de overtocht over de Middellandse Zee. Het werk reflecteert de instabiliteit van de zee, en in zijn stilistische contrasten tevens de culturele diversiteit van de vluchtelingen. Witold Lutoslawski schreef zijn Concert voor orkest nadat zijn muziek in 1954 door de Sovjet-autoriteiten in de ban was gedaan wegens te modernistische trekjes. Hij vond de oplossing in het gebruik van Poolse volksmelodieën, die hij verwerkte in een ingenieus contrapuntisch weefsel dat soms neo-barok aandoet. Het werd in het vrije Westen al gauw een van de meest geliefde werken van de Poolse componist.

Koninklijk Concertgebouworkest Peter Eötvös, dirigent Patricia Kopatchinskaja, viool Sol Gabetta, cello 1. Peter Eötvös – Alle vittime senza nome (Nederlandse première) 2. Michel van der Aa – Akin (dubbelconcert voor viool en cello, Nederlandse premiėre) 3. Witold Lutoslawski – Concert voor orkest Opname van het concert gegeven op 10 mei in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam