Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 18 februari 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />emyon Bychkov, dirigent />atia & Marielle Labèque, piano />br
/>nbsp;  />. Max Bruch - Concert voor twee piano’s en orkest />. Dmitri Sjostakovitsj – Symfonie nr.5 />br
/>pname van het concert gegeven op 16 februari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Katia en Marielle Labèque

Semyon Bychkov
De Russische sterdirigent Semyon Bychkov is een regelmatige gast bij het Concertgebouworkest. Een speciale band heeft hij met de bewogen symfonieën van Dmitri Sjostakovitsj.

Katia en Marielle Labèque
Tevens deelt Bychkov het podium met het pianoduo Katia en Marielle Labèque – respectievelijk zijn schoonzus en echtgenote. Het duo onderscheidt zich al decennia door een verrassende repertoirekeuze. Max Bruch geldt als een ‘one hit composer’ van wie altijd dat beroemde Vioolconcert klinkt. Zijn Concert voor twee piano’s is niet minder romantisch, maar leidde lange tijd een schaduwbestaan: de reconstructie van het originele manuscript zou niet misstaan in een detectiveroman.

Katia en Marielle Labèque
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 11 februari 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Maartje Stokkers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />tanislav Kochanovsky, dirigent />lexander Gavrylyuk, piano />br
/>nbsp;  />. Robert Schumann – Pianoconcert op.54 />. P.I. Tsjaikovsky – Manfred Symfonie op.58 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Gavrylyuk en Schumann

Gavrylyuk
Alexander Gavrylyuk debuteerde in mei 2010 glansrijk bij het Concertgebouworkest met Prokofjevs Tweede pianoconcert. Sindsdien is hij diverse malen door het orkest teruggevraagd voor de veeleisende pianoconcerten van Rachmaninoff en Prokofjev. Nu neemt de meesterpianist de solopartij van Schumanns Pianoconcert voor zijn rekening.

Schumann
Het kostte Schumann jaren om zijn Pianoconcert te voltooien. Maar met zijn stormachtige hoekdelen, en het lyrische middendeel als warm kloppend hart, groeide het al snel uit tot een van de populairste pianoconcerten.

Gavrylyuk en Schumann
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 4 februari 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Berliner Philharmoniker />ernard Haitink, dirigent />hristian Elsner, tenor />hristian Gerhaher, bariton />br
/>nbsp;  />. Franz Schubert – Symfonie nr.8 ‘Onvoltooide’ />. Gustav Mahler – Das Lied von der Erde />br
/>pname van het concert gegeven op 8 oktober 2016 in de Philharmonie te Berlijn
Schuberts Unvollendete

Schuberts Symfonie in b-klein, D 759 heeft als bijnaam Die Unvollendete. Deze onvoltooide symfonie kent slechts twee delen in plaats van de gebruikelijk vier. Van een eventueel derde deel heeft Schubert alleen de eerste 20 maten georkestreerd. Waarom hij niet verderschreef aan deze composite is onbekend. Wel heeft Schubert de twee delen in 1823 aangeboden aan de Steiermärkischen Musikverein wat erop zou kunnen wijzen dat Schubert zelf het in tweedelige vorm misschien toch als voltooid beschouwde. Het werk raakte in de vergetelheid en ging pas in première op 17 december 1865.

Schuberts Unvollendete
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 28 januari 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />ristian Bezuidenhout, dirigent en piano />br
/>nbsp;  />. Carl Philipp Emanuel Bach – Klavierconcert Wq 17 />. W.A. Mozart – Symfonie nr.29 KV 201 />. W.A. Mozart – Pianoconcert nr.24 KV 491 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Bezuidenhout dirigeert en soleert

Kristian Bezuidenhout
Sinds zijn debuut in 2010 is Kristian Bezuidenhout een graag geziene gastsolist bij het Concertgebouworkest. Deze keer debuteert de in Zuid-Afrika geboren pianist en klavecinist als dirigent bij het orkest. In klavierconcerten van Carl Philipp Emanuel Bach en Wolfgang Amadeus Mozart soleert Kristian Bezuidenhout op de vleugel. Mozarts Symfonie in A leidt hij het orkest van achter de fortepiano.

C.P.E. Bach en Mozart
‘Bach is de vader, wij zijn de kinderen’ zei Mozart over C.P.E. Bach, in wiens Klavierconcert in d uit 1745 de invloeden van zijn vader (Johann Sebastian Bach) en Telemann nog te bespeuren zijn. Bijna dertig jaar later schreef Mozart – toen achttien jaar oud - zijn Symfonie nr. 29. Naast de vloeiende elegantie die Mozart kenmerkt is de symfonie ook heel expressief. Bezuidenhout wil dat graag benadrukken: ‘In mijn ervaring durven orkesten soms te weinig met Mozarts muziek. Ik wil een uitvoering van vlees en bloed, met een levendige en uitgesproken expressie’. In het Pianoconcert nr. 24, dat Mozart twaalf jaar later schreef, kondigt die expressiviteit de Romantiek al aan. Het stormachtige werk – critici beschreven het bij de première als ‘tragisch’, ‘gewelddadig’ en ‘energiek’ – zou een van zijn populairste pianoconcerten worden en was van grote invloed op Beethoven en Brahms.

Bezuidenhout dirigeert en soleert
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 21 januari 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />anine Jansen,
viool />br
/>nbsp;  />. Max Bruch – Vioolconcert nr.1 op.26 />. Gustav Mahler – Symfonie nr.1 ‘Titan’ />br
/>pname van het concert gegeven op 11 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Bruch en Mahler

Bruch
Chef-dirigent Daniele Gatti en violiste Janine Jansen vinden elkaar in het Eerste vioolconcert van Max Bruch. Het warmbloedige werk is Jansen op het lijf geschreven. Dat het Bruch vier frustrerende jaren kostte om het te schrijven, hoor je niet aan de zoet vloeiende melodieën en de vlammende solopassages af. Vrijwel meteen na de première schaarde het werk zich onder de populairste vioolconcerten.

Mahler
Daniele Gatti en het Concertgebouworkest vervolgen hun Mahler-reeks met de Eerste symfonie. Bij de première in 1989 was het publiek nog niet toe aan Mahlers gedurfde orkestratie, maar de symfonie werd allengs populairder. In 1903 gaf het Concertgebouworkest de Nederlandse première onder leiding van de componist. Mahler was verrukt: ‘De muziekcultuur in dit land is verbijsterend! Zoals deze mensen kunnen luisteren!’.

Bruch en Mahler