Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 29 april 2018, 14:00 - 18:00

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Maartje Stokkers

In deze uitzending

Finale Dutch Classical Talent. />echtstreekse uitzending vanuit de Hertz zaal van TivoliVredenburg te Utrecht
Finale Dutch Classical Talent

Dutch Classical Talent – Tour & Award is een promotietraject voor jong klassiek talent uit Nederland. Op basis audities kiest een vakjury een viertal finalisten die het Tour & Award-traject doorlopen. De deelnemers vandaag ontwikkelden zich in een coachingsprogramma, waren een maand lang te horen op NPO Radio 4 en besluiten hun tournee langs elf concertzalen van Nederland.

Eén van de finalisten gaat vandaag naar huis met de Classical Talent Award.

De finalisten zijn Nadezda Filippova, Diamanda Dramm, Ardemus Quartet en Raoul Steffani & Daan Boertien.

Finale Dutch Classical Talent
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 22 april 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />akub Hrusa, dirigent />gor Levit, piano />nbsp;  />. Zoltan Kodály – Suite Háry János />. Ludwig van Beethoven – Pianoconcert nr.3 />. Sergei Prokofjev – Oorlog en vrede: Symfonische Suite />br
/>pname van het concert gegeven op 19 april in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Jakub Hrůša

De Tsjechische dirigent Jakub Hrůša is gespecialiseerd in muziek uit Centraal-Europa. In het kader van de concertreeks Oorlog & Vrede tast hij daarvan de uiterste grenzen af. Sergej Prokofjev componeerde zijn opera Oorlog en vrede in 1942. Hij baseerde zich op de gelijknamige roman van Tolstoj en onderwierp zich vrijwillig aan de wensen van de Sovjet-partij: het moest bovenal een triomfantelijk, patriottisch werk worden. Maar de typische Prokofjev-trekjes – gedreven ritmes en bitterzoete melodieën – bleven overeind. De hier gespeelde suite bevat vooral muziek uit de bal-scène van de opera en doet ballet-achtig aan.

Jakub Hrůša
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 15 april 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />eonidas Kavakos, viool />nbsp;  />. Guillaume Connesson – Eiréné (Wereldpremière) />. Rudolf Escher – Musique pour l’esprit en deuil />. Karl Amadeus Hartmann – Concerto Funebre />. Arthur Honegger – Symfonie nr.3 ‘Symphonie Liturgique’ />br
/>pname van het concert gegeven op 13 april in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Gatti meets Kavakos

Gatti meets Kavakos
Honderd jaar na de beëindiging van de Eerste Wereldoorlog leidt chef-dirigent Daniele Gatti een concert in de reeks Oorlog & Vrede, met een hoofdrol voor sterviolist Leonidas Kavakos.

Conneson, Hartmann, Escher en Honegger
Rouw, verzet en hoop klinken door in werken van tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog – en een wereldpremière van de Franse componist Guillaume Connesson. Leonidas Kavakos soleert in het Concerto funebre uit 1939 van Karl Amadeus Hartmann, muziek over hoop en verzet in een wanhopige tijd. De Nederlandse componist Rudolf Escher schreef zijn aangrijpende Musique pour l’esprit en deuil tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bij de eerste uitvoering in 1947 werd Escher op slag beschouwd als Nederlands belangrijkste componist. Arthur Honegger koos er tijdens de Tweede Wereldoorlog voor om in Frankrijk te blijven en schreef diverse verzetswerken. Zijn Derde symfonie was een roep om vrede toen de Koude Oorlog zich aandiende.
Concertgebouw.nl

Gatti meets Kavakos
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 8 april 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />ranz Welser-Möst, dirigent />nbsp;  />. Ludwig van Beethoven – Grosse Fuge op.133 />. Jörg Widmann – Babylon Suite />. Ludwig van Beethoven – Symfonie nr.5 op.67 />br
/>pname van het concert gegeven op 16 maart in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Beethovens vijfde en Jörg Widmann

Beethovens Vijfde
Geen klassieke compositie is zo alom bekend als Beethovens Vijfde symfonie, waarvan het beroemde beginmotief een eigen leven ging leiden. Maar zelfs zo’n veelgespeeld werk is nooit ‘af’: geen uitvoering is hetzelfde, elke dirigent voegt persoonlijke nuances toe. Ditmaal is dat de Oostenrijkse gastdirigent Franz Welser-Möst die vorig seizoen een imposante Bruckner-symfonie bij het Concertgebouworkest vertolkte.

Jörg Widmann
Jörg Widmann, met wie Welser-Möst al diverse malen samenwerkte, is behalve een vermaard soloklarinettist ook een origineel componist. De muziekgeschiedenis is voor Widmann een schatkamer aan stijlen: net als zijn leraar Wolfgang Rihm sluit hij geen invloeden uit. Wanneer in zijn werk ‘oude bekenden’ opduiken, vormen die altijd de opmaat voor onverwachte, grillige wendingen. Dat maakt zijn muziek soms beklemmend, soms ronduit humoristisch en altijd aanstekelijk. De Babylon-Suite componeerde hij in opdracht van het Concertgebouworkest.

Beethovens vijfde en Jörg Widmann
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 1 april 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest />annick Nézet-Séguin, dirigent />ngela Meade, sopraan />rin Wall, sopraan />rin Morley, sopraan />arah Connolly, mezzosopraan />ihoko Fujimura, mezzosopraan />ichael Schade, tenor />arkus Werba, bariton />hristof Fischesser, bas />root Omroep Koor />otterdam Symphony Chorus />rfeon Donostiarra />ationaal Kinderkoor />nbsp;  />ustav Mahler – Symfonie nr.8 'Symphonie der Tausend' />br
/>pname van het concert gegeven op 25 maart in de Doelen te Rotterdam
Mahler 8

In een acht weken durende scheppingskoorts componeerde Gustav Mahler zijn hemelbestormende Achtste. ‘Stel je voor dat het heelal begint te trillen en tot klinken komt’, verzuchtte hij na de voltooiing. ‘Het zijn geen menselijke stemmen meer, maar planeten en de zon die ronddraaien.’ Grootspraak? Nauwelijks: met ruim 300 musici en zangers op het podium is Mahler 8 een alles overtreffende symfonie.

Mahler 8