Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 8 april 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />ranz Welser-Möst, dirigent />nbsp;  />. Ludwig van Beethoven – Grosse Fuge op.133 />. Jörg Widmann – Babylon Suite />. Ludwig van Beethoven – Symfonie nr.5 op.67 />br
/>pname van het concert gegeven op 16 maart in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Beethovens vijfde en Jörg Widmann

Beethovens Vijfde
Geen klassieke compositie is zo alom bekend als Beethovens Vijfde symfonie, waarvan het beroemde beginmotief een eigen leven ging leiden. Maar zelfs zo’n veelgespeeld werk is nooit ‘af’: geen uitvoering is hetzelfde, elke dirigent voegt persoonlijke nuances toe. Ditmaal is dat de Oostenrijkse gastdirigent Franz Welser-Möst die vorig seizoen een imposante Bruckner-symfonie bij het Concertgebouworkest vertolkte.

Jörg Widmann
Jörg Widmann, met wie Welser-Möst al diverse malen samenwerkte, is behalve een vermaard soloklarinettist ook een origineel componist. De muziekgeschiedenis is voor Widmann een schatkamer aan stijlen: net als zijn leraar Wolfgang Rihm sluit hij geen invloeden uit. Wanneer in zijn werk ‘oude bekenden’ opduiken, vormen die altijd de opmaat voor onverwachte, grillige wendingen. Dat maakt zijn muziek soms beklemmend, soms ronduit humoristisch en altijd aanstekelijk. De Babylon-Suite componeerde hij in opdracht van het Concertgebouworkest.

Beethovens vijfde en Jörg Widmann
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 1 april 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest />annick Nézet-Séguin, dirigent />ngela Meade, sopraan />rin Wall, sopraan />rin Morley, sopraan />arah Connolly, mezzosopraan />ihoko Fujimura, mezzosopraan />ichael Schade, tenor />arkus Werba, bariton />hristof Fischesser, bas />root Omroep Koor />otterdam Symphony Chorus />rfeon Donostiarra />ationaal Kinderkoor />nbsp;  />ustav Mahler – Symfonie nr.8 'Symphonie der Tausend' />br
/>pname van het concert gegeven op 25 maart in de Doelen te Rotterdam
Mahler 8

In een acht weken durende scheppingskoorts componeerde Gustav Mahler zijn hemelbestormende Achtste. ‘Stel je voor dat het heelal begint te trillen en tot klinken komt’, verzuchtte hij na de voltooiing. ‘Het zijn geen menselijke stemmen meer, maar planeten en de zon die ronddraaien.’ Grootspraak? Nauwelijks: met ruim 300 musici en zangers op het podium is Mahler 8 een alles overtreffende symfonie.

Mahler 8
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 25 maart 2018, 12:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />on Koopman, dirigent />ilman Lichdi, tenor (Evangelist) />anuel Walser, bas (Christus) />hristine Landshamer, sopraan />iebke Lehmkuhl, alt />auro Peter, tenor />laus Mertens, bas />msterdam Baroque Choir />ederlands Kamerkoor />ationaal Kinderkoor />br
/>nbsp;  />.S. Bach – Matthäus Passion BWV 244 />br
/>echtstreekse uitzending van de traditionele Psalmzondag uitvoering vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Matthäus-Passion en Ton Koopman

Matthäus-PassionHet is nu onvoorstelbaar, maar na de dood van Johann Sebastian Bach raakten zijn werken lange tijd in vergetelheid. De Matthäus-Passion werd pas herontdekt toen Felix Mendelssohn die in 1829 dirigeerde. Inmiddels geldt die als tijdloze muziek, bestand tegen elk verschil in cultuur, achtergrond of leeftijd. De jaarlijkse uitvoering door het Concertgebouworkest is een traditie – bijna zo oud als het orkest zelf. Aan de passie- en palmzondaguitvoeringen leveren tegenwoordig ook hedendaagse componisten een bijdrage met eigentijdse passies, maar Bach blijft het ijkpunt.

Ton Koopman
Het Nederlands Kamerkoor is regelmatig te gast, maar het is alweer ruim twintig jaar geleden dat Ton Koopman het Concertgebouworkest leidde in de Matthäus-Passion. Hoogste tijd om deze eminente barokexpert opnieuw uit te nodigen – uiteraard met zijn eigen Amsterdam Baroque Choir dat internationaal bekend staat als een van de beste koren van nu.

Matthäus-Passion en Ton Koopman
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 18 maart 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest />avid Zinman, dirigent />ruls Mørk, cello />nbsp;  />. Samuel Barber – Essay nr.2 />. Edward Elgar – Enigma variaties />. Antonín Dvorák - Celloconcert />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Doelen te Rotterdam
Zinman

Slechts drie jaar was David Zinman chef-dirigent in Rotterdam. Dat was genoeg om een blijvende indruk te maken: de plaatopnamen met hem, internationaal geroemd om hun ‘caleidoscopische gloed’, zijn nog altijd toonaangevend. Na zijn afscheid in 1982 keerde Zinman niet meer terug; pas bij het eeuwfeest maakt hij na 36 jaar eindelijk zijn rentree. Een historisch weerzien in een juweel van een concertprogramma.


Zinman
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 11 maart 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />iccardo Chailly, dirigent />adim Gluzman, viool />nbsp;  />. Dmitri Sjostakovitsj - Vioolconcert nr.2 op.129 />. Igor Stravinsky – De Vuurvogel />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Chailly en Gluzman

Riccardo Chailly
Voormalig chef-dirigent Riccardo Chailly is nog altijd als conductor emeritus aan het Concertgebouworkest verbonden. Wanneer hij voor een optreden terugkeert klinkt dat vertrouwd – helemaal bij geliefd repertoire als De vuurvogel van Igor Stravinsky. De suites daaruit zijn favoriet bij zowel Chailly als het orkest en het publiek; dat deze keer het complete ballet wordt uitgevoerd maakt dit concert tot een extra bijzondere belevenis. Behalve een prachtig sprookje is De vuurvogel één van die spannende werken waarin negentiende-eeuwse romantiek felle, moderne en voorheen onbekende kleuren aanneemt.

Vadim Gluzman
In het vioolfenomeen Vadim Gluzman leeft een grootse viooltraditie voort: zijn mentor was de grote Isaac Stern. Bij het Concertgebouworkest maakt Gluzman zijn debuut met het fascinerende Tweede vioolconcert van Dmitri Sjostakovitsj. Toen deze het componeerde was zijn grote kwelgeest Stalin al veertien jaar dood. Toch is het gekwelde muziek die de littekens van jarenlange repressie en terreur pijnlijk hoorbaar maakt.

Chailly en Gluzman