Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 29 juli 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />nbsp;  />. Richard Wagner – Voorspel derde bedrijf en Karfreitagszauber uit ‘Parsifal’ />. Anton Bruckner – Symfonie nr.9 />br
/>erhaling van het concert gegeven op 7 januari j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Gatti en Bruckners Negende

Daniele Gatti
Chef-dirigent Daniele Gatti zet met de Negende symfonie de lange Bruckner-traditie van het Concertgebouworkest voort. De symfonieën van Bruckner behoren tot het kernrepertoire sinds de jaren vijftig, toen Gatti’s legendarische voorganger Eduard van Beinum het orkest leidde. Het concert opent met delen uit Wagners Parsifal, de opera waarmee Gatti in vier achtereenvolgende jaren succes had op het Wagner-festival in Bayreuth.

Bruckners Negende symfonie
De Negende is de laatste van Bruckners monumentale symfonieën. Het slotdeel liet hij incompleet achter, maar de drie voltooide delen zijn een overrompelend eerbetoon aan God, zijn belangrijkste inspiratiebron. Behalve diepe religiositeit drukt deze muziek ook angst en vertwijfeling uit: Bruckner wist dat de dood nabij was. De intense expressiviteit van dit werk maakt het tot één van de indrukwekkendste orkestwerken ooit – een krachttoer voor de musici en een unieke ervaring voor de luisteraar.

Gatti en Bruckners Negende
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 22 juli 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />ristian Bezuidenhout, dirigent en piano />nbsp;  />. Carl Philipp Emanuel Bach – Klavierconcert Wq 17 />. W.A. Mozart – Symfonie nr.29 KV 201 />. W.A. Mozart – Pianoconcert nr.24 KV 491 />br
/>erhaling van het concert gegeven op 28 januari j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
C.Ph.E. Bach, Mozart en Bezuidenhout

Kristian Bezuidenhout
Sinds zijn debuut in 2010 is Kristian Bezuidenhout een graag geziene gastsolist bij het Concertgebouworkest. Deze keer debuteert de in Zuid-Afrika geboren pianist en klavecinist als dirigent bij het orkest. In klavierconcerten van Carl Philipp Emanuel Bach en Wolfgang Amadeus Mozart soleert Kristian Bezuidenhout op de vleugel. Mozarts Symfonie in A leidt hij het orkest van achter de fortepiano.

C.P.E. Bach en Mozart
‘Bach is de vader, wij zijn de kinderen’ zei Mozart over C.P.E. Bach, in wiens Klavierconcert in d uit 1745 de invloeden van zijn vader (Johann Sebastian Bach) en Telemann nog te bespeuren zijn. Bijna dertig jaar later schreef Mozart – toen achttien jaar oud - zijn Symfonie nr. 29. Naast de vloeiende elegantie die Mozart kenmerkt is de symfonie ook heel expressief. Bezuidenhout wil dat graag benadrukken: ‘In mijn ervaring durven orkesten soms te weinig met Mozarts muziek. Ik wil een uitvoering van vlees en bloed, met een levendige en uitgesproken expressie’. In het Pianoconcert nr. 24, dat Mozart twaalf jaar later schreef, kondigt die expressiviteit de Romantiek al aan. Het stormachtige werk – critici beschreven het bij de première als ‘tragisch’, ‘gewelddadig’ en ‘energiek’ – zou een van zijn populairste pianoconcerten worden en was van grote invloed op Beethoven en Brahms.

C.Ph.E. Bach, Mozart en Bezuidenhout
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 15 juli 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />alery Gergiev, dirigent />ehzod Abduraimov, piano />nbsp;  />. Sergei Rachmaninov – Pianoconcert nr.3 />. Alexander Skrjabin – Symfonie nr.3 ‘Le divin poème’ />br
/>erhaling van het concert gegeven op 5 oktober 2017 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Rachmaninoff en Skrjabin

Rachmaninoff
De Russische dirigent Valery Gergiev schotelt u werken uit eigen land voor. De componist-pianist Serge Rachmaninoff bracht ooit zijn Derde pianoconcert zelf in première en voerde het ook in vier Nederlandse steden uit met het Concertgebouworkest. Hij merkte destijds op: ‘De musici vonden het mooi, maar het publiek en de critici niet’. Uiteindelijk wist pianist Vladimir Horowitz het publiek voor het werk te enthousiasmeren, en tegenwoordig is Rachmaninoffs Derde pianoconcert een onbetwistbaar onderdeel van het standaardrepertoire. Door zijn moeilijkheidsgraad geldt het onder pianisten als een ontzagwekkend meesterwerk. De jonge Oezbekistaanse pianist Behzod Abduraimov maakt er onder leiding van Valery Gergiev zijn debuut mee bij het Concertgebouworkest.

Skrjabin
Na de pauze klinkt een al even meeslepend werk uit de Russische laatromantiek, de Derde symfonie van Aleksandr Skrjabin. Volgens Skrjabins programmatoelichting bij de première van zijn Derde symfonie moet zijn ‘Goddelijke gedicht’ de groei van de menselijke geest naar complete vrijheid en eenheid met het universum uitbeelden.

Rachmaninoff en Skrjabin
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 8 juli 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Jet Berkhout

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest />annick Nézet-Séguin, dirigent />anine Jansen, viool />nbsp;  />. Ludwig van Beethoven – Ouverture Egmont />. Benjamin Britten – Vioolconcert />. Ludwig van Beethoven – Symfonie nr.3 ‘Eroica’ />br
/>erhaling van het concert dat werd gegeven op 1 oktober 2017 in de Doelen te Rotterdam.
Yannick en Janine

Yannick Nézet-Séguin presenteerde zich in 2007 met Beethovens Eroica. Tien jaar later greep hij terug naar deze iconische symfonie om zijn laatste seizoen mee te openen: de cirkel was rond. Verder speelt Janine Jansen Brittens bitterzoete Vioolconcert.Herhaling van het concert dat werd gegeven op 1 oktober 2017 in de Doelen te Rotterdam.

Yannick en Janine
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 1 juli 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Maartje Stokkers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />va-Maria Westbroek, sopraan />nbsp;  />. Ludwig van Beethoven – Symfonie nr.2 />. Richard Wagner - delen uit ‘Der Ring des Nibelungen’ />br
/>pname van het concert dat op 22 juni werd gegeven in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Wagner en Beethoven

Wagner

Chef-dirigent Daniele Gatti en sopraan Eva-Maria Westbroek delen een liefde voor Wagner. Tijdens dit concert klinken delen uit de vier opera’s die samen Richard Wagners baanbrekende cyclus Der Ring des Nibelungen vormen. Eva-Maria Westbroek, dit seizoen artist in residence bij het Concertgebouworkest, zingtBrünnhildes Schlussgesang het spectaculaire slot vanGötterdämmerung en daarmee de gehele Ring. Alles gaat in vlammen op, Brünnhilde rijdt met haar paard het vuur in. ‘Brünnhilde heb ik nooit gezongen en ik denk niet dat het er ooit van zal komen’, aldus Westbroek, ‘maar die slotscène is zó geweldig’.


Beethoven

Voor de pauze klinkt Beethovens Tweede symfonie, het werk dat in 1802 door een Weense criticus omschreven werd als ‘de langzame doodsstrijd van een gewonde draak’. Toch is het één van de meest speelse en energieke symfonieën die Beethoven componeerde.

Wagner en Beethoven