Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 27 oktober 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 20 oktober 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest Thomas Hengelbrock, dirigent Nadine Koutcher, mezzosopraan Jonathan Abernethy, tenor 1. Henry Purcell – Suite uit ‘King Arthur’ 2. G.F. Handel – Armida e Rinaldo (pasticcio) 3. Joseph Haydn – Symfonie nr.52 Rechtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Purcell, Händel en Haydn

Haydns Symfonie nr. 52
Joseph Haydn was de grondlegger van de klassieke stijl en schreef maar liefst 104 symfonieën. Precies op de helft bevindt zich Symfonie nr. 52. Aan de hand van een omineus eerste thema valt deze symfonie met de deur in huis. Met zijn stormachtige dramatiek kondigt Haydns Symfonie nr. 52 de latere Romantiek al aan. Niet voor niets wordt het werk wel 'de grootvader van Beethovens Vijfde' genoemd.

Purcell en Händel
Thomas Hengelbrock staat bekend om zijn verrassende, op historische bronnen gebaseerde concertprogramma’s. Dat laat hij ook nu weer blijken bij het Koninklijk Concertgebouworkest. De Duitse dirigent laat Haydns Symfonie nr. 52 voorafgaan door hybride muziekdramatische werken van twee zeventiende-eeuwse meesters die in Londen grote indruk maakten op Haydn. Van Purcell klinkt muziek uit King Arthur, zijn populairste semi-opera (half toneelstuk, half opera). Uit verschillende operanummers van Händel stelde Hengelbrock een pastiche samen, op de manier die gebruikelijk was in Händels tijd.

Koninklijk Concertgebouworkest Thomas Hengelbrock, dirigent Nadine Koutcher, mezzosopraan Jonathan Abernethy, tenor 1. Henry Purcell – Suite uit ‘King Arthur’ 2. G.F. Handel – Armida e Rinaldo (pasticcio) 3. Joseph Haydn – Symfonie nr.52 Rechtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Purcell, Händel en Haydn

Haydns Symfonie nr. 52
Joseph Haydn was de grondlegger van de klassieke stijl en schreef maar liefst 104 symfonieën. Precies op de helft bevindt zich Symfonie nr. 52. Aan de hand van een omineus eerste thema valt deze symfonie met de deur in huis. Met zijn stormachtige dramatiek kondigt Haydns Symfonie nr. 52 de latere Romantiek al aan. Niet voor niets wordt het werk wel 'de grootvader van Beethovens Vijfde' genoemd.

Purcell en Händel
Thomas Hengelbrock staat bekend om zijn verrassende, op historische bronnen gebaseerde concertprogramma’s. Dat laat hij ook nu weer blijken bij het Koninklijk Concertgebouworkest. De Duitse dirigent laat Haydns Symfonie nr. 52 voorafgaan door hybride muziekdramatische werken van twee zeventiende-eeuwse meesters die in Londen grote indruk maakten op Haydn. Van Purcell klinkt muziek uit King Arthur, zijn populairste semi-opera (half toneelstuk, half opera). Uit verschillende operanummers van Händel stelde Hengelbrock een pastiche samen, op de manier die gebruikelijk was in Händels tijd.

Koninklijk Concertgebouworkest Thomas Hengelbrock, dirigent Nadine Koutcher, mezzosopraan Jonathan Abernethy, tenor 1. Henry Purcell – Suite uit ‘King Arthur’ 2. G.F. Handel – Armida e Rinaldo (pasticcio) 3. Joseph Haydn – Symfonie nr.52 Rechtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 13 oktober 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie:

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 6 oktober 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest Valery Gergiev, dirigent Victor Julien-Laferrière, cello 1. Henri Dutilleux – Tout un monde lointain… 2. Dmitri Sjostakovitsj – Symfonie nr.4 Opname van het concert gegeven op 3 oktober in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Debuut cellist Victor Julien-Laferrière

De jonge Franse cellist Victor Julien-Laferrière, in 2017 winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel, heeft een grote toekomst voor zich. Hij debuteert bij het Koninklijk Concertgebouworkest met Dutilleux’ mysterieuze en poëtische Tout un monde lointain… Met de vooraanstaande Franse componist Henri Dutilleux (1916-2013) heeft het Concertgebouworkest gedurende een halve eeuw veel en intensief samengewerkt. Tout un monde lointain…, geschreven voor de legendarische Mstislav Rostropovitsj, wordt beschouwd als een van de belangrijkste celloconcerten van de twintigste eeuw.

Koninklijk Concertgebouworkest Valery Gergiev, dirigent Victor Julien-Laferrière, cello 1. Henri Dutilleux – Tout un monde lointain… 2. Dmitri Sjostakovitsj – Symfonie nr.4 Opname van het concert gegeven op 3 oktober in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Debuut cellist Victor Julien-Laferrière

De jonge Franse cellist Victor Julien-Laferrière, in 2017 winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel, heeft een grote toekomst voor zich. Hij debuteert bij het Koninklijk Concertgebouworkest met Dutilleux’ mysterieuze en poëtische Tout un monde lointain… Met de vooraanstaande Franse componist Henri Dutilleux (1916-2013) heeft het Concertgebouworkest gedurende een halve eeuw veel en intensief samengewerkt. Tout un monde lointain…, geschreven voor de legendarische Mstislav Rostropovitsj, wordt beschouwd als een van de belangrijkste celloconcerten van de twintigste eeuw.

Koninklijk Concertgebouworkest Valery Gergiev, dirigent Victor Julien-Laferrière, cello 1. Henri Dutilleux – Tout un monde lointain… 2. Dmitri Sjostakovitsj – Symfonie nr.4 Opname van het concert gegeven op 3 oktober in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 29 september 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Radio Symfonieorkest van de Beierse Omroep Mariss Jansons, dirigent Iveta Apkalna, orgel 1. Hector Berlioz – Le Carnaval Romain op.9 2. Francis Poulenc – Concert voor orgel, pauken en strijkers 3. Camille Saint-Saëns – Symfonie nr.3 op.78 ‘Orgel’ Opname van het concert gegeven op 19 maart j.l. in het Paleis van de kunsten (MüPa) te Boedapest
Saint-Saëns' Derde symfonie

De Symfonie nr. 3 van Camille Saint-Saëns staat ook bekend als de Orgelsymfonie. Hoewel die bijnaam suggereert dat dit werk een orgelsymfonie (voor orgelsolo) zou zijn, is dit niet het geval. Saint-Saëns zelf noemde het een Symphonie avec orgue ("met orgel"). Het orgel speelt alleen mee in het tweede en vierde deel van de symfonie. Saint-Saëns schreef de symfonie in opdracht van de Royal Philharmonic Society in Londen ter gelegenheid van hun 73e seizoen. Hij droeg het werk op aan zijn net overleden goede vriend Franz Liszt.

Radio Symfonieorkest van de Beierse Omroep Mariss Jansons, dirigent Iveta Apkalna, orgel 1. Hector Berlioz – Le Carnaval Romain op.9 2. Francis Poulenc – Concert voor orgel, pauken en strijkers 3. Camille Saint-Saëns – Symfonie nr.3 op.78 ‘Orgel’ Opname van het concert gegeven op 19 maart j.l. in het Paleis van de kunsten (MüPa) te Boedapest
Saint-Saëns' Derde symfonie

De Symfonie nr. 3 van Camille Saint-Saëns staat ook bekend als de Orgelsymfonie. Hoewel die bijnaam suggereert dat dit werk een orgelsymfonie (voor orgelsolo) zou zijn, is dit niet het geval. Saint-Saëns zelf noemde het een Symphonie avec orgue ("met orgel"). Het orgel speelt alleen mee in het tweede en vierde deel van de symfonie. Saint-Saëns schreef de symfonie in opdracht van de Royal Philharmonic Society in Londen ter gelegenheid van hun 73e seizoen. Hij droeg het werk op aan zijn net overleden goede vriend Franz Liszt.

Radio Symfonieorkest van de Beierse Omroep Mariss Jansons, dirigent Iveta Apkalna, orgel 1. Hector Berlioz – Le Carnaval Romain op.9 2. Francis Poulenc – Concert voor orgel, pauken en strijkers 3. Camille Saint-Saëns – Symfonie nr.3 op.78 ‘Orgel’ Opname van het concert gegeven op 19 maart j.l. in het Paleis van de kunsten (MüPa) te Boedapest