Programma
Uitzending gemist

Zondag 24 november 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
Je hoeft geen bepaalde leeftijd of achtergrond te hebben om te kunnen genieten van Tsjaikovski´s aanstekelijke muziek bij het sfeervolle sprookje over betoverde poppen. Een suikerboonfee, een muizenkoning en een retourtje naar Snoepgoedland - dat is precies wat we in donkere dagen nodig hebben.
Semyon Bychkov
Extra uitnodigend wordt het met de combinatie van de innemende dirigent Semyon Bychkov en Tsjaikovski's beroemde muziek voor het kerstballet De notenkraker. Bychkov is een graag geziene gastdirigent bij het Concertgebouworkest. Tsjaikovski is een van zijn dierbaarste componisten. 'Ik houd van zijn muziek al zo lang ik me kan herinneren', zegt hij, 'en zoals elke eerste liefde is deze me altijd bijgebleven.'

Je hoeft geen bepaalde leeftijd of achtergrond te hebben om te kunnen genieten van Tsjaikovski´s aanstekelijke muziek bij het sfeervolle sprookje over betoverde poppen. Een suikerboonfee, een muizenkoning en een retourtje naar Snoepgoedland - dat is precies wat we in donkere dagen nodig hebben.
Semyon Bychkov
Extra uitnodigend wordt het met de combinatie van de innemende dirigent Semyon Bychkov en Tsjaikovski's beroemde muziek voor het kerstballet De notenkraker. Bychkov is een graag geziene gastdirigent bij het Concertgebouworkest. Tsjaikovski is een van zijn dierbaarste componisten. 'Ik houd van zijn muziek al zo lang ik me kan herinneren', zegt hij, 'en zoals elke eerste liefde is deze me altijd bijgebleven.'


Zondag 17 november 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
Vanwege het algemeen 'duistere' karakter van de eerste vier delen wordt de symfonie ook wel "Lied der Nacht" genoemd. De symfonie werd beter ontvangen dan voorgaande symfonieën. Het werk kreeg tevens meer aandacht, aangezien de componist al erg bekend was als dirigent, sterker: men kende Mahler vrijwel uitsluitend als dirigent. De bezetting was nogal ongebruikelijk voor die tijd, en voor de spelers was het ook al niet erg gemakkelijk gecomponeerd, hoewel Mahler exact wist wat hij deed als instrumentator - het ging hem uitsluitend om de klankkleur.

Vanwege het algemeen 'duistere' karakter van de eerste vier delen wordt de symfonie ook wel "Lied der Nacht" genoemd. De symfonie werd beter ontvangen dan voorgaande symfonieën. Het werk kreeg tevens meer aandacht, aangezien de componist al erg bekend was als dirigent, sterker: men kende Mahler vrijwel uitsluitend als dirigent. De bezetting was nogal ongebruikelijk voor die tijd, en voor de spelers was het ook al niet erg gemakkelijk gecomponeerd, hoewel Mahler exact wist wat hij deed als instrumentator - het ging hem uitsluitend om de klankkleur.


Zondag 10 november 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
De Chinese pianist Lang Lang, te gast bij het Koninklijk Concertgebouworkest, is een fenomeen. Zijn spel is verbijsterend en met zijn charisma bereikt hij een breed publiek. Geen wonder dat zoveel jongeren en popliefhebbers tot zijn fans behoren. Bij hem wordt zelfs een minder bekend pianoconcert van de grote Beethoven iets memorabels. 'Beethoven is een componist die passie en warmte heeft uitgeschreven in zijn partituren', aldus Lang Lang, 'je moet verlangen uiten als je deze muziek speelt. Tegelijkertijd is het zaak dat je enorm nauwkeurig bent, hij is heel precies geweest in zijn notatie. Die balans tussen precisie en emotie is zeer delicaat.'

De Chinese pianist Lang Lang, te gast bij het Koninklijk Concertgebouworkest, is een fenomeen. Zijn spel is verbijsterend en met zijn charisma bereikt hij een breed publiek. Geen wonder dat zoveel jongeren en popliefhebbers tot zijn fans behoren. Bij hem wordt zelfs een minder bekend pianoconcert van de grote Beethoven iets memorabels. 'Beethoven is een componist die passie en warmte heeft uitgeschreven in zijn partituren', aldus Lang Lang, 'je moet verlangen uiten als je deze muziek speelt. Tegelijkertijd is het zaak dat je enorm nauwkeurig bent, hij is heel precies geweest in zijn notatie. Die balans tussen precisie en emotie is zeer delicaat.'


Zondag 3 november 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie:
In deze uitzending
Beethoven
Beethovens Vierde symfonie heeft altijd in de schaduw gestaan van de Derde ('Eroica') en de dramatische Vijfde. Des te meer valt er te ontdekken. Hier laat Beethoven zich eerder van zijn spirituele dan van zijn driftige kant zien. Het is een opvallend ingetogen werk, met expressieve partijen voor houtblazers en – bijzonder! – voor de pauken.
Sjostakovitsj
De Tiende symfonie werd een mijlpaal in Sjostakovitsj' oeuvre. Het is een directe reactie op de dood van zijn grote kwelgeest Stalin in 1953. Maar van opluchting is weinig te horen; jarenlange onderdrukking en intimidatie lieten diepe sporen na. Met dit werk, zei Sjostakovitsj, wilde hij 'menselijke emoties en verlangens' uitdrukken – een veilige omschrijving. Ondertussen ging hij tandenknarsend zijn trauma's te lijf: melancholie, vinnige marsjes en karikaturale 'Sovjetmuziek' wisselen elkaar af.

Beethoven
Beethovens Vierde symfonie heeft altijd in de schaduw gestaan van de Derde ('Eroica') en de dramatische Vijfde. Des te meer valt er te ontdekken. Hier laat Beethoven zich eerder van zijn spirituele dan van zijn driftige kant zien. Het is een opvallend ingetogen werk, met expressieve partijen voor houtblazers en – bijzonder! – voor de pauken.
Sjostakovitsj
De Tiende symfonie werd een mijlpaal in Sjostakovitsj' oeuvre. Het is een directe reactie op de dood van zijn grote kwelgeest Stalin in 1953. Maar van opluchting is weinig te horen; jarenlange onderdrukking en intimidatie lieten diepe sporen na. Met dit werk, zei Sjostakovitsj, wilde hij 'menselijke emoties en verlangens' uitdrukken – een veilige omschrijving. Ondertussen ging hij tandenknarsend zijn trauma's te lijf: melancholie, vinnige marsjes en karikaturale 'Sovjetmuziek' wisselen elkaar af.


Zondag 27 oktober 2019, 14:00 - 16:30
Het Zondagmiddagconcert AVROTROS
Presentatie: Mark Brouwers
In deze uitzending
Le Chant du Rossignol (De zang van de nachtegaal) is een ballet dat George Balanchine maakte voor de beroemde Ballets Russes van Serge Diaghilev. De muziek is van de hand van Igor Stravinsky en is een suite uit zijn opera Le Rossignol. Het is geschreven naar het sprookje De Chinese nachtegaal van Hans Christian Andersen.

Le Chant du Rossignol (De zang van de nachtegaal) is een ballet dat George Balanchine maakte voor de beroemde Ballets Russes van Serge Diaghilev. De muziek is van de hand van Igor Stravinsky en is een suite uit zijn opera Le Rossignol. Het is geschreven naar het sprookje De Chinese nachtegaal van Hans Christian Andersen.
