Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 16 september 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Koninkijk Concertgebouworkest />homas Hengelbrock, dirigent />vgeny Kissin, piano />nbsp;  />. Hector Berlioz – Ouverture ‘Le carnaval romain’ />. Franz Liszt –Pianoconcert nr.1 />. Gioacchino Rossini – Ouverture ‘Il barbiere di Siviglia’ />. Felix Mendelssohn – Symfonie nr.4 ‘Italiaanse’ />. Giuseppe Verdi – balletmuziek uit ‘Otello’ />br
/>pname van de ‘RCO opening Night’ waarmee het nieuwe concertseizoen afgelopen vrijdag werd geopend.
Feestelijke seizoensopening

RCO Opening Night is de feestelijke seizoensopening van het Koninklijk Concertgebouworkest te midden van zijn trouwe publiek en nieuwe liefhebbers. Het is de vierde RCO Opening Night in de geschiedenis van het Koninklijk Concertgebouworkest. Pianist Evgeny Kissin, zonder twijfel een van de grootste pianisten van onze tijd en volgens sommigen al lang een levende legende, is voor het eerst sinds 1994 terug bij het Concertgebouworkest. Hij soleert in het Eerste pianoconcert van Liszt. 

Feestelijke seizoensopening
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 9 september 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest />avid Zinman, dirigent />ruls Mørk, cello />nbsp;  />. Samuel Barber – Essay nr.2 />. Edward Elgar – Enigma variaties />. Antonín Dvorák - Celloconcert />br
/>erhaling van het concert gegeven op 18 maart j.l. in de Doelen te Rotterdam.
Zinman terug als dirigent

Slechts drie jaar was David Zinman chef-dirigent in Rotterdam. Dat was genoeg om een blijvende indruk te maken: de plaatopnamen met hem, internationaal geroemd om hun ‘caleidoscopische gloed’, zijn nog altijd toonaangevend. Na zijn afscheid in 1982 keerde Zinman niet meer terug; pas bij ons eeuwfeest afgeopen seizoen maakt hij na 36 jaar eindelijk zijn rentree.

Zinman terug als dirigent
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 2 september 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />erbert Blomstedt, dirigent />nbsp;  />. Franz Berwald – Symfonie nr.3 ‘Sinfonie singulière’ />. Hector Berlioz – Symphonie fantastique />br
/>erhaling van het concert gegeven op 25 mei j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Blomstedt, Berlioz en Berwald

Herbert Blomstedt
Bijna jaarlijks is Herbert Blomstedt te gast bij het Concertgebouworkest, maar het blijft een eer deze uitzonderlijke dirigent te ontvangen. Zijn carrière omspant inmiddels ruim zestig jaar en hij blijft wereldwijd actief.

Berlioz en Berwald
Blomstedt is een ware autoriteit op het gebied van romantische muziek. Een geval apart is de felkleurige Franse romantiek van Hector Berlioz. Diens Symphonie fantastique is één van de indrukwekkendste orkestwerken ooit gecomponeerd: bijna filmische muziek die de hallucinaties van een verliefde, opiumsnuivende kunstenaar verklankt. Berlioz gaf totaal nieuwe dimensies aan de orkestklank: alleen al om het speelplezier van de musici is deze symfonie zo aanstekelijk. Altijd heeft Blomstedt een lans gebroken voor Scandinavische componisten. Ditmaal dirigeert hij de Derde symfonie van Franz Berwald, de Zweedse romanticus die pas na zijn dood internationale erkenning kreeg.

Blomstedt, Berlioz en Berwald
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 26 augustus 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />iccardo Chailly, dirigent />adim Gluzman, viool />nbsp;  />. Dmitri Sjostakovitsj - Vioolconcert nr.2 op.129 />. Igor Stravinsky – De Vuurvogel />br
/>erhaling van het concert gegeven op 11 maart j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Chailly en Gluzman

Riccardo Chailly
Voormalig chef-dirigent Riccardo Chailly is nog altijd als conductor emeritus aan het Concertgebouworkest verbonden. Wanneer hij voor een optreden terugkeert klinkt dat vertrouwd – helemaal bij geliefd repertoire als De vuurvogel van Igor Stravinsky. De suites daaruit zijn favoriet bij zowel Chailly als het orkest en het publiek; dat deze keer het complete ballet wordt uitgevoerd maakt dit concert tot een extra bijzondere belevenis. Behalve een prachtig sprookje is De vuurvogel één van die spannende werken waarin negentiende-eeuwse romantiek felle, moderne en voorheen onbekende kleuren aanneemt.

Vadim Gluzman
In het vioolfenomeen Vadim Gluzman leeft een grootse viooltraditie voort: zijn mentor was de grote Isaac Stern. Bij het Concertgebouworkest maakt Gluzman zijn debuut met het fascinerende Tweede vioolconcert van Dmitri Sjostakovitsj. Toen deze het componeerde was zijn grote kwelgeest Stalin al veertien jaar dood. Toch is het gekwelde muziek die de littekens van jarenlange repressie en terreur pijnlijk hoorbaar maakt.

Chailly en Gluzman
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 19 augustus 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Jet Berkhout

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />emyon Bychkov, dirigent />atia & Marielle Labèque, piano />nbsp;  />. Max Buch - Concert voor twee piano’s en orkest />. Dmitri Sjostakovitsj – Symfonie nr.5 />br
/>erhaling van het concert gegeven op 16 februari j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Buchkov en de zussen Labèque

Semyon Bychkov
De Russische sterdirigent Semyon Bychkov is een regelmatige gast bij het Concertgebouworkest. Een speciale band heeft hij met de bewogen symfonieën van Dmitri Sjostakovitsj, en dan vooral diens Vijfde symfonie, het werk waarmee de componist zich rehabiliteerde bij de Sovjetleiders en dat bij de première een ovatie van ruim een half uur oogstte. Semyon Bychkov zegt erover: ‘In deze muziek komt het hele spectrum aan gemoedstoestanden voorbij. Na de drie kwartier die de symfonie duurt, heb je een heel leven geleid.’

Katia en Marielle Labèque
Tevens deelt Bychkov het podium met het pianoduo Katia en Marielle Labèque – respectievelijk zijn schoonzus en echtgenote. Het duo onderscheidt zich al decennia door een verrassende repertoirekeuze. Max Bruch geldt als een ‘one hit composer’ van wie altijd dat beroemde Vioolconcert klinkt. Zijn Concert voor twee piano’s is niet minder romantisch, maar leidde lange tijd een schaduwbestaan: de reconstructie van het originele manuscript zou niet misstaan in een detectiveroman.

Buchkov en de zussen Labèque