Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 26 augustus 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />iccardo Chailly, dirigent />adim Gluzman, viool />nbsp;  />. Dmitri Sjostakovitsj - Vioolconcert nr.2 op.129 />. Igor Stravinsky – De Vuurvogel />br
/>erhaling van het concert gegeven op 11 maart j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Chailly en Gluzman

Riccardo Chailly
Voormalig chef-dirigent Riccardo Chailly is nog altijd als conductor emeritus aan het Concertgebouworkest verbonden. Wanneer hij voor een optreden terugkeert klinkt dat vertrouwd – helemaal bij geliefd repertoire als De vuurvogel van Igor Stravinsky. De suites daaruit zijn favoriet bij zowel Chailly als het orkest en het publiek; dat deze keer het complete ballet wordt uitgevoerd maakt dit concert tot een extra bijzondere belevenis. Behalve een prachtig sprookje is De vuurvogel één van die spannende werken waarin negentiende-eeuwse romantiek felle, moderne en voorheen onbekende kleuren aanneemt.

Vadim Gluzman
In het vioolfenomeen Vadim Gluzman leeft een grootse viooltraditie voort: zijn mentor was de grote Isaac Stern. Bij het Concertgebouworkest maakt Gluzman zijn debuut met het fascinerende Tweede vioolconcert van Dmitri Sjostakovitsj. Toen deze het componeerde was zijn grote kwelgeest Stalin al veertien jaar dood. Toch is het gekwelde muziek die de littekens van jarenlange repressie en terreur pijnlijk hoorbaar maakt.

Chailly en Gluzman
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 19 augustus 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Jet Berkhout

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />emyon Bychkov, dirigent />atia & Marielle Labèque, piano />nbsp;  />. Max Buch - Concert voor twee piano’s en orkest />. Dmitri Sjostakovitsj – Symfonie nr.5 />br
/>erhaling van het concert gegeven op 16 februari j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Buchkov en de zussen Labèque

Semyon Bychkov
De Russische sterdirigent Semyon Bychkov is een regelmatige gast bij het Concertgebouworkest. Een speciale band heeft hij met de bewogen symfonieën van Dmitri Sjostakovitsj, en dan vooral diens Vijfde symfonie, het werk waarmee de componist zich rehabiliteerde bij de Sovjetleiders en dat bij de première een ovatie van ruim een half uur oogstte. Semyon Bychkov zegt erover: ‘In deze muziek komt het hele spectrum aan gemoedstoestanden voorbij. Na de drie kwartier die de symfonie duurt, heb je een heel leven geleid.’

Katia en Marielle Labèque
Tevens deelt Bychkov het podium met het pianoduo Katia en Marielle Labèque – respectievelijk zijn schoonzus en echtgenote. Het duo onderscheidt zich al decennia door een verrassende repertoirekeuze. Max Bruch geldt als een ‘one hit composer’ van wie altijd dat beroemde Vioolconcert klinkt. Zijn Concert voor twee piano’s is niet minder romantisch, maar leidde lange tijd een schaduwbestaan: de reconstructie van het originele manuscript zou niet misstaan in een detectiveroman.

Buchkov en de zussen Labèque
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 12 augustus 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />tanislav Kochanovsky, dirigent />lexander Gavrylyuk, piano />nbsp;  />. Robert Schumann – Pianoconcert op.54 />. P.I. Tsjaikovsky – Manfred Symfonie op.58 />br
/>pname van het concert van 11 februari j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Gavrylyuk en Schumann

Gavrylyuk
Alexander Gavrylyuk debuteerde in mei 2010 glansrijk bij het Concertgebouworkest met Prokofjevs Tweede pianoconcert. Sindsdien is hij diverse malen door het orkest teruggevraagd voor de veeleisende pianoconcerten van Rachmaninoff en Prokofjev. Nu neemt de meesterpianist de solopartij van Schumanns Pianoconcert voor zijn rekening.

Schumann
Het kostte Schumann jaren om zijn Pianoconcert te voltooien. Maar met zijn stormachtige hoekdelen, en het lyrische middendeel als warm kloppend hart, groeide het al snel uit tot een van de populairste pianoconcerten.

Gavrylyuk en Schumann
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 5 augustus 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest />aap van Zweden, dirigent />nbsp;  />. Anton Bruckner – Symfonie nr.5 />br
/>erhaling van het concert gegeven op 8 oktober 2017 in de Doelen te Rotterdam.
Bruckner en Van Zweden

Jaap van Zweden is een van de grote Brucknerdirigenten van onze tijd. ‘Zinderend van spanning … feilloos gevoel voor drama en proportie’ schreef NRC in 2013 al over zijn Bruckner 4 met Het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Van Zweden keert nu terug bij dit orkest met Bruckners overweldigende Vijfde, één jaar voordat hij als chef van de New York Philharmonic in de voetsporen treedt van Toscanini, Mitropoulos en Bernstein – de grootste van alle tijden.

Bruckner en Van Zweden
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 29 juli 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />nbsp;  />. Richard Wagner – Voorspel derde bedrijf en Karfreitagszauber uit ‘Parsifal’ />. Anton Bruckner – Symfonie nr.9 />br
/>erhaling van het concert gegeven op 7 januari j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Gatti en Bruckners Negende

Daniele Gatti
Chef-dirigent Daniele Gatti zet met de Negende symfonie de lange Bruckner-traditie van het Concertgebouworkest voort. De symfonieën van Bruckner behoren tot het kernrepertoire sinds de jaren vijftig, toen Gatti’s legendarische voorganger Eduard van Beinum het orkest leidde. Het concert opent met delen uit Wagners Parsifal, de opera waarmee Gatti in vier achtereenvolgende jaren succes had op het Wagner-festival in Bayreuth.

Bruckners Negende symfonie
De Negende is de laatste van Bruckners monumentale symfonieën. Het slotdeel liet hij incompleet achter, maar de drie voltooide delen zijn een overrompelend eerbetoon aan God, zijn belangrijkste inspiratiebron. Behalve diepe religiositeit drukt deze muziek ook angst en vertwijfeling uit: Bruckner wist dat de dood nabij was. De intense expressiviteit van dit werk maakt het tot één van de indrukwekkendste orkestwerken ooit – een krachttoer voor de musici en een unieke ervaring voor de luisteraar.

Gatti en Bruckners Negende