Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 9 februari 2020, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie:

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest Francois-Xavier Roth, dirigent Anna Prohaska, sopraan J.B. Lully - Suite ‘Alceste’ G.F. Handel - delen uit ‘Alceste’ J.Ph. Rameau - delen uit ‘Hippolyte et Aricie’ Ch. W. Gluck - delen uit ‘Alceste’ W.A. Mozart - delen uit ‘Idomeneo’ Opname van het concert gegeven op 23 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Alceste

In de thematische reeks Mens & Mythe besteedt het Koninklijk Concertgebouworkest aandacht aan mythologische figuren die via drie grote Griekse tragedieschrijvers van grote invloed op onze cultuur zijn geweest. In de zeventiende en achttiende eeuw zijn vele opera’s gebaseerd op tragedies van Euripides. Geen van de schrijvers uit de Griekse oudheid heeft de vrouwelijke psyche zo treffend weergegeven als hij. Vooral Alceste, die zichzelf opofferde voor de liefde, sprak tot de verbeelding van componisten, getuige de vele opera’s die aan haar zijn gewijd.

François-Xavier Roth
François-Xavier Roth dirigeert delen uit zeventiende en achttiende-eeuwse opera’s, waarbij de Duitse sopraan Anna Lucia Richter de aria’s voor haar rekening neemt. Alceste staat centraal in muziekdramatische werken van Lully, Händel en Gluck. Andere bijzondere heldinnen – Phaedra en Elektra – komen we tegen bij Rameau en Mozart.

Koninklijk Concertgebouworkest Francois-Xavier Roth, dirigent Anna Prohaska, sopraan J.B. Lully - Suite ‘Alceste’ G.F. Handel - delen uit ‘Alceste’ J.Ph. Rameau - delen uit ‘Hippolyte et Aricie’ Ch. W. Gluck - delen uit ‘Alceste’ W.A. Mozart - delen uit ‘Idomeneo’ Opname van het concert gegeven op 23 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Alceste

In de thematische reeks Mens & Mythe besteedt het Koninklijk Concertgebouworkest aandacht aan mythologische figuren die via drie grote Griekse tragedieschrijvers van grote invloed op onze cultuur zijn geweest. In de zeventiende en achttiende eeuw zijn vele opera’s gebaseerd op tragedies van Euripides. Geen van de schrijvers uit de Griekse oudheid heeft de vrouwelijke psyche zo treffend weergegeven als hij. Vooral Alceste, die zichzelf opofferde voor de liefde, sprak tot de verbeelding van componisten, getuige de vele opera’s die aan haar zijn gewijd.

François-Xavier Roth
François-Xavier Roth dirigeert delen uit zeventiende en achttiende-eeuwse opera’s, waarbij de Duitse sopraan Anna Lucia Richter de aria’s voor haar rekening neemt. Alceste staat centraal in muziekdramatische werken van Lully, Händel en Gluck. Andere bijzondere heldinnen – Phaedra en Elektra – komen we tegen bij Rameau en Mozart.

Koninklijk Concertgebouworkest Francois-Xavier Roth, dirigent Anna Prohaska, sopraan J.B. Lully - Suite ‘Alceste’ G.F. Handel - delen uit ‘Alceste’ J.Ph. Rameau - delen uit ‘Hippolyte et Aricie’ Ch. W. Gluck - delen uit ‘Alceste’ W.A. Mozart - delen uit ‘Idomeneo’ Opname van het concert gegeven op 23 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 2 februari 2020, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie:

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest Santtu-Matias Rouvali, dirigent Pierre Bokma, spreekstem Lance Ryan, tenor Anna Caterina Antonacci, sopraan Christian van Horn, bariton Shenyang, bariton Attilio Glaser, tenor Staatskoor Latvija Giuseppe Verdi – Ouverture ‘La forza del destino’ Theo Verbey – Ariadne (Wereldpremière) Igor Stravinsky – Oedipus Rex Opname van het concert gegeven op 31 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Oedipus rex

In de thematische reeks Mens & Mythe besteedt het Koninklijk Concertgebouworkest aandacht aan mythologische figuren die via de grote Griekse tragedieschrijvers van grote invloed op onze cultuur zijn geweest. Sophocles bracht ons de tragische koning Oedipus. Als de koning van Thebe probeert te achterhalen wie zijn vader heeft vermoord, komt hij langzaam maar zeker tot een gruwelijke ontdekking… In Stravinsky’s meesterlijke opera-oratorium Oedipus rex gaat achter de ritualistische muziek een kolkende zee van emoties schuil.

Verdi en Verbey
De Finse dirigent Santtu-Matias Rouvali debuteert bij het Concertgebouworkest met Stravinsky’s Oedipus rex, voorafgegaan door de ouverture tot Verdi’s opera La forza del destino en nieuw werk van de Nederlandse componist Theo Verbey.

Koninklijk Concertgebouworkest Santtu-Matias Rouvali, dirigent Pierre Bokma, spreekstem Lance Ryan, tenor Anna Caterina Antonacci, sopraan Christian van Horn, bariton Shenyang, bariton Attilio Glaser, tenor Staatskoor Latvija Giuseppe Verdi – Ouverture ‘La forza del destino’ Theo Verbey – Ariadne (Wereldpremière) Igor Stravinsky – Oedipus Rex Opname van het concert gegeven op 31 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Oedipus rex

In de thematische reeks Mens & Mythe besteedt het Koninklijk Concertgebouworkest aandacht aan mythologische figuren die via de grote Griekse tragedieschrijvers van grote invloed op onze cultuur zijn geweest. Sophocles bracht ons de tragische koning Oedipus. Als de koning van Thebe probeert te achterhalen wie zijn vader heeft vermoord, komt hij langzaam maar zeker tot een gruwelijke ontdekking… In Stravinsky’s meesterlijke opera-oratorium Oedipus rex gaat achter de ritualistische muziek een kolkende zee van emoties schuil.

Verdi en Verbey
De Finse dirigent Santtu-Matias Rouvali debuteert bij het Concertgebouworkest met Stravinsky’s Oedipus rex, voorafgegaan door de ouverture tot Verdi’s opera La forza del destino en nieuw werk van de Nederlandse componist Theo Verbey.

Koninklijk Concertgebouworkest Santtu-Matias Rouvali, dirigent Pierre Bokma, spreekstem Lance Ryan, tenor Anna Caterina Antonacci, sopraan Christian van Horn, bariton Shenyang, bariton Attilio Glaser, tenor Staatskoor Latvija Giuseppe Verdi – Ouverture ‘La forza del destino’ Theo Verbey – Ariadne (Wereldpremière) Igor Stravinsky – Oedipus Rex Opname van het concert gegeven op 31 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 26 januari 2020, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie:

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest Andris Nelsons, dirigent Hakan Hardenberger, trompet Pierre-Laurent Aimard, piano Groot Omroepkoor 1. Ludwig van Beethoven – Die Geschöpfe des Prometheus 2. Brett Dean – Dramatis personae 3. Alexander Skrjabin – Prometheus Opname van het concert gegeven op 17 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Andris Nelsons

Andris Nelsons dirigeert Prometheus: le poème du feu, een groot opgezet symfonisch gedicht van Skrjabin dat behalve een symfonieorkest onder meer een piano en een koor vraagt, terwijl een lichtklavier in Skrjabins visie de kleuren bij de klanken verzorgt. In Beethovens enige ballet Die Geschöpfe des Prometheus brengt Prometheus de mensen kunst en beschaving bij. Het conflict tussen de massa en een leidende figuur staat aan de basis van het trompetconcert Dramatis personae van Brett Dean, hetgeen leidt tot een opwindende dialoog tussen solist Håkan Hardenberger en het Concertgebouworkest.

Koninklijk Concertgebouworkest Andris Nelsons, dirigent Hakan Hardenberger, trompet Pierre-Laurent Aimard, piano Groot Omroepkoor 1. Ludwig van Beethoven – Die Geschöpfe des Prometheus 2. Brett Dean – Dramatis personae 3. Alexander Skrjabin – Prometheus Opname van het concert gegeven op 17 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Andris Nelsons

Andris Nelsons dirigeert Prometheus: le poème du feu, een groot opgezet symfonisch gedicht van Skrjabin dat behalve een symfonieorkest onder meer een piano en een koor vraagt, terwijl een lichtklavier in Skrjabins visie de kleuren bij de klanken verzorgt. In Beethovens enige ballet Die Geschöpfe des Prometheus brengt Prometheus de mensen kunst en beschaving bij. Het conflict tussen de massa en een leidende figuur staat aan de basis van het trompetconcert Dramatis personae van Brett Dean, hetgeen leidt tot een opwindende dialoog tussen solist Håkan Hardenberger en het Concertgebouworkest.

Koninklijk Concertgebouworkest Andris Nelsons, dirigent Hakan Hardenberger, trompet Pierre-Laurent Aimard, piano Groot Omroepkoor 1. Ludwig van Beethoven – Die Geschöpfe des Prometheus 2. Brett Dean – Dramatis personae 3. Alexander Skrjabin – Prometheus Opname van het concert gegeven op 17 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 19 januari 2020, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Annemieke Bosman

In deze uitzending

Symfonieorkest van de Beierse Omroep Riccardo Muti, dirigent Ilse Eerens, sopraan Henriette Gödde, mezzosopraan Maciej Kwasnikowski, tenor Gianlucca Buratto, bas Koor van de Beierse omroep Werken van Franz Schubert 1. Ouverture ‘im Italienischen Stile’ D.591 2. Symfonie nr.8 D.759 ‘Onvoltooide’ 3. Mis nr.6 D.950 Opname van het concert gegeven op 18 oktober 2019 in de Hercules Zaal te München
Schuberts Unvollendete

Schubert werkte in 1822 aan de symfonie. Waarom hij stopte met het werken aan deze compositie, die zoals gebruikelijk vier delen zou gaan bevatten, is niet bekend. Wel heeft Schubert de twee delen in 1823 aangeboden aan de Steiermärkischen Musikverein als "een van mijn symfonieën in partituur", wat erop wijzen kan dat Schubert zelf het werk in tweedelige vorm wellicht toch als voltooid beschouwde. Het raakte aanvankelijk in de vergetelheid en beleefde zijn première pas op 17 december 1865, toen Johann von Herbeck het in de Redoutensaal van de Hofburg in Wenen uitvoerde.

Symfonieorkest van de Beierse Omroep Riccardo Muti, dirigent Ilse Eerens, sopraan Henriette Gödde, mezzosopraan Maciej Kwasnikowski, tenor Gianlucca Buratto, bas Koor van de Beierse omroep Werken van Franz Schubert 1. Ouverture ‘im Italienischen Stile’ D.591 2. Symfonie nr.8 D.759 ‘Onvoltooide’ 3. Mis nr.6 D.950 Opname van het concert gegeven op 18 oktober 2019 in de Hercules Zaal te München
Schuberts Unvollendete

Schubert werkte in 1822 aan de symfonie. Waarom hij stopte met het werken aan deze compositie, die zoals gebruikelijk vier delen zou gaan bevatten, is niet bekend. Wel heeft Schubert de twee delen in 1823 aangeboden aan de Steiermärkischen Musikverein als "een van mijn symfonieën in partituur", wat erop wijzen kan dat Schubert zelf het werk in tweedelige vorm wellicht toch als voltooid beschouwde. Het raakte aanvankelijk in de vergetelheid en beleefde zijn première pas op 17 december 1865, toen Johann von Herbeck het in de Redoutensaal van de Hofburg in Wenen uitvoerde.

Symfonieorkest van de Beierse Omroep Riccardo Muti, dirigent Ilse Eerens, sopraan Henriette Gödde, mezzosopraan Maciej Kwasnikowski, tenor Gianlucca Buratto, bas Koor van de Beierse omroep Werken van Franz Schubert 1. Ouverture ‘im Italienischen Stile’ D.591 2. Symfonie nr.8 D.759 ‘Onvoltooide’ 3. Mis nr.6 D.950 Opname van het concert gegeven op 18 oktober 2019 in de Hercules Zaal te München
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 12 januari 2020, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Annemieke Bosman

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest Jaap van Zweden, dirigent Simone Lamsma, viool 1. Martijn Padding – Softly Bouncing 2. Benjamin Britten – Vioolconcert op.15 3. Igor Stravinsky – Le sacre du printemps Opname van het concert gegeven op 10 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Jaap van Zweden en Stravinsky’s Sacre

Jaap van Zweden
Jaap van Zweden, sinds kort 'music director' van de New York Philharmonic, breekt graag een lans voor Nederlandse componisten. Met het Koninklijk Concertgebouworkest brengt hij de wereldpremière van Martijn Paddings Softly Bouncing, een knipoog naar symfonisch geweld. Vervolgens betreedt opnieuw een Nederlandse topmusicus het podium: Simone Lamsma soleert in het melancholieke Vioolconcert van Britten.

Stravinsky’s Sacre
Met Stravinsky’s opwindende ballet Le sacre du printemps met zijn hoekige, obsessieve ritmes en zijn dissonante samenklanken werd de negentiende-eeuwse Romantiek definitief ten grave gedragen. Na de tumultueuze en rellerige wereldpremière in 1913 begon de Sacre aan een ongekende triomftocht. Die duurt nog altijd voort, want door zijn ongekende inventiviteit blijft Stravinsky’s meeslepende meesterwerk fris klinken.

Koninklijk Concertgebouworkest Jaap van Zweden, dirigent Simone Lamsma, viool 1. Martijn Padding – Softly Bouncing 2. Benjamin Britten – Vioolconcert op.15 3. Igor Stravinsky – Le sacre du printemps Opname van het concert gegeven op 10 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Jaap van Zweden en Stravinsky’s Sacre

Jaap van Zweden
Jaap van Zweden, sinds kort 'music director' van de New York Philharmonic, breekt graag een lans voor Nederlandse componisten. Met het Koninklijk Concertgebouworkest brengt hij de wereldpremière van Martijn Paddings Softly Bouncing, een knipoog naar symfonisch geweld. Vervolgens betreedt opnieuw een Nederlandse topmusicus het podium: Simone Lamsma soleert in het melancholieke Vioolconcert van Britten.

Stravinsky’s Sacre
Met Stravinsky’s opwindende ballet Le sacre du printemps met zijn hoekige, obsessieve ritmes en zijn dissonante samenklanken werd de negentiende-eeuwse Romantiek definitief ten grave gedragen. Na de tumultueuze en rellerige wereldpremière in 1913 begon de Sacre aan een ongekende triomftocht. Die duurt nog altijd voort, want door zijn ongekende inventiviteit blijft Stravinsky’s meeslepende meesterwerk fris klinken.

Koninklijk Concertgebouworkest Jaap van Zweden, dirigent Simone Lamsma, viool 1. Martijn Padding – Softly Bouncing 2. Benjamin Britten – Vioolconcert op.15 3. Igor Stravinsky – Le sacre du printemps Opname van het concert gegeven op 10 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam