Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 25 november 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest
/> Philippe Herreweghe, dirigent
/> Isabelle Faust, viool
/>br
/>
1. Franz Schubert (orkestratie Anton Webern) – Deutsche Tänze
/> 2. Ludwig van Beethoven – Vioolconcert
/> 3. Robert Schumann – Symfonie nr.2
/>br
/>
Opname van het concert gegeven op 22 november in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Herreweghe en Beethoven

Philippe Herreweghe
Dirigeren in Het Concertgebouw is voor Philippe Herreweghe 'bijna een religieus gebeuren'. Hij geldt in de eerste plaats als barokexpert en Bach-vertolker maar zijn repertoire reikt aanzienlijk verder. Elke componist die nadrukkelijk op Bachs erfenis voortbouwde kan op zijn aandacht rekenen - en dat geldt zeker voor Beethoven en Schumann.

Beethovens Vioolconcert
In zijn Vioolconcert laat Beethoven zich van zijn meest lyrische kant horen. Voor violisten is het een werk dat je niet domweg kunt instuderen, het moet om je heen groeien. Het bevat melodieën die zich over de lengte van een heel deel kunnen uitstrekken. Isabelle Faust beschikt over de vereiste ervaring en visie. Robert Schumann was voor zijn tijdgenoten in de eerste plaats een lied- en pianocomponist. Zijn echtgenote Clara wist beter: wat hij componeerde was vaak 'orkestraal gedacht'. De Tweede symfonie componeerde hij na een ernstige psychische inzinking en heeft een sterke dramatische lading.

Herreweghe en Beethoven
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 18 november 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest
/>Bernard Haitink, dirigent
/>
/>Gustav Mahler – Symfonie nr.9
/>
/>Opname van het concert gegeven op 8 juni j.l. in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Haitink en Mahlers Negende Symfonie

Bernard Haitink
Bernard Haitink, het Concertgebouworkest en Gustav Mahler vormen een drie-eenheid waarvan het aureool nooit verbleekt. Eredirigent Haitink, die ooit als chef-dirigent het orkest naar wereldniveau tilde, wordt onder meer geprezen om zijn vermogen als geen ander lange dramatische spanningsbogen te realiseren. En precies dat komt in de emotioneel geladen ‘vertellingen’ van Mahler van pas.

Mahlers Negende symfonie
Mahlers Negende symfonie leidde hij in de afgelopen halve eeuw verscheidene keren bij het Concertgebouworkest, met grote tussenpozen. Ditmaal is er nog meer te verwachten dan bij eerdere gelegenheden. Want juist deze symfonie – de laatste die Mahler voltooide – gedijt bij de ervaren hand van een gerijpt dirigent: in deze grandioze, tragische muziek blikt de componist terug op zijn leven.

Haitink en Mahlers Negende Symfonie
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 11 november 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Berliner Philharmoniker />irill Petrenko, dirigent />nbsp;  />. Richard Strauss – Don Juan />. Richard Strauss – Tod und Verklärung />. Ludwig van Beethoven – Symfonie nr.7 />br
/>pname van het concert gegeven op 24 augustus 2018 in de Philharmonie te Berlijn.
Tod und Verklärung

Tod und Verklärung (op. 24) is een symfonisch gedicht voor een groot orkest van Richard Strauss. Strauss begon met de compositie in de late zomer van 1888 en voltooide het werk op 18 november 1889. Het werk is opgedragen aan zijn vriend Friedrich Rosch.

De compositie beschrijft de dood van een artiest, wat tamelijk ongewoon te noemen is voor een componist van 25 jaar. Op verzoek van Strauss werd deze gebeurtenis beschreven in een gedicht van zijn vriend Alexander Ritter, als een interpretatie van Tod und Verklärung nadat het was gecomponeerd. Als de man dood ligt te gaan, komen gedachten aan zijn leven bij hem voorbij: zijn onschuldige kindertijd, de strijd van zijn mannelijkheid, het bereiken van zijn wereldlijke doelstellingen; en, aan het eind, de langverwachte overgang. Op zijn doodsbed zei Strauss tegen zijn schoondochter in 1949: "Het is grappig Alice, doodgaan is net zoals ik het in Tod und Verklärung componeerde."

Tod und Verklärung
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 4 november 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest
Philippe Herreweghe, dirigent
Yefim Bronfman, piano

1. Ludwig van Beethoven – Pianoconcert nr.4
2. Johannes Brahms – Symfonie nr.2

Opname van het concert gegeven op 2 november 2018 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Bronfman, Beethoven en Brahms

Bronfman speelt Beethovens Vierde pianoconcert
Het Concertgebouworkest bundelt hier de krachten met sterpianist Yefim Bronfman. Deze Russisch-Israëlisch-Amerikaanse meester staat bekend als een zwaargewicht, uitblinkend in tumultueuze stukken. Nu buigt Bronfman zich echter over het subtielste en tederste pianoconcert dat Beethoven componeerde. Met Beethovens Vierde pianoconcert en de Tweede symfonie van Brahms benadrukt het Koninklijk Concertgebouworkest zijn oudste functie: het uitvoeren van topstukken uit de klassiek-romantische periode.

Brahms’ Tweede symfonie
De Tweede symfonie van Johannes Brahms wordt qua karakter vaak vergeleken met Beethovens Pastorale: orkestmuziek als een zomerwandeling. Volgens Brahms zelf echter was het werk 'ondraaglijk melancholiek'. Brahms begon relatief laat met het componeren van symfonieën. Zijn respect voor Beethoven was zó groot dat hij zich er lange tijd niet aan waagde. Uiteindelijk schreef hij er vier, elk met een eigen karakter.

Bronfman, Beethoven en Brahms
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 28 oktober 2018, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Rotterdams Phiharmonisch Orkest />ahav Shani, dirigent />inchas Zukerman, viool />nbsp;  />. Max Bruch – Vioolconcert nr.1 />. Anton Bruckner – Symfonie nr.7 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Doelen te Rotterdam
Pinchas Zukerman speelt Bruch

Met een oneindige cellomelodie opent Bruckners geliefde Zevende symfonie. En dan volgt er nog zoveel moois: onder meer een van diepe rouw doortrokken Adagio en een opwindend ronkende finale. Het is de eerste Bruckner die Lahav Shani in Rotterdam leidt. De vermaarde violist Pinchas Zukerman, voor het eerst sinds de jaren ’70 weer te gast bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, speelt Bruchs romantische evergreen.

Pinchas Zukerman speelt Bruch