Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 11 augustus 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Jet Berkhout

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest
Bernard Haitink, dirigent
Mitsuko Uchida, piano

1. W.A. Mozart – Pianoconcert nr.23 KV 488
2. Anton Bruckner – Symfonie nr.6

Herhaling van the concert gegeven op 16 december 2018 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Mitsuko Uchida

Voor het eerst in bijna 35 jaar leidt eredirigent Bernard Haitink het Concertgebouworkest in Bruckners Zesde symfonie. De componist zelf noemde het werk 'die keckste' (de brutaalste) onder zijn symfonieën. Meer dan in zijn andere symfonieën ligt de nadruk op dynamiek en ritme, in plaats van op de monumentale constructie. Bij de première onder leiding van Gustav Mahler, drie jaar na Bruckners dood, liet de Zesde haar toehoorders in verwarring achter. Nog steeds wordt ze niet vaak uitgevoerd. Dat moet een vergissing zijn, want het is een meesterlijke symfonie waarin veel wijsheid over het menselijk bestaan doorklinkt - ze kreeg niet voor niets de bijnaam 'De filosoof' - en waarin veel te genieten valt.

Koninklijk Concertgebouworkest Bernard Haitink, dirigent Mitsuko Uchida, piano 1. W.A. Mozart – Pianoconcert nr.23 KV 488 2. Anton Bruckner – Symfonie nr.6 Herhaling van the concert gegeven op 16 december 2018 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Mitsuko Uchida

Voor het eerst in bijna 35 jaar leidt eredirigent Bernard Haitink het Concertgebouworkest in Bruckners Zesde symfonie. De componist zelf noemde het werk 'die keckste' (de brutaalste) onder zijn symfonieën. Meer dan in zijn andere symfonieën ligt de nadruk op dynamiek en ritme, in plaats van op de monumentale constructie. Bij de première onder leiding van Gustav Mahler, drie jaar na Bruckners dood, liet de Zesde haar toehoorders in verwarring achter. Nog steeds wordt ze niet vaak uitgevoerd. Dat moet een vergissing zijn, want het is een meesterlijke symfonie waarin veel wijsheid over het menselijk bestaan doorklinkt - ze kreeg niet voor niets de bijnaam 'De filosoof' - en waarin veel te genieten valt.

Koninklijk Concertgebouworkest Bernard Haitink, dirigent Mitsuko Uchida, piano 1. W.A. Mozart – Pianoconcert nr.23 KV 488 2. Anton Bruckner – Symfonie nr.6 Herhaling van the concert gegeven op 16 december 2018 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Luidspreker Luidspreker
EarBites aflevering 2
Koninklijk Concertgebouworkest Bernard Haitink, dirigent Mitsuko Uchida, piano 1. W.A. Mozart – Pianoconcert nr.23 KV 488 2. Anton Bruckner – Symfonie nr.6 Herhaling van the concert gegeven op 16 december 2018 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 4 augustus 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Koninklijk Concertgebouworkest
Daniel Harding, dirigent
Pierre-Laurent Aimard, piano
Elena Zhidkova, mezzosopraan
Gábor Bretz, bas

1. Antonín Dvorák – Pianoconcert op.23
2. Béla Bartók – Hertog Blauwbaards Burcht

Herhaling van het concert gegeven op 7 december 2018 in de
Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Artist in residence Pierre-Laurent Aimard

Artist in residence Pierre-Laurent Aimard en het Koninklijk Concertgebouworkest breken een lans voor het Pianoconcert van Antonín Dvo?ák, dat de meeste pianisten van naam links laten liggen, wellicht vanwege de vrijwel gelijkwaardige rol van orkest en solist. In 2001 speelde Pierre-Laurent Aimard Dvo?áks Pianoconcert onder leiding van Nikolaus Harnoncourt, waarbij 'beiden een sprankelende, transparante klank en een pittige gestiek nastreefden' volgens de Volkskrant.

Ditmaal is de muzikale leiding in handen van Daniel Harding. Opnieuw wordt Dvo?áks oorspronkelijke versie gespeeld. Die was in de vergetelheid geraakt, tot er in 1919 een herziene versie verscheen van pianist Vilém Kurz, die de in zijn ogen ineffectieve pianopartij verbeterd had. Aimard denkt daar anders over: 'De versie van Kurz heeft niet de frisheid van het origineel, het banaliseert Dvo?áks oorspronkelijke compositie.'

Koninklijk Concertgebouworkest Daniel Harding, dirigent Pierre-Laurent Aimard, piano Elena Zhidkova, mezzosopraan Gábor Bretz, bas 1. Antonín Dvorák – Pianoconcert op.23 2. Béla Bartók – Hertog Blauwbaards Burcht Herhaling van het concert gegeven op 7 december 2018 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Artist in residence Pierre-Laurent Aimard

Artist in residence Pierre-Laurent Aimard en het Koninklijk Concertgebouworkest breken een lans voor het Pianoconcert van Antonín Dvo?ák, dat de meeste pianisten van naam links laten liggen, wellicht vanwege de vrijwel gelijkwaardige rol van orkest en solist. In 2001 speelde Pierre-Laurent Aimard Dvo?áks Pianoconcert onder leiding van Nikolaus Harnoncourt, waarbij 'beiden een sprankelende, transparante klank en een pittige gestiek nastreefden' volgens de Volkskrant.

Ditmaal is de muzikale leiding in handen van Daniel Harding. Opnieuw wordt Dvo?áks oorspronkelijke versie gespeeld. Die was in de vergetelheid geraakt, tot er in 1919 een herziene versie verscheen van pianist Vilém Kurz, die de in zijn ogen ineffectieve pianopartij verbeterd had. Aimard denkt daar anders over: 'De versie van Kurz heeft niet de frisheid van het origineel, het banaliseert Dvo?áks oorspronkelijke compositie.'

Koninklijk Concertgebouworkest Daniel Harding, dirigent Pierre-Laurent Aimard, piano Elena Zhidkova, mezzosopraan Gábor Bretz, bas 1. Antonín Dvorák – Pianoconcert op.23 2. Béla Bartók – Hertog Blauwbaards Burcht Herhaling van het concert gegeven op 7 december 2018 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 28 juli 2019, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers