Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 15 januari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />anine Jansen, viool />nbsp;  />. Alban Berg – Vioolconcert />. Anton Bruckner – Symfonie nr.4 ‘Romantische’ />br
/>pname van het concert gegeven op 13 januari in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
DANIELE GATTI MEETS JANINE JANSEN

Daniele Gatti
Het Concertgebouworkest brengt zijn nieuwe chef-dirigent Daniele Gatti en Janine Jansen, een van zijn meest geliefde stersolisten, bij elkaar.

Janine Jansen
Janine Jansen soleert in Alban Bergs ontroerende Vioolconcert 'Dem Andenken eines Engels', geschreven ter nagedachtenis van de veel te jong gestorven dochter van Alma Mahler en Walter Gropius. Het zou tevens Bergs eigen zwanenzang worden. Vergankelijkheid, zij het in meer algemene zin, inspireerde Bruckner tot een van zijn meest geliefde symfonieën: de Vierde, door hemzelf als 'Romantische' aangeduid. Vanaf de eerste vredige hoornsignalen waarmee in het eerste deel een middeleeuwse stad ontwaakt, via het jachttafereel in het derde deel, tot aan de 'ontketende natuur' die sommigen in het laatste deel horen – alles in de symfonie is erop gericht de toehoorder naar te transporteren naar een mooiere, lang geleden verdwenen wereld.
Via concertgebouw.nl

DANIELE GATTI MEETS JANINE JANSEN
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 8 januari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>otterdams Philharmonisch Orkest />annick Nézet-Séquin, dirigent />e-Eun Choi, viool />nbsp;  />. Ludwig van Beethoven – Symfonie nr.8 />. Max Bruch – Vioolconcert nr.1 />. Antonín Dvorák – Symfonie nr.8 />br
/>pname van het concert gegeven op 16 december j.l. in de Doelen te Rotterdam.
Yannick ontmoet Bruch en Dvorák

‘Mijn hoofd zit vol ideeën’, verzuchtte Dvorák in de zomer van 1889, ‘als een mens dat allemaal eens direct zou kunnen noteren!’ Veel van die invallen wist hij datzelfde jaar nog te vangen in zijn Achtste Symfonie, waarin natuurgeluiden, volksmelodieën en een lichtvoetige wals uitmonden in een stralende fanfare. Al even geïnspireerd is het hartveroverende Eerste Vioolconcert van Bruch – een onbetwiste klassieker.
Via dedoelen.nl

Yannick ontmoet Bruch en Dvorák
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 1 januari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />hristiane Stotijn, mezzosopraan />root Omroepkoor />ationaal Jongenskoor />br
/>nbsp;  />ustav Mahler - Symfonie nr.3 />br
/>erhaling van het concert gegeven op 16 januari 2015 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Mahler - Symfonie nr. 3

Mahlers Derde symfonie
Met zes delen, goed voor ruim anderhalf uur muziek, is de Derde Mahlers langste symfonie. Zwaar is het werk geenszins. Wel gevarieerd, kleurrijk en vol verrassingen. Mahler zelf dirigeerde in 1903 de eerste uitvoering door het Concertgebouworkest, kort na de Nederlandse première van de symfonie in Arnhem. Hij was aangenaam getroffen door de kwaliteit van het orkest. De pers was enthousiast, voor de tweede uitvoering was geen kaartje meer te krijgen. Terug in Wenen schreef Mahler: ‘Ik heb het gevoel dat ik in Amsterdam een tweede muzikaal vaderland heb gevonden’. In de Derde symfonie wordt Daniele Gatti bijgestaan door de gevierde mezzosopraan Christianne Stotijn.

Mahler - Symfonie nr. 3
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 25 december 2016, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>erstmatinee Koninklijk Concertgebouworkest />br
/>revor Pinnock, dirigent />arlis Petersen, sopraan />rsula Eittinger, alt />aniel Behle, tenor />ichael Nagy, bas />ederlands Kamerkoor />nbsp;   />.S. Bach – Weihnachtsoratorium BWV 248, deel 4, 5 en 6 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Weihnachtsoratorium en Pinnock

Bachs Weihnachtsoratorium
In zijn Weihnachtsoratorium verwerkte Johann Sebastian Bach allerlei geslaagde delen uit eerdere gelegenheidswerken voor koninklijke kroningen en verjaardagen. Door eerder geschreven koren en aria's een plaats te geven in het liturgisch repertoire bewaarde hij zijn mooiste vondsten voor het nageslacht. Het resultaat is een zesdelig monumentaal kunstwerk, tweeënhalf uur gewijde muziek vol drama en bezinning. Na de eerste drie delen afgelopen jaar zet het Concertgebouworkest nu zijn tanden in de tweede helft van Bachs Weihnachtsoratorium: cantate 4 tot en met 6.

Trevor Pinnock
De leiding is deze keer in handen van Trevor Pinnock, een autoriteit als het gaat om muziek uit de achttiende eeuw. Van de solisten, allen afkomstig uit Duitsland, maken er drie hun debuut. Sopraan Marlis Petersen soleerde al eerder, in 2012, bij het Concertgebouworkest.

Weihnachtsoratorium en Pinnock
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 18 december 2016, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />isa Batiashvili, viool />br
/>nbsp;   />. Sergei Prokofjev – Vioolconcert nr.2 />. Igor Stravinsky – Jeu de cartes />. Maurice Ravel – Daphnis et Chloé, suite nr.2 />br
/>pname van het concert gegeven op 15 december in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Batiashvili en Gatti

Lisa Batiashvili
Twee vooraanstaande musici slaan voor het eerst de handen ineen: chef-dirigent Daniele Gatti en violiste Lisa Batiashvili, dit seizoen Artist in Residence bij het Concertgebouworkest. De residency gaat van start met Prokofjevs luchtige Tweede vioolconcert, waarin zowel Russische als Spaanse volksmuziek doorklinkt.

Daniele Gatti
Daniele Gatti vervolgt het programma met twee kleurrijke balletten. Met Jeu de cartes schreef Stravinsky – een verwoed pokeraar – muziek voor een ballet waarin een duivelse, overmoedige joker uiteindelijk verslagen wordt door een royal flush van harten. Ravel werkte drie jaar lang aan zijn 'choreografische symfonie' Daphnis et Chloé voor de befaamde Ballets Russes. Hij omschreef het als 'een uitgestrekt muzikaal fresco, loyaal aan mijn visionaire Griekenland dat heel natuurgetrouw wordt uitgebeeld door de Franse schilders aan het eind van de achttiende eeuw.' De onweerstaanbare muziek leeft vooral voort in de twee orkestsuites die Ravel uit de muziek samenstelde.

Batiashvili en Gatti