Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 26 maart 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>otterdams Philharmonisch Orkest />annick Nézet-Séguin, dirigent />hatia Buniatishvili, piano />nbsp;  />. Leonard Bernstein – Suite ‘On the Waterfront’ />. George Gershwin – Rhapsody in blue />. Sergei Rachmaninov – Symfonische dansen />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Doelen in Rotterdam.
Bernstein, Gershwin en Rachmaninov

Een muzikale kaleidoscoop van Amerika: dat was wat Gershwin voor ogen had met zijn Rhapsody in blue. Rachmaninov zat in de zaal toen het werk in première ging, en was diep onder de indruk. Als geen ander weet Yannick Nézet-Séguin de geest van Gershwin te injecteren in Rachmaninovs muziek: ineens klinkt de smeltende saxofoonsolo in de Symfonische dansen als een zoete herinnering aan de Rhapsody in blue.
Bron: dedoelen.nl

Bernstein, Gershwin en Rachmaninov
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 19 maart 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Maartje Stokkers

In deze uitzending

Presentatie: Maartje Stokkers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />ichal Nesterowicz, dirigent />isa Batiashvili, viool />nbsp;  />. Dmitri Sjostakovitsj – Vioolconcert nr.1 op.77 />. Anton Bruckner – Symfonie nr.1 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Lisa Batiashvili en Bruckner

Lisa Batiashvili
Artist in Residence Lisa Batiashvili schittert in één van de meest indringende vioolconcerten van het repertoire. Sjostakovitsj componeerde zijn Eerste vioolconcert tijdens de Grote Zuivering waarmee Stalin heel wat kunstenaars monddood maakte en durfde het pas na diens dood te publiceren. Batiashvili noemt het 'heel dramatische muziek, die me na aan het hart ligt omdat ik in Georgië met die klanken ben opgegroeid. Ik kan de angst en de eenzaamheid van de mensen in de Sovjet-Unie nog voelen – wat je als kind ondergaat vergeet je nooit.'

Bruckner
Ook Bruckner componeerde tegen de verdrukking in, maar zonder gevaar voor eigen leven – al kreeg hij wel een zenuwinzinking van de giftige kritieken op zijn werk. Bruckner was zijn tijd vooruit; hij maakte nog nét mee dat zijn symfonieën als meesterwerken werden herkend. De Eerste noemde hij liefkozend 'mijn dekselse meid'. Het is zijn levendigste symfonie.
bron: concertgebouw.nl

Lisa Batiashvili en Bruckner
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 12 maart 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />erbert Blomstedt, dirigent />atjana Vassiljeva, cello />nbsp;  />. Antonín Dvorák – Celloconcert />. Ludwig van Beethoven – Symfonie nr.7 />br
/>pname van het concert gegeven op 9 maart in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Dvorak en Blomstedt

Dvořák
Voor cello, van oudsher een begeleidingsinstrument, bestonden nauwelijks soloconcerten toen Dvořák zich eraan waagde. Zijn Celloconcert werd een voltreffer. Het instrument ontpopt zich hier als een zanger, een verlengstuk van de menselijke stem. Dat de klank 'te brommerig' was, zoals hij vreesde, bleek absoluut niet waar. Het werk dateert uit Dvořáks Amerikaanse periode, maar is slavisch van karakter – mede doordat Dvořák herhaaldelijk een melancholiek liefdeslied citeert dat hij jaren eerder componeerde. Tatjana Vassiljeva, sinds 2014 solocelliste bij het Concertgebouworkest, treedt voor het eerst op als soliste bij haar eigen orkest.

Herbert Blomstedt

Na de pauze leidt Herbert Blomstedt Beethovens opwindende Zevende symfonie. Vier van Beethovens symfonieën kregen een hitstatus. De Zevende klinkt minder vaak, maar de componist zelf beschouwde juist die als één van zijn beste werken.
bron: concertgebouw.nl

Dvorak en Blomstedt
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 5 maart 2017, 14:00 - 16:36

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />ohn Eliot Gardiner, dirigent />nn Hallenberg, mezzosopraan />nbsp;  />. Edward Elgar – Cockaigne />. Gustav Mahler – Rückert Lieder />. Edward Elgar - Symfonie nr.2 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Mahler en Gardiner

Mahler
Gustav Mahler is bovenal een melodiecomponist, zowel in zijn liederen als zijn symfonieën. De Rückert-liederen, kort na zijn huwelijk gecomponeerd, zijn afwisselend speels, sensueel en fatalistisch.

Sir John Eliot Gardiner
Sir John Eliot Gardiner dirigeert ook werk van zijn landgenoot Edward Elgar. Deze voelde zich net als Mahler lange tijd miskend en onbegrepen. Zijn orkestmuziek is 'very British': tegelijkertijd gevoelig en afstandelijk. De Tweede symfonie schreef hij als hommage aan Koning Edward VII, maar eigenlijk is het een zelfportret: hier toonde Elgar zijn ziel en zijn verborgen verdriet over een verloren vriend. Het is romantische muziek, maar aan de voortdurend ontsporende fanfares hoor je dat Elgar met één been in de twintigste eeuw stond. De naam Cockaigne stond in de negentiende eeuw voor Londen; Elgars Ouverture Cockaigne roept de sfeer op van die stad rond 1900, compleet met het rumoer van straatventers en paardenkoetsen.
bron: concertgebouw.nl

Mahler en Gardiner
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 26 februari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>erlijns Philharmonisch Orkest />ván Fischer, dirigent />hristiane Karg, sopraan />nbsp;  />. W.A. Mozart – Symfonie nr.38 KV 504, Praagse />. W.A. Mozart – aria ‘Lungi da te, mio bene’ />. W.A. Mozart – aria ‘Ah! Non son’io che parlo KV 369 />. George Enescu – ‘Prélude à l’unisson’ uit Suite nr.1 op.9 />. Béla Bartók – Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celesta />br
/>pname van het concert gegeven op 28 oktober 2016 in de Philharmonie te Berlijn
Mozarts Praagse symfonie

De 38e Symfonie in D Groot KV 504, ook wel de 'Praagse' genoemd, schreef Wolfgang Amadeus Mozart eind 1786. De première vond plaats op 19 januari 1787 in Praag, een paar weken nadat zijn opera Le Nozze di Figaro daar werd opgevoerd.

Mozarts Praagse symfonie