Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 26 februari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>erlijns Philharmonisch Orkest />ván Fischer, dirigent />hristiane Karg, sopraan />nbsp;  />. W.A. Mozart – Symfonie nr.38 KV 504, Praagse />. W.A. Mozart – aria ‘Lungi da te, mio bene’ />. W.A. Mozart – aria ‘Ah! Non son’io che parlo KV 369 />. George Enescu – ‘Prélude à l’unisson’ uit Suite nr.1 op.9 />. Béla Bartók – Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celesta />br
/>pname van het concert gegeven op 28 oktober 2016 in de Philharmonie te Berlijn
Mozarts Praagse symfonie

De 38e Symfonie in D Groot KV 504, ook wel de 'Praagse' genoemd, schreef Wolfgang Amadeus Mozart eind 1786. De première vond plaats op 19 januari 1787 in Praag, een paar weken nadat zijn opera Le Nozze di Figaro daar werd opgevoerd.

Mozarts Praagse symfonie
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 19 februari 2017, 14:00 - 16:34

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />ernard Haitink, dirigent />ederlands Kamerkoor (dames) />nbsp;  />. Claude Debussy - Prélude à l'après-midi d'un faune />. Claude Debussy – Trois nocturnes />. Anton Bruckner – Symfonie nr.7 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Haitink en Bruckner

Bernard Haitink
Na Bruckners Achtste in 2013 – een ‘glorieuze Bruckner’, volgens NRC Handelsblad – leidt eredirigent Bernard Haitink het orkest nu in de Zevende symfonie. Het fascinerende van Bruckner, zei Haitink ooit, is diens spiritualiteit. Vooral in langzame delen lijkt hij het aardse te ontstijgen en een hogere werkelijkheid te zoeken.

Bruckners Zevende
Met de Zevende symfonie doorbrak Bruckner eindelijk de enorme weerstand die tegen zijn muziek heerste: de indringende schoonheid ervan bleek onweerstaanbaar. Ook Debussy zocht in zijn muziek andere werelden, maar met een totaal ander resultaat. Tegenover Bruckners monumentale klankbouwsels klinken Debussy´s Nocturnes als wolken: hier realiseerde hij zijn streven naar ‘vrije, beweeglijke muziek met voortdurend veranderende kleuren, vormen en ritmes’.
Bron: Concertgebouw.nl

Haitink en Bruckner
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 12 februari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />lan Gilbert, dirigent />ugustin Hadelich, viool />nbsp;  />. Joey Roukens – Boundless (homage to L.B.) (wereldpremière) />. Leonard Bernstein – Serenade />. Jean Sibelius – Symfonie nr.4 />br
/>pname van het concert gegeven op 9 februari in de grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.



VIOLIST LIVIU PRUNARU HEEFT AFGEZEGD VOOR DIT CONCERT. HIJ WORDT VERVANGEN DOOR AUGUSTIN HADELICH.
Sibelius en Bernstein

Sibelius
Sibelius, zei Bernstein, was een soort thrillerauteur en zijn symfonieën zitten vol suspense. Je krijgt aan het begin een paar aanwijzingen die je op het spoor helpen. Pas in de loop van het werk ontdek je hoe het geheel in elkaar steekt – 'en krijg je het opwindende gevoel dat je het mysterie helemaal zelf hebt opgelost.'

Bernstein
Augustin Hadelich soleert in Bernsteins Serenade, een vioolconcert en tevens een zelfportret: alle kanten van zijn complexe persoonlijkheid komen voorbij. De jonge Nederlander Joey Roukens schreef in opdracht van het Concertgebouworkest een nieuw werk in dezelfde bezetting. Net als Bernstein – aan wie Roukens zijn compositie opdraagt – beweegt hij zich met flair door verschillende stijlen. Het verbinden van klassieke en populaire elementen is voor hem volkomen natuurlijk.
Concertgebouw.nl

Sibelius en Bernstein
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 5 februari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />ustavo Gimeno, dirigent />asha Cooke, mezosopraan />nbsp;  />. Richard Rijnvos – Amérique du Nord (Wereldpremière) />. Leonard Bernstein – Symfonie nr.1 ‘Jeremiah />. Silvestre Revueltas – Sensemayá />. Leonard Bernstein – delen uit 'Trouble in Tahiti' />. Leonard Bernstein -Symfonische dansen uit ‘West Side Story’ />br
/>pname van het concert gegeven op 3 februari in de grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Bernstein & Gimeno

Leonard Bernstein
Het combineren van kunst en popcultuur is typisch Amerikaans, maar geen twintigste-eeuwse componist deed dat zo overtuigend als Leonard Bernstein. Symfonieën en koorwerken schreef hij met dezelfde flair als songs en musicals. De Jeremiah-symfonie is Bernsteins eerste grote orkestwerk. Het is muziek vol rouw, compassie en hoop, een blijk van betrokkenheid bij het oorlogsdrama dat zich op hetzelfde moment in Europa voltrok. Zijn grootste succes kwam in 1956 met West Side Story, een mijlpaal in de musicalgeschiedenis.

Gustavo Gimeno
Gustavo Gimeno laat de verschillende kanten van Leonard Bernstein horen in historisch perspectief: van Bernsteins voorganger Silvestre Revueltas klinkt Sensemayá, een Mexicaanse 'mini-Boléro', exotisch en opzwepend – en niet toevallig een van Bernsteins favoriete repertoirestukken. Huiscomponist Richard Rijnvos schreef nieuw werk in opdracht van het Concertgebouworkest: Amérique du Nord.
Concertgebouw.nl

Bernstein & Gimeno
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 29 januari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>erlijns Philharmonisch Orkest />ugan Sokhiev, dirigent />ikolai Lugansky, piano />nbsp;  />. César Franck – Le chasseur maudit />. Sergei Rachmaninov – Rhapsody op een thema van Paganini op.43 />. Nikolai Rimsky-Korsakov – Shéhérazade op.35 />br
/>pname van het concert gegeven op 15 oktober j.l. in de Philharmonie te Berlijn
Nikolaj Lugansky

Nikolai Lugansky begon zijn opleiding bij de Centrale Muziekschool van Moskou en studeerde daarna aan het Conservatorium van Moskou. In de jaren tachtig en negentig won hij meerdere e prijzen bij verschillende muziekwedstrijden. Tegelijkertijd begon hij opnames te maken voor de verschillende labels. Luganski trad onder meer op met Vadim Repin, Joshua Bell en Mischa Maisky. Verder heeft hij met dirigenten als Riccardo Chailly, Valeri Gergiev, Neeme Järvi, Kurt Masur en Edo de Waart, gewerkt. Naast zijn optredens en opnames geeft Luganski ook nog les aan het Conservatorium van Moskou.

Nikolaj Lugansky