Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 1 januari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />hristiane Stotijn, mezzosopraan />root Omroepkoor />ationaal Jongenskoor />br
/>nbsp;  />ustav Mahler - Symfonie nr.3 />br
/>erhaling van het concert gegeven op 16 januari 2015 in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Mahler - Symfonie nr. 3

Mahlers Derde symfonie
Met zes delen, goed voor ruim anderhalf uur muziek, is de Derde Mahlers langste symfonie. Zwaar is het werk geenszins. Wel gevarieerd, kleurrijk en vol verrassingen. Mahler zelf dirigeerde in 1903 de eerste uitvoering door het Concertgebouworkest, kort na de Nederlandse première van de symfonie in Arnhem. Hij was aangenaam getroffen door de kwaliteit van het orkest. De pers was enthousiast, voor de tweede uitvoering was geen kaartje meer te krijgen. Terug in Wenen schreef Mahler: ‘Ik heb het gevoel dat ik in Amsterdam een tweede muzikaal vaderland heb gevonden’. In de Derde symfonie wordt Daniele Gatti bijgestaan door de gevierde mezzosopraan Christianne Stotijn.

Mahler - Symfonie nr. 3
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 25 december 2016, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>erstmatinee Koninklijk Concertgebouworkest />br
/>revor Pinnock, dirigent />arlis Petersen, sopraan />rsula Eittinger, alt />aniel Behle, tenor />ichael Nagy, bas />ederlands Kamerkoor />nbsp;   />.S. Bach – Weihnachtsoratorium BWV 248, deel 4, 5 en 6 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Weihnachtsoratorium en Pinnock

Bachs Weihnachtsoratorium
In zijn Weihnachtsoratorium verwerkte Johann Sebastian Bach allerlei geslaagde delen uit eerdere gelegenheidswerken voor koninklijke kroningen en verjaardagen. Door eerder geschreven koren en aria's een plaats te geven in het liturgisch repertoire bewaarde hij zijn mooiste vondsten voor het nageslacht. Het resultaat is een zesdelig monumentaal kunstwerk, tweeënhalf uur gewijde muziek vol drama en bezinning. Na de eerste drie delen afgelopen jaar zet het Concertgebouworkest nu zijn tanden in de tweede helft van Bachs Weihnachtsoratorium: cantate 4 tot en met 6.

Trevor Pinnock
De leiding is deze keer in handen van Trevor Pinnock, een autoriteit als het gaat om muziek uit de achttiende eeuw. Van de solisten, allen afkomstig uit Duitsland, maken er drie hun debuut. Sopraan Marlis Petersen soleerde al eerder, in 2012, bij het Concertgebouworkest.

Weihnachtsoratorium en Pinnock
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 18 december 2016, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />aniele Gatti, dirigent />isa Batiashvili, viool />br
/>nbsp;   />. Sergei Prokofjev – Vioolconcert nr.2 />. Igor Stravinsky – Jeu de cartes />. Maurice Ravel – Daphnis et Chloé, suite nr.2 />br
/>pname van het concert gegeven op 15 december in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Batiashvili en Gatti

Lisa Batiashvili
Twee vooraanstaande musici slaan voor het eerst de handen ineen: chef-dirigent Daniele Gatti en violiste Lisa Batiashvili, dit seizoen Artist in Residence bij het Concertgebouworkest. De residency gaat van start met Prokofjevs luchtige Tweede vioolconcert, waarin zowel Russische als Spaanse volksmuziek doorklinkt.

Daniele Gatti
Daniele Gatti vervolgt het programma met twee kleurrijke balletten. Met Jeu de cartes schreef Stravinsky – een verwoed pokeraar – muziek voor een ballet waarin een duivelse, overmoedige joker uiteindelijk verslagen wordt door een royal flush van harten. Ravel werkte drie jaar lang aan zijn 'choreografische symfonie' Daphnis et Chloé voor de befaamde Ballets Russes. Hij omschreef het als 'een uitgestrekt muzikaal fresco, loyaal aan mijn visionaire Griekenland dat heel natuurgetrouw wordt uitgebeeld door de Franse schilders aan het eind van de achttiende eeuw.' De onweerstaanbare muziek leeft vooral voort in de twee orkestsuites die Ravel uit de muziek samenstelde.

Batiashvili en Gatti
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 11 december 2016, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Franz Schubert

Symfonie nr.7, (nr.8), D.759 in b kl.t., "Unvollendete"

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink



Richard Wagner

Die Walküre ; Akte I

Eva-Maria Westbroek, sopraan & Clifton Forbis, tenor & Sit John Tomlinson, bas
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink



Opname van 24 februari 2008 in Het Concertgebouw



De geplande uitzending met de Derde Akte van Die Walküre door het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Valery Gergiev kan door omstandigheden helaas niet doorgaan.
Schuberts Onvoltooide

Franz Schubert kon volgens zijn leraar alles componeren, behalve symfonieën. Onzin, zo bleek. Elke symfonie die Schubert componeerde overtrof de voorafgaande. Het is een mysterie waarom hij deze nooit voltooide, want Schubert had nog jaren te leven. Zelfs in onaffe staat bleek het één van zijn origineelste werken: 'Een stroom van zoete melodieën', schreef een criticus, 'zo helder dat je elk steentje op de bodem ziet liggen.'

Schuberts Onvoltooide
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 4 december 2016, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>ondon Philharmonic Orchestra />ladimir Jurowski, dirigent />arc-André Hamelin, piano />br
/>nbsp;   />. Sergei Rachmaninov – Pianoconcert nr.3 op.30 />. Alexander von Zemlinsky – Die Seejungfrau />br
/>pname van het concert gegeven op 9 maart j.l.
in de Royal Festival Hall te Londen.
Rachmaninov - Pianoconcert nr. 3

Het pianoconcert nr. 3 is een driedelige compositie voor piano en symfonieorkest. Het geldt als een van de meest succesvolle werken van Rachmaninovs oeuvre en behoort tezamen met het tweede pianoconcert (op. 18) tot zijn beste werken voor piano en orkest. Het concert wordt beschouwd als een van de moeilijkste werken uit de gehele pianoliteratuur en geldt daarom als een uitdaging voor vele professionele pianisten. Het wordt dan ook regelmatig op concoursen uitgevoerd, het staat bijvoorbeeld steevast op het programma van de finaleweek van de Belgische Koningin Elisabethwedstrijd.

Rachmaninov - Pianoconcert nr. 3