Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 12 maart 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />erbert Blomstedt, dirigent />atjana Vassiljeva, cello />nbsp;  />. Antonín Dvorák – Celloconcert />. Ludwig van Beethoven – Symfonie nr.7 />br
/>pname van het concert gegeven op 9 maart in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Dvorak en Blomstedt

Dvořák
Voor cello, van oudsher een begeleidingsinstrument, bestonden nauwelijks soloconcerten toen Dvořák zich eraan waagde. Zijn Celloconcert werd een voltreffer. Het instrument ontpopt zich hier als een zanger, een verlengstuk van de menselijke stem. Dat de klank 'te brommerig' was, zoals hij vreesde, bleek absoluut niet waar. Het werk dateert uit Dvořáks Amerikaanse periode, maar is slavisch van karakter – mede doordat Dvořák herhaaldelijk een melancholiek liefdeslied citeert dat hij jaren eerder componeerde. Tatjana Vassiljeva, sinds 2014 solocelliste bij het Concertgebouworkest, treedt voor het eerst op als soliste bij haar eigen orkest.

Herbert Blomstedt

Na de pauze leidt Herbert Blomstedt Beethovens opwindende Zevende symfonie. Vier van Beethovens symfonieën kregen een hitstatus. De Zevende klinkt minder vaak, maar de componist zelf beschouwde juist die als één van zijn beste werken.
bron: concertgebouw.nl

Dvorak en Blomstedt
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 5 maart 2017, 14:00 - 16:36

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />ohn Eliot Gardiner, dirigent />nn Hallenberg, mezzosopraan />nbsp;  />. Edward Elgar – Cockaigne />. Gustav Mahler – Rückert Lieder />. Edward Elgar - Symfonie nr.2 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Mahler en Gardiner

Mahler
Gustav Mahler is bovenal een melodiecomponist, zowel in zijn liederen als zijn symfonieën. De Rückert-liederen, kort na zijn huwelijk gecomponeerd, zijn afwisselend speels, sensueel en fatalistisch.

Sir John Eliot Gardiner
Sir John Eliot Gardiner dirigeert ook werk van zijn landgenoot Edward Elgar. Deze voelde zich net als Mahler lange tijd miskend en onbegrepen. Zijn orkestmuziek is 'very British': tegelijkertijd gevoelig en afstandelijk. De Tweede symfonie schreef hij als hommage aan Koning Edward VII, maar eigenlijk is het een zelfportret: hier toonde Elgar zijn ziel en zijn verborgen verdriet over een verloren vriend. Het is romantische muziek, maar aan de voortdurend ontsporende fanfares hoor je dat Elgar met één been in de twintigste eeuw stond. De naam Cockaigne stond in de negentiende eeuw voor Londen; Elgars Ouverture Cockaigne roept de sfeer op van die stad rond 1900, compleet met het rumoer van straatventers en paardenkoetsen.
bron: concertgebouw.nl

Mahler en Gardiner
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 26 februari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>erlijns Philharmonisch Orkest />ván Fischer, dirigent />hristiane Karg, sopraan />nbsp;  />. W.A. Mozart – Symfonie nr.38 KV 504, Praagse />. W.A. Mozart – aria ‘Lungi da te, mio bene’ />. W.A. Mozart – aria ‘Ah! Non son’io che parlo KV 369 />. George Enescu – ‘Prélude à l’unisson’ uit Suite nr.1 op.9 />. Béla Bartók – Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celesta />br
/>pname van het concert gegeven op 28 oktober 2016 in de Philharmonie te Berlijn
Mozarts Praagse symfonie

De 38e Symfonie in D Groot KV 504, ook wel de 'Praagse' genoemd, schreef Wolfgang Amadeus Mozart eind 1786. De première vond plaats op 19 januari 1787 in Praag, een paar weken nadat zijn opera Le Nozze di Figaro daar werd opgevoerd.

Mozarts Praagse symfonie
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 19 februari 2017, 14:00 - 16:34

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />ernard Haitink, dirigent />ederlands Kamerkoor (dames) />nbsp;  />. Claude Debussy - Prélude à l'après-midi d'un faune />. Claude Debussy – Trois nocturnes />. Anton Bruckner – Symfonie nr.7 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.
Haitink en Bruckner

Bernard Haitink
Na Bruckners Achtste in 2013 – een ‘glorieuze Bruckner’, volgens NRC Handelsblad – leidt eredirigent Bernard Haitink het orkest nu in de Zevende symfonie. Het fascinerende van Bruckner, zei Haitink ooit, is diens spiritualiteit. Vooral in langzame delen lijkt hij het aardse te ontstijgen en een hogere werkelijkheid te zoeken.

Bruckners Zevende
Met de Zevende symfonie doorbrak Bruckner eindelijk de enorme weerstand die tegen zijn muziek heerste: de indringende schoonheid ervan bleek onweerstaanbaar. Ook Debussy zocht in zijn muziek andere werelden, maar met een totaal ander resultaat. Tegenover Bruckners monumentale klankbouwsels klinken Debussy´s Nocturnes als wolken: hier realiseerde hij zijn streven naar ‘vrije, beweeglijke muziek met voortdurend veranderende kleuren, vormen en ritmes’.
Bron: Concertgebouw.nl

Haitink en Bruckner
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 12 februari 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />lan Gilbert, dirigent />ugustin Hadelich, viool />nbsp;  />. Joey Roukens – Boundless (homage to L.B.) (wereldpremière) />. Leonard Bernstein – Serenade />. Jean Sibelius – Symfonie nr.4 />br
/>pname van het concert gegeven op 9 februari in de grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam.



VIOLIST LIVIU PRUNARU HEEFT AFGEZEGD VOOR DIT CONCERT. HIJ WORDT VERVANGEN DOOR AUGUSTIN HADELICH.
Sibelius en Bernstein

Sibelius
Sibelius, zei Bernstein, was een soort thrillerauteur en zijn symfonieën zitten vol suspense. Je krijgt aan het begin een paar aanwijzingen die je op het spoor helpen. Pas in de loop van het werk ontdek je hoe het geheel in elkaar steekt – 'en krijg je het opwindende gevoel dat je het mysterie helemaal zelf hebt opgelost.'

Bernstein
Augustin Hadelich soleert in Bernsteins Serenade, een vioolconcert en tevens een zelfportret: alle kanten van zijn complexe persoonlijkheid komen voorbij. De jonge Nederlander Joey Roukens schreef in opdracht van het Concertgebouworkest een nieuw werk in dezelfde bezetting. Net als Bernstein – aan wie Roukens zijn compositie opdraagt – beweegt hij zich met flair door verschillende stijlen. Het verbinden van klassieke en populaire elementen is voor hem volkomen natuurlijk.
Concertgebouw.nl

Sibelius en Bernstein