Uitzending gemist

Het Zondagmiddagconcert

Zondag 16 april 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninkljk Concertgebouworkest />homas Hengelbrock, dirigent />atja Stuber, sopraan />arion Eckstein, alt />ndreas Weller, tenor />einhard Mayr, bas />althasar-Neumann-Chor />nbsp;  />. Franz Schubert – Stabat Mater in g kl.t. />. Franz Schubert – Symfonie in b.kl.t. ‘Onvoltooide’ />. W.A. Mozart – Requiem, KV 626 />br
/>pname van het concert gegeven op 24 maart in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam.
Hengelbrock, Mozart en Schubert

Thomas Hengelbrock
Dirigent Thomas Hengelbrock voert klassiek repertoire zo authentiek mogelijk uit: dichter bij de bron kun je niet komen. En dat is extra leuk bij muziek die de componist nooit heeft afgemaakt, om wat voor reden ook.

Mozart en Schuberts Onvoltooide
Het Requiem dat Mozart in zijn sterfjaar componeerde, gaat evenzeer over levenskracht als over verzoening met de dood. In de zangpartijen bewees hij zich nog éénmaal als een briljant theaterman met een gave voor buitengewoon expressieve melodieën. De orkestratie moest goeddeels door anderen worden voltooid. Het ontstaan van dit werk is nog altijd omgeven met raadselen, maar ook zonder die geheimzinnigheid is het muziek die niemand onberoerd laat. Onvoltooid bleef ook Schuberts Achtste symfonie. Waarom weet niemand – aan melodische vondsten ontbrak het Schubert bepaald niet.

Hengelbrock, Mozart en Schubert
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 9 april 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />artyn Brabbins, dirigent />effrey-Lloyd Roberts, tenor />vez Abdulla, bariton />root Omroepkoor />nbsp;  />. Claude Debussy – Fragments symphoniques uit ‘Le martyre de Saint-Sébastien’ />. Djuro Zivkovic – The mystical sacrifice (wereldpremière) />. Franghiz Ali-Zadeh – Nasimi Passion (wereldpremière) />br
/>echtstreekse uitzending van het Palmzondagconcert vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam.
Nieuwe passiemuziek

Passie
Het is de oudste traditie van het Concertgebouworkest: de Passieuitvoering. Om de passie eens vanuit heel andere perspectieven te benaderen dan de protestantse, verleende het orkest compositieopdrachten aan twee hedendaagse componisten. Het leidde tot de creatie van nieuwe passiemuziek met een divers palet aan culturele invloeden.

Ali-Zadeh en Djuro Živković
De Azerbeidjaanse Franghiz Ali-Zadeh baseert haar passie op de mystieke poëzie van de veertiende-eeuwse dichter Nasimi Imadeddin. De uit Servië afkomstige Djuro Živković gaat uit van de orthodoxe paasliturgie, waarin vergiffenis en de verlossing centraal staan. Naast de twee nieuwe passies klinkt Debussy’s muziek bij Gabriele D’Annunzio’s mysteriespel Le martyre de Saint-Sébastien, waarin ook verschillende tradities worden vermengd: het christendom en de heidense Adonis-cultus. Het mysteriespel is nooit populair geworden, maar Debussy’s instrumentale muziek betovert muziekliefhebbers wereldwijd.

Nieuwe passiemuziek
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 2 april 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>adio Symfonie Orkest van de Beierse Omroep />annick Nézet-Séguin, dirigent />rank Peter Zimmermann, viool />nbsp;  />. Ludwig van Beethoven – Symfonie nr.2 />. Béla Bartók – Vioolconcert nr.1 />. Felix Mendelssohn – Symfonie nr.4 ‘Italiaanse’ />br
/>pname van het concert gegeven op 4 november 2016 in de Herkuleszaal in München
Beethoven- Symfonie nr. 2

Ludwig van Beethoven schreef zijn 2e Symfonie in de jaren 1801 en 1802. Hij dirigeerde zelf de première, deze keer in het Theater an der Wien.De symfonie is gecomponeerd voor 2 fluiten, 2 hobo's, 2 klarinetten in A, 2 fagotten, 2 hoorns in D en E, 2 trompetten in D, pauken en strijkers. Beethoven schreef ook een transcriptie van de volledige symfonie voor piano trio.

Beethoven- Symfonie nr. 2
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 26 maart 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Presentatie: Mark Brouwers />br
/>otterdams Philharmonisch Orkest />annick Nézet-Séguin, dirigent />hatia Buniatishvili, piano />nbsp;  />. Leonard Bernstein – Suite ‘On the Waterfront’ />. George Gershwin – Rhapsody in blue />. Sergei Rachmaninov – Symfonische dansen />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Doelen in Rotterdam.
Bernstein, Gershwin en Rachmaninov

Een muzikale kaleidoscoop van Amerika: dat was wat Gershwin voor ogen had met zijn Rhapsody in blue. Rachmaninov zat in de zaal toen het werk in première ging, en was diep onder de indruk. Als geen ander weet Yannick Nézet-Séguin de geest van Gershwin te injecteren in Rachmaninovs muziek: ineens klinkt de smeltende saxofoonsolo in de Symfonische dansen als een zoete herinnering aan de Rhapsody in blue.
Bron: dedoelen.nl

Bernstein, Gershwin en Rachmaninov
Het Zondagmiddagconcert

Zondag 19 maart 2017, 14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Maartje Stokkers

In deze uitzending

Presentatie: Maartje Stokkers />br
/>oninklijk Concertgebouworkest />ichal Nesterowicz, dirigent />isa Batiashvili, viool />nbsp;  />. Dmitri Sjostakovitsj – Vioolconcert nr.1 op.77 />. Anton Bruckner – Symfonie nr.1 />br
/>echtstreekse uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam
Lisa Batiashvili en Bruckner

Lisa Batiashvili
Artist in Residence Lisa Batiashvili schittert in één van de meest indringende vioolconcerten van het repertoire. Sjostakovitsj componeerde zijn Eerste vioolconcert tijdens de Grote Zuivering waarmee Stalin heel wat kunstenaars monddood maakte en durfde het pas na diens dood te publiceren. Batiashvili noemt het 'heel dramatische muziek, die me na aan het hart ligt omdat ik in Georgië met die klanken ben opgegroeid. Ik kan de angst en de eenzaamheid van de mensen in de Sovjet-Unie nog voelen – wat je als kind ondergaat vergeet je nooit.'

Bruckner
Ook Bruckner componeerde tegen de verdrukking in, maar zonder gevaar voor eigen leven – al kreeg hij wel een zenuwinzinking van de giftige kritieken op zijn werk. Bruckner was zijn tijd vooruit; hij maakte nog nét mee dat zijn symfonieën als meesterwerken werden herkend. De Eerste noemde hij liefkozend 'mijn dekselse meid'. Het is zijn levendigste symfonie.
bron: concertgebouw.nl

Lisa Batiashvili en Bruckner