Vrije Geluiden
VPRO

Dido en de noodlottigheid van het bestaan

foto: Leen Wouters Fotografiefoto: Leen Wouters Fotografie
  1. Klassiekchevron right
  2. Dido en de noodlottigheid van het bestaan

Waarom is Dido's Lament uit de opera Dido and Aeneas van Henry Purcell zo'n ongelooflijke hit - bij liefhebbers van klassieke muziek maar ook vér daarbuiten?

Judith en Tineke Steenbrink, artistiek leiders van Holland Baroque, die onlangs een opname maakten van (de helft van) die opera voor de podcast Dido en de noodlottigheid van het bestaan, vertellen er meer over:

Judith en Tineke Steenbrink over 'Dido'

De Vlaamse psychiater Dirk De Wachter trok vóór corona volle zalen met zijn boodschap dat we ook ons óngeluk mogen koesteren. In de driedelige podcastserie Dido van VPRO Vrije Geluiden en Noorderkerkconcerten duidt De Wachter de opera Dido and Aeneas van Henry Purcell. Dat verhaal gaat ook over de vergissing die 'streven naar geluk als levensdoel' is.

Dirk de Wachter

foto: Leen Wouters Fotografie

Dirk De Wachter noemt het streven naar geluk als levensdoel een vergissing. We stoppen verdriet weg als een stekelig object en als het te groot wordt dan praten we er - tegen betaling - over met een psycholoog. In zijn visie zouden we de stekels uit het verdriet moeten halen, zodat we het weer kunnen vastpakken. De operapersonages Dido, Belinda en Aeneas lijden ieder op hun eigen manier onder de eenzaamheid en verdriet. In de podcastserie Dido zitten ze alle drie op de sofa van psychiater Dirk De Wachter. De Wachter laat door middel van de muziek van Henry Purcell voelen hoe we worden getroost door schoonheid.

Regisseur Robin Coops maakte samen met Noorderkerkconcerten een moderne uitvoering van Dido and Aeneas. Podcastmaker Ruben Pest transformeerde de opera tot de driedelige podcastserie Dido. Dirk de Wachter is groot liefhebber van de opera van Purcell, en geeft in de podcast duiding aan het verhaal. Hij biedt daarmee een nieuw perspectief op de centrale rode draad: het noodlottige bestaan en de noodzaak ons lot te aanvaarden. De Wachter bespreekt steeds een deel van de opera, daarna volgt de bijbehorende muziek van Purcell, die speciaal voor deze podcast opgenomen is door orkest Holland Baroque.

Regie: Ruben Pest
Componist: Henry Purcell
Muziek: fragmenten uit Dido & Aeneas, improvisaties
Orkest: Holland Baroque onder leiding van Tineke en Judith Steenbrink
Dido: Barbara Kozelj
Belinda: Elisabeth Hetherington
Aeneas: Thomas Oliemans
Second Woman: Elsbeth Gerritsen
Tenor: William Knight

Ster advertentie
Ster advertentie