Voor de Dag
KRO-NCRVMAX

Thomas van Vliet stemt op déze filmsoundtracks

  1. Klassiekchevron right
  2. Thomas van Vliet stemt op déze filmsoundtracks

Je kan van 19 t/m 26 februari stemmen voor de Filmmuziek Top 50, die te horen is op vrijdag 5 maart 2021 van 12:00 tot 18:00 uur. Op welke soundtracks stemde Voor De Dag-presentator Thomas van Vliet? En belangrijker, waarom?

Ben je geïnspireerd door zijn stemlijst?

De stemlijst van Thomas van Vliet

Shore, Howard
The Lord of the Rings

"Van de lieflijke muziek die je hoort zodra je The Shire in gaat en de blije Hobbits rond ziet lopen, tot de over-de-top dramatische muziek bij de epische veldslagen; de muziek van Howard Shore pakt je bij de lurven en tilt je naar een hele nieuwe wereld, de wereld van Tolkien."

Zimmer, Hans
The Dark Knight Rises

"Hans Zimmer heeft maar twee noten nodig om al het leed van Batman te laten horen. De muziek is groots, bombastisch, hard en rauw. Puntje van je stoel-muziek, noem ik dat"

Tiersen, Yann
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

"Amélie laat je een Parijs zien dat eigenlijk niet bestaat. Maar een Parijs waarvan ik zou willen dat het bestaat. De muziek is op en top Frans, af en toe een cliché, absoluut. Maar het past perfect in de dromerige wereld van Amélie Poulain".

Morricone, Ennio
Once Upon a Time in the West

"Ongekend hoe zo'n simpel, niet compleet melodietje van een harmonica nu nog steeds mijn nekharen overeind kan zetten. Morricone laat zien hoe belangrijk muziek is in een film. Het is een personage op zich"

Williams, John
Harry Potter

"De boeken en films van Harry Potter beginnen blij, vrolijk en verrast. Het hoofdthema van John Williams is dat ook. Maar naar mate je verder in de verhalen komt, hoe duisterder het wordt en het Harry Potter-thema dient dan als lijm: je kijkt nog steeds naar dezelfde jongen, je groeit, mede door de muziek met hem mee"

Gregson-Williams, Rupert
The Crown (serie)

"Deze serie is voor mij ongeëvenaard. De muziek ook. Zelden heb ik een serie gezien waar zó veel aandacht is gegeven aan de muziek. Tijdloos is het."

Williams, John
Star Wars I t/m IX

"Vanaf de eerste keer dat ik de muziek van Star Wars hoorde was ik verkocht. De originele trilogie heb ik nooit in de bios gezien, maar toen ik bij de laatste drie films ze wél op het grote scherm zag, biggelden de tranen over mijn wangen bij de openings-scenes waar de grote letters door het scherm vliegen, samen met deze iconische muziek. Ik hoop dat we deze muziek over 200 jaar nog steeds kennen"

Desplat, Alexandre
The Grand Budapest Hotel

"Deze film speelt in een compleet eigen wereld en Alexadnre Desplat schetst die wereld in geluid. Ontzettend Europees en er is één Engels woord dat deze soundtrack omschrijft voor mij: quirky."

Otterloo, Rogier van
Soldaat van Oranje

"Als we het hebben over iconische soundtracks kijken we vaak naar het buitenland. Maar wat Rogier van Otterloo neerzette met deze soundtrack hoort absoluut in de lijst der groten thuis. Heldhaftig en kwetsbaar tegelijk."

Strauss, Richard
2001: A Space Odyssey (Also sprach Zarathustra)

"Deze film heb ik vier of vijf keer gezien en nog steeds zie ik nieuwe dingen. De keuze om muziek van Strauss te gebruiken is een fantastische. De zon komt op. Dit laat maar zien dat symfonische muziek overal past; ook in de ruimte. Dat wist Kubrick in de sixties al!"

Einaudi, Ludovico
Intouchables

"Die scène, dat Philippe en Driss in een dikke sportauto door Parijs scheuren, lichtjes flitsen erbij. Het is een politieachtervolging en deze scène krijgt júist kracht door de serene muziek van Einaudi. Je weet op dat moment nog niet precies waar je naar aan het kijken bent, maar het is een film om nooit te vergeten met een heerlijke mix van Einaudi en soul."

Giacchino, Michael
Ratatouille

"Ik kan deze film opnieuw en opnieuw kijken. Het is een animatie, maar het voelt mede zo echt door de soundtrack van Giacchino. Als ik alleen maar dénk aan deze film, wil ik weer naar Frankrijk toe."

Elfman, Danny
Edward Scissorhands

"Een ontzettend zielige film met breekbare muziek, eigenlijk net zo breekbaar als Edward Scissorhands is. Maar wel met een duister randje. Tim Burton en Elfman ten top!"

Portman, Rachel
Chocolat

"Ja, het is een romantische film en ja, de soundtrack is zoet. Maar vind je het gek met zo'n titel? Dit is voor mij een soundtrack die ook lós van de film heel erg fijn om te luisteren is"

Dick Dale and The Del-Tones
Pulp Fiction (Miserlou)

"Ik ben een groot fan van Tarantino en ook zijn muziekkeuze. Dit is dan wel totaal geen klassiek, maar net zo iconisch als veel mijn andere keuzes. Everybody be cool, this is a robbery!"

Rachmaninov, Sergej
Groundhog Day

"Een film waar elke dag hetzelfde gebeurt en je stap voor stap naar je doel komt. Hoe mooi is het dan dat de hoofdpersoon Rachmaninov leert spelen? Een variatie, elke dag is tóch weer een beetje hetzelfde"

Wagner, Richard
Apocalypse Now (Die Walküre; Akte III - Walkürenritt)

"Mijn kennismaking met Wagner, dat durf ik wel te zeggen. Een iconische scène die begint met het drukken op de startknop van een cassetterecorder."

Elfman, Danny
Batman

"Batman is meerdere keren gereïncarneerd. Van de hippe, cartooneske sixties-versie, tot de duistere versie uit de jaren '00. De Batman van 1989 zat er ongeveer tussenin. De muziek maakt ook een dergelijke evolutie door, ik maak graag een tussenstop bij deze versie."

Mancini, Henry
Pink Panther

"Een tune die inmiddels zó op zichzelf staat dat introductie niet nodig is. Ik hoef alleen al te denken aan een willekeurige scène met Peter Sellers, of de tranen biggelen over mijn wangen (de draaiende wereldbol, de politiebus met ballonnen, het struikelen over een drempeltje, ga zo maar door)."

Norman, Monty
Dr. No: James Bond Theme

"Het machtige Bond-akkoord!"

Bekijk de lijst op Spotify:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie