Uitzending gemist

NTR Opera Live: Die Teufel von Loudun

NTR
  1. Gemiste uitzendingenchevron right
  2. NTR Opera Live: Die Teufel von Loudun


Gepresenteerd door: Hein van Eekert

Krysztof Penderecki – Die Teufel von Loudon
Opera in drie akten. Libretto van de componist gebaseerd op The Devils of Loudun van Aldous Huxley in de toneelbewerking van John Whiting met gebruikmakin van van de Duitse radio-uitzending van Erich Fried’s drama (1968/69, herzien in 2011/12) Wereldpremière: Hamburg, 20 juni 1969 Premiere van de herziene versie: Copenhagen, 12 February 2013


Aušrinė Stundytė (s)              Jeanne, priorin van St. Ursula's klooster
Ursula Hesse von den Steinen (ms)         Claire, zuster Ursuline
Danae Kontora (s)                                      Philippe, een meisje
Nadezhda Karyazina (a)                             Ninon, jonge weduwe
Jordan Shanahan (br)            Grandier, priester van de St. Pieterskerk
Robert Dölle (spkr)                 Grandier, priester van de St. Pieterskerk
Martin Winkler (bs)                Pater Barré, priester uit Chinon
Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (t)   Baron de Laubardemont, speciale
                                                   gezant van de koning

Andrew Harris (bs)                                      Pater Rangier
Ulrich Ress (t)                         Pater Mignon, biechtvader van de Ursulinen
Kevin Conners (t)                   Adam, een apotheker
Jochen Kupfer (b)                  Mannoury, een chirurgijn

Bayerisches Staatsopernchor / Bayerisches Staatsorchester


Vladimir Jurowski
, dirigent

Het kleine Franse stadje Loudun was in de jaren 1633-1634 het toneel van gebeurtenissen die ophef maakten in heel Europa. Schrijvers uit die tijd volgden ze met grote nauwkeurigheid. Urbain Grandier, de dorpspriester van Loudun, werd er in 1633 van beschuldigd de nonnen van het pas opgerichte Ursulinenklooster, en vooral Priores Jeanne, te hebben betoverd. Onder marteling gaf hij toe spijt te hebben van zijn vervallen levensstijl - hij had relaties met twee vrouwen, waarvan er een een kind van hem verwachtte - weigerde echter standvastig zijn "Duivelswerk" te bekennen, ondanks "bewijzen" daarvoor. In de zomer van 1634 werd hij op de brandstapel verbrand. Jarenlang hielden de obsessies van de nonnen artsen en exorcisten bezig. De geruchten eindigden pas toen kardinaal Richelieu zijn financiële steun aan het klooster introk.
Aansluitend meer opera waarin de geestelijkheid botst met sensualiteit, erotiek en liefde.

EERSTE BEDRIJF Zuster Jeanne, de moeder-overste van het Ursulinenklooster in Loudun, heeft nachtelijke visioenen waarin ze vader Grandier, de priester van de St. Peterskerk, ziet verschijnen in een kettersgewaad met een touw rond zijn nek, begeleid door twee bewakers. Dan volgt een tweede visioen, waarin Urbain Grandier in de armen ligt van een mooie vrouw. Deze visioenen brengen Jeanne ertoe haar kloosterzusters te vertellen dat ze bezeten zijn door de duivel. Intussen roddelen dorpelingen, zoals de apotheker en de chirurgijn over Grandier: hij heeft een verhouding met zowel de weduwe Ninon als met het meisje Philippe. Daar komt bij dat de populaire priester het bevel tegenhoudt om de stadswallen te vernietigen: een bevel dat uitgevaardigd is door de koning en kardinaal Richelieu en dat wordt ondersteund door de koninklijke gezant baron de Laubardemont. Zuster Jeanne heeft intussen haar gedachten opgebiecht aan pater Mignon. De eerste akte sluit af met het exorcisme van zuster Jeanne, zoals uitgevoerd door pater Barré, de duivelsuitdrijver. Barré weet aan Jeanne te ontlokken dat ze bezeten wordt door een duivel die toegang heeft gekregen door de tussenkomst van een zogenaamde vriend. Die vriend is Grandier.

TWEEDE BEDRIJF Het exorcisme van Jeanne wordt voortgezet: Barré wordt ditmaal geassisteerd door pater Mignon en pater Rangier. Hun pogingen om bij haar de duivel uit te drijven blijken onsuccesvol. Grandier ontkent intussen dat hij Jeanne ooit heeft gezien, en roept God aan om haar te helpen. Jeanne houdt echter vol dat hij de zusters Ursulinen heeft gedwongen om zwarte magie uit te oefenen. Philippe vertelt Grandier intussen dat ze zwanger is van hem. Jeanne en de zusters worden intussen onderworpen aan een publiek exorcisme in de kerk van St. Petrus. Grandier wordt gearresteerd als hij binnenkomt. DIE 

DERDE BEDRIJF Het laatste bedrijf vormt een duidelijke referentie naar de Kruisgang van Christus. Dat wil niet zeggen dat Urbain Grandier een goede christen is, maar in de maatschappij waarin hij leeft, is hij in moreel opzicht de meerdere van de mensen om hem heen. Grandier zal niet vechten tegen de valse beschuldigingen en tegen zijn vijanden, die geloven dat geweld in naam van het Christelijk geloof aanvaardbaar is. Grandier zal zijn tegenstanders zelfs vergeven en accepteert zijn lot met waardigheid. Grandier wordt verantwoordelijk gehouden voor het feit dat de zusters Ursulinen bezeten zijn van de duivel; hij zou bovendien samenzweren met de duivel en blasfemisch en onkuis zijn. Hij wordt daarbij veroordeeld tot publieke marteling en dood op de brandstapel. Grandiers dood wordt zo een verwerkelijking van de visioenen van Jeanne. Exorcist Barré geeft, als een soort Judas, een laatste kus aan Grandier, die zegt: “God, vergeef mijn vijanden.” Jeanne realiseert zich dat haar onbeantwoorde liefde voor Grandier de oorzaak was van haar bezetenheid.

Gedraaid in deze uitzending

22:57

Images voor piano, boek 1 - nr.2, "Hommage à Rameau"

Claude Debussy

Images voor piano, boek 1 - nr.2, "Hommage à Rameau"

Justin Taylor [piano]

Alpha

ALPHA 721

22:38

La Favorita ; Akte IV: 'Fernando! Fernando! Dove mai lo troverò?'

Gaetano Donizetti

La Favorita ; Akte IV: 'Fernando! Fernando! Dove mai lo troverò?'

Koor en orkest van het Teatro Comunale di Bologna

Richard Bonynge

Fiorenza Cossotto & Luciano Pavarotti

Decca

483 2653

22:28

Thaïs ; Akte I - 'Cést Thaïs, l'idole fragile'

Jules Massenet

Thaïs ; Akte I - 'Cést Thaïs, l'idole fragile'

Orchestre National Bordeaux Aquitaine koor van de l’Opéra de Bordeaux

Yves Abel

Renée Fleming & Thomas Hampson [1] & Giuseppe Sabbatini [2] [Thaïs]

Decca

466 766-2

22:21

Love and Other Demons ; Akte I: 'God serve you, Maria de Todos los Angeles'

Peter Eötvös

Love and Other Demons ; Akte I: 'God serve you, Maria de Todos los Angeles'

London Philharmonic Orchestra

Vladimir Jurowski

Nathan Gunn [bariton]

GFOCD

020-08

22:01

Robert le Diable ; Akte III, scene 2

Giacomo Meyerbeer

Robert le Diable ; Akte III, scene 2

Orchestra Filarmonica Salernitana ''Giuseppe Verdi'' koor van de opera van Salerno

Daniel Oren

Alastair Miles & Bryan Hymel

Brilliant Classics

94604

21:40

De vuurengel, op.37 ; Akte V - compleet

Sergej Prokofjev

De vuurengel, op.37 ; Akte V - compleet

Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor

Henry Lewis

Sophia Larson [Renata ; sopraan] & Philippe Rouillon [Ruprecht ; bariton] & Viorica Cortez [La Sorcière + La Mère Supérieure ; mezzosopraan] & Margaret-Anne Richards [La Patronne d'auberge + Deuxième Religieuse ; mezzosopraan] & Ragnar [Glock/Agrippa/ Ulfung

Eigen opname NPO Radio 4

BNNVARA

21:34

Images voor piano, boek 2 - nr.1, "Cloches à travers les feuilles"

Claude Debussy

Images voor piano, boek 2 - nr.1, "Cloches à travers les feuilles"

Jean-Yves Thibaudet [piano]

Decca

460 247-2

19:24

Die Teufel von Loudon

Krzysztof Penderecki

Die Teufel von Loudon

Bayerisches Staatsopernchor & Bayerisches Staatsorchester

Vladimir Jurowski

Ausrine Stundyte [sopraan] & Ursula Hesse von den Steinen [mezzosopraan] & Nadezhda Gulitskaya [sopraan] & Lindsay Ammann [mezzosopraan] & Danae Kontora [sopraan] & Nadezhda Karyazina [alt] & Jordan Shanahan [bariton] & Robert Dolle [spreker] & Martin Winkler [bas] & Wolfgang Ablinger-Sperrhacke [tenor] & Andrew Harris [bas] & Ulrich Ress [tenor] & Kevin Conners [tenor] & Jochen Kupfer [bas]

nvt

19:12

Missa brevis ; Benedictus

Krzysztof Penderecki

Missa brevis ; Benedictus

Warschau Nationaal Filharmonisch Koor

Krzysztof Penderecki

Warner Classics

9 58195 5