STER Advertentie

In De Vier Jaargetijden verklankte Antonio Vivaldi de vier seizoenen. En dan vermoedelijk de seizoenen zoals ze waren aan het begin van de 18e eeuw. Maar het klimaat verandert. Dat zette de Australische mediakunstenaar Tim Devine en componist Hugh Crosthwaite aan het denken: Hoe zou Vivaldi’s muziek moeten klinken in… 2050?

Ze bedachten het project The [Uncertain] Four Seasons, ‘de onzekere vier seizoenen’. Ze digitaliseerden De Vier Jaargetijden en bewerkten de noten. Daarvoor gebruikten ze de klimaatvoorspellingen van het Internationale Klimaatpanel, IPCC.

Het resultaat is een serie nieuwe versies van Vivaldi’s werk, 892 stuks om precies te zijn. Omdat het klimaat per locatie op aarde zal verschillen, zijn er composities per regio. Waar de klimaatverandering weinig gevolgen lijkt te krijgen, klinkt ‘Vivaldi’ vrijwel ongewijzigd. Maar bijvoorbeeld in Shanghai, waar de gevolgen groot zijn, vallen de feestelijke noten uit het 3e deel - de herfst - helemaal weg… met lange stiltes tot gevolg. Vogels zingen in mineur. Stormen in het stuk duren langer.

De bedoeling is dat zo veel mogelijk orkesten de muziek van hun regio gaan spelen, in aanloop naar de klimaattop in Glasgow in november. Het Radio Filharmonisch Orkest schijnt plannen te hebben. De makers hebben ook het Koninklijk Concertgebouworkest in gedachten. Volgens de woordvoerder heeft het orkest nog geen verzoek ontvangen.

De website van het project 
Artikel NRC over het project

(afbeelding: Yehouda Chaki)