STER Advertentie

Een lege zaal, zonder publiek, is een belofte voor wat er kan komen. Dat is het idee achter de campagne ‘De Belofte’ die 28 januari werd gelanceerd door de cultuursector. 

Het begon met een column van cabaretier Jan Beuving. Hij beschreef daarin het hoopvolle gevoel dat hij had bij de lege zaal van Schouwburg De Flint in Amersfoort. Daarin zag hij een belofte, een drang “die zich niet laat ketenen. Er komt een uitbarsting van creativiteit aan”, zegt hij.

Zijn column leidde tot de gezamenlijke actie van 400 zalen, festivals, orkesten en andere culturele instellingen. Kern van de campagne is een video, waarin cultuurmakers de magie van de lege zaal beschrijven, de belofte die alleen maar groter wordt als die zaal langer leeg staat. “We dromen de zalen vol”, zeggen de makers. Ze roepen het publiek op mee te dromen.

Betrokken klassieke musici zijn onder meer dirigent Jaap van Zweden en pianisten Hannes Minnaar en Iris Hond.

Campagne-website: droom-mee.nl