Podium
NTR

Winnaars Edison Klassiek 2020 bekend

  1. Klassiekchevron right
  2. Winnaars Edison Klassiek 2020 bekend

De winnaars van Edison Klassiek zijn bekendgemaakt. Gisteren nam cellist Lidy Blijdorp twee Edisons in ontvangst, namelijk in de categorie Het debuut en de Edison Klassiek Publieksprijs. Ook Pieter de Graaf ontving gisteren zijn Edison in de categorie Neoklassiek. Eerder werd de winnaar van de Edison Oeuvreprijs al bekend, namelijk sopraan Roberta Alexander.

Arcadi Volodos wint in de categorie Solist – instrumentaal. De jury schrijft: “vederlicht en adembenemend zacht: de Russische pianist Arcadi Volodos stelt zijn technisch surplus geheel in dienst van de muziek.”
Winnaar in de categorie Solist – vocaal is Matthias Goerne, die een cd maakte met liederen van Beethoven. In het juryrapport staat: “Alles wat diens stembanden aanraken verandert eigenlijk als vanzelf in vloeibaar goud. Zelfs de ondergewaardeerde liederen van Beethoven gaan stromen.”

Winnaars in de andere categorieën zijn:

De Opera
Joyce DiDonato, Il Pomo d’Oro, Maxim Emelyanychev (Händel/Agrippina)
Jury: Soms weet je het meteen: dit is de definitieve uitvoering. Precies dat gevoel bespringt je bij beluistering van deze Agrippina: wát een werk, wát een sound, wát een cast.

Het Koor
Les Cris de Paris, Geoffroy Jourdain (Monteverdi, Lotti, Caldara… Venetië 1600-1750)
Jury: De titel Passions (meervoud) verwijst uiteraard naar het lijden van Christus, maar evenzeer naar Jourdains passie voor de muziek uit deze periode. Het enthousiaste graafwerk van de dirigent in bibliotheken leverde schitterend materiaal op. Hij plooide het programma rondom verschillende versies van het Crucifixus, dat bloedend-beeldende tekstgedeelte uit het Credo.

Kamermuziek
Quatuor Arod (The Mathilde Album: Webern, Schönberg, Von Zemlinsky)
Jury: Het Quatuor Arod bewijst zich met The Mathilde Album niet alleen als een excellent strijkkwartet, maar ook als een echt ensemble van nu. Oog voor detail en authenticiteit spreekt uit alles: van de titel en het repertoire tot aan de spelkwaliteit en de gekozen samenwerking met sopraan Elsa Dreisig.

Het Orkest
Les Siècles, François-Xavier Roth (Berlioz – Symphonie Fantastique)
Jury: Door het gebruik van authentieke instrumenten en gedoseerd gebruik van vibrato bij de strijkers klinkt het orkest lichter, gedetailleerder, doorzichtiger en minder bombastisch. Het slagwerk maakt grote indruk in het vierde deel, Marche au supplice (Gang naar het schavot) en het vijfde deel, Songe d'une nuit du sabbat (Droom van een heksensabbat) met zijn angstaanjagende grote troms en indrukwekkende kerkklokken. Maar ook de vier harpen in Un Bal, de hobo's in de Scène aux champs, de hysterische esklarinet in de Songe d'une nuit du sabbat, alles klinkt alsof de musici spelen voor hun leven.

Het Document
Bruno Walter (The Complete Columbia Album Collection)
Jury: De in deze collectie bijeengebrachte 77 cd’s zijn een schatkist voor de liefhebber van de symfonische muziek van de 18de en 19de eeuw én ze bieden een schitterende blik op Walters ontwikkeling als kunstenaar. Zo laat hij er in de Vijfde symfonie van Beethoven geen gras over groeien: hier klinkt een uitvoering vol vaart en energie, de blazers krijgen nauwelijks de tijd om adem te halen voor hun inzet. Alle aanwijzingen snijden hout, met name als het gaat om frasering en dynamiek. En met welk orkest Walter ook repeteert, hij behandelt iedere musicus met respect. De liefde voor de muziek is in elke zin, in elke muzikale frase voelbaar.

De Ontdekking
Olivia Vermeulen en Jan Philip Schulze (Dirty Minds)
Jury: Het is fascinerend te beluisteren hoe de sfeer op dit album voortdurend omslaat, waarna zich een compleet andere wereld ontvouwt. Samen met pianist en partner in crime Jan Philip Schulze weet Vermeulen humor te verbinden aan sensualiteit, een knappe combinatie in de doorgaans serieuze liedkunst.

Olivia Vermeulen en Jan Philip Schulze kregen dinsdag 1 december de prijs uitgereikt in de studio bij Podium:



Meer informatie: edisons.nl
Ster advertentie
Ster advertentie