STER Advertentie

Het Concertgebouw verliest sponsor Shell, dat meldt Het Parool.

Het oliebedrijf benadrukt dat het alleen lid was van de businessclub. Een woordvoerder van de sponsor geeft aan zelf een streep te hebben gehaald door het lidmaatschap. Begin dit jaar zijn alle ‘sociale en culturele partnerschappen’ nog eens tegen het licht gehouden. “Het Concertgebouw paste daar niet meer in.” Het bedrijf kiest ervoor om zich te associëren met wetenschap, techniekonderwijs en duurzame ondernemers.

Ook het Concertgebouw stelt dat het een eenzijdig besluit is van Shell. Directeur Simon Reinink erkent wel dat het in deze tijd vervelend is om een sponsor te verliezen. “Maar sponsoren heroverwegen bij voortduring hun sponsorbeleid.”

Het bericht is goed nieuws voor de  klimaatactivisten Fossil Free Culture. Zij voeren al jaren campagne tegen sponsoring van cultuurinstellingen door het olie- en gasbedrijf, aldus het Parool. Maar volgens het oliebedrijf staat het vertrek uit de businessclub los van alle protesten. “Dat zouden ze natuurlijk graag zien,” zegt de woordvoerder. “Maar dat zou wel heel veel eer zijn.”

Eerder braken ook het Rijksmuseum en het Van Goghmuseum met sponsoren uit de oliesector. Hoewel ook zij de directe link met de klimaatactivisten ontkennen, viert Fossil Free Culture morgen eind van de middag een feestje op het Museumplein.