STER Advertentie

Afgelopen donderdag 2 juli is in Moskou de Oekraïens/Russische componist Nikolai Kapoestin overleden.

De in 1937 in de Oekraïne geboren Kapoestin begon als een typische pianist-componist, zoals zijn beroemde voorgangers Sergej Rachmaninov, Alexander Skrjabin en Nikolai Medtner. Rond zijn veertigste besloot hij zich toe te leggen op het componeren. Eerst vooral van pianowerken, maar later steeds meer orkestwerken en kamermuziek. Maar de piano speelt wel in bijna al zijn werken een rol, ook als het bijvoorbeeld om een vioolconcert gaat.

Waarin Nikolai Kapoestin zich van alle andere Russische componisten onderscheidde was zijn liefde voor de jazz. Aan het einde van WOII leerde hij als jongetje de jazz kennen via nachtelijke radio-uitzendingen van de Voice of America. Dat moest allemaal stiekem, want jazz was een verboden muziekvorm in de Sovjet-Unie van Stalin. Latere leiders deden daar niet zo moeilijk over.

Het heeft hem voor zijn leven getekend, want in veel van zijn werken kun je uit de jazz afgeleide akkoorden en ritmes terug horen. En misschien is zijn veelvuldige gebruik van saxofoons ook daarop terug te voeren.

Kapoestin zag zichzelf echter nooit als een jazzmuzikant. Hét kenmerk van de jazz is improvisatie en daarover heeft Kapoestin eens gezegd: “Ik ben niet geïnteresseerd in improvisatie … al mijn improvisaties zijn uitgeschreven en werden daardoor veel beter.”