STER Advertentie

Een Amerikaanse violiste toerde jarenlang met een orkest dat alle concerten playbackte. Hoe? Nou gewoon, ze speelde achter een dode microfoon terwijl ergens een cd-speler aan stond.

Dat is het verhaal van Jessica Hindman. Ze schreef er onlangs een boek over en deze week verscheen er met haar een interview in The Guardian
Ze vertelde dat ze in 2003 werd aangenomen bij een beroemd orkest van een bekend musicus, die ze in haar boek ‘De componist’ noemt.
Over haar aanstelling was ze nogal verbaast, omdat ze zichzelf niet een heel goede violiste vond. Maar al snel bleek dat dat geen voorwaarde was.

‘De componist wilde dat de musici playbackten, omdat we dan perfect zouden klinken, nooit hoefden te repeteren en hij ons makkelijk kon inwisselen,’ aldus de violiste in The Guardian. Ze accepteerde het omdat ze het geld nodig had. En dat gold ook voor andere musici, die wel heel goed waren.

‘Hij had musici van wereldformaat en gebruikte ze niet.’

 De violiste denkt niet dat de componist werd gedreven door geld, wel door perfectie. ‘En dat kan zo’n obsessie worden dat je de microfoons van hele goede musici uitschakelt.’ Aldus violiste Jessica Hindman in haar boek ‘Sounds like Titanic’.