In de New York Times staat een zeer positieve recensie van een nieuwe enscenering van ‘Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny’ van Kurt Weill en Berthold Brecht. De première vond afgelopen zaterdag plaats in het Zuid-Franse Aix-en-Provence, tijdens het prestigieuze zomerfestival aldaar. Later deze zomer gaat de productie naar de MET in New York. De Vlaming Ivo van Hove regisseert deze productie van Brechts pessimistische verhaal over de destructieve macht van de dollar. De recensent is blij dat Van Hove het donkere karakter van het verhaal niet dik aanzet (wat regisseurs volgens hem meestal doen) en roemt Van Hove’s gebruik van grote filmschermen om live-beelden te laten zien van wat er op het podium gebeurt, zaken die anders voor de kijker verborgen blijven. Ook dirigent Esa-Pekka Salonen krijgt veel lof. Het is wat betreft het orkestaandeel de mooiste uitvoering van Mahagonny die de recensent ooit hoorde. Salonens directie alleen is een reden om deze productie te gaan zien. Ook de solisten worden geroemd - Karita Mattila, Sir Willard White. Leuk om te noemen dat ook de Nederlandse bariton Thomas Oliemans meezong in deze productie. Vorige week bekend is geworden dat Ivo van Hove de laatste gast is in VPRO Zomergasten in augustus – een avond om naar uit te zien.