Het Duitse muziekblad VAN publiceerde op 6 februari een uitgebreid en spraakmakend portret van dirigent en pianist Daniel Barenboim. Kop van het artikel: Poltergeist, ofwel kwelgeest. Of, in de Engelstalige versie, 'De schaduw van een Titan' (reus). De auteurs zeggen gesproken te hebben met ruim 12 mensen die nauw met Barenboim hebben samengewerkt.

Hij wordt in het verhaal getypeerd als een geniaal musicus, iemand die enorm veel voor elkaar krijgt. “Je kunt een orkest aan iedereen verkopen, zolang híj er maar voor staat”, zegt één van de geïnterviewden. Maar die bijzondere status lijkt ook te leiden tot uitwassen. Barenboim zou soms kunnen exploderen van woede, absolute perfectie eisen en orkestleden wegsturen die hem niet bevallen. Een orkestmanager laat weten dat hij expres fouten maakte in de orkestschema’s, zodat Barenboim zijn woede kon uiten over dingen die makkelijk te corrigeren waren. “Een klimaat van angst”, zegt een anonieme medewerker van de Staatsoper, waar Barenboim artistiek leider is. 

Volgens de auteurs van het artikel wilden alle geïnterviewden anoniem blijven, uit angst voor vervelende gevolgen. De Staatsopera laat in het verhaal weten niet op de hoogte te zijn van misstanden. “Barenboim functioneert op het hoogste niveau”.