De Flamenco Biënnale gaat z’n laatste week in en is tot en met zondag nog op verschillende plekken mee te maken. Flamenco kennen we natuurlijk als dans, maar de basis vormt de muziek, de Cante Jondo, de gezongen zielenpijn, die ondersteund wordt door ritmisch geklap, voetengeroffel en natuurlijk met begeleiding van de flamencogitaar. Heeft de flamenco de klassieke muziek beïnvloed? Jazeker, en de gitaar speelt daarin een grote rol. 

Van Tarrega naar Segovia

Een belangrijke aanstichter is componist en arrangeur Francisco Tarrega (1852 -1909). Hij heeft een groot aandeel in de ontwikkeling van de ‘klassieke gitaar’. Tarrega’s missie is het om de klassieke muziek voor de gitaar geschikt te maken. Hij bewerkte geliefde werken van Chopin, Mendelssohn en Schumann en ontwikkelde een beter passende nieuwe manier van spelen die afweek van de flamencostijl. Nu komt de gitarist Andrés Segovia in beeld, deze week laten we opnames van hem horen. Gedurende zijn lange leven (hij werd 94) is het zijn missie de gitaar een plek te geven in de klassieke muziekwereld. Getuige de honderden opnames en wereldwijde tournees is hij daar zeker in geslaagd.

Maandag 4 februari: Andrés Segovia speelt muziek van Tarrega:

Capricho árabe
Francisco Tarrega
Andrés Segovia, gitaar

Recuerdos de la Alhambra
Francisco Tarrega
Andrés Segovia, gitaar

Dinsdag 5 februari: Andrés Segovia speelt de preludes van Heitor Villa-Lobos

Prelude voor gitaar nr.1 in e kl.t. + nr.3 in a kl.t.
Heitor Villa-Lobos, Heitor
Andrés Segovia

Video: Andrès Segovia speelt Variaties op een thema van Mozart, Op. 9 van Fernando Sor

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.