Podium
NTR

Sydney Opera House als reclamezuil

  1. Klassiekchevron right
  2. Sydney Opera House als reclamezuil

Stel je voor: op de gevel van het Concertgebouw wordt een afbeelding geprojecteerd van een aankomende voetbalwedstrijd. In Sydney gebeurde het vanavond bij het Sydney Opera House, ondanks alle protesten van afgelopen dagen. Het gezichtsbepalende muziektheater projecteerde 20 minuten lang een reclame voor de Everest Cup, dé paardenrace van Australië. Alle protesten waaronder een petitie met 230.000 handtekeningen konden het niet voorkomen.

De discussie onder voor- en tegenstanders liep de afgelopen dagen hoog op. De directrice van Sydney Opera House, Louise Herron, weigerde in eerste instantie. Ze vond het verzoek te commercieel, in strijd met de regels van het gebouw en dus een gevaar voor de werelderfgoedstatus. En ook Alan Croker, de architect die plannen maakte om de identiteit van het gebouw te waarborgen, reageerde geschokt. ‘Het is een architectonisch icoon, geen billboard aan de kant van de weg.’ Bovendien vreest de architect dat er na deze reclame nog meer advertenties zullen volgen.
Maar de regering van de deelstaat koos partij voor de organisator van de paardenrace. En zo gebeurde, onder luid boe-geroep, dat wel, dat het gebouw vanavond eventjes in vuur en vlam stond voor… een paardenrace.

Ster advertentie
Ster advertentie