Vrije geluiden op 4:

Elke week twee podcasts (eerder uitgezonden op NPO Radio 4) met actuele, verfrissende, grensverkennende en soms ronduit verbluffende staaltjes al-dan-niet-klassieke muziek. Regelmatig komt een gast in de studio vertellen en als het éven kan live spelen, en in De Buitenbocht klinkt het bewijs dat hedendaagse muziek ook heel mooi kan zijn.

Podcast afleveringen

Brechtje van Dijk - over Agon van Igor Stravinsky

De keuze van Brechtje van Dijk valt deze keer op Agon van Igor Stravinski uitgevoerd door het London Symphony Orchestra.

James MacMillan

Zondag op Radio 4 hoort u in Vrije Geluiden werk van de Schotse componist en dirigent James MacMillan, hij dirigeert het volgende week zelf in Haarlem en Amsterdam. En een gierende BuitenBocht met bloedmooie, zinderende muziek van Beat Furrer. En muziek van Sandro Fazio, gitarist en componist uit Sicilië. Daarnaast natuurlijk een welgemikte greep uit de rijstebrijberg aan nieuwe cd's, en wat los stukgoed en aanverwante faits-divers.

Speellijst:
1. George Butterworth - In the Year that's come and gone, Love, his Flying Feather Dupuis
2. Samual Barber - Dover Beach op. 3 Dupuis
3. Beat Furrer - Lied voor viool en piano Pesin, Vladislav [viool] & Dubov, Mikhail [piano]
4. Johann Gottfried Muthe - keyboard concerto nr. 2 in d minor marcin swiatkiewicz, [klavecimbel] & Ensemble Arte Dei Suonatori
5. Sandro Fazio - Olena Sandro Fazio ensemble
6. James MacMillan - Seven last words from the cross, 1993 Britten Sinfonia Layton, Stephen Hyperion
7. jarle vesperstad en I See You Gustavsen, Tord & Tander, Simin en Vesperstad

De Buitenbocht: Beat Furrer - Lied voor viool en piano

De Oostenrijker Beat Furrer componeert hakkelende, rammelende, uitgeklede muziek. Kort geleden speelde ASKO Schonberg werk van hem, samen met werk van Mahler. Een heavy combinatie: de romantisch zingende Vierde Symfonie van Mahler met de sleebellen en het deconstructivistische gestamel in Aria en Gaspra van de Zwitsers-Oostenrijkse componist Beat Furrer. Begrippen als melodie, harmonie en ritme lijken in het geheel niet meer aan de orde. Toch bereikt hij met zijn gefragmenteerde klankuniversum een intens emotionele zeggingskracht. Bijvoorbeeld in zijn ‘drama van het luisteren’ Fama, dat in 2007 hoge ogen gooide tijdens het Holland Festival en in 2015 opnieuw werd uitgevoerd door Asko|Schönberg.Hier hoor je het Lied voor viool en piano door Vladislav Pesin & Mikhail Dubov.

Brechtje van Dijk

Een nieuwe reeks Galerie Moderne, dit keer met Brechtje van Dijk.

Brechtje van Dijk - over organisch

Ein-de-lijk een nieuwe reeks Galerie Moderne in Vrije Geluiden op Radio 4 aanstaande zaterdag. En wat voor een zeg, met de jonge componiste Brechtje van Dijk. Dat was het wachten waard, u zult het zien. Of horen eigenlijk, natuurlijk.

Accordeons, accordeons, accordeons

Accordeons, accordeons en nog eens accordeons. De piano van de armen, werd het instrument vroeger wel, enigszins geringschattend, genoemd. Maar vergis u niet. Er is waanzinnig mooie muziek geschreven, en niet door de minste componisten. Een keuze.

Weeshuis van de Nederlandse Muziek: Jan Ingenhoven

Het is weer tijd voor een aflevering van Het Weeshuis van de Nederlandse Muziek, dit keer geheel gewijd aan de ten onrechte vergeten componist Jan Ingenhoven.

Philip Glass

De Vrije Geluiden van zaterdag op NPO Radio 4 komt te vervallen, maar dat maken we zondag ruimschoots goed met een lekker moppie filmmuziek die u eigenlijk nooit had mogen horen. Gecomponeerd door de legende Lalo Schifrin, afgekeurd door de filmbonzen. En verder vieren we de verjaardag van Philip Glass, met twee violen en een trommel en een fluit en zijn autobiografie Woorden Zonder Muziek. Daarnaast natuurlijk de gebruikelijke concerttips, een welgemikte greep nieuwe cd's en een fait-divers van aanverwante diversen.

Let me tell You

Tom Klaassen is een paar dagen de hort op, dus Aad van Nieuwkerk neemt de honneurs waar, met onder meer de fraaie CD Shuffle.play.listen, waarop cellist Matt Haimovitz en pianist Christopher O’Riley klassiek klinkende bewerkingen spelen van pop- en rocknummers. Verder een paar fijne concerttips en een aflevering van De Buitenbocht, waarin we laten horen dat moderne muziek ook gewoon Heel Erg Mooi kan zijn.

Klaagliedjes, Cuarteto Quiroga

Op Radio 4 opent Tom Klaassen met fraai voor gitaarduo bewerkte muziek van Bach. Daarna muziek van Schönberg door het Cuarteto Quiroga, de nieuwe CD van Vijay Iyer, en het Stabat Mater van Knut Nystedt. Tegen middernacht klinken de wonderlijke geluiden van de Noorse componist Arne Nordheim.

Live in de studio: Amatis Trio

Allemaal leuk en aardig, zo’n zondagavond Vrije Geluiden op Radio 4: een BuitenBochtje, een paar concerttips, wat nieuwe cd’s. Prima zo. Maar dat is natuurlijk nog niet alles, nee, integendeel. We krijgen namelijk bezoek. Het jonge Amatis Piano Trio, deelnemers aan het Dutch Classical Talent-traject van Radio 4, komt op bezoek. Ze spelen onder meer muziek die onlangs speciaal voor hen gecomponeerd werd. Hoe dat zit? Daarover zondag meer. En dan is er helaas geen ruimte meer voor allerhande kleingoed en meerdere varia.

Basklarinet Festijn, Clemens Krijger

Zondagmiddag begint het Basklarinet Festijn 2016, dat duurt tot het einde van de maand. In Vrije Geluiden op Radio 4 uiteraard ruim baan voor deze knorrepijp en zijn festival. En nog wat meer concerttips, maar dat hoort u zaterdag wel. Verder natuurlijk weer een ruime en weloverwogen greep uit de stapel nieuwe cd’s, waarvan we vast een tippie van de sluier op zullen lichten: u gaat muziek horen van Clemens Krijger. Die oorspronkelijk muziek maakte voor bij radio- en tv-producties. Hij heeft een cd gemaakt: Dream Chaser. Zaterdag meer, naast natuurlijk wat faits divers en aanverwanten.

3/4 Peace

Reinbert de Leeuw maakte in Gent een nieuwe cd met werken van Janacek. De ene topper na de andere, werkelijk. U hoort zondag in Vrije Geluiden op NPO Radio 4 een paar tracks. Ook leuk: Het Noord Nederlands Orkest speelt werk van Anthony Fiumara. As I Opened Fire, heet dat. Buitengwoon geschikt voor een reeks nieuwjaarsconcerten. En over concerten gesproken: De Leo Smit Stichting bestaat 20 jaar en viert dat met een marathonconcert. Vanzelfsprekend is daar een boel muziek bij te horen. U hoort er zondag meer over, naast een keur aan diverse varia en aanverwanten.

Weeshuis van de Nederlandse Muziek: Calliope Tsoupaki

Aanstaande zaterdag weer een klein fuifje vanuit Splendor Amsterdam in Vrije Geluiden op NPO Radio 4. U weet wel; een nieuwe aflevering van Het Weeshuis van de Nederlandse Muziek. Dit keer volledig de ruimte voor een stuk van de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki. Orphic Fields heet haar stuk. Ze componeerde het in 1993 voor de VARA-matinee, en nadat het daar uitgevoerd was verdween het in een la. Volkomen onterecht natuurlijk, dus onze redactie viste het op. Waarom? Dat hoort u zaterdag. Of kom gezellig langs in Amsterdam, vanaf 22.30 gebeurt het aan de Nieuwe Uilenburgerstraat.

Shura Cherkassky

Twintig jaar geleden overleed de extravagante pianist Shura Cherkassky, die er trots op was dat hij een stuk nooit precies hetzelfde speelde maar juist iedere keer een nieuwe interpretatie liet horen. We laten een van zijn versies horen van de laatste sonate van Alexander Scriabin, in de BuitenBocht - het ìs 20e-eeuws, maar eigenlijk nog heel erg ouderwets romantisch. En natuurlijk blikken we vooruit op de volgende aflevering van Het Weeshuis Van De Nederlandse Muziek, op 9 januari in Splendor in Amsterdam. Met een slechts één keer ooit gespeeld stuk van Calliope Tsoupaki.