Vrije geluiden op 4:

Elke week twee podcasts (eerder uitgezonden op NPO Radio 4) met actuele, verfrissende, grensverkennende en soms ronduit verbluffende staaltjes al-dan-niet-klassieke muziek. Regelmatig komt een gast in de studio vertellen en als het éven kan live spelen, en in De Buitenbocht klinkt het bewijs dat hedendaagse muziek ook heel mooi kan zijn.

Podcast afleveringen

Chitose Trio - Yiji Itoh - Non Violent Way

Live-opnamen van 'Non Violent Way' van de hedendaagse Japanse componist Yiji Itoh.

Valentin Silvestrov

Ruim baan voor de kolossale klankkathedralen van de componist Kaikhosru Shapurji Sorabji zondagavond op NPO Radio 4. Maar ook ruim baan voor traditionele Japanse gagaku (hofmuziek, is dat). En natuurlijk weer de nodige concerttips en een onterecht vergeten 20e eeuwse kraker in een nieuwe aflevering van de BuitenBocht. Daarnaast geeft uw presentator een welgemikte en goedbedoelde trap tegen de stapel met nieuwe cd's en ziet wat er zoal naar beneden komt zeilen. Naast nog een assorti aan allerlei, natuurlijk.

De Buitenbocht - Simon Holt - Klop’s Last Bite

Simon Holt schrijft er zelf over: ‘The piece is a kind of insect snuff movie and lasts approximately 10 minutes.’

Opera2Day

Jawel, een heuse prijsvraag zaterdag in uw eigen Vrije Geluiden op NPO Radio 4. Er kunnen kaartjes voor de opera van OPERA2DAY en dvd's gewonnen worden, maar dat is natuurlijk niet de enige reden om te luisteren. We hebben namelijk ook een nieuwe aflevering van Galerie Moderne met het jonge talent Brechtje van Dijk voor u klaarliggen, alsmede een paar concerttips waar u niet omheen kunt. Dit alles gaat vergezeld van een ruimhartige greep uit de berg met nieuwe cd's en nog zo wat faits-divers aan stukgoed.

Brechtje van Dijk - over Agon van Igor Stravinsky

De keuze van Brechtje van Dijk valt deze keer op Agon van Igor Stravinski uitgevoerd door het London Symphony Orchestra.

James MacMillan

Zondag op Radio 4 hoort u in Vrije Geluiden werk van de Schotse componist en dirigent James MacMillan, hij dirigeert het volgende week zelf in Haarlem en Amsterdam. En een gierende BuitenBocht met bloedmooie, zinderende muziek van Beat Furrer. En muziek van Sandro Fazio, gitarist en componist uit Sicilië. Daarnaast natuurlijk een welgemikte greep uit de rijstebrijberg aan nieuwe cd's, en wat los stukgoed en aanverwante faits-divers.

Speellijst:
1. George Butterworth - In the Year that's come and gone, Love, his Flying Feather Dupuis
2. Samual Barber - Dover Beach op. 3 Dupuis
3. Beat Furrer - Lied voor viool en piano Pesin, Vladislav [viool] & Dubov, Mikhail [piano]
4. Johann Gottfried Muthe - keyboard concerto nr. 2 in d minor marcin swiatkiewicz, [klavecimbel] & Ensemble Arte Dei Suonatori
5. Sandro Fazio - Olena Sandro Fazio ensemble
6. James MacMillan - Seven last words from the cross, 1993 Britten Sinfonia Layton, Stephen Hyperion
7. jarle vesperstad en I See You Gustavsen, Tord & Tander, Simin en Vesperstad

De Buitenbocht: Beat Furrer - Lied voor viool en piano

De Oostenrijker Beat Furrer componeert hakkelende, rammelende, uitgeklede muziek. Kort geleden speelde ASKO Schonberg werk van hem, samen met werk van Mahler. Een heavy combinatie: de romantisch zingende Vierde Symfonie van Mahler met de sleebellen en het deconstructivistische gestamel in Aria en Gaspra van de Zwitsers-Oostenrijkse componist Beat Furrer. Begrippen als melodie, harmonie en ritme lijken in het geheel niet meer aan de orde. Toch bereikt hij met zijn gefragmenteerde klankuniversum een intens emotionele zeggingskracht. Bijvoorbeeld in zijn ‘drama van het luisteren’ Fama, dat in 2007 hoge ogen gooide tijdens het Holland Festival en in 2015 opnieuw werd uitgevoerd door Asko|Schönberg.Hier hoor je het Lied voor viool en piano door Vladislav Pesin & Mikhail Dubov.

Brechtje van Dijk

Een nieuwe reeks Galerie Moderne, dit keer met Brechtje van Dijk.

Brechtje van Dijk - over organisch

Ein-de-lijk een nieuwe reeks Galerie Moderne in Vrije Geluiden op Radio 4 aanstaande zaterdag. En wat voor een zeg, met de jonge componiste Brechtje van Dijk. Dat was het wachten waard, u zult het zien. Of horen eigenlijk, natuurlijk.

Accordeons, accordeons, accordeons

Accordeons, accordeons en nog eens accordeons. De piano van de armen, werd het instrument vroeger wel, enigszins geringschattend, genoemd. Maar vergis u niet. Er is waanzinnig mooie muziek geschreven, en niet door de minste componisten. Een keuze.

Weeshuis van de Nederlandse Muziek: Jan Ingenhoven

Het is weer tijd voor een aflevering van Het Weeshuis van de Nederlandse Muziek, dit keer geheel gewijd aan de ten onrechte vergeten componist Jan Ingenhoven.

Philip Glass

De Vrije Geluiden van zaterdag op NPO Radio 4 komt te vervallen, maar dat maken we zondag ruimschoots goed met een lekker moppie filmmuziek die u eigenlijk nooit had mogen horen. Gecomponeerd door de legende Lalo Schifrin, afgekeurd door de filmbonzen. En verder vieren we de verjaardag van Philip Glass, met twee violen en een trommel en een fluit en zijn autobiografie Woorden Zonder Muziek. Daarnaast natuurlijk de gebruikelijke concerttips, een welgemikte greep nieuwe cd's en een fait-divers van aanverwante diversen.

Let me tell You

Tom Klaassen is een paar dagen de hort op, dus Aad van Nieuwkerk neemt de honneurs waar, met onder meer de fraaie CD Shuffle.play.listen, waarop cellist Matt Haimovitz en pianist Christopher O’Riley klassiek klinkende bewerkingen spelen van pop- en rocknummers. Verder een paar fijne concerttips en een aflevering van De Buitenbocht, waarin we laten horen dat moderne muziek ook gewoon Heel Erg Mooi kan zijn.

Klaagliedjes, Cuarteto Quiroga

Op Radio 4 opent Tom Klaassen met fraai voor gitaarduo bewerkte muziek van Bach. Daarna muziek van Schönberg door het Cuarteto Quiroga, de nieuwe CD van Vijay Iyer, en het Stabat Mater van Knut Nystedt. Tegen middernacht klinken de wonderlijke geluiden van de Noorse componist Arne Nordheim.

Live in de studio: Amatis Trio

Allemaal leuk en aardig, zo’n zondagavond Vrije Geluiden op Radio 4: een BuitenBochtje, een paar concerttips, wat nieuwe cd’s. Prima zo. Maar dat is natuurlijk nog niet alles, nee, integendeel. We krijgen namelijk bezoek. Het jonge Amatis Piano Trio, deelnemers aan het Dutch Classical Talent-traject van Radio 4, komt op bezoek. Ze spelen onder meer muziek die onlangs speciaal voor hen gecomponeerd werd. Hoe dat zit? Daarover zondag meer. En dan is er helaas geen ruimte meer voor allerhande kleingoed en meerdere varia.