60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

Meer informatie

Opium

Opium:

Opium is hét kunst- en cultuurprogramma, met interviews en reportages, een artist in residence in ons Opium Atelier en een eigen Nachtkastje. En muziek om je te verwonderen, en dan bij in slaap te vallen.

Podcast afleveringen

Het gesprek - Benny Lindelauf (24 november)

Annemieke Bosman spreekt schrijver van kinderboeken Benny Lindelauf over zijn boek 'Hele verhalen voor een halve soldaat'.

Zes broers worden opgeroepen om dienst te nemen in het leger. Op weg naar het front moeten ze zich melden bij een grenspost. Geschikte giften of geld om de grens te kunnen passeren, bezitten de broers niet. Verhalen kennen ze echter in overvloed. Verhalen over een behekst meer, over een poppenspeler die over lijken gaat om succes te hebben en over een jongeman die zo mooi is dat de mannen uit zijn dorp hem van pure jaloezie het liefst een kopje kleiner maken. De broers vertellen en vertellen alsof er een leven van af hangt. En dat is ook zo.

Het gesprek - Saskia Gubbels (20 november)

Annemieke Bosman spreekt filmregisseur Saskia Gubbels over haar documentaire 'Dierbaren'.

Achter de schermen van een groot dierenasiel vangen gedreven medewerkers en vrijwilligers huisdieren op, verzorgen en trainen deze en proberen de dieren weer onder te brengen bij een goed baasje. Van zielige straatkatten en afgedankte konijnen tot levensgevaarlijke honden; alles komt er in een onophoudelijke stroom binnen. Al snel blijkt sprake van een gespannen relatie tussen mens en dier, maar de liefde van het personeel voor de dieren is onvoorwaardelijk.

Het gesprek - Oek de Jong (19 november)

Annemieke Bosman spreekt schrijver Oek de Jong over zijn boek 'Het glanzend zwart van mosselen'.

Oek de Jong was nog student kunstgeschiedenis toen zijn romandebuut verscheen: Opwaaiende zomerjurken. Het bleek de roman van een generatie. De Jong koos voor het schrijverschap – compromisloos, met grote overgave en ontdekkingslust. Door te schrijven over schrijvers en schilders, dichters en denkers, zijn vriendschappen en zijn reizen ontdekte hij zichzelf en creëerde hij zijn eigen wereld. Wat in zijn romans duizenden lezers direct aanspreekt: de beeldende kracht, de sensualiteit, het psychologisch inzicht in de personages, de intense aandacht voor details – diezelfde kwaliteiten vind je terug in dit beschouwend werk van veertig jaar. Het is een oeuvre op zich, nog door weinigen ontdekt.

Voor deze monumentale uitgave nam Oek de Jong zijn vier essaybundels nogmaals onder handen. Hij voegde ongebundelde stukken over de tijdgeest toe en schreef een autobiografisch essay, waarin hij overziet wat het hem heeft opgeleverd om zich te spiegelen in het werk van anderen.

Het gesprek - Mirjam Westen en Karen Sargsyan (18 november)

Jan Mom spreekt conservator Mirjam Westen en kunstenaar Karen Sargsyan over de expositie 'Living, Forgiving, Remembering' in Museum Arnhem in De Kerk.

Deze expositie brengt werk bij elkaar van zeventien internationale kunstenaars van verschillende continenten waarin verzoening, tolerantie en herinneren centraal staan. Het overbruggen van tegenstellingen op maatschappelijke, politieke, religieus en cultureel vlak komen op diverse wijze tot uiting.

Het gesprek - Renzo Martens (17 november)

Jan Mom spreekt kunstenaar Renzo Martens over zijn film 'White Cube'.

Als Martens voor de vertoning van zijn film Enjoy Poverty door Tate Modern in Londen wordt uitgenodigd, ziet hij er overal Unilever logo’s. Dit is het startpunt van White Cube, een film die de relatie toont tussen westerse kunstmusea en het geweld van het plantagesysteem. Veel musea zijn gebouwd met winst onttrokken aan plantages. De nieuwe film vertelt het verhaal van een onwaarschijnlijke poging de waardeketen van kunst te herstructureren.

Na een eerste hopeloos mislukte poging van Martens zelf, besluit een groep plantagearbeiders kunst te gaan maken. Ze verenigen zich in de Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) en maken zelfportretten van rivierklei, die met 3D technologie worden gereproduceerd in chocolade. Als plantagearbeider Matthieu Kasiama naar New York reist om daar de eerste solo-expositie van CATPC te openen, roept de New York Times de expositie uit tot best art of the year.

Het gesprek - Bart Eysink Smeets (13 november)

Annemieke Bosman spreekt beeldend kunstenaar Bart Eysink Smeets over de documentaire 'Bart en de steen die terug naar huis ging'.

200.000 jaar geleden brak een gletsjer een steen af in Åland, een eilandengroep tussen Finland en Zweden, en duwde die naar een plek waar nu Borger ligt. Bart Eysink Smeets besluit om de steen terug naar huis te brengen. Maar zijn de inwoners van Borger bereid om de steen te laten gaan?

Het gesprek - Rindert Kromhout (12 november)

Annemieke Bosman spreekt schrijver van kinder- en jeugdboeken Rindert Kromhout over zijn boek 'De naam van mijn vader'.

1945. Klaus Mann reist als journalist door het naoorlogse Europa. Voor het eerst sinds jaren gaat hij terug naar zijn vaderland Duitsland. Hoe zal hij zijn thuisland en zijn landgenoten aantreffen? Wat is er allemaal veranderd door de oorlog? En hoe is hijzelf veranderd door alles wat hij heeft meegemaakt?
Rindert Kromhout brengt de geschiedenis (de Tweede Wereldoorlog) en de actualiteit (vluchtelingen die zich nergens meer thuis voelen) samen in een meeslepende roman, beschreven door de ogen van de schrijver Klaus Mann. Net als in zijn Bloomsbury-trilogie (bekroond met de Gouden Lijst, Thea Beckmanprijs, genomineerd voor de Deutscher Jugendliteraturpreis) brengt Kromhout een beroemde (schrijvers)familie tot leven.

Het gesprek - Anoek Nuyens en Rebekka de Wit (11 november)

Jan Mom spreekt theatermakers Anoek Nuyens en Rebekka de Wit over hun voorstelling De zaak Shell.

Anoek Nuyens en Rebekka de Wit volgen het klimaatdebat al jarenlang op de voet. Ze bezochten aandeelhoudersvergaderingen van multinationals, lazen speeches en interviews van Shell, ploegden akkoorden en beleidsnota’s van overheden door en noteerden stelselmatig de opmerkingen van hun ooms en buurmannen zodra er tijdens het kerstdiner over klimaatverandering gesproken werd. Welke beelden, argumenten en retoriek zorgen ervoor dat er zo weinig schot zit in het oplossen van het klimaatprobleem?

In De zaak Shell komen de belangrijkste stemmen uit het klimaatdebat samen. Aanleiding is de rechtszaak die de NGO Milieudefensie aanspant tegen Shell. Inzet van de zaak: Shell dwingen hun bedrijfsvoering radicaal te veranderen. Het verweer van Shell? Niet wij, maar de consument moet veranderen. Heeft Shell een punt? Is de consument echt vrij? Of moet toch de overheid meer doen? In het theaterstuk De zaak Shell zien we hoe geraffineerd iedereen in het debat zijn verantwoordelijk doorschuift naar een andere partij en welke gevolgen dat heeft.

Het gesprek - Melchior Huurdeman (10 november)

Jan Mom spreekt presentator Melchior Huurdeman over zijn podcastserie 'De componistenkamer'.

Het Beethoven-Haus in Bonn, het Casa Puccini te Lucca: ruimten waar het hart sneller gaat kloppen, omdat de componist er zijn werken schreef. De een in bittere armoede, de ander in redelijke weelde maar allemaal worstelend, hevig verliefd of ten onrechte verlaten, rokend, drinkend, met ambitie en soms lijdend aan syfilis. Dat was toen! Melchior Huurdeman (VPRO Vrije Geluiden) onderzoekt in de NPO Radio 4 podcastserie De componistenkamer hoe de componist anno nu zijn werk doet.

Het gesprek - Christiaan Weijts (6 november)

Annemieke Bosman spreekt schrijver Christiaan Weijts over zijn nieuwe roman 'Furore'.

Een avontuurlijke jonge Hollandse journalist trekt in 1904 naar Parijs en begeeft zich rond Montmartre in artistieke kringen. Hij raakt er bevriend met Pablo Picasso, die een jaar later op zijn uitnodiging naar Nederland komt en een tijdlang in de duinen rond Schoorl verblijft. Honderdvijftig jaar later (in 2054) reconstrueert een Nederlandse kunsthistoricus en virtual reality-onderzoeker het verloop van die vriendschap met het oog op een groots Picasso-evenement. Hij bevindt zich in een tijdsgewricht met evenveel razernij als het fi n de siècle: technologie dreigt onbeheersbaar te worden en in het land waarin hij woont, dat deels is teruggegeven aan de zee, zetten politiek-maatschappelijke en religieuze spanningen de boel op scherp.

Het gesprek - Sonja Wyss (5 november)

Annemieke Bosman spreekt filmregisseur Sonja Wyss over haar documentaire Farewell Paradise.

Het paradijselijke leven van een gezin met vier jonge dochters op de Bahama's wordt wreed verstoord wanneer moeder besluit terug te keren naar Zwitserland. Regisseur Sonja Wyss is de jongste van de dochters, die allen meegingen naar Europa. Ze reconstrueerde de gebeurtenissen rond het vertrek en alles wat erna gebeurde door middel van gesprekken met haar ouders en zussen en haar eigen herinneringen. Zo ontvouwt zich een verhaal over de worstelingen van een alleenstaande moeder, de afstandelijke vader, de veroordelende omgeving, het moeizame opgroeien van de meisjes.

Het gesprek - Eline Arbo (4 november)

Annemieke Bosman spreekt regisseur Eline Arbo over haar laatste voorstelling bij Toneelschuur Producties 'Drie Zusters'.

Waarom staat Nederland op plaats 38 op de wereldlijst van economische ongelijkheid tussen man en vrouw? Waarom ontwikkelt de emancipatie zich hier niet sneller? Vinden we het wel prima zo? Denken we dat het niet kan? Waarom staan we stil en dromen we van betere tijden, net zoals de drie zusters in Tsjechovs stuk?
Een politieke voorstelling die, zoals we eerder hebben gezien bij Eline Arbo, ook licht, humoristisch en muzikaal zal zijn. Met een achtkoppige cast, waaronder Diewertje Dir, Sarah Janneh en Keja Klaasje Kwestro als de drie zussen.

Het gesprek - Geert Lageveen (3 november)

Jan Mom spreekt acteur Geert Lageveen over de Orkater voorstelling 'Alles komt goed'.

Alles komt goed is de nieuwe voorstelling van Geert Lageveen en Leopold Witte, in regie van Belle van Heerikhuizen. Geïnspireerd door het werk van Peter Kropotkin en Rutger Bregman schreven zij dit voorjaar aan een voorstelling over het gedrag van mensen in crisis. Toen kwam er een crisis. En honderden nieuwe vragen. De antwoorden vonden zij in een boek dat zich onverbiddelijk aandiende: De Pest van Camus.

Het gesprek - Jerker Spits (29 oktober)

Annemieke Bosman spreekt germanist en schrijver Jerker Spits over zijn boek 'Jacht op de barnsteenkamer'.

De communisten en de nazi’s zaten er achteraan, de Stasi maakte er decennialang jacht op, en het is misschien wel het grootste vermiste kunstwerk uit de geschiedenis: de barnsteenkamer. In de achttiende eeuw liet Frederik i van Pruisen een kabinet van kostbaar barnsteen bouwen. Zijn zoon schonk het aan tsaar Peter de Grote, waarna het meer dan twee eeuwen bezoekers van het tsarenrijk bleef verbazen. Na 1945 verdween de kamer spoorloos. Hoe kon dit kunstwerk zomaar in rook opgaan?

Jacht op de barnsteenkamer gaat over de hoop en illusies van schatjagers en hun liefde voor kunst. Jerker Spits vertelt over hun speurtochten, die zich afspelen tegen het decor van de twintigste eeuw: de Russische Revolutie, de opkomst van het Derde Rijk, de Duitse deling en de Val van de Muur. En passant behandelt Spits alles wat er over barnsteen te vertellen valt.

Het gesprek - Tom de Ket (28 oktober)

Jan Mom spreekt theatermaker, cabaretier en schrijver Tom de Ket over de voorstelling 'Pandepaniek' door theatergezelschap DE VERLEIDIERS (George van Houts, Tom de Ket, Victor Löw, Hein van der Heijden en Tibor Lukács).

Pandepaniek is een dystopische absurdistische komedie over risico, veiligheid, gehoorzaamheid, sancties, surveillance, solidariteit en hoe de 0,01 % rijken daar gebruik van maken. De thema’s van DE VERLEIDERS zoals de zorg, het geldstelsel, de democratie en privacy zijn door de huidige coronacrisis nog urgenter geworden. Wie profiteert er van deze paniek? Banken en beursgenoteerde bedrijven worden weer gered met belasting geld, er worden miljarden aan noodleningen verstrekt met vers bijgedrukt geld, de torenhoge schuldenberg wordt nog hoger.